Gå til innhold

BAKOVERVENDT ELLER FOROVERVENDT BILSTOL


BayliZ

Anbefalte innlegg

Vi har Akta Graco Cosmic xtp - 0 - 25 kg, og er veldig fornøyde med det. Det er så godt som umulig å montere feil, lillegutt sitter høyt og kan se ut. Setet står på en bøyle som gjør at det blir et ganske godt opperom mellom setet og ryggen på baksetet i bilen. Tror ikke det blir noe problem med plassen til beina enda iallefall.

Han skal sitte bakovervendt så lenge det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bileier...

Rent sikkerhetsmessig bør man velge bakovervendt.

Rent velværemessig bør man ofte velge forovervendt.

Bakovervendt er uten tvil det sikreste. Men man skal ha grei størrelse på bilen for å få plass til både sete og fører/passasjer. Og ungene blir lettere utålmodig i et bakovervendt. Dessuten blir noen bilsyke av å sitte bakovervendt når de runder året. Slike speil for å se barnet blender barnet mer enn det er til nytte (egen erfaring).

PS: Bare 4% av kollisjonene er frontkollisjoner, så det er ekstremt sjelden at man hadde hatt mer nytte av et bakovervendt enn et fremovervendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanna i.i.

Vi har også begynt å velge i jungelen av bareseter etter ett nytt til Jonas, og jeg må si det er fryktelig vanskelig å velge... Vil jo gjerne ha det tryggeste for han...

Forbrukerportalen utførte nylig en test av barneseter barneseter .

Der er alle setene som er testet fra 9 kg. og oppover forovervendte, mens babysetene er bakovervendte.

Jeg har jo hørt at det er de bakovervendte som skal være de tryggeste, men blir usikker når jeg leser denne forbrukerrapporten

Forbruker-rapportens testansvarlige Sven Moe Bjørnson har analysert noen enkeltstående krasjresultater, for å få svar på hva som er best; forovervendt, bakovervendt eller med montering med isofix-systemet, som finnes på nye biler.

Han sier at bakgrunnsmaterialet kan tyde på at bakovervendt montering gir noe bedre sikkerhet ved frontkollisjoner enn forovervendt. Men forovervendt montering med Isofix-systemet ser ut til å gi enda større sikkerhet. Vi har ikke testet bakovervendt montering med Isofix-systemet.

Ved sidekollisjoner ser det ikke ut til at bakovervendte seter får bedre resultater.

- Men forskjellene er ikke store, sier Bjørnson. Han understreker også at tallene ikke er direkte sammenliknbare, da krasjtestene er gjort med dukker i forskjellige vektklasser.

I neste års test av bilbarneseter, skal vi teste flere bakovervendte modeller, som det selges mye av i Norden. Da vil vi få et mer sikkert svar på hva som er best; forovervendt montering eller bakovervendt montering.

Dette gjør at jeg blir veldig usikker..

Men det gjenstår vel bare å se til neste år hva som er tryggest, men da er det jo litt i senseste laget for vår del... :wink:

-Susanna-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et filmklipp av hva som skjedde med barn når bilen kræsjet. I bakovervendt sete så det ille ut, men med forovervent sete så det helt grusomt ut. Aldri om mine barn skal sitte i forovervent sete etter den filmen. Størstemann satt bakovervendt til han var tre. Trangt til fotene men bedre en at han skulle bli mos dersom vi skulle kræsje. Nå sitter han i sånt sete til større barn. Sånn pute med rygg. Han er fire nå.

Kjøpte nytt sete til minstemann. Er bedre plass til fotene der. Skulle vist være sikrere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanna i.i.

Du tenker sikkert på denne Kakemonster : Video

Uff.. ja den er helt grusom. Ja det blir nok bakovervendt her også, helt klart, det beste hadde jo vært å kjøpt et kombinert sete, som en kunne snu når barnet ble stort nok til å sitte forover. Men har ikke sett noen gode testresultater på disse setene..

Vi vil også ha et sete der han sitter litt høyt og kan se ut, samtidig som at han kan sove godt i det.

Jeg fant video linken her

-Susanna-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste hadde jo vært å kjøpt et kombinert sete, som en kunne snu når barnet ble stort nok til å sitte forover. Men har ikke sett noen gode testresultater på disse setene..

Acta Graco Cosmic XTP...

KOmmer bra ut når det gjelder sikkerhet på tester, men blir trekt en del pga brukervennlighet.

Men sikkerheten er jo det viktigste...

Vi har setet, og vi liker det.

Lillebanan er nå 5 mnd og bruker setet.

Sitter høyt oppe og ser godt.

Kan varieres mellom sittende og mer liggende stilling (hodet faller ikek forrover når han sover)

Forholdsvis enkel å montere

Kan brukes både forovervendt og bakovervendt

Godkjent opp til opp til 25kg

Og det beste - salg på dette ut juni (og juli?) hos en del av forhandlerene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Susanna i.i.

Acta Graco Cosmic XTP...

KOmmer bra ut når det gjelder sikkerhet på tester, men blir trekt en del pga brukervennlighet.

Men sikkerheten er jo det viktigste...

Vi har setet, og vi liker det.

Lillebanan er nå 5 mnd og bruker setet.

Sitter høyt oppe og ser godt.

Kan varieres mellom sittende og mer liggende stilling (hodet faller ikek forrover når han sover)

Forholdsvis enkel å montere

Kan brukes både forovervendt og bakovervendt

Godkjent opp til opp til 25kg

Og det beste - salg på dette ut juni (og juli?) hos en del av forhandlerene

Ja det er akkuret noe slikt vi er ute etter! Så flott da! Må ta meg en runde i dag hos en del forhandlere. Og at det er helt opp til 25 kg. er jo supert, da slipper vi å bytte sete med det første igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge for noen, men jeg mener å ha lest at kombi seter, altså de som man kan bruke både bakover og forovervendt er ikke de beste setene. Grunnen var visst at for å få til dette så må det alltids forsake på noen områder.

Men jeg kan ta feil jeg, det har jo skjedd før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...