Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for avsporing. 

_popcorn_, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 12.5.2020 den 11.14, Klossmajor skrev:

Å dra fram denne saken er mer å avspore i en annen retning enn å trekke tråden tilbake på sporet.

Uansett.....artikkelen, skrevet av et medie i Abu Dhabi, har en overskrift som framstår sterkt vinklet. Av de andre mediene som skriver om denne saken kan jeg ikke se at noen av dem vinkler saken i retning av at hun er utsatt for en hatkampanje.

Overskriften de har valgt baserer seg på utspill fra redaktøren av en avis beskrevet som høyrevridd. Hans utspill retter seg mot løsepengene som skal ha blitt betalt til kidnapperne i bytte mot hennes løslatelse. Han mener pengene går til å finansiere islamistisk terrorisme, og legger sarkastisk til at disse islamistene er blitt kidnappingsofferets venner. Videre uttaler han at han er irritert over at den italienske staten bruker penger på å importere islam til Italia.

Den emiratiske avisen fokuserer også på et utspill fra redaktøren av en annen avis som skriver at mens han synes det er fint at Silvia Romano er tilbake, løslatt fra fangenskap, var det som å se en fange fra en konsentrasjonsleir stolt kledd som nazist, hvilket han aldri vil forstå.

Å kalle disse utspillene en hatkampanje mot Silvia Romano er misvisende av det emiratiske mediet. Vinklingen koker suppe på en spiker. Hvorvidt man skal innfri kidnapperes krav om løsepenger eller ei, er et omstridt tema. At løsepengene vil gå til finansiering av ytterligere kriminalitet er et gyldig argument mot utbetaling av løsepenger.

Det hevdes i andre medier at hun skal ha giftet seg i fangenskap. Hun siteres på at det ikke var av tvang.

Det finnes alltid flere sider av en sak. Ser også at Aljazeera kommenterer at det foregår hat kampanje mot henne, styrker jo også at det ikke er alt som kommer fram fra vestlig side: https://www.aljazeera.com/news/2020/05/freed-italian-aid-worker-target-hate-campaign-conversion-200512154733316.html

Sier ikke at jeg tviler på italiensk side. Men som sagt jeg forkaster ikke alt som kommer fra et annet sted enn vesten eller Norge. 

Endret av omarel
Skrevet
31 minutter siden, omarel skrev:

Det finnes alltid flere sider av en sak. Ser også at Aljazeera også kommenterer at det foregår hat kampanje mot henne styrker også at det ikke er alt som kommer fram fra vestlig side: https://www.aljazeera.com/news/2020/05/freed-italian-aid-worker-target-hate-campaign-conversion-200512154733316.html

Sier ikke at jeg tviler på italiensk side. Men som sagt jeg forkaster ikke alt som kommer fra et annet sted enn vesten eller Norge. 

Saken er omtalt i italienske medier. Moren hennes har vært på italiensk TV og sterkt antydet at datteren har følt seg tvunget til å konvertere.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Klossmajor skrev:

Saken er omtalt i italienske medier. Moren hennes har vært på italiensk TV og sterkt antydet at datteren har følt seg tvunget til å konvertere.

Men datteren har uttalt seg at hun har blitt muslim etter at hun kom fra Italia. Tiden vil vise.

Endret av omarel
Skrevet
8 minutter siden, omarel skrev:

Men datteren har uttalt seg at hun har blitt muslim etter at hun kom fra Italia. Tiden vil vise.

Tiden vil ikke nødvendigvis vise noe for den store offentligheten. Minner igjen om Pål Refsdal som ett år etter å ha blitt løslatt omtalte sin konvertering under fangenskapet som en privatsak, og viste til at han ikke kan snakke om det fordi det å la seg omvende må bli stående som en mulighet for fremtidige gisler. Med andre ord må man anta at kidnappingsofre som har forblitt muslimer etter konvertering under fangenskap, kan ha valgt å forbli muslimer utad for at fremtidige konverteringer til islam av kidnappingsofre skal kunne framstå troverdige for islamistiske gisseltakere.

Skrevet (endret)
1 time siden, Klossmajor skrev:

Tiden vil ikke nødvendigvis vise noe for den store offentligheten. Minner igjen om Pål Refsdal som ett år etter å ha blitt løslatt omtalte sin konvertering under fangenskapet som en privatsak, og viste til at han ikke kan snakke om det fordi det å la seg omvende må bli stående som en mulighet for fremtidige gisler. Med andre ord må man anta at kidnappingsofre som har forblitt muslimer etter konvertering under fangenskap, kan ha valgt å forbli muslimer utad for at fremtidige konverteringer til islam av kidnappingsofre skal kunne framstå troverdige for islamistiske gisseltakere.

Jeg har forståelse og respekt for at man konverter til en annen religion i frykt for sitt liv.  Det er det mange som har gjort opp gjennom tidene av jøder, kristne,  muslimer og fra andre religioner. Uansett så vil tiden alltid vise. Det er nok det mest fornuftige tenker jeg. 

Endret av omarel
Skrevet
4 minutter siden, omarel skrev:

Jeg har forståelse og respekt for at man konverter til en annen religion i frykt for sitt liv.  Det er det mange som har gjort opp gjennom tidene av jøder, kristne,  muslimer og fra andre religioner. Uansett så vil tiden alltid vise. Det er nok det meste fornuftige tenker jeg. 

Tiden vil jo ikke uansett alltid vise sannheten. Hvis en person velger å holde masken utad og ta med seg en hemmelighet i graven, vil jo offentligheten ikke nødvendigvis noen sinne få vite sannheten.

Skrevet (endret)
41 minutter siden, Klossmajor skrev:

Tiden vil jo ikke uansett alltid vise sannheten. Hvis en person velger å holde masken utad og ta med seg en hemmelighet i graven, vil jo offentligheten ikke nødvendigvis noen sinne få vite sannheten.

Det er sant. Vi får håpe at sannheten om Aisha Romano som hun heter nå kommer fram (tidligere Silvia).

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

Islam og muslimer har et eneste mål, det er at hele verden skal bli underlagt Islam.

Hvis de landene som er styrt av islam og islamske lover hadde vært så bra som muslimene påstår så hadde de fleste muslimer som ikke er i Norge p.g.a penger emigrert til disse landene.

Den dagen Europa og de nordiske landene blir styrt av islam er den dagen menneskerettighetene, friheten og likestillingen døde. Hvis islam og muslimene kommer til makten så vil den vestlige utviklingen gå 900 år tilbake i tid, sharia blir gjeldene for alle og plutselig er vi tilbake i middelalderen siden det ikke finnes et eneste oppegående muslimsk land!.

Anonymkode: 93193...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Islam og muslimer har et eneste mål, det er at hele verden skal bli underlagt Islam.

Hvis de landene som er styrt av islam og islamske lover hadde vært så bra som muslimene påstår så hadde de fleste muslimer som ikke er i Norge p.g.a penger emigrert til disse landene.

Den dagen Europa og de nordiske landene blir styrt av islam er den dagen menneskerettighetene, friheten og likestillingen døde. Hvis islam og muslimene kommer til makten så vil den vestlige utviklingen gå 900 år tilbake i tid, sharia blir gjeldene for alle og plutselig er vi tilbake i middelalderen siden det ikke finnes et eneste oppegående muslimsk land!.

Ingenting er så døvt som å lese innlegg fra folk som kun leser  info resett, HRS og document  🙄

Så ALLE muslimer vil ha sharialover? tom de fra Bosnia og Kosovo som ikke engang går i moskeen og ber 5 ganger til dagen ?

Det er som å sammenligne DNK medlemmer i Norge og mormonere som tror jorden er skapt på 6000 år ?

Det er stor forskjell på fundamentalt relegiøse og liberale. Av de 4 % muslimene som   ståroppført SSB  i Norge så er det rart samfunnet går rundt hvis alle skulle  følgt de rigide lovene fra Saudi-Arabia. 

Skulle plustelig regjeringen som i utgangspunktet har en veldig streng innvandringspolitikk  og nettopp skilte stat fra kirke , gjøre helomvending og la en minoritetsreligion  bli implementert  i den norske grunnlov?

Anonymkode: ad131...2c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen? Ganske stort påstand å anta at det kommer til å skje engang...

Nei, jeg tenker at religion må være en personlig greie, den skal aldri få makt i et land i.

Anonymkode: 6ccd1...770

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker at religion må være en personlig greie, den skal aldri få makt i et land i.

Dessverre kan dette skje.

Anonymkode: d9917...15d

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre kan dette skje.

Da får du opplyse oss? Rent praktisk og rent logistisk ?

En antall på 200 000 av 5,7 milloner mennesker i Norge som er et sekulært"ateistisk" land sammen med de fleste  andre i Europa  skal altså  helt ut av blå stryke grunnloven og skrive inn lover fra koranen som bare er 500 år yngre enn bibelen  og har akkurat samme opphav ?.

Hvordan og hvilken rekkefølg.. hvor mange år i fremtiden kan man regne med at dette skal skje ?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du opplyse oss? Rent praktisk og rent logistisk ?

En antall på 200 000 av 5,7 milloner mennesker i Norge som er et sekulært"ateistisk" land sammen med de fleste  andre i Europa  skal altså  helt ut av blå stryke grunnloven og skrive inn lover fra koranen som bare er 500 år yngre enn bibelen  og har akkurat samme opphav ?.

Hvordan og hvilken rekkefølg.. hvor mange år i fremtiden kan man regne med at dette skal skje ?

Jeg sier ikke at det nødvendigvis vil skje, men at det er en mulighet.

Det vil minimum ta noen generasjoner, kanskje flere hundre år. Kulturell endring kan skje fortere enn du tror, og antall er ikke alltid det viktigste. Det er engasjement og vilje som teller.

Vi lever jo i en kommersialisert og forflatet sekulær kultur, uten særlig rom for refleksjon for livets store spørsmål. Mye psykiske lidelser og forvirring. Kan godt se for meg at en religion som islam med sterk Gudstro, tydelige normer og forklaringer på verden kan vinne appell hos mange etterhvert. Kristendommen vant jo frem i det gamle Romerriket, som hadde mye av de samme kulturelle problemene som vår egen tid.

Hadde nordmenn og andre europeere hatt kunnskap om og selvtillit over eget livssyn, egen sivilisasjon og egne verdier, hadde jeg ikke vært så bekymret over noen tusener av muslimer. Da hadde vi hatt en trygg fremtid uansett. Men når vi mangler dette, er jeg mer usikker. Hadde vi hatt tro på oss selv, hadde vi dessuten aldri sluppet inn millioner av dem inn i Europa i utganspunktet. 

Situasjonen er mer kompleks enn at vi «helt ut av blå stryke grunnloven og skrive inn lover fra koranen». Det vil aldri skje på denne måten. Det vil gå gradvis.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at det nødvendigvis vil skje, men at det er en mulighet.

Det vil minimum ta noen generasjoner, kanskje flere hundre år. Kulturell endring kan skje fortere enn du tror, og antall er ikke alltid det viktigste. Det er engasjement og vilje som teller.

Vi lever jo i en kommersialisert og forflatet sekulær kultur, uten særlig rom for refleksjon for livets store spørsmål. Mye psykiske lidelser og forvirring. Kan godt se for meg at en religion som islam med sterk Gudstro, tydelige normer og forklaringer på verden kan vinne appell hos mange etterhvert. Kristendommen vant jo frem i det gamle Romerriket, som hadde mye av de samme kulturelle problemene som vår egen tid.

Hadde nordmenn og andre europeere hatt kunnskap om og selvtillit over eget livssyn, egen sivilisasjon og egne verdier, hadde jeg ikke vært så bekymret over noen tusener av muslimer. Da hadde vi hatt en trygg fremtid uansett. Men når vi mangler dette, er jeg mer usikker. Hadde vi hatt tro på oss selv, hadde vi dessuten aldri sluppet inn millioner av dem inn i Europa i utganspunktet. 

Situasjonen er mer kompleks enn at vi «helt ut av blå stryke grunnloven og skrive inn lover fra koranen». Det vil aldri skje på denne måten. Det vil gå gradvis.

Vil kalle det å male fanden på veggen, å gå rundt å "bekymre seg" for dette som may/may not skje.

Anbefaler deg å se et par statistikk programmer av(  feks Hans Rosling) som kan vise til tall på både fattigdom , religion og krig i verden.Verden har aldri vært bedre, hatt mindre fattigdom og født mindre barn- befolkningsveksten kommer til å synke og flate ut.Takket være opplysning og utdanning .

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil kalle det å male fanden på veggen, å gå rundt å "bekymre seg" for dette som may/may not skje.

Anbefaler deg å se et par statistikk programmer av(  feks Hans Rosling) som kan vise til tall på både fattigdom , religion og krig i verden.Verden har aldri vært bedre, hatt mindre fattigdom og født mindre barn- befolkningsveksten kommer til å synke og flate ut.Takket være opplysning og utdanning .

Jeg har stor sans for Hans Rosling, har kjøpt hans bok «Factfulness», men har ennå ikke fått lest den.

Men sannheten er at religion (spesielt kristendom og islam) øker i verden på bekostning av ateisme, og dette er en trend som antakelig vil fortsette.

Den europeiske sivilisasjonen er svekket på mange måter. Den har mistet mye av sin innflytelse i verden, preges av forflatning og desillusjonering, og er ikke minst svært preget av innvandring fra Midtøsten og Afrika som fortrenger innfødt kultur.

Jeg er uenig i din optimisme. Statistikk er viktig, men tall forteller ikke alt. Særlig ikke immaterielle ting som mening, verdier, samhold, opplysning og kulturell bærekraft.

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Ingenting er så døvt som å lese innlegg fra folk som kun leser  info resett, HRS og document  🙄

Så ALLE muslimer vil ha sharialover? tom de fra Bosnia og Kosovo som ikke engang går i moskeen og ber 5 ganger til dagen ?

Det er som å sammenligne DNK medlemmer i Norge og mormonere som tror jorden er skapt på 6000 år ?

Det er stor forskjell på fundamentalt relegiøse og liberale. Av de 4 % muslimene som   ståroppført SSB  i Norge så er det rart samfunnet går rundt hvis alle skulle  følgt de rigide lovene fra Saudi-Arabia. 

Skulle plustelig regjeringen som i utgangspunktet har en veldig streng innvandringspolitikk  og nettopp skilte stat fra kirke , gjøre helomvending og la en minoritetsreligion  bli implementert  i den norske grunnlov?

Jeg leser ingen av de kildene som du nevner, det går faktisk an å gjøre seg opp en mening og konkludere på egen hånd med basis i hva som ikke omtales og hva som faktisk omtales i norske medier. 

På 14.5.2020 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Religion blir aldri en personlig greie så lenge det finnes enkelte grupper som vil styre samfunnet og landet etter sine egne religiøse lover og regler, demokratiet kan være undergangen den dagen flertallet av de med stemmerett stemmer for at det skal opprettes shariadommstoler.

Før du vet ordet av det så er det sharia som styrer enkelte bydeler, uteservering av alkohol blir bannlyst samtidig med at man kan få kjøpe småstein i pose før neste steining. Enten så skal de steine kvinner eller så skal de kaste homofile ned fra rådhustaket, velkommen til den nye fargerike og inkluderende fremtiden!.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Er nok lite sannsynlig ja. Heldigvis.

Anonymkode: 59eb5...380

AnonymBruker
Skrevet
På 17.5.2020 den 2.22, AnonymBruker skrev:

Før du vet ordet av det så er det sharia som styrer enkelte bydeler, uteservering av alkohol blir bannlyst samtidig med at man kan få kjøpe småstein i pose før neste steining. Enten så skal de steine kvinner eller så skal de kaste homofile ned fra rådhustaket, velkommen til den nye fargerike og inkluderende fremtiden!.  

Hvem skal innføre dette da? Det er et mindretall selv blant muslimene som ønsker dette. Legg fra deg Breiviks manifest og ta deg en tur ut du, så går det nok så bra.

Anonymkode: c4736...153

Skrevet
På 13.5.2020 den 20.42, Klossmajor skrev:

Som sagt så har stemmer det at Silvia Romano har møtt mye hets etter at hun faktisk konverterte:

https://www.vl.no/nyhet/fri-etter-18-maneders-fangenskap-mott-med-hets-og-trusler-hjemme-i-italia-1.1716221

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...