Mishka Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Kan jeg få noen middagstips som er enkelt og lett å lave? Noe som er fristende og ikke for mektig. Har "overspist" wok, lasagne, mousakka, laks... Og har slitt med nedsatt matlyst siste to uker 😫 Setter pris på alle tips.
Zienna Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Det kommer jo helt an på hva du liker. Hos oss spiser også fiskeboller i hvit saus m/broccoli, fiskekaker med stekt løk og gulrotstuing, fiskegrateng, plukkfisk, fiskesuppe, blomkålsuppe, løksuppe, tomatsuppe. Barnebarna elsker disse middagsrettene Så er det jo også mange måter å bruke f.eks. laks på, med forskjellige smaker og tilbehør. Så også med kylling.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 23 timer siden, Mishka skrev: Kan jeg få noen middagstips som er enkelt og lett å lave? Noe som er fristende og ikke for mektig. Har "overspist" wok, lasagne, mousakka, laks... Og har slitt med nedsatt matlyst siste to uker 😫 Setter pris på alle tips. Legger ved oppskrifter jeg ofte tyr til når jeg ønsker noe enkelt Gulrotsuppe (lager stor porsjon så jeg har i noen dager ) 10 dl grønnsaksbuljong 1 kg gulrøtter 3 dl linser (samme om de er tørre eller fra boks) 1 boks lett kokosmelk 2 ss frisk, revet ingefær (kan sløyfes) Fremgangsmåte Del opp gulrøttene og kok dem helt møre i buljongen. Om du bruker tørre linser tilsetter du disse mot slutten av koketiden slik at disse får koke i ca. 3 minutter. Bruker du linser fra boks kan du skylle disse og tilsette dem suppen når den skal blendes. Blend gulrøttene, linsene og buljongen og ha det tilbake i gryten. Tilsett kokosmelk og ingefær. Gi suppen et lite oppkok og server. Gnocchi med tomatsaus 3 store kokte poteter uten skrell (ca 500 g) ca 1,5 dl fint mel Kok potetene møre i usaltet vann. Ev. kan du bruke kokte poteter fra i går. Sil av vannet fra potetene og la de avkjøle seg litt. Mos potetene i en stor bolle og ha i mel, litt av gangen. Kna og spe på med mel til det har blitt en håndterbar deig som lar seg rulle til en pølse. Kutt i passe bitestore biter, lag gjerne et avtrykk med en gaffel i gnocchiene. Kok gnocchier i lettsaltet vann, ikke alle på en gang, men i bolker. De er ferdige når de flyter opp. Ta de opp med en hullsleiv og la de renne fra seg i en sil. (Det er ikke sikkert du trenger å bruke alle, se det an etter hvor stor deigen er) Tomatsaus kan du enten lage selv eller kjøpe på glass. Bakt søtpotet med rista kikerter og avocado Forvarm stekeovnen til 200 grader. Finn fram en mellomstor ildfast form. Vask søtpotetene og prikk i dem med en gaffel. Legg i formen, sett i ovnen og bak i 40-50 minutter. Bruk en kniv til å sjekke om de er gjennomstekte. Gjør klart fyllet mens søtpotetene bakes. Sil laken av kikertene, skyll dem i litt kaldt vann og tørk dem kjapt (så slipper du spruting av olje i stekepannen.) Var, opp oljen til medium/høy varme i en stekepanne. Ha i ønsket krydder(selv bruker jeg røkt paprikapulver, oregano, spisskummen, løkpulver, hvitløkspulver og 0,5 ts salt)Rør sammen, og ha i kikertene. Stek til de blir sprø og gylne. Ha innmaten fra avokadoen i en bolle, mos med en gaffel, smak til med litt salt. Når søtpotetene er ferdig, snitter du dem i to på langs med en skarp kniv. Bruk en gaffel (eller hendene) og åpne opp litt i søtpoteten. Fyll med most avokado og kikerter Servér søtpotetene rykende varme. Lapskaus Lag lapuskaus av en pose grovhakket lapskausblanding fra rema 100 og tilsett linser,hakka sukkererter og reddiker i biter Pitabrød fylt med guacamole,stekt stopp og løk,mais og tomat Anonymkode: 94769...ed4
Mishka Skrevet 30. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2020 (endret) Hey, takk for tipsene deres! Endret 30. april 2020 av Mishka
Illumi Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Gratenger er jeg glad i! Bare smell sammen rester av grønnsaker, kjøtt, pasta.. Blad egg og melk/fløte og hell over. Topp med ost. Kan varieres i det uendelige 😀
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå