Guidet Kvinne Skrevet 24. april 2020 #21 Skrevet 24. april 2020 Hos oss var det forresten ofte jeg som kom senest hjem en lang periode, jeg tok da ofte med meg litt ekstra i matpakken som jeg spiste på vei hjem slik at jeg ikke skulle være helt utsultet da. Et tips mannen til Ts kan ta med seg om han er fryktelig sulten i 17-tiden. Hvis Ts er hjemme både med baby og toåring skjønner jeg godt at hun er sliten, og det er jammen ikke så godt alltid å få organisert seg. Kanskje er det viktigere at de tar seg en tur ut på ettermiddagen, f.eks, eller at Ts får hvile på sofaen mens baby sover og toåringen kanskje (i fem-ti minutter) «rydder» i sokkeskuffen. Middag er hyggelig, godt og koselig, men den MÅ ikke stå på bordet kl 17 hver dag, og man overlever fint å droppe den innimellom. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #22 Skrevet 24. april 2020 Dere må dele litt på oppgavene. Viktig med rutiner når dere har barn. Men jeg forstår heller ikke hva som tar så lang tid å lage. Det går jo fint å lage mat raskt så lenge du ikke trenger å lage mat fra grunnen. Noen enkle eksempler her: Kok poteter og gulrøtter (må ikke, men mannen kan skrelle å gjøre klart dette før han går på jobb). Lag hvit saus. Fiskepudding skjæres i terninger varmes i saus. Server. Dette tar Max 30 min. Kok poteter og gulrøtter. Toro kjøttkakesaus. Gilde kjøttkaker varmes i saus. Server med tyttebær. Max 30 min. Middagspølse varmes. Potetstapp. Max 15 min. Toro mexicansk tomatsuppe. (Ha litt fløte i for at den skal bli litt mild) Servere med egg, ost, mais og brød til. Max 15 min. Poenget mitt er at det trenger ikke ta så lang tid å lage en Ok middag på kort tid. Anonymkode: 4b089...92c
Djungelvrål Skrevet 24. april 2020 #23 Skrevet 24. april 2020 1,5 t?? Stek noen Gilde karbonader, ha ris, saus og litt salat til. Lag spagetti, Stek ferdig fiskegrateng kvelden før, lag pølselapskaus kvelden før med ferdig frossen lapskausblanding og nok til 2 dager. Ha tomatsuppe med egg, grovt brød en dag. Lag heller litt mer avansert mat i helgene.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #24 Skrevet 24. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Typen vil ha middag hver dag. Det tar opp til 1,5 time å lage + spise maten Lager du julemiddag hver dag? Trenger da ikke ta mer enn 15-30 min å lage en god middag da Anonymkode: 15120...3c6 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #25 Skrevet 24. april 2020 Ja hver dag. Kan du ikke lage hamburger? Det er enkelt sunt å godt Anonymkode: 2b034...d7c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #26 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lager du julemiddag hver dag? Trenger da ikke ta mer enn 15-30 min å lage en god middag da Anonymkode: 15120...3c6 Men kan man lage julemiddag på 15min? Anonymkode: 2b034...d7c
abc123detvardet Skrevet 24. april 2020 #27 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi spise middag hver dag og bruker 5-20 min på å lage det. Velger stort sett noe som lager seg selv. Senk forventningene dine. Sett deg som mål å bruke under 15 min på middag hver dag et par uker. Og mannen må jo selvsagt også lage mat. Tvilsomt at du klarer å lage noe varmmat på under 10 minutter. Det er mer realistisk med under 20 eller 25 minutter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #28 Skrevet 24. april 2020 Jeg er ikke gift eller har barn, men tenker at middag er viktig. Om det derimot er han som synes det er nest viktig burde kanskje han gjøre litt mer innsats selv. Anonymkode: fe113...815
Djungelvrål Skrevet 24. april 2020 #29 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, abc123detvardet skrev: Tvilsomt at du klarer å lage noe varmmat på under 10 minutter. Det er mer realistisk med under 20 eller 25 minutter. Det klarer man fint med f.eks stekte pølser med potetmos. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #30 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, abc123detvardet skrev: Tvilsomt at du klarer å lage noe varmmat på under 10 minutter. Det er mer realistisk med under 20 eller 25 minutter. Mener du dekke på går inn i tiden eller bare steketiden Anonymkode: 2b034...d7c
Eva00 Skrevet 24. april 2020 #31 Skrevet 24. april 2020 Har middag hver dag, rundt kl 16.45. Lager ukesmeny, så enklere middager de dagene vi vet det er hektisk. Her er det min mann som lager middag mens jeg vasker klær, vasker matbokser og setter ungene i sving. Dere må finne en måte å gjøre det på som fungerer for dere- uten at en skal slite seg helt ut. Enig med flere av de andre her, gode middagsrutiner er kjempeviktig og bør være et «høydepunkt» hvor alle kan få snakke litt om dagens sin.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #32 Skrevet 24. april 2020 Mannen din kan ta seg en brødskive når han kommer sulten hjem, så kan han lage mat og dere spiser 18-19. Tåpelig av ham å kreve middag på bordet når han kommer inn døren, når du har to små hvor ett er spedbarn. Og lag enklere hverdagsmat! Anonymkode: b2f37...482 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #33 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mannen din kan ta seg en brødskive når han kommer sulten hjem, så kan han lage mat og dere spiser 18-19. Tåpelig av ham å kreve middag på bordet når han kommer inn døren, når du har to små hvor ett er spedbarn. Og lag enklere hverdagsmat! Anonymkode: b2f37...482 Ja feks bare putt noe i en gryte eller i ovnen som passer seg selv. Pinnekjøtt eller ribbe er enkle og billige ting som lager seg selv. Enkel billig og hverdagsmat Anonymkode: 2b034...d7c
abc123detvardet Skrevet 24. april 2020 #34 Skrevet 24. april 2020 17 minutter siden, Apocalypte skrev: Det klarer man fint med f.eks stekte pølser med potetmos. Pølser er ikke middag.
Taffel Skrevet 25. april 2020 #35 Skrevet 25. april 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Typen vil ha middag hver dag. Det tar opp til 1,5 time å lage + spise maten. Vi har et barn på 2 år og baby på 4 mnd. Ammer babyen og hun spiser selvsagt ikke enda. 2 åringen vil aldri ha middag. Vi må alltid gi frukt og brød... Men når han kommer hjem fra jobb er klokken 5. Så jeg står på fra jeg står opp med 2 barn også middag når han kommer hjem. Jeg er sliten. Jeg trenger å hvile. Føler meg som alene mamma 99% av tiden. Orker ikke middag når jeg kan slippe. Jeg er som regel så sliten når middagen er klar at jeg bare, spiser noen biter. Så middagen blir bare på et menneske. Har noen en bedre løsning på å fôre mannen, uten at det skal gå på meg? Anonymkode: e33f1...25f Det er vanlig, og viktig å spise et felles måltid. To åringen bør lære seg det, og etterhvert babyen og. En rutine som barna dine etterhvert blir en del av. Mannen din kommer hjem, dere setter dere ned, og får snakket om dagen, Det høres ikke ut som at det er middagen i seg selv som burde være et problem, men at du rett og slett er veldig sliten av å være alene med to små og krevende barn på dagtid. Prøv å snu måten du tenker på. Det handler ikke om å "fore" mannen, men skape gode hverdagsrutiner. Planlegg handling og tilberedning. Det er helt innafor å ty til enkle mattrix når du har hendene fulle. Snakk med mannen din om rutiner, og hjelp hverandre. Det er naturlig at du lager maten, slik at dere kan gå rett til bords når han kommer, og har litt kveld igjen, men så kan vel han rydde av og ta kjøkkenet? Eller som vi gjorde da mine var små, ta UNGENE etterpå og så tok jeg rett og slett kjøkkenet i fred uten klengende barn. En fristund. Og av og til så stod hele greia til de var lagt. Ikke se på måltidet som et onde, men heller en møteplass. Det vil gavne både deg som endelig får hjelp med barna, ham som har vært på jobb og ser frem til å både spise og møte familien, og barna som skal lære å like ulik mat, bordskikk og rutiner de og. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #36 Skrevet 25. april 2020 Lag alltid dobbel porsjon så har du rester neste dag. Suppe, gryterett og lapskaus er bra de dagene du vil bruke lite tid. Tar 10-15 min å legge oppi og så putrer det en time. Mannen kan ordne det eller ta begge barna når han kommer hjem. Anonymkode: f7b9a...666
Eediyat Skrevet 25. april 2020 #37 Skrevet 25. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Å gi alternativ mat når de ikke vil spise, det er ikke smart. Da får du aldri barna til å spise det du har laget til middag. Dette. Min svigersøster på 16 år har levd utelukkende på stekt kyllingfilet, nuggets, chips, potetgull og sjokolade hele sitt liv. Rører ikke noe annen mat. Ingen unntak. Festlig å invitere den gjengen på middag skal jeg si deg.....
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #38 Skrevet 25. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hver dag! Den serveres kl 19. Anonymkode: 2c1b5...364 👍 Ja middagen trenger ikke stå på bordet "når far kommer hjem fra jobb". Her har vi alltid spist sen middag, og synes det skaper mer ro rundt måltidet både når den skal lages og når den skal spises Tidspunkt varierer litt ut fra faste aktiviteter. Anonymkode: f75be...81b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #39 Skrevet 25. april 2020 Vi lager både frokost, lunsj og middag, hver dag. Men har effektive løsninger, og deler på det. Aldri om jeg har brukt 1,5 time på mat en hverdag. I går lagde jeg en stor gryte chili con carne. Det er 10 minutter kutting og fresing kjøttdeig, så godgjør den seg alene i 3 timer. I går ble den servert med nachos, guacemole og rømme. Så er det lunsj til begge mandag og tirsdag, da kald med salat til. Søndager lager vi ofte en stor pai, eller wok. Da har vi også middag, eventuelt lunsj, til 2-3 ukedager. Steker opp en hel kilo kyllingfilet og hiver i små porsjonspakker i fryseren. Damper halvferdig brokkoli, blomkål, gulrøtter og det jeg måtte ha, hiver i kjøleskapet. Så kan man enkelt finne seg en lunsj eller middag i farten. (til frokost er tilsvarende retter kjøleskapsgrøt, matmuffins, fritatta, smoothies, med mer, som lages i store porsjoner) Anonymkode: 16f10...296
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #40 Skrevet 25. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi lager både frokost, lunsj og middag, hver dag. Men har effektive løsninger, og deler på det. Aldri om jeg har brukt 1,5 time på mat en hverdag. I går lagde jeg en stor gryte chili con carne. Det er 10 minutter kutting og fresing kjøttdeig, så godgjør den seg alene i 3 timer. I går ble den servert med nachos, guacemole og rømme. Så er det lunsj til begge mandag og tirsdag, da kald med salat til. Søndager lager vi ofte en stor pai, eller wok. Da har vi også middag, eventuelt lunsj, til 2-3 ukedager. Steker opp en hel kilo kyllingfilet og hiver i små porsjonspakker i fryseren. Damper halvferdig brokkoli, blomkål, gulrøtter og det jeg måtte ha, hiver i kjøleskapet. Så kan man enkelt finne seg en lunsj eller middag i farten. (til frokost er tilsvarende retter kjøleskapsgrøt, matmuffins, fritatta, smoothies, med mer, som lages i store porsjoner) Anonymkode: 16f10...296 Dere må spise veldig små.porsjoner hvis en pai eller en wok kan være middag for to i 3-4 dager??? Anonymkode: 578df...12f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå