Gå til innhold

Rekkefølge på maling av vegg og lister??


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Altså, mulig dette er ett skikkelig nybegynnerspørsmål, men skal jeg begynne med å male listene, eller ta de tilslutt?

For å forklare litt nærmere så skal jeg male veggene og listene i samme farge, listene er ganske smale. jeg har derfor maskert langs taket, og skal dekke til gulvet. Ser liksom for meg at rulla kommer til å touche listene både oppe og nede, skal ikke ta dem av, det tror jeg ikke de tåler, og da må jeg ha nye lister =dyrt.

Skal ha et strøk heftgrunning og minst ett strøk maling over der, må se hvordan det blir.

Skal jeg først grunne veggen, så grunne listene, så male veggen og så male listene? Eller blir det feil?

Vet bare ikke hva jeg skal begynne med?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal grunne og male dem samtidig.

Rulle på veggen og malerkost på listene.....rull så nærme listene du kommer....og mal så listene med en gang. Altså...i det du er ferdig med å rulle opptil/nedtil listen....så maler du listen med kosten....før du går videre til neste veggfelt som du maler med rulle...osv.

Jeg uttaler meg under forutsetning av at det brukes alkydmaling (oljemaling)...vannbasert tørker så raskt at der vet jeg ikke hvordan man skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tispa ii

Det forutsetter vel at vegg og lister males med samme maling og farge, sixx? (I alle fall gjør jeg det slik bare når jeg bruker samme farge)

Om jeg maler listene i en annen farge enn veggen maler jeg alltid veggen først, venter til den er helt tørr, maskerer og maler listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

takk for svar folkens, det er så godt å ha dere her som jeg kan spørre når jeg står fast!

:klem:

sixx: vannbasert.... huff, blir vanskelig, men får være forsiktig. men jeg hører på deg jeg, og tar de samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter vel at vegg og lister males med samme maling og farge, sixx? (I alle fall gjør jeg det slik bare når jeg bruker samme farge)

Om jeg maler listene i en annen farge enn veggen maler jeg alltid veggen først, venter til den er helt tørr, maskerer og maler listene.

Jeg har svart utfra det Rosin spurte om...se her:

:)

For å forklare litt nærmere så skal jeg male veggene og listene i samme farge, listene er ganske smale.

Riktignok forutsatte jeg at hun bruker samme maling så lenge hun skriver hun skal bruke samme farge...jeg tror nok den antagelsen er riktig....men man kan jo aldri vite.

Jeg skriver at jeg uttaler meg på bakgrunn av at det skal benyttes alkydmaling...det jeg ikke vet, er om hun skal bruke samme glansgrad...men det forutsatte jeg altså.

Vanligvis males taklist i samme farge som taket (som en forlengelse av taket)...og da gjerne i tilnærmet lik glansgrad som taket....men det er ikke sånn Rosin vil ha det....så derfor skrev jeg ikke noe om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vanligvis males taklist i samme farge som taket (som en forlengelse av taket)...og da gjerne i tilnærmet lik glansgrad som taket....men det er ikke sånn Rosin vil ha det....så derfor skrev jeg ikke noe om det :)

Nei for jeg orker ikke tanken på å male de beryktede takess-platene som vi har snakket om før Sixx. Har vasket de, og da ble de ganske bra.

Dessuten blir taket og veggen noenlunde lik farge, taket er jo sånn gråvitt, og veggen og listene blir antikkhvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt å droppe malingen av dem.....de er jo folierte (ja, jeg vet at de er folierte for Rosin har fortalt det før :ler: )...så da er det jo ikke meningen at de skal males.

Blir sikkert fint med lister og vegger i samme farge...gjør som du vil.....er fint at alle ikke gjør det samme. :)

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tror at det uansett blir hundre ganger bedre på soverommet etter at jeg blir ferdig selv om jeg er noe klønete, hvor nydelig er det ikke med gammelrosa tapet overstrødd med et noe urolig (!) rosemønster og matchende gammelrosa vegg-til vegg teppe, brune lister og karmer.... nydelig.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...må bare skrive dette:

Oljebasert heftgrunn først...så to skrøk med maling. :ler:

Skal se på gulvlinken din....så skal jeg male skapdører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tutti fuktig
Altså, mulig dette er ett skikkelig nybegynnerspørsmål, men skal jeg begynne med å male listene, eller ta de tilslutt?

For å forklare litt nærmere så skal jeg male veggene og listene i samme farge, listene er ganske smale. jeg har derfor maskert langs taket, og skal dekke til gulvet. Ser liksom for meg at rulla kommer til å touche listene både oppe og nede, skal ikke ta dem av, det tror jeg ikke de tåler, og da må jeg ha nye lister =dyrt.  

Skal ha et strøk heftgrunning og minst ett strøk maling over der, må se hvordan det blir.  

Skal jeg først grunne veggen, så grunne listene, så male veggen og så male listene? Eller blir det feil?

Vet bare ikke hva jeg skal begynne med?

:klø:

Skal du ha samme malingstype da? Det vanlige er å male vgger med vannbasert. Lister bruker man oljebasert. tape, og ta lister til slutt.

Vi tok ned listene og satte de opp etter de var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tutti fuktig
Altså, mulig dette er ett skikkelig nybegynnerspørsmål, men skal jeg begynne med å male listene, eller ta de tilslutt?

For å forklare litt nærmere så skal jeg male veggene og listene i samme farge, listene er ganske smale. jeg har derfor maskert langs taket, og skal dekke til gulvet. Ser liksom for meg at rulla kommer til å touche listene både oppe og nede, skal ikke ta dem av, det tror jeg ikke de tåler, og da må jeg ha nye lister =dyrt.  

Skal ha et strøk heftgrunning og minst ett strøk maling over der, må se hvordan det blir.  

Skal jeg først grunne veggen, så grunne listene, så male veggen og så male listene? Eller blir det feil?

Vet bare ikke hva jeg skal begynne med?

:klø:

Lister blir ikke dyrt om du kjøper furulister. de skal jo males alikavel. Vi kjøpte til 7 kr meteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er å male vgger med vannbasert.
Der er jeg uenig der. :ler:

Kan kanskje akseptere at det er "vanlig"...men går aldri med på at det er best. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tutti fuktig
Der er jeg uenig der. :ler:

Kan kanskje akseptere at det er "vanlig"...men går aldri med på at det er best. :ler:

Det er ganske vanlig ja, men hva som er best? Spør du på en faghandel vil du bli anbefalt vannbasert til vegg. Det selges nesten ikke oljebasert til vegg.Tre(lister eks) må ha oljebasert.

Så har du fordeler med at du maler med vannbasert på vegger da. Du tar 2-3 strøk på samme dag eks. Lukter nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har jo direktelinje til Jotun :ler:

Vi har brukt vannbasert til veggen og oljebasert til lister.

Hadde jeg vært skikkelig vaskekjerring hadde jeg nok brukt oljebasert til veggen også, men det er jeg altså ikke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...