Gå til innhold

BAKOVERVENDT ELLER FOROVERVENDT BILSTOL


BayliZ

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som har erfaring av bilstol.

Kan dere gi meg fordeler og bakdeler eventuelt ved å velge bakovervendt stol?

det sies at disse er sikrere, men jeg vil jo gjerne kunne se barnet da :-)

Noen som har råd/erfaring å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bakovervendt stol, og kommer til å ha det så lenge som mulig. Rett og slett fordi det er sikrest.

Synes ikke det er noe problem at jeg ikke kan se småen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar, men hvordan er det plass til beina når barnet blir større? Ser liksom for meg at det ikke får strekt på beina uten å ha det oppover sete ryggen på bilen liksom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet blir større så kan man jo snu barna, men det anbefales at barna sitter bakovervendt til de er ca 4 år (eller noe slikt)

Om det er praktisk mulig er jo noe annet, men det er hva som blir anbefalt.

Siden det er det sikreste skal i allefall Lillebanan sitte bakovervendt så lenge det overhodet er mulig. Om han må bøye knærne litt ser jeg ikke på som noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på de fleste babyutstyrsbutikker selger de speil som du kan feste på vinduet eller på " veggen" foran barnet hvis du har stasjonsvogn. Dette fungerer greit for og se barnet. De kan ha bena godt oppover sete før det blir for trangt!

Vi har akuratt kjøpt bakovervendt hts sete selv, skal være det sikreste så lenge vi er helt sikre på at dte er montert riktig. Syns det er skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel det sete vi velger også da, ettersom folk her inne ikke ser noe negativt med det å sitte bakovervendt som hodet mitt innbilder seg:-)

Nå jobber mannen min i bilforretning, riktignok ikke med akkurat det men håper han får god opplæring av å sette det inn riktig ja. Stod på nettet at de fleste mangler ved ulykker var jo nettopp det at vi foreldre satt inn sete feil - huff veldig skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bilstol

vi har bakovervendt sete til vår 7 mnd gamle datter. Setet skulle holde opp til 11 kg, hun er langt fra det i vekt, men det begynner å bli et problem at hun ikke får strukket ut bena. Så at de skal kunne sitte bakovervendt til de er 4 år, kan jeg ikke forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setet for større barn er litt anderledes, litt bedre plass til beina.......

Vi snudde settet fremover da ungene var ca 1 1/2. Men - leste en artikkel om ulykker og snudde setene fort bakover igjen. Jeg ville aldri tilgi meg selv hvis vi kom i en ulykke og barna mine fikk nakkeskader de kanskje måtte slite med resten av livet, fordi vi ikke festet setet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne at gutten skulle sitte bakovervendt til han var minst 4, men det gikk ikke. Da han var litt over tre ble vi nødt til å snu setet, for han fikk rett og slett ikke plass til føttene. Nå har vi kjøpt sete som er beregnet på kun framover (han er 4 nå). Men jeg følte meg mer usikker etter at vi ble nødt til å snu setet ja. Vurderte faktisk større bil... :roll:

Vi hadde ikke speil, men det var jo ikke akkurat dumt da... viste ikke om det, tenkte jo på det... :roll:

Noen påstår at barna ikke klarer å sitte "gal" vei, men dersom de aldri har gjort noe annet er nok ikke det noe problem vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg ble VELDIG forvirra da jeg så reportasjen på God Morgen Norge forrige dagen, for de sa at myndighetene anbefalte bakovervendt sete fordi det er tryggere (pga støtte til hodet og kroppen i en frontkollisjon), men mannen ("eksperten") på reportasjen anbefalte forovervendt fordi de bakovervendte var så vanskelige å montere riktig!?

Han sa også at det var tryggest med bakovervendt sete, men siden så og si ingen klarte å montere setet riktig, var det tryggere med forovervendt siden det var lettere å montere (!!)

Og her sitter jeg og lurer på hva jeg gjør galt når jeg setter bilsetet i bilen... han påsto jo at alle gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Så godt det lar seg gjøre bør man velge et bakovervendt sete. Vår sønn fyller 3 i oktober og sitter fremovervendt (vårt sete kan brukes begge veier..) da vi har en bil som gjør det veldig vanskelig å ha setet bakovervendt uten at han omtrent får ansiktet mellom bena. Hadde vi hatt en annen bil hadde vi helt klart hatt setet bakovervendt. Det med å se barna er ikke så viktig i denne sammenhengen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre tre gutter har klart og sitte bakovervendt lenger enn til ettårsalderen.

Både pga lengden og at de blir veldig urolige.

Så fort vi har snudd de, så har de hatt god plass og de har blitt betydlig roligere.

Jeg er klar over at de fleste sier at det tryggeste er bakovervendt, men hvis ungen ikke er komfortabel med å sitte slik og mor eller far blir forstyret av uro bak, så er vel ikke det så trygt heller.

Naboen vår mistet to av tre barn i en forferdelig ulykke for et år siden og begge barna satt riktig i bilen, men jeg tror at omfanget på ulykken har mer og si enn om barnet sitter forover eller bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest To barnsmor

Vi har hatt begge våre bakovervendt til de var ca 105 cm lange. Først da har plassen blitt et problem. Det at de har litt bøyde ben plager ikke små barn. De er mye mykere enn oss voksne.

Den yngste måtte vi snu når han var 104 cm og 18 kg tung, for da var han for tung for setet. Han hadde engentlig kunne sittet noen mnd'er bakovervendt ellers. Han var sur når vi byttet til pute+rygg sete, og ville ha det gamle setet igjen.

På Go morgen Norge sa de at det sikreste var bakovervendt! Men at hvis det ikke ble montert riktig, var det bedre med forovervendt. Jeg hadde brukt den tiden det hadde tatt for å få setet riktig montert. Mine barn er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

For oss er det tryggere å ha barnet framovervendt.

Grunn:

Han ramskriker så sjåføren blir litt svett i ørene... :-?

Han kunne skrike uavbrutt selv om vi kjørte flere mil.

Da han var 12 mnd måtte jeg bare snu ham.

Dersom mulig ville jeg fremdeles hatt ham bakover.

Men ikke så lenge som 4 års alderen.

Storebror snudde vi da han var 2,5år.

Hadde mer glede av bilturene da.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet sitter bakovervendt er sjansene for å komme fra en ulykke bedre enn hvis de sitter bakovervendt.

Jeg dro til en bilrekvisitaforhandler for å få montert setet. Jeg hadde ike kjøpt setet der, så var forberedt på at dette kosta litt. Men mannen var så glad for at jeg kom, for han hadde sett så mange feilmonteringer at dette fikk jeg ikke betale for. Så det er fult mulig å få montert setet riktig bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet kan faktisk være at ikke engang bilsete-forhandlerne kan å montere setet riktig.

Hva gjør man da?

Velger forover-vendt sete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sørger for å lese bruksanvisningen nøye, slik at man er 200% sikker på at setet står riktig!

Det er vel setene beregnet på "litt større barn" som er "vanskeligst" å montere riktig.

De aller fleste små-små-seter er vel enkle.

Vi har/hadde maxi-cosi cabrio som baby-sete til Lillebanan, og det er helt umulig å montere feil (synes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan faktisk være at ikke engang bilsete-forhandlerne kan å montere setet riktig.  

Hva gjør man da?  

Velger forover-vendt sete?

Man leter til man finner en som kan det, og ev. dobbelsjekker med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=426

Sitat; Babybutikker monterer feil

Bilbarnestolprodusenten HTS hevder de gir sine forhandlere grundig opplæring, og at foreldre kan være trygge på å få god hjelp dersom de oppsøker en autorisert HTS-forhandler. Derfor oppsøkte vi anonymt 13 HTS-autoriserte forhandlere i Oslo-området, sju babyutstyrsbutikker, to bilforretninger og fire bilrekvisita-forretninger.

Av de 13 var det fire som monterte feil. Samtlige fire er babybutikker.

To butikkansatte ved to andre forretninger sa de ikke klarte å montere stolen, mens én forhandler krevde 250 kroner i betaling for å demonstrere.

Bare seks av 13 monterte stolen riktig. Blant babybutikkene, som markedsfører seg som trygge å handle hos, var det bare to av seks som monterte riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...