AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #41 Skrevet 25. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må spise veldig små.porsjoner hvis en pai eller en wok kan være middag for to i 3-4 dager??? Anonymkode: 578df...12f Kommer an på formen man bruker Mye lages i stor crockpot, eller i hele langpanner. Pai er det jo like lett å lage to som en av i slengen (har to stekeovner). Anonymkode: 16f10...296 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #42 Skrevet 25. april 2020 Middagsmåltidet i en familie er jo viktig, både ernæringsmessig og sosialt! Trodde alle barnefamilier hadde felles middag 🙄. God tid til å snakke sammen, lære barna bordskikk og at middag er et felles samlingpunkt, lære å like matvarer osv. Er du sikker på at du er helt frisk, TS? Du virker ganske sliten og utmattet hvis du ikke klarer å lage en enkel middag. Det er jo en av de faste oppgaver foreldre har. Og selvfølgelig enig med de andre her i at mannen må trå til mer, især siden det virker som du ikke har helt kontroll på hverdagen. De fleste vet liksom at det ikke tar 1,5 t å lage middag 🙄. Kanskje du burde ta en tur til lege? Anonymkode: 27e9c...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #43 Skrevet 25. april 2020 Man kan helt fint lage seg varm middag på under 15 minutter. Poenget var jo å gjøre det til en slags utfordring å gjøre det lettest mulig Og senke skuldrene litt, det skal faktisk ikke være søndagsmiddag hver dag. Stekte pølser og grønnsaker fra en pose kan helt fint være middag en dag. Toro tomatsuppe med brødskiver en annen dag. Fisk går kjempefort å lage, ha noen hurtigpomfri til! Og om man vil gjøre alt fra bunn så finnes det jo kjempemange tips om hvordan lage god og sunn mat kjapt. Det viktigste er at man setter seg ned som familie og har det hyggelig når alle er hjemme fra jobb og barnehage, ikke at maten skal være fancy. Anonymkode: 9a21f...079 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #44 Skrevet 25. april 2020 Hvorfor er denne tråden under "Hus og hage"? Burde den ikke vært under "Kosthold og livsstil"? Uavhengig av det - jeg er enig med de som stiller spørsmål ved hvorfor ts bruker 1,5 time på å lage middag. Jeg er ikke noe middagsmenneske selv, men familien er det. Så det blir enkle,men fullgode måltider: stekte fiskekaker med pasta og pesto og salat, stekt laks med ris blandet med grønnsaksbalanding. Koker ekstra pasta og ris, så kan jeg lage stekt ris med kylling, eller pasta med kjøttsaus påfølgende dag. Tar meg aldri mer enn 20 - 30 minutter å lage middag. Har alltid rømme, dressing og bbq saus i kjøleskapet, for de ulike liker ulike sauser til maten. Anonymkode: e8a62...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #45 Skrevet 25. april 2020 Ja, hver dag. Har aldri sett på det som en belastning, mer enn selvfølge. Anonymkode: 36e9d...336
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #46 Skrevet 25. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Typen vil ha middag hver dag. Det tar opp til 1,5 time å lage + spise maten. Vi har et barn på 2 år og baby på 4 mnd. Ammer babyen og hun spiser selvsagt ikke enda. 2 åringen vil aldri ha middag. Vi må alltid gi frukt og brød... Men når han kommer hjem fra jobb er klokken 5. Så jeg står på fra jeg står opp med 2 barn også middag når han kommer hjem. Jeg er sliten. Jeg trenger å hvile. Føler meg som alene mamma 99% av tiden. Orker ikke middag når jeg kan slippe. Jeg er som regel så sliten når middagen er klar at jeg bare, spiser noen biter. Så middagen blir bare på et menneske. Har noen en bedre løsning på å fôre mannen, uten at det skal gå på meg? Anonymkode: e33f1...25f Vis ham hvor kjøleskap og brødboks er, og forklar ham hvordan komfyren virker Når det er sagt så skjønner jeg ikke helt at du skal bli så fryktelig sliten av å være hjemme med to små barn, men det er mulig det sliter psykisk hvis du føler at far ikke tar sin del av jobben. Dere må snakke sammen om arbeidsfordeling, bli enige om hvem som skal gjøre hva, og ha det gjerne skriftlig.-Og så må du selvfølgelig ikke gjøre noe av hans oppgaver selv om han er treg! Tenk også over hvordan du organiserer dagen din. Jeg pleide å gjøre nødvendig husarbeid (ikke prøv å ha et perfekt hjem i småbarnsperioden) når ungene sov, og ellers var vi mye ute på tur, lekeplasser, i skogen og på besøk hos andre. Å være mye ute i frisk luft/ treffe andre gir deg ny energi. Vi mennesker er jo forskjellige, men jeg syntes jeg hadde en privilegert drømmetilværelse som hadde anledning til å bare være hjemme med barna mine i tre år. Anonymkode: f75be...81b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #47 Skrevet 25. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja feks bare putt noe i en gryte eller i ovnen som passer seg selv. Pinnekjøtt eller ribbe er enkle og billige ting som lager seg selv. Enkel billig og hverdagsmat Anonymkode: 2b034...d7c Er pinnekjøtt og ribbe hverdagsmat?? 😳 Anonymkode: 4b089...92c 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #48 Skrevet 25. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du dekke på går inn i tiden eller bare steketiden Anonymkode: 2b034...d7c Ikke vedkommende som svarte over, men jeg dekker på samtidig som jeg lager så det er inne i tiden. Anonymkode: 011a4...332
boblevann Skrevet 25. april 2020 #49 Skrevet 25. april 2020 Hvorfor skal du stå 1,5 time hver dag og lage middag? 1) lag noe enklere/raskere 2) mannen kan også lage middag !? 3) lag opp store porsjoner innimellom, frys ned så er det bare å ta opp og varme i hverdagskaoset 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #50 Skrevet 25. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er denne tråden under "Hus og hage"? Burde den ikke vært under "Kosthold og livsstil"? Uavhengig av det - jeg er enig med de som stiller spørsmål ved hvorfor ts bruker 1,5 time på å lage middag. Jeg er ikke noe middagsmenneske selv, men familien er det. Så det blir enkle,men fullgode måltider: stekte fiskekaker med pasta og pesto og salat, stekt laks med ris blandet med grønnsaksbalanding. Koker ekstra pasta og ris, så kan jeg lage stekt ris med kylling, eller pasta med kjøttsaus påfølgende dag. Tar meg aldri mer enn 20 - 30 minutter å lage middag. Har alltid rømme, dressing og bbq saus i kjøleskapet, for de ulike liker ulike sauser til maten. Anonymkode: e8a62...ad6 Burde heller vært under samliv, for mannen er problemet her. Han må virkelig ta i et tak selv. Ikke forvente mat på bordet når han kommer hjem. Anonymkode: 3f3a8...551 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #51 Skrevet 25. april 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Typen vil ha middag hver dag. Det tar opp til 1,5 time å lage + spise maten. Vi har et barn på 2 år og baby på 4 mnd. Ammer babyen og hun spiser selvsagt ikke enda. 2 åringen vil aldri ha middag. Vi må alltid gi frukt og brød... Men når han kommer hjem fra jobb er klokken 5. Så jeg står på fra jeg står opp med 2 barn også middag når han kommer hjem. Jeg er sliten. Jeg trenger å hvile. Føler meg som alene mamma 99% av tiden. Orker ikke middag når jeg kan slippe. Jeg er som regel så sliten når middagen er klar at jeg bare, spiser noen biter. Så middagen blir bare på et menneske. Har noen en bedre løsning på å fôre mannen, uten at det skal gå på meg? Anonymkode: e33f1...25f Ja, vi spiser middag hver dag. Det hender vi ikke gjør det, men vil påstå vi spiser middag 29 dager i måneden. Hvorfor spiser ikke 2 åringen middag, men brød og frukt? Det er ikke bra. Tenker du må begynne å lage middag, å få proteiner i ungene dine. Trenger ikke ta 1,5 time ☀️ Anonymkode: 5c7b5...2cd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #52 Skrevet 25. april 2020 Jeg ble utslitt av å være hjemme med ett barn, enda han var verdens greieste gutt, men jeg har søvnproblemer og blir sliten hvis jeg aldri får tid for meg selv/aldri kan hente meg inn igjen. Jeg klarte ikke å sove når han sov på dagtid, heller, for jeg brukte flere timer på å klare å sovne. Er det sånn du også har det, Ts? Selv om det er slitsomt å være på jobb, så får nannen din andre impulser, han trenger bare å passe på seg selv og han kommer seg ut av huset til noe meningsfullt han gjør sammen med andre mennesker. En jobb gir også masse energi, med mindre man vantrives på jobben eller det er andre psykisk belastende faktorer. Det kan ikke sammenlignes med å være hjemme med små barn. Det er utmattende psykisk å passe barn, fordi man hele tiden må være på alerten og fokuset er konstant på barna. Og når arbeidsdagen er over, så har man ikke fri da heller, men må fortsette å passe barna. Noen synes kanskje ikke det er slitsomt, men da viser det bare at folk er forskjellige. Hvis du har søvnproblemer, må du få orden på det. Melatonin eller tolvon kan hjelpe. Søvn er alpha og omega for å ha overskudd i hverdagen. Du og mannen din må veksle på å gi hverandre pusterom der dere kan slappe av og slippe ansvaret i familien. Han får til en viss grad dekket dette behovet på jobben, så her må han steppe inn sånn at du også kan få litt andre impulser. Vær med venninner, besøk familie, kom deg ut på byen, sørg for at du har noe å glede deg til hver uke som GIR deg energi. Og bruk matoppskrifter, frys ned middager, spis ferdigmat én gang i uken, sett opp ukemeny sånn at du/dere slipper å tenke på hva som skal lages. ❤ Anonymkode: 23b7f...de6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #53 Skrevet 25. april 2020 Hva er det med alle disse bakstreverske mennene man hører om på KG? Forventer middag servert, bidrar ikke, skjønner ikke at husarbeid og barnepass skal fordeles. Sorry, måtte bare få det ut, for jeg blir seriøst sjokkert. Ikke rart mange kvinner sliter med fødselsdepresjon, og at samlivsbrudd er så vanlig. TS, du er hjemme med en baby, og har i tillegg en toåring. Det er skikkelig slitsomt, da jeg var i samme situasjon gledet jeg meg til å begynne på jobb igjen, for det var nesten ferie i forhold. Heldigvis hadde jeg en mann som skjønte fenomenet likestilling. Jeg som var i permisjon tok barna på dagtid, han gikk på jobb, men etter klokka 16 var han tilbake og tok sin del av ansvaret for både handling, middag, barn, klesvask og alt. Da var vi 100% et team og viste omsorg for hverandre. Vi lagde helt enkle, men sunne middager. Ofte lagde vi suppe, hvor vi kokte opp diverse grønnsaker med en fløteskvett og brukte stavmikser. Brød ved siden av. Eller laks og rotgrønnsaker i ovnen, eller en enkel pastarett med brokkoli og spekeskinke. Brukte sjelden mer enn 20 minutters aktivt arbeid. Babyperioden er ikke tiden for å forvente de store kulinariske høydarer, det handler mest om å få i seg noe som gir næring. Anonymkode: f33ec...78c 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #54 Skrevet 25. april 2020 Kom på enda et tips om hvordan vi sparer tid i hverdagen; Tallerkner og bestikk settes på kjøkkenbenken, ved ovnen. Alle forsyner seg med en porsjon, og tar med tallerkenen til bordet. Når det er ferdig tar alle tallerkenen, skyller, setter i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 16f10...296 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #55 Skrevet 25. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde heller vært under samliv, for mannen er problemet her. Han må virkelig ta i et tak selv. Ikke forvente mat på bordet når han kommer hjem. Anonymkode: 3f3a8...551 Jeg oppfatter noe av problemet å ligge i den tiden ts påstår det tar å lage middag. En overdrivelse kan lett avsløre en annen. Så kanskje mannen ikke forventer det, men bare sier at det er godt med et varmt måltid etter jobb. Og ts legger til 60 minutter på denne oppgaven, for å få det til å høres uoverkommelig ut. Når man kun hører en side av en sak, skal man være forsiktig med å ha for sterke meninger om hvor problemet ligger. Anonymkode: e8a62...ad6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #56 Skrevet 25. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Kom på enda et tips om hvordan vi sparer tid i hverdagen; Tallerkner og bestikk settes på kjøkkenbenken, ved ovnen. Alle forsyner seg med en porsjon, og tar med tallerkenen til bordet. Når det er ferdig tar alle tallerkenen, skyller, setter i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 16f10...296 Sånn gjør vi det og, vi dekker aldri et "fullt bord" i hverdagen med grytene på bordet, vi forsyner oss på kjøkkenet, og tar med egen tallerken til bordet. I hverdagen lager vi også enkel mat som tar maks 30 min. En middag som tar 10-15 min er å bruke opp grønnsakene man har, i wraps med f. eks laks eller falafel (ferdiglaget), sammen med rømme og sitron. I tillegg prøver vi å lage en stor og god søndagsmiddag, som blir restemat mandagen. Da blir det en middag mindre å lage, og en bedre start på uka. Handler også via Kolonial. Anonymkode: 2ef48...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #57 Skrevet 25. april 2020 Ja, her er det middag hver dag. Selv om det ikke alltid er fra bunnen. Det er sjelden jeg lager mat som krever 1.5 time å lage, det har jeg sjelden tid til. Middag er et viktig måltid for barn og foreldre synes jeg. Anonymkode: e1b22...e04
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #58 Skrevet 25. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: 👍 Ja middagen trenger ikke stå på bordet "når far kommer hjem fra jobb". Her har vi alltid spist sen middag, og synes det skaper mer ro rundt måltidet både når den skal lages og når den skal spises Tidspunkt varierer litt ut fra faste aktiviteter. Anonymkode: f75be...81b Jeg skriver at jeg har baby og en 2 åring. De ligger vanligvis i senga mellom 18 og 19🙈 selvom bare far spiser prøver vi å få henne til å spise middag hver gang så det må være før 18 uansett.. Anonymkode: e33f1...25f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #59 Skrevet 25. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Middagsmåltidet i en familie er jo viktig, både ernæringsmessig og sosialt! Trodde alle barnefamilier hadde felles middag 🙄. God tid til å snakke sammen, lære barna bordskikk og at middag er et felles samlingpunkt, lære å like matvarer osv. Er du sikker på at du er helt frisk, TS? Du virker ganske sliten og utmattet hvis du ikke klarer å lage en enkel middag. Det er jo en av de faste oppgaver foreldre har. Og selvfølgelig enig med de andre her i at mannen må trå til mer, især siden det virker som du ikke har helt kontroll på hverdagen. De fleste vet liksom at det ikke tar 1,5 t å lage middag 🙄. Kanskje du burde ta en tur til lege? Anonymkode: 27e9c...0e7 Herregud for en stygg kommentar, hvor dum kan man bli. Du har ikke lest innlegget om du ikke fått med det at det står OPP TIL 1,5 time. Det er jo med borddekking, spising, rydding. Vi hiver ikke i oss mat som hunder gjør... Vi sitter ved et matbord alle sammen. Jeg har ikke skrevet at middagene ikke er felles. Men 2 åringen nekter middag, men hun må fortsatt sitte ved oss. Jeg klarer så vidt noen biter om jeg er veldig sliten men vi sitter samlet fordet. Hvor står det at middagene ikke er felles? Det går ann å ha felles måltid uten å spise varmmat også? Jo det kan ta opp til 1,5 time å lage mat og spise. Vi må jo dekke på og gjøre rent etter oss også. Spiser du fra papp eller dropper å rydde opp etter måltider? Når man også er ganske sliten med krevende baby og småbarn så tar ting ofte litt lengre tid enn når du er helt i toppform. Jeg skriver at jeg er sliten. Anonymkode: e33f1...25f 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #60 Skrevet 25. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg oppfatter noe av problemet å ligge i den tiden ts påstår det tar å lage middag. En overdrivelse kan lett avsløre en annen. Så kanskje mannen ikke forventer det, men bare sier at det er godt med et varmt måltid etter jobb. Og ts legger til 60 minutter på denne oppgaven, for å få det til å høres uoverkommelig ut. Når man kun hører en side av en sak, skal man være forsiktig med å ha for sterke meninger om hvor problemet ligger. Anonymkode: e8a62...ad6 Tror ikke så mange lager seg bruker på kvinneguiden for å lyve. Det ville jeg aldri gjort,og tror nok ingen gjør noe sånt heller.. Jeg legger absolutt ikke til 60 minutter. Vi kaster ikke i oss mat slm noen hunder. Det er jo med å rydde vekk kjeler, stekepanner, dekke på og spise. Jeg gjør alltid det underveis når jeg lager middag, og som oftest tar det ca 40 min - 1 time, men det hender opp til 1,5 time. Det er faktisk forventningene som gjør at det tar lang tid. Han HATER pølser og potetmos, noe jeg elsker.. osv. Anonymkode: e33f1...25f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå