Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Bor i et borettslag med noen kommunale leiligheter. Nærmeste nabo er en familie med en sønn som er psykisk utviklingshemmet, det i seg selv er selvsagt helt uproblematisk. 

Problemet er at han hopper, tramper og skriker fra 22.00 og utover til han sovner. Noen ganger kan det vare helt til klokken 01.00/02.00.. Jeg starter på jobb klokken 06.00 og sliter jo selvsagt med å sove da dette bråker noe voldsomt. 

Har jeg rett på å klage på dette til styret? 

Syntes jo det er ubehagelig da jeg skjønner at han ikke kan hjelpe for dette, til info så bor de i en kommunal leilighet og sønnen er rundt 16-18 år gammel vil jeg tro. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo klage, men hva vil du oppnå med det? At de skal kastes ut av leiligheten? 

Anonymkode: c3983...f62

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Americano skrev:

Hei, 

Bor i et borettslag med noen kommunale leiligheter. Nærmeste nabo er en familie med en sønn som er psykisk utviklingshemmet, det i seg selv er selvsagt helt uproblematisk. 

Problemet er at han hopper, tramper og skriker fra 22.00 og utover til han sovner. Noen ganger kan det vare helt til klokken 01.00/02.00.. Jeg starter på jobb klokken 06.00 og sliter jo selvsagt med å sove da dette bråker noe voldsomt. 

Har jeg rett på å klage på dette til styret? 

Syntes jo det er ubehagelig da jeg skjønner at han ikke kan hjelpe for dette, til info så bor de i en kommunal leilighet og sønnen er rundt 16-18 år gammel vil jeg tro. 

Det er bare å klage

Skrevet

Det overordnede målet er jo selvsagt at jeg får sove og er uthvilt før jeg skal på jobb. Jobben min krever at jeg er oppmerksom og våken. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde heller flyttet enn å legge mer byrde på denne stakkars familien. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du melde fra til styret om at dette er et problem. Som ABf62 sier, er det eneste du kan håpe på å få dem kastet ut. Stakkars foreldrene opplever nok dette som et kjempeproblem selv, så det er en fortvilet situasjon som nok ikke kan løse seg til alles favør.

Anonymkode: 7841c...8d5

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Har akkuratt kjøpt leiligheten fra min bestemor og er i prossesen med å pusse opp mitt første hjem. Å flytte er ikke et alternativ før om noen år. 

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker du at de skal gjøre da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo ikke noe godt ut hverken for han og fam og deg. Syns du burde heller snakke med faren eller moren om 

dette før du går til styret med det. Kanskje dem ikke er klar over at du kan høre han. Men for meg høres det ut som han trenger hjelp til å få roet seg om kveldene stakkars. Han kan ikke noe for det selv, men da må jo foreldrene gjøre noe med situasjonene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet foreldrene og fortalt dem dette, det er sikkert ikke noe kjekt å tenke på å gjøre, men du vet jo ikke situasjonen til dem og sønnen. Kanskje burde han fått medikamenter, beroligende og sovemedisin for å roe seg om kvelden, hvis han er så utagerende hver kveld og natt. Det er jo tydelig at han ikke har det bra mener jeg. Kanskje dem trenger hjelp. 

Anonymkode: c74fe...4e1

• Liker 3
Skrevet

Ja, startet tråden fordi jeg hadde håpet at noen hadde et bedre alternativ en at jeg skal få de kastet ut av deres hjem. Det er jo selvsagt ikke det jeg ønsker å oppnå!  

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes jo ikke noe godt ut hverken for han og fam og deg. Syns du burde heller snakke med faren eller moren om 

dette før du går til styret med det. Kanskje dem ikke er klar over at du kan høre han. Men for meg høres det ut som han trenger hjelp til å få roet seg om kveldene stakkars. Han kan ikke noe for det selv, men da må jo foreldrene gjøre noe med situasjonene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet foreldrene og fortalt dem dette, det er sikkert ikke noe kjekt å tenke på å gjøre, men du vet jo ikke situasjonen til dem og sønnen. Kanskje burde han fått medikamenter, beroligende og sovemedisin for å roe seg om kvelden, hvis han er så utagerende hver kveld og natt. Det er jo tydelig at han ikke har det bra mener jeg. Kanskje dem trenger hjelp. 

Ja det er jo godt mulig, tusen takk for en frisk vinkel på saken! Kanskje jeg skal kontakte de først. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det. Men det er ingen måte å få en psykisk utviklingshemmet gutt til å dempe seg på, og det eneste alternativet vil nok være at en av dere flytter. Så hvis du klager til styret er det vel der det kommer til å ende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Americano skrev:

Har akkuratt kjøpt leiligheten fra min bestemor og er i prossesen med å pusse opp mitt første hjem. Å flytte er ikke et alternativ før om noen år. 

Da må du bare finne deg i det, eventuelt spørre om det er noe du kan hjelpe familien med! Det er jo ikke sikkert at dette problemet er gammelt, kanskje det har med den situasjonen vi er i nå å gjøre! Kanskje gutten syns det er kjempe vanskelig og ikke få holde på de vanlige rutinene sine og sliter med å sove fordi dagene hans er ikke som han er vant til! Kanskje gutten ikke klarer å fortelle og må utagere med lyder for å få ting ut av kroppen! Ikke klag før du i det minste har pratet med familien!

Anonymkode: 2cd21...d95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Nei, vet du hva. En skal ta hensyn til sine naboer, kommunalt eller ikke.

Anonymkode: 53738...bef

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bare finne deg i det, eventuelt spørre om det er noe du kan hjelpe familien med! Det er jo ikke sikkert at dette problemet er gammelt, kanskje det har med den situasjonen vi er i nå å gjøre! Kanskje gutten syns det er kjempe vanskelig og ikke få holde på de vanlige rutinene sine og sliter med å sove fordi dagene hans er ikke som han er vant til! Kanskje gutten ikke klarer å fortelle og må utagere med lyder for å få ting ut av kroppen! Ikke klag før du i det minste har pratet med familien!

Anonymkode: 2cd21...d95

Dette problemet har vedvart i noen år, selv før jeg flyttet inn. Men min bestemor har ikke registret noe da hun har problemer med både hørsel og hukommelse. 

Det er ikke det at jeg ikke har forståelse for at dette kan være en kjempe kjip situasjon for denne familien, og jeg skjønner jo at det ikke er noe enkel måte å få roet han ned på. Men mener jo at et barn med hans behov burde få lov å bo et sted der man har mulighet til å bevege seg litt mer fritt en i en leilighet på 40 kvadrat. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det. Men det er ingen måte å få en psykisk utviklingshemmet gutt til å dempe seg på, og det eneste alternativet vil nok være at en av dere flytter. Så hvis du klager til styret er det vel der det kommer til å ende. 

Dette stemmer jo ikke helt. Utviklingshemmede utagerer ikke for moro skyld, de har behov eller frustrasjoner de ikke får kommunisert eller møtt. Det kan være vanskelig å skjønne hva han prøver å kommunisere, men knekker man koden kan man få ham til å roe seg ned.

1 minutt siden, Americano skrev:

Dette problemet har vedvart i noen år, selv før jeg flyttet inn. Men min bestemor har ikke registret noe da hun har problemer med både hørsel og hukommelse. 

Det er ikke det at jeg ikke har forståelse for at dette kan være en kjempe kjip situasjon for denne familien, og jeg skjønner jo at det ikke er noe enkel måte å få roet han ned på. Men mener jo at et barn med hans behov burde få lov å bo et sted der man har mulighet til å bevege seg litt mer fritt en i en leilighet på 40 kvadrat. 

Bor de i en kommunal leilighet har de vel ikke råd til noe annet. Å få dem kastet ut gir dem ingen større leilighet, tvert imot vet du ikke om de må ta til takke med noe mindre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får be dem flytte sønnen sin til et bofelleskap da. 🙄 

Anonymkode: 33d38...add

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke helt. Utviklingshemmede utagerer ikke for moro skyld, de har behov eller frustrasjoner de ikke får kommunisert eller møtt. Det kan være vanskelig å skjønne hva han prøver å kommunisere, men knekker man koden kan man få ham til å roe seg ned.

Bor de i en kommunal leilighet har de vel ikke råd til noe annet. Å få dem kastet ut gir dem ingen større leilighet, tvert imot vet du ikke om de må ta til takke med noe mindre.

Åpenbart ikke sånn ment.. Jeg har selv en søster som er psykisk utviklingshemmet. Men noen ganger kan man ikke gjøre noe med utageringen fordi man ikke vet hva den kommer av eller fordi utageringen kommer av et ønske man ikke kan oppfylle for dem (f.eks. "Jeg er sint fordi jeg ikke får lov til å drikke flaska med klor fra skapet" eller "jeg vil ta buss kl. 3 på natta"). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres faktisk ut som at gutten ikke har det noe godt slik han bor og har det. Og når du skriver at dette har pågått i noen år så er det jo et problem og ubehag for både sønnen og foreldrene vil jeg tro. Kanskje du skulle snakket med noen som kjente til psykisk utviklingshemmede oppførsel og væremåte er før du kontakter foreldrene hans. For å høre med noen som har erfaring med hvordan dem kan oppføre seg og hva dem burde gjøre for å endre på situasjonen. Men høres også ut som at foreldrene ikke har kompetanse til å ta seg av gutten sin dessverre. Høres ut som han skulle vært under kommunal helse i bofelleskap.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det er noe du skal måtte venne deg til, ærlig talt. Man hadde ikke akseptert dette fra andre mennesker, og selv om man har større forståelse for det pga. hans diagnoser så er det likevel ikke noe du skal behøve å leve med. Synes du skal snakke med styret og se hva de sier. 

Anonymkode: b6a62...a87

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...