Myrmica Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Jeg har hatt mange rotter opp i igjennom. De er herlige kjæledyr, smarte, søte og morsomme. Så vet jeg at mange ikke deler det synet. Rotter har jo generelt, historisk og kulturelt et litt dårlig rykte, og jeg har full forståelse for at ikke alle liker dem, eller forstår at det er kule kjæledyr. Men trenger de å si det høyt? Jeg har flere ganger fått høre "æsj, har du rotter" i ulike former. Ekle dyr/halen er så stygg/uff, det kunne jeg aldri hatt i huset, osv. Og det er greit at folk tenker slikt, men det er da vitterlig dårlig folkeskikk å si det høyt? Dette er hobbyen min, jeg er glad i disse dyra, og så får jeg høre at det bare er ekkelt? Jeg synes brodering er skikkelig kjedelig, men om noen har det som hobby drar jeg ikke en "herregud så jævla kjedelig, det kunne jeg aaaldri drivi med ass". Tenker ikke folk over at jeg har disse dyra fordi jeg er glad i dem, og de betyr noe for meg? Dagens ventilering, trengte bare å klage et sted 😜 9
Strikkegurine Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Kloakkrotter er æsj 😅 Har en mistanke om at noen tenker kloakkrotter så fort man nevner «rotte» 😛 De man har som kjæledyr er jo bare helskjønne. Supersosiale og smarte! ❤️ Ei venninne har hatt flere rotter, de løp stort sett løs i stua når hu var hjemme og hadde et gigantisk bur ellers. La seg brått til å sove litt i halsgropen 😍 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Sånn er livet! Jeg er fryktelig glad i katten min, men det er da mange som synes katter er ekle, og sier det høyt. Tar meg da ikke nær av det. Mer kattekos til meg Anonymkode: c17fe...c9b 1
Missbehave Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Å, rotter er så nydelige dyr! Jeg ønsker meg rotte selv 😄
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Det at de er kjempelette å oppdra er også morsomt. Hatt mange rotter oppigjennom. De aller fleste har kunnet være løse døgnet rundt, går da til buret for å bæsje.Og en av fordelene med løse rotter er jo at ingen kommer på uventet besøk. Det dumme med rotter er at de lever for kort. Man blir veldig glad i de og vips er de borte. (føles slik) Anonymkode: 5794f...f99
pia mater Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Alle som syns rotter bare er ekle må se Svein og rotta 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Jeg synes de er søte helt til den halen! Kan ikke noe for det, altså. Men folk må få velge hva de vil for meg. Anonymkode: a8800...4fd
Callisto83 Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Interessant tema, og jeg er helt enig med TS. Man trenger ikke si noe så dumt tenker jeg. Det er jo litt uforskammet, og ikke minst kunnskapsløst. Det skjer oftest i forbindelse med gnagere og reptiler har jeg lagt merke til. Der kommer de dummeste (og styggeste) kommentarene. 2
Chimay Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Uff, jeg har nok sagt noe sånt en gang. Ikke om rotter (de er jo herlige!) men til noen som hadde slanger. Jeg mente ikke noe vondt med det. Når jeg brukte ordet ekkelt mente jeg ikke "de er frastøtende" men "de skremmer meg". Jeg tror jeg utdypet og forklarte det. Men jeg skjønner likevel at folk kan bli såret over en sånn kommentar. Så takk for en fin påminner, TS! Jeg skal ta det til meg og i framtiden være litt mer følsom overfor de som har kjæledyr jeg synes er skumle 😊 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Jeg har hatt rotter, har nå div reptiler. Om man får høre at rotter er ekle så er det ingenting sammenlignet med når folk får vite at jeg har slanger. Det er helt lov å ikke like de samme tingene, men der er forskjell på å ikke like det og det å skrike det så alle i en mils omkrets hører det i samme slengen. Anonymkode: edfc2...33b 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 Det er noe med den halen. Hvorfor synes vi den er ekkel? Hvorfor er pels = søtt, ikke pels = ekkelt? Det er jo litt artig å tenke på. Ekorn, f.eks, synes jo de aller fleste er søte. Og de har skikkelig buskehale! Mens rotter er generelt mislikte dyr. Og de er i samme familie! Jeg har hatt mus som kjæledyr selv, så jeg er ikke den personen som sier "æsj" når noen har rotter hjemme. Men jeg synes også at pels er best. Maine coon over Sphynx, Chinese crested powder puff over nakenhund etc... og Rotte med pels over nakenrotte Rottehalen er jo ikke pen, det må jeg jo si. Folk som har rotter, tarantell, slanger og andre reptiler, altså litt uvanlige kjæledyr, må nok bare forvente at det ikke faller i smak hos alle, og at de kan få en reaksjon eller to. Mange har også fobier mot disse dyrene, og kan kanskje ikke holde tilbake glosene når temaet kommer opp. Anonymkode: 59efc...39b 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 Jeg elsker rotter og mus. Er oppvokst på småbruk og ble veldig opprørt av at faren min skulle ta livet av dem hele tiden. Vi hadde en god populasjon av mus (som jeg matet), og en gang så jeg èn albino-rotte. Jeg har aldri møtt rotter som kjæledyr, men det er noe jeg helt klart kunne hatt selv. Anonymkode: ce960...292 1
Myrmica Skrevet 29. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er noe med den halen. Hvorfor synes vi den er ekkel? Hvorfor er pels = søtt, ikke pels = ekkelt? Det er jo litt artig å tenke på. Anonymkode: 59efc...39b Ikke sant? Vi har jo ikke pels, så rart at det skal være "ekkelt" når det gjelder dyr. Hos oss er det motsatt, for mye hår er sett på som ufint 😆
Myrmica Skrevet 29. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2020 2 timer siden, Callisto83 skrev: Interessant tema, og jeg er helt enig med TS. Man trenger ikke si noe så dumt tenker jeg. Det er jo litt uforskammet, og ikke minst kunnskapsløst. Ikke sant? Naboen har en hund som jeg synes er ganske stygg, en mops (altså, mopser kan være søte de og, men den her er skikkelig ihjelavlet og grusom), men jeg SIER jo ikke det høyt til ham. Det er jo noens kjæledyr man snakker om, uansett hva det dyret er så er det ikke så koselig å høre slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Det må du tåle, Ts. De aller aller fleste liker ikke dyrene dine like godt som deg selv. Hvorfor bry seg så mye om hva andre mennesker tenker om dyrene dine? Vær litt selvstendig, også driter du i at de mener noe annet enn deg. Anonymkode: 9cb8c...1ec
Myrmica Skrevet 30. april 2020 Forfatter #16 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må du tåle, Ts. De aller aller fleste liker ikke dyrene dine like godt som deg selv. Hvorfor bry seg så mye om hva andre mennesker tenker om dyrene dine? Vær litt selvstendig, også driter du i at de mener noe annet enn deg. Anonymkode: 9cb8c...1ec Å, jeg er ganske selvstendig, må vite. Og jeg har som sagt full forståelse for at andre ikke liker dyra mine, det er helt greit. Men sånn generelt sett, er det ikke ganske uhøflig å si sånne ting? Om naboen har en veteranbil han er stolt av, så sier jeg ikke direkte til ham at jeg synes bilen er dritstygg, og hater biler fordi de bråker og forurenser, selv om jeg kanskje synes det? Det er jo normal høflighet. Men spør alle som har utradisjonelle kjæledyr, de fleste har nok blitt fortalt ganske nedsettende ting om dyra sine, som går helt på tvers av normale høflighetsregler. 1
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Skal folk lyve da å si de er søte? Folk må få være dønn ærlig uten at du blir fornærmet. Viktigste er at du liker de selv så hvorfor bry deg hva andre synes?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 12 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev: Skal folk lyve da å si de er søte? Folk må få være dønn ærlig uten at du blir fornærmet. Viktigste er at du liker de selv så hvorfor bry deg hva andre synes? De trenger ikke si noe i det hele tatt. Anonymkode: 2607b...3c0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 22 timer siden, Myrmica skrev: Jeg har hatt mange rotter opp i igjennom. De er herlige kjæledyr, smarte, søte og morsomme. Så vet jeg at mange ikke deler det synet. Rotter har jo generelt, historisk og kulturelt et litt dårlig rykte, og jeg har full forståelse for at ikke alle liker dem, eller forstår at det er kule kjæledyr. Men trenger de å si det høyt? Jeg har flere ganger fått høre "æsj, har du rotter" i ulike former. Ekle dyr/halen er så stygg/uff, det kunne jeg aldri hatt i huset, osv. Og det er greit at folk tenker slikt, men det er da vitterlig dårlig folkeskikk å si det høyt? Dette er hobbyen min, jeg er glad i disse dyra, og så får jeg høre at det bare er ekkelt? Jeg synes brodering er skikkelig kjedelig, men om noen har det som hobby drar jeg ikke en "herregud så jævla kjedelig, det kunne jeg aaaldri drivi med ass". Tenker ikke folk over at jeg har disse dyra fordi jeg er glad i dem, og de betyr noe for meg? Dagens ventilering, trengte bare å klage et sted 😜 Det får jeg høre annenhver gang jeg sier jeg jobber med matematikk. Jeg liker de fleste dyr og det skal litt til før jeg synes noe er ekkelt. Noen insekter synes jeg er ekkelt om jeg ikke har kontroll på dem. Rotter høres kjempegøy ut, men min mor har en refleks mot den halen som jeg ikke tror hun kan styre, akkurat som min søster har en sånn refleks overfor edderkopper selv om fornuften hennes vet at de ikke er farlige. Og min mann har det mot slanger. Dette er sikkert evolusjon, for flere av disse har jo giftige eller sykdomsbærende egenskaper. Anonymkode: eed68...79a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #20 Skrevet 30. april 2020 Jeg har hatt rotter som kjæledyr. Beste kjæledyrene jeg har hatt! Utrolig kosete dyr. Anonymkode: 756f6...eb5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå