Gå til innhold

Hvor lenge har du klærne dine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Over 10 år lett på det beste. Jeg handler etter klær jeg enten ikke har, eller som skal erstatte noe som er utslitt. 

Bruker aldri ting 1 gang. Bruker det masse. 

Har hatt sko like lenge, gått til skomaker, fått sålet om osv. Jeg liker ikke rense klær på renseri, selv om de noen ganger krever det. Har opplevd å fått det tilbake krympet. Som Hugo Boss hvit dunkåpe 😱 Ermene gikk langt over vristen plutselig og den var blitt kort over kneet, nærmere læret. Trist. 

Smykker også, har de til de ryker og jeg ikke får fikset det med deler fra Panduro. 

Har en del arvede ting her også som bunaden osv som er 60 år eller noe. Like fin, ikke en nupp, selv etter å brukt den nesten 80 ganger, og viet den ut 1 gang.

 

Noen plagg har en odør etter de blir varme under armene, selv om jeg er nydusjet og plagget er nyvasket. De går rett i søppla. Ikke noe man vet om på forhånd, men kjipt. BikBok i mine yngre dager var slik, trøyene stinket etter en halv time. 

 

Har alltid hatt lik stil, litt hverdags/formell. Passer ikke så lett inn i avslappede Norge bestandig, men jaja. 

 

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har de klærne mine til de blir utvasket, går hull på eller blir nuppete. Jeg har noen klær jeg kjøpte på videregående, noe som er mer enn ti år siden. Men det hender jeg gir bort klær jeg ikke bruker lenger også. Da er det litt forskjellig hvor lenge jeg har hatt de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2020 den 14.59, Ullvott skrev:

Det går mer klær inn i huset enn ut, dessverre, selv om jeg forsøker å rydde unna og kvitte meg med ting med jevne mellomrom. :fnise: 

Jeg er i førtiårene og har dermed rukket å handle klær i mange år. Fordi jeg har ganske mye, har jeg også mye å veksle på med. En hel del av klærne jeg bruker daglig er mer enn 5 år gamle, og enkelte plagg har jeg faktisk hatt i over 20 år.  De er fremdeles i bruk, bare ikke så ofte. 

Jeg har en ganske enkel stil, som sjelden er veldig moderne, men heller ikke helt umoderne. 

 

Hvor mange langermede gensere har du?

Anonymkode: 95034...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange langermede gensere har du?

Anonymkode: 95034...d0d

Jeg har en del tykke strikkegensere i ull, som tar mye plass i skapet og blir relativt lite brukt.

Utenom dette har jeg få langermede gensere: 3-4 svarte pologensere er det eneste. Den eldste av dem har jeg sikkert hatt i 10 år (fremdeles helt svart og fin, og fremdeles med god spenst i stoffet), og den nyeste er nok 2-3 år gammel. Jeg bruker egentlig ikke langermet genser særlig mye. Cardigans, andre jakker, og ulike bluser og skjorter, derimot...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, hjemmekontor og null møter, og stakk innom her mens jeg venter på en telefon, finner denne tråden og kikker på hva jeg slang på meg i dag. Joggebuksa er kjøpt i høst, det samme er den langermede t-skjorta jeg har på under. Men sokkene er fra jeg spilte håndball, og må være fra midten av 2000-tallet en gang, lange tykke og fortsatt supermyke fra Champion, dratt godt opp over buksa, og genseren er enda eldre. Den husker jeg ble kjøpt på Norway Cup faktisk, og der var jeg bare med én gang for fotball ble aldri helt min greie, og vi var alltid i syden, så den er fra 1998 eller 1999. En fortsatt like myk og fortsatt helt uten nupper og like klar i fargene Adidasgenser. Jeg vet jo at jeg har hatt disse og andre klær en stund men ikke tenkt så mye over det. Jeg er 42... Har flere av sokkene, har flere gensere, joggedresser og treningsdresser som er fra den gang også. Brukes fortsatt på hytta, som daffeklær hjemme og jeg kaster ikke klær før det er utslitt. 

Anonymkode: ca294...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til det går hull på dem. Noen brukes videre, selv om det er hull i dem.

Anonymkode: c4c99...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en del klær som er nesten 10 år gamle. Og noen som er 15+. Noen klær som er rundt 25+ (adidas, si hva dere vil om syntetiske klær men de holder lenge!) 

Har så klart også noe som blir helt elendig og dritt etter noen vask. Kjøpte en genser på Gina Tricot som, selv når jeg fulgte vaskeanvisning, krympet kjempemye og stinket våt hund (var bomull og elastan, ikke ull), samt en bukse fra cubus tror jeg, som etter et par bruk begynte å "lekke olje" nesten? Buksen ble seig og ekkel uansett hvordan jeg vasket den. 

Så jeg må innimellom kjøpe nytt fordi mye av disse "billige" klærne ikke holder. 

Men har for eks også en del T-skjorter og cardigans fra Lindex og H&M som har holdt 5+ år, noen nesten 10 år, så billigkjeder betyr ikke umiddelbart helt ubrukelige klær.

Resirkulerer klær jeg har for ødelagt såpass at jeg ikke ser noe poeng i å fikse/ignorere, eller som ikke passer lengre (H&M har en tendens til å enten krympe eller utvide seg i vask. Grr), klær jeg tenker "WTF" til når jeg ser de etterpå :P og generelt sånt. Men ellers har jeg en liten garderobe.

Har tilogmed no sånn juggel- Ebay klær som er på sånn ca det 7ende året.

Anonymkode: c613b...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Kremt, hjemmekontor og null møter, og stakk innom her mens jeg venter på en telefon, finner denne tråden og kikker på hva jeg slang på meg i dag. Joggebuksa er kjøpt i høst, det samme er den langermede t-skjorta jeg har på under. Men sokkene er fra jeg spilte håndball, og må være fra midten av 2000-tallet en gang, lange tykke og fortsatt supermyke fra Champion, dratt godt opp over buksa, og genseren er enda eldre. Den husker jeg ble kjøpt på Norway Cup faktisk, og der var jeg bare med én gang for fotball ble aldri helt min greie, og vi var alltid i syden, så den er fra 1998 eller 1999. En fortsatt like myk og fortsatt helt uten nupper og like klar i fargene Adidasgenser. Jeg vet jo at jeg har hatt disse og andre klær en stund men ikke tenkt så mye over det. Jeg er 42... Har flere av sokkene, har flere gensere, joggedresser og treningsdresser som er fra den gang også. Brukes fortsatt på hytta, som daffeklær hjemme og jeg kaster ikke klær før det er utslitt. 

Anonymkode: ca294...a33

Haha, pussig at vi begge har kjempegamle adidasklær 😄 

Anonymkode: c613b...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Jeg har t-skjorter, gensere og annet som er over 20 år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper stort sett klassiske kvalitetsklær, og kan ha de lenge! Har klær jeg bruker som jeg kjøpte for 15 år siden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kort kåpe og et skjørt som er over 20 år gamle, i jevnlig bruk og like fine enda. I tillegg har jeg en slags allværsjakke som er over 15 år og enormt mye brukt. Jeg er så lei den jakka, men den blir visst aldri utslitt...   Utover det så varierer det veldig. Noen ganger gjør jeg bomkjøp og gir bort plagget etter en gangs bruk, mens plagg jeg er glad i brukes i flere år etter at de burde vært kastet. Jeg sliter ikke så mye på klær og jeg har en del å variere med, så de fleste klærne henger nok med 5-10 år så sant de ikke blir ødelagt av stygge flekker (jeg er litt klumsete, så det skjer innimellom 😒

Anonymkode: c91c6...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år etter år, jeg har ikke endret vekt siden jeg ble voksen, har veid det samme i 30 år, så lenge klærne ser pene ut, ikke slitt og nuppete, så beholdes de. Jeg kjøper klassiske klær som varer. 

Anonymkode: 25c9f...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2020 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Haha, pussig at vi begge har kjempegamle adidasklær 😄 

Anonymkode: c613b...8d7

Jeg tror ikke det er så pussig, for de tåler jo alt. Og det samme gjør Umbro fra den gang. Har både joggedresser og gensere som fortsatt er like fine, shortser også. 

Anonymkode: ca294...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mest klassiske plagg av god kvalitet. Dem kan jeg bruke i mange år, men iblant faller jeg for fristelsen til å kjøpe typiske moteplagg. De er ofte bare aktuelle en sesong, maks to. Når jeg er lei eller de er blitt umoderne gir jeg dem til Kirkens Bymisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har klærne til det går hull på dem og enda litt lenger. Er lite interessert i klær. Men jeg er stort sett alene så da har det ikke så mye å si. 

Har noen finere klær jeg passer på å skifte til om jeg skal på besøk, osv. 

Anonymkode: 01e6b...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting har jeg i tiår (er 39), men det er dessverre ikke fritt for at det blir bomkjøp innimellom som blir liggende mer eller mindre ubrukt i skapet et par år før jeg kvitter meg med dem. Det har heldigvis blitt færre slike med årene. 

Anonymkode: a7c20...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...