AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Typen vil ha middag hver dag. Det tar opp til 1,5 time å lage + spise maten. Vi har et barn på 2 år og baby på 4 mnd. Ammer babyen og hun spiser selvsagt ikke enda. 2 åringen vil aldri ha middag. Vi må alltid gi frukt og brød... Men når han kommer hjem fra jobb er klokken 5. Så jeg står på fra jeg står opp med 2 barn også middag når han kommer hjem. Jeg er sliten. Jeg trenger å hvile. Føler meg som alene mamma 99% av tiden. Orker ikke middag når jeg kan slippe. Jeg er som regel så sliten når middagen er klar at jeg bare, spiser noen biter. Så middagen blir bare på et menneske. Har noen en bedre løsning på å fôre mannen, uten at det skal gå på meg? Anonymkode: e33f1...25f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Lag store porsjoner i helgene eller på kveldene (mannen kan også lage!!) og frys ned i bokser det en boks rommer en middag for dere alle. Så er det bare å sette på litt tilbehør til middagen. Om det er pasta, ris, poteter eller en brødskive med smør. Anonymkode: fbeb0...20d 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Hvorfor må du fore mannen? Kan dere ikke lage middag sammen? Vi lager stort sett alltid middag sammen, uansett hvem som har vært på jobb og hvem som har vært hjemme. Da går det mye fortere også. Bruker ikke i nærheten av 1,5 time på å lage og spise maten, og vi lager det meste fra bunnen. Anonymkode: 21019...4d4 11
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Ja, vi spiser middag hver dag. viktig at man fra tidlig alder innarbeider gode spiserutiner, og det å spise middag sammen er en stor del av det. Også for 2 åringen. Småbarn er gjerne litt kresen, men det er overraskende mye de liker. Å gi alternativ mat når de ikke vil spise, det er ikke smart. Da får du aldri barna til å spise det du har laget til middag. Du som ammer trenger også skikkelig kosthold. Du kan jo lage litt enklere middag. Ikke nødvendig å bruke 1,5 timer på en hverdagsmiddag. Anonymkode: 315fb...386 13
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Fjordland? Vi har middag hver dag, ellers hadde sannsynligvis både mann og barn lidd av feilernæring. Mannen spiser kun en type brød og to sorter pålegg, aldri frukt, yoghurt osv. Og eldstemann tar etter. Hadde de fått sjansen hadde de levd på brødskiver og eplejuice. Og ordentlig middag trenger ikke å ta lang tid å lage. Jeg bruker som regel rundt 30 minutter. Anonymkode: c4098...49d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Ja, hver dag! Den serveres kl 19. Anonymkode: 2c1b5...364
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 Vi har middag hver dag . Jeg er alene med to barn, vært siden de var 4 og 6. Alltid hatt tid og mulighet til å kage middag, både med full jobb og pendling , barn i barnehagen, sfo og skole. Har du rutiner på det så tar det ikke så lang tid daglig. Trengger ikke vært fjordland elle rnoe feridg retter heller. Lag f.eks noe i helgene og putt i fryser. Mange ting tar ganske raskt tid og under en time. Vi har allrid hatt middagen som felles samlingspunkt daglig, her snakker vi sammen og forteller om dagen vår på skolen etc. Veldig viktig del av dagen, spesielt nå når ungene er tenåringer Anonymkode: afd84...46a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Middag hver dag, ja. Men å lage god mat fra bunnen kan jo også ta 15 min - det finnes alltids ting han kan bidra med å lage enten han er god på matlaging eller ikke, synes det høres veldig kjipt ut at du blir stående med alt alene. Høres ut som om problemene stikker litt dypere enn hvorvidt det er et varmt måltid om ettermiddagen? Anonymkode: b6075...f56 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Hva er det du lager som tar 1,5 time? Her er middagen ferdig på 30-40 min. (kylling, kjøttdeig, biff med ris, poteter, pasta + salat) Anonymkode: 7144f...3b6 6
Gjest Alkoholist Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lag store porsjoner i helgene eller på kveldene (mannen kan også lage!!) og frys ned i bokser det en boks rommer en middag for dere alle. Så er det bare å sette på litt tilbehør til middagen. Om det er pasta, ris, poteter eller en brødskive med smør. Anonymkode: fbeb0...20d Dette er veldig lurt. Tilbehøret går fort å lage. 👍
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Ja, har middag hver dag. Anonymkode: 011a4...332
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi spiser middag hver dag. viktig at man fra tidlig alder innarbeider gode spiserutiner, og det å spise middag sammen er en stor del av det. Også for 2 åringen. Småbarn er gjerne litt kresen, men det er overraskende mye de liker. Å gi alternativ mat når de ikke vil spise, det er ikke smart. Da får du aldri barna til å spise det du har laget til middag. Du som ammer trenger også skikkelig kosthold. Du kan jo lage litt enklere middag. Ikke nødvendig å bruke 1,5 timer på en hverdagsmiddag. Anonymkode: 315fb...386 Opp til 1,5 timer. Problemet med dette er at jeg blir så sliten at jeg mister appetitten, så da orker jeg ikke maten. Anonymkode: e33f1...25f
miamusen Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Middag hver dag og ALDRI alternativer til de kresne. Mine har lagt seg sultne ca 2 ganger hver- så lærte de å spise..! ingen barn i Norge sulter ihjel og tåler fint å få alternativet om å spise eller gå sultne i seng. lag enkle retter som tar 20-30 min å spise. fransk fiskegrateng m poteter og salat er en slager her. fiskeboller, fiskekaker, pasta m kjøttsaus, karbonader med salat og potet etc etc. middag er dagens samlingspunkt og er utrolig viktig. men- hvorfor i allverden kan ikke gubben lage maten??? 1
Garn_nøste Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opp til 1,5 timer. Problemet med dette er at jeg blir så sliten at jeg mister appetitten, så da orker jeg ikke maten. Anonymkode: e33f1...25f Men hvorfor kan ikke mannen din lage mat? 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 Det er viktig for barna sin skyld at man har gode rutiner rundt mat og at man samles til å spise middag, aller helst hver dag. Det er gjennom middagen at barna får mange ulike smaksopplevelser og derfor også lærer seg å like ulik mat, for vi nordmenn har jo en tendens til at det går i brødmat og grøt de andre måltidene. Det handler også om det sosiale, at familien samles rundt middagsbordet. Men man trenger faktisk ikke bruke mange minuttene på å lage mat og det trenger ikke være veldig komplisert. I går for eksempel laget jeg laksepasta med pesto, så det eneste jeg gjorde var å koke pasta, skjære laks og cherrytomater i terninger, steke laks og så steke cherrytomatene litt sammen med laksen, blande creme fraiche med noen ss pesto, blande alt sammen og krydre med salt og pepper og basilikum. Så hadde jeg en pose ferdigkuttet salat og putta det på tallerknen ved siden av. Easy peasy. Ellers går for eksempel fiskekaker fort å steke og du kan lage en enkel makaronistuing ved siden av ved å koke makaroni og blande inn ketchup og tomatpure og raspe gulrøtter og helle litt juice på gulrøttene, så har du en middag på en liten halvtime der også. Anonymkode: 1c9b7...46a 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 Hvorfor i alle dager bruker du 1,5 time på å lage middag? Vi spise middag hver dag og bruker 5-20 min på å lage det. Velger stort sett noe som lager seg selv. Senk forventningene dine. Sett deg som mål å bruke under 15 min på middag hver dag et par uker. Og mannen må jo selvsagt også lage mat. Anonymkode: 9a21f...079 1
Guidet Kvinne Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 Jeg/vi foretrekker middag/varmmat hver dag, men enkelte dager kan bli hektiske hvis noen er syke, ekstra slitne, må jobbe uventet overtid eller det inntreffer noe uplanlagt eller uforutsett. Da er det greit for meg med brødskiver, men pleier i det minste å lage ostesmørbrød i ovnen. Jeg har også noen andre nødmiddager som f.eks pølser i lompe med posepotetmos, posesuppe med rundstykker og smør, ferdigpizza etc, men de brukes helst bare unntaksvis. Vi har ofte middag i «kveldsmattiden», det er mye hyggeligere å spise god (men som regel veldig enkel) middag uten å være dødssliten enn å spise noe sammenrasket når man er helt utslitt. Hvis Ts bruker timesvis på middag og er så sliten at hun ikke orker mat må det tas grep. Mannen trenger ikke at middagen serveres idet han kommer hjem. Han kan lage den selv. Middag f.eks 18.30 - 19 har vært en god løsning for oss i perioder. Noen ganger har det blitt take-away, og noen ganger bruker vi helgene på å lage opp middager til fryseren. Vi har også samlet opp et repertoar av enkle, sunne middager som kan lages på veldig kort tid på hverdager. 1
Zienna Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 Ja, vi har middag hver dag og har alltid hatt det. Synes det er viktig at familien samles rundt bordet hver dag og at barna fikk innarbeidet gode matvaner. Ungene behøvde ikke å spise om de sa de ikke var sultne, men de fikk ikke noe annet. Vi sa til dem at da ble det ikke mat før kveldsmat. Din 2-åring forstår raskt dette. Forstår det slik at du har fødselspermisjon, at 2-åringen er i barnehage og mannen din jobber. Når mannen din kommer hjem fra jobb, er det jo naturlig at dere er sammen om barna begge. Han er sikkert også sliten etter arbeidsdagen, men har man unger, så krever det sitt. Lag gode og faste rutiner for kveldsmat, kveldsstell og lesing/sang. Det kjennes trygt for barn. En baby sover normalt mye. Da har jeg vanskelig for å forstå at du ikke får tid til å forberede og lage middag til to voksne og ett barn. Mitt beste tips er planlegging. Sørg for at du har basisvarer i fryser og skap. Så bestemmer du deg om morgenen for hva du skal lage til middag. Du trenger ikke å lage alt fra bunnen heller, og ikke hver dag. Du skriver at du føler deg så sliten, at du ikke selv orker mat når du selv har laget den. Det kan høres ut som at du ikke er helt frisk. Synes du bør oppsøke lege for å få sjekket ut. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 Lag enklere mat. Del på oppgavene. Det er viktig for både to-åringen og deg som ammende manna å få variert, næringsrik mat. Men skjønner godt du er utslitt med baby i puppen og en to-åring hjemme ❤️ Det er nok litt mye forlangt at du skal ha middagen på bordet til kl. fem i tillegg. To forslag: Hva med at du setter på poteter/grønnsaker litt før fem, så kan han steke opp kjøtt/fisk og evt lage saus kjapt når han kommer hjem? Lite jobb på deg, middagen kommer raskt på bordet. Eller - flytt middagen til kveldsmattid. Mannen kan ta seg ei skive når han kommer hjem, og stå for middagen litt senere. Du trenger nok sårt hvile, høres det ut som ❤️ men du trenger mat også - og når du ikke har krefter til å spise middagen, er det et kraftig varsko om at du har alt, alt for stor belastning. Dere må som familie finne en bedre rutine og løsning. Det er på ingen måte rett av ham å kreve ar du skal ha middagen på bordet, når du holder på å slite deg helt ned med baby og småbarn. Men løsningen bør ikke være å kutte ut middag. Mannen din må ta seg i nakken og ta i er tak hjemme. Anonymkode: 27863...e1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå