Gå til innhold

Hvorfor er det mange som aksepterer Islam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er muslim så vet du veldig godt at muslimer også tar hensyn til hadith, altså hva Proften sa og gjorde da han levde. 

Anonymkode: 05543...592

Som nevnt tidligere i tråden er det også i koranen et vers som tolkes som at frafall skal straffes med døden.
«De som ønsker at dere skal avvise troen som de gjør, og dermed være på samme fot (som dem): Ta ikke venner fra deres rekker før de flykter i veien for Allah (fra det som er forbudt). Men hvis de overløper, griper du dem og dreper dem uansett hvor du finner dem; og (i alle fall) ikke ta venner eller hjelpere fra sine rekker». (sure 4, vers 89)

Men det nytter lite å motbevise med koranvers når h*n forsøker ignorere det og i stedet går til motangrep med ad hominem-argumentasjon om at Wikipedia ikke er en troverdig kilde selv om den sentrale kilden i bunn og grunn er koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, StorGutten4500 skrev:

Du er helt på bærtur. Gud har tydelig gitt uttrykk for at det ikke er noe tvang i å akseptere Islam. Den som aksepterer Islam som sin religion, har vunnet og reddet sitt sjel for det som venter i evigheten, men den som avviser er fortapt for alltid. Ikke har du noe kunnskap om Islam, allikevel diskuterer du som en såkalt ekspert. 

Grunnleggende kunnskap i kildekritikk er å vite at hvem som helst kan skrive hva de vil på Wikipedia, uten at noen sørger for at det er riktig redigert. 

Er du en en sannhetsfornekter? 

Legger ved en koranvers

 

There shall be no compulsion in [acceptance of] the religion. The right course has become clear from the wrong. So whoever disbelieves in Taghut and believes in Allah has grasped the most trustworthy handhold with no break in it. And Allah is Hearing and Knowing. 

Quran: 2:256

Kilde: https://quran.com/2/256

Du argumenterer på Donald Trump-vis ved å fullstendig ignorere fakta argumentet ditt blir gjendrevet med, og kjører på videre med ugyldig ad hominem-argumentasjon og argumentasjon som allerede er blitt gjendrevet av fakta du velger å hoppe bukk over. 

Følgende koranvers tolkes å motsi koranverset du presenterer: 
«De som ønsker at dere skal avvise troen som de gjør, og dermed være på samme fot (som dem): Ta ikke venner fra deres rekker før de flykter i veien for Allah (fra det som er forbudt). Men hvis de overløper, griper du dem og dreper dem uansett hvor du finner dem; og (i alle fall) ikke ta venner eller hjelpere fra sine rekker». (sure 4, vers 89)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg kan jo ikke noe annet enn å akseptere at folk tror forskjellig? Jeg har ingenting imot muslimer i seg selv, men synes jo noen av dem har et helt grusomt kvinnesyn f.eks. 

Å si at jeg aksepterer pedofili er stygt. Er det noe jeg virkelig, virkelig, virkelig HATER så er det overgrep begått mot barn. Hjertet mitt blør for alle de barna. Og de som utfører slike ting skulle vært sperret inne på livstid. 

At jeg aksepterer at folk er muslimer betyr overhodet IKKE at jeg støtter idolisering av en som har misbrukt barn. Går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg er kristen, men det betyr ikke at jeg støtter alle grusomheter som har blitt gjort i Guds navn. 
 

Fint at du ikke støtter alle grusomheter som har blitt gjort i Guds navn. Hvordan stiller du deg til grusomheter Gud selv har stått for? Hvordan stiller du deg f.eks til historien om da Gud sendte en engel for å ta livet av alle førstefødte sønner i Egypt, med unntak av de israelittiske, som straff for faraos ulydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kulturen på den tiden var annerledes. Muslimer idag praktiserer ikke å gifte seg så tidlig, men venter til tidligst puberterten og ofte enda senere. Han var derimot et godt forbilde på veldig mange andre områder for muslimer, som lærte de mye om toleranse, respekt, ydmykhet og andre gode egenskaper.

Muhammed tok liv i selvforsvar når landet ble angrepet, FrPeren og islamofoben Breivik drepte uskyldige barn på sommerleir. Det er litt forskjell det LOL.

Anonymkode: c4736...153

Som sagt, så handler ikke dette om kulturen da, men å holde datidens idealer og normer som gyldige i 2020. Barneekteskap er relativt vanlig i flere muslimske kulturer, blant annet i Sudan - hvor praksisen også er lovlig. Hvorfor? Fordi Muhammed giftet seg med Aisha. Muhammed blir brukt som referansepunkt, og som et forbilde i 2020, og det er skremmende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, StorGutten4500 skrev:

Grunnleggende kunnskap i kildekritikk er å vite at hvem som helst kan skrive hva de vil på Wikipedia, uten at noen sørger for at det er riktig redigert.

Du gjengir en myte om Wikipedia som opprettholdes av folk med lav teknisk kompetanse.

Wikipedia har et etter hvert velutviklet system der administratorer overvåker hva som skrives på Wikipedia. Det kreves gyldige kilder for at påstander skal bli stående. Artikler som utsettes for hærverk kan bli sperret for endringer av brukere på lavere tilgangsnivå. IP-adresser lagres og brukere kan bli utestengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klossmajor skrev:

Du argumenterer på Donald Trump-vis ved å fullstendig ignorere fakta argumentet ditt blir gjendrevet med, og kjører på videre med ugyldig ad hominem-argumentasjon og argumentasjon som allerede er blitt gjendrevet av fakta du velger å hoppe bukk over. 

Følgende koranvers tolkes å motsi koranverset du presenterer: 
«De som ønsker at dere skal avvise troen som de gjør, og dermed være på samme fot (som dem): Ta ikke venner fra deres rekker før de flykter i veien for Allah (fra det som er forbudt). Men hvis de overløper, griper du dem og dreper dem uansett hvor du finner dem; og (i alle fall) ikke ta venner eller hjelpere fra sine rekker». (sure 4, vers 89)

Slutt å være useriøs og forhold deg til saken og diskusjonen. Verset som du referer til, har du ikke forstått betydning av i det hele tatt. Du er kunnskapsløs om Islam, og derfor blir diskusjon med deg så unødvendig. Dette verset snakker om hyklerne som ønsket å gå til angrep mot muslimene og drepe mennesker som aksepterte Islam. I slik situasjoner har du ikke noe valg, bortsett fra å gå til motangrep som selvforsvar. Fordi muslimene var i mindre tall, visste man ikke hvem man kunne stole hundre prosent på. Derfor ble dette verset sendt ned. Blant de ikke troende var det noen som ønsket å skade muslimene, og til det beste for muslimenes trygghet var det klar ordre om at man ikke skulle ta noen som venner eller hjelpere fra de ikke-troende.

Når muslimene ble angrepet, gikk de til selvforsvar. Når profeten hadde med sine etterfølgere i krig, beordret han dem om ikke drepe barn, kvinner og uskyldige, til og med ikke felle et tre. Før Islam ble sendt pleide fedre å begrave sine døtre i livet.  Koranen promoterer barmhjertighet. Det forbyr baksnakking, drap, stjeling, urettferdighet, løgn, og mye mer som er vanlig i vår samfunn. Hvordan kan samme religion stå for det motsatte? 

"Whoever kills an innocent life, it is as if he has killed all of humanity.." |Surat Al-Ma'idah 5:32| Qur'an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, StorGutten4500 skrev:

Slutt å være useriøs og forhold deg til saken og diskusjonen. Verset som du referer til, har du ikke forstått betydning av i det hele tatt. Du er kunnskapsløs om Islam, og derfor blir diskusjon med deg så unødvendig. Dette verset snakker om hyklerne som ønsket å gå til angrep mot muslimene og drepe mennesker som aksepterte Islam. I slik situasjoner har du ikke noe valg, bortsett fra å gå til motangrep som selvforsvar. Fordi muslimene var i mindre tall, visste man ikke hvem man kunne stole hundre prosent på. Derfor ble dette verset sendt ned. Blant de ikke troende var det noen som ønsket å skade muslimene, og til det beste for muslimenes trygghet var det klar ordre om at man ikke skulle ta noen som venner eller hjelpere fra de ikke-troende.

Når muslimene ble angrepet, gikk de til selvforsvar. Når profeten hadde med sine etterfølgere i krig, beordret han dem om ikke drepe barn, kvinner og uskyldige, til og med ikke felle et tre. Før Islam ble sendt pleide fedre å begrave sine døtre i livet.  Koranen promoterer barmhjertighet. Det forbyr baksnakking, drap, stjeling, urettferdighet, løgn, og mye mer som er vanlig i vår samfunn. Hvordan kan samme religion stå for det motsatte? 

"Whoever kills an innocent life, it is as if he has killed all of humanity.." |Surat Al-Ma'idah 5:32| Qur'an

Det framstår ganske paradoksalt av deg å be meg om å være seriøs og forholde meg til saken når det var nettopp du som avsporet og ikke evnet holde deg til saken. I tredje setningen din her fortsetter du i samme stil med personangrep.

Her serverer du altså din tolkning av det aktuelle verset som på både norsk og engelsk Wikipedia omtales som et vers som støtter dødsstraff for apostasi. Engelsk Wikipedia omtaler altså verset slik: "There are multiple verses in the Quran that condemn apostasy, including one that appears to support the death penalty".

Flott at du til slutt besvarer hva jeg opprinnelig skrev. Men det burde du ha gjort i første omgang i stedet for å omgå det med avsporinger og hersketeknikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhet er radikal og krevende ut av natur.

Gud, ut av Guds natur, kan ikke bli realisert uten at ens ego dør først.

Tilbake, og en må godta at man har kommet tilbake til en grunnleggende illusjon, til bevisstløshet, djevelskap, ego.

Religion, vitenskap, kultur, samfunn - "mennesket" i seg selv - En illusjon.

Det kosmiske sjokket.

Den ultimate kosmiske latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, HalldirV2 skrev:

Som sagt, så handler ikke dette om kulturen da, men å holde datidens idealer og normer som gyldige i 2020. Barneekteskap er relativt vanlig i flere muslimske kulturer, blant annet i Sudan - hvor praksisen også er lovlig. Hvorfor? Fordi Muhammed giftet seg med Aisha. Muhammed blir brukt som referansepunkt, og som et forbilde i 2020, og det er skremmende. 

Vanlig, men du kunne bare komme med et eksempel. lol. De fleste land forbyr barneekteskap, også de muslimske.

Anonymkode: c4736...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig masse fordommer, og stigmatisering mot oss muslimer spesielt på KG. har ikke lest alle sidene men ønsker likevel og si, at jeg et veldig glad for at de fleste "normale oppegående menskene" respekterer religionen jeg tilhører og er stolt over og tilhøre, og meg som enkelt person. det finnes mange mennesker som er stygge uavhengig religion,tilhørighet det beste er vel at vi kan respektere hverandre uavhengi religion eller hvor vi kommet fra? folk er veldig flinke til og komme med fordommer, og bestemme seg for og ikke like noen, noen de ikke engang kjenner men pga at de er fks muslimer noe som blir helt feil fordi vi er alle forskjellig. 

Leser at enkelte brukere her inne går tilbake I tid, går tilbake mange 100 år I tid og der blir for dumt og alt for useriøst. prophet mohammed fred være med han gjorde ingenting galt han var perfekt. Og når det er sakt var livstiden anderledes en nå, I gamle dager I norge så var det normalt med ekteskap når en var ungdom 15/16 år. Til med I dag kan en 16 åring gifte seg men da må vedkommende søke om tillatelse av kongen (om de ikke har endret den loven nå), kvinner ble også "undertrygt" de fikk ikke lov til og jobbe og de måtte være hjemme med barna og laga mat til mannen. De drepte også kvinner som hadde "overnaturlige krefter" får maaaaange år siden I norge og Europa, og de torturere de om de ikke fulgte loven. Slo barn på skolen og i hjemmet gjorde de og mye av i norge, Så til dere som bare skylder på islam osv: ta dere en bolle selvom vi er muslimer og følger islam og elsker vår gud (allah) og Allahs sendebud og nydelig prophet mohammed fred være med han, så er vi like oppegående og normale som alle dere andre og vi er mennesker vi, og vi fortjener også respekt selv vi er muslimer. Det er mye jeg også ikke liker, blant annet måten enkelte kristne buddhister hinduistiske oppfører seg og praktiserer sin religion eller homofile for den sak skyld lever og oppfører seg, men jeg respekterer dem fordet, respekt går begge veier. Hilsen stolt praktiserende gift  muslimsk kvinne og stolt mor!

Anonymkode: 2e556...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imaner som motarbeider og ikke respekterer den norske kulturen og lovene er et stort problem, det undergraver rettsprinsippene og fører til parallellsamfunn. Praksisen med Sharia i Norge må stoppes før vi ender opp med de samme problemene som de har i England der enkelte områder er styrt av Sharia, dette er ikke akseptabelt og det fører til at utviklingen går bakover til middelalderen.

Sharia strider mot menneskerettighetene!

Et godt eksempel er saker i Norge der imamer ikke gir muslimske kvinner rett til å skille seg fra mennene sine. En av dem har faktisk vært i medias søkelys i Norge.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sharia-strider-mot-menneskerettighetene/3423973469.html

Anonymkode: 93193...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 18.56, omarel skrev:

Det er mange intellektuelle mennesker som velger Islam framfor andre religioner.

Jeg tror at grunnen til det, er at Islam appellerer til både sinn og sjel.  Når man leser Koranen så føler du at Gud taler direkte til deg.Det treffer dypt i leserens hjerte. Det gjør at mange kristen føler at den gir svar på det de søker, noe bibelen ikke klarer.

I bibelen så sier Jesus fred være med han, at det kommer en som vil lære dem hva de ikke kunne (parafrase),  det er Koranen. Jeg vet at mange kristne tolker det som den hellige ånd. Men hellige ånd har ikke gitt noe svar på 2020 år, det har Koranen. Derfor konverterer mange kristne til Islam. Dette i seg selv er en trussel mot kristendommen.

Kort oppsummert: Mange kristen føler at noe mangler (kontakt med Gud b.l.a) i deres tro en form for manglende svar. Svarene finner de i Islam og derfor blir en del muslimer.

Jeg er enig i mye av det du skriver altså jeg også er muslim. Men Rettelse prophet isha fred være med han. Kristene De kaller isha for jesus fred være med isha. Og prophet mohammed og alle Allahs sendebud og propheter. Og konene og barna dems.

Anonymkode: 2e556...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 19.13, omarel skrev:

"Intellektuell kalles den person som egner sin tid til tenking og analyser. Intellektuell betegner det å forholde seg abstrakt, rasjonelt og objektivt reflekterende til sin omverden."

I Koranen så oppfordrer Gud deg til å  å tenke og reflektere. Han sier det tydelig og klart. Er du oppriktig og bruker din intellekt så ser du sannheten i meningen med din eksistens med både sinn og sjel. Koranen oppfordrer deg til å reflektere, tenke og analysere. Søker du sannheten vil du finne den i Koranen. 

Mash allah DETTE!

Anonymkode: 2e556...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2020 den 13.09, AnonymBruker skrev:

I en perfekt religion burde det stå svart på hvitt hvordan man skal leve og oppføre seg mot andre.

Hvordan kan så mange mennesker lese de samme hellige skriftene og komme til en helt annen konklusjon enn deg?

 

Anonymkode: d9917...15d

Oioi du utaler deg uten og vite hva islam sier om hvordan en skal oppføre seg kanskje kjekt og lese den hellige quranen evt bli kjent med det muslimske miljøet før du mener at muslimer ikke oppfører seg? Vil påstå at veldig mange muslimer ink meg selv oppfører oss svært bedre en mange atiester,Kristene, osv osv. Ikke døm personer pga religionen dems det blir for dumt islam er en fredelig og nydelig religion om en praktiserer den riktig.

Anonymkode: 2e556...9f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Oioi du utaler deg uten og vite hva islam sier om hvordan en skal oppføre seg kanskje kjekt og lese den hellige quranen evt bli kjent med det muslimske miljøet før du mener at muslimer ikke oppfører seg? Vil påstå at veldig mange muslimer ink meg selv oppfører oss svært bedre en mange atiester,Kristene, osv osv. Ikke døm personer pga religionen dems det blir for dumt islam er en fredelig og nydelig religion om en praktiserer den riktig.

Anonymkode: 2e556...9f3

Kan ikke helt se hvordan dette innlegget ditt står som svar til innlegget du siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Det er veldig masse fordommer, og stigmatisering mot oss muslimer spesielt på KG. har ikke lest alle sidene men ønsker likevel og si, at jeg et veldig glad for at de fleste "normale oppegående menskene" respekterer religionen jeg tilhører og er stolt over og tilhøre, og meg som enkelt person. det finnes mange mennesker som er stygge uavhengig religion,tilhørighet det beste er vel at vi kan respektere hverandre uavhengi religion eller hvor vi kommet fra? folk er veldig flinke til og komme med fordommer, og bestemme seg for og ikke like noen, noen de ikke engang kjenner men pga at de er fks muslimer noe som blir helt feil fordi vi er alle forskjellig. 

Leser at enkelte brukere her inne går tilbake I tid, går tilbake mange 100 år I tid og der blir for dumt og alt for useriøst. prophet mohammed fred være med han gjorde ingenting galt han var perfekt. Og når det er sakt var livstiden anderledes en nå, I gamle dager I norge så var det normalt med ekteskap når en var ungdom 15/16 år. Til med I dag kan en 16 åring gifte seg men da må vedkommende søke om tillatelse av kongen (om de ikke har endret den loven nå), kvinner ble også "undertrygt" de fikk ikke lov til og jobbe og de måtte være hjemme med barna og laga mat til mannen. De drepte også kvinner som hadde "overnaturlige krefter" får maaaaange år siden I norge og Europa, og de torturere de om de ikke fulgte loven. Slo barn på skolen og i hjemmet gjorde de og mye av i norge, Så til dere som bare skylder på islam osv: ta dere en bolle selvom vi er muslimer og følger islam og elsker vår gud (allah) og Allahs sendebud og nydelig prophet mohammed fred være med han, så er vi like oppegående og normale som alle dere andre og vi er mennesker vi, og vi fortjener også respekt selv vi er muslimer. Det er mye jeg også ikke liker, blant annet måten enkelte kristne buddhister hinduistiske oppfører seg og praktiserer sin religion eller homofile for den sak skyld lever og oppfører seg, men jeg respekterer dem fordet, respekt går begge veier. Hilsen stolt praktiserende gift  muslimsk kvinne og stolt mor!

Anonymkode: 2e556...9f3

Du later ikke til å forstå det selv, men holdningene du legger for dagen bekrefter mye av fordommene mot muslimer. Du fremholder Mohammed som et perfekt menneske som ikke gjorde noe galt, og forsøker forsvare hans ekteskap med et mindreårig barn med å ramse opp en rekke negative ting som forekom i Norge i tidligere tider som man i dagens Norge utpeker som eksempler på som samfunnsskadelig og uønsket. Resonnementet ditt spenner ben på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...