SM30 Skrevet 24. april 2020 Forfatter #21 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde i hvert fall aldri kjøpt meg husky om jeg bodde i leilighet... Og da tenker jeg på varmen. Har labrador med veldig tykk pels, og han er avhengig av å kunne gå ut og inn i hagen for å avkjøle seg-sommer som vinter. Anonymkode: b7e77...fe6 Ser dette poenget, absolutt. Vet at folk har husky i leilighet, men vil selsagt ikke at hunden skal mistrives. Kan det hjelpe med stor balkong (og bakgård) og evt en hundematte der ute som hunden kan bruke iblant?
Troyamin Skrevet 24. april 2020 #22 Skrevet 24. april 2020 (endret) 14 timer siden, SM30 skrev: Heisann, Jeg har så godt som bestemt meg for å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er oppvokst med Malinois og brukt mye tid sammen med hunder i nær og fjern familie hele livet men aldri "eid" en selv. Etter mange år med begrenset tid og mindre hundevennlige interesser har jeg funnet ut at jeg i dagens og morgendagens situasjon kan gi en hund et meget godt liv. Så til litt informasjon. Jeg er interessert i hund på flere plan og ønsker et tett bånd med en lojal hund. Jeg bor i relativt stor leilighet i storbyen, men interessene mine er friluftsliv, fjelløp og vandring, ultraløp, ski, og sykkel. Jeg er aktiv hver dag, og lenge i helgene, sover mye ute og har stor bil. Har også hundevante bekjente og familie når jeg evt skal på utenlandsferie eller jobbreiser.Jeg kan altså tilby hunden mye mosjon og mentaltrening. Så til mine "krav": Hunden må kunne løpe i fjellet med egen kløv hele dagen, feks 10 timer over 5-8 mil. Høres kanskje ekstremt ut, men jeg pakker gjerne kun med meg niste, enkelmannspakke og en vindjakke og løper fra hytte til hytte i fjellet hele sommeren. Om vinteren gjør jeg det samme med ski på beina. Den må også kunne være hjemme alene fra 08-17 og den må kunne være hos kjente "hundevante" folk over en helg. Jeg har til nå sett på; Husky, Schæfer, Alaskan Malamute, Border Collie og Malinois. Hva tror dere hundekjennere om disse eller andre raser? Har kikket litt på denne annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134495132 Hvis du ikke kan gå "all inn" med tanke på å trene schæfer/malle, så ville jeg luket bort disse. Noe du sikkert har kjent etter med tanke på at du har vokst opp med malle. Husky i bymiljø vil jeg unngå. Det kan bli mye unødig lyd når de er alene. Vanskelig å trene bort. Samme med BC. Sistnevnte pga den ekstra "nerven" de har. Hva med å se på en pensjonert mushing/canicross blaningshund, i første omgang? Da kan du få en hund som godt tåler lange dager i varme. Blandet inn korthåret vorsteh og andremer tynnpelsede raser, med a.h. Og med en pensjonert en kan du jo få en hvor du vet bakgrunnen til. Med tanke på hvordan den oppfører seg alene, på tur osv. Evnt finne en unghund som ikke passer inn i spannet. Men hvor du får vite om den oppfører seg bra alene hjemme. Bare husk på at så og si alle jakthunder og huskyer sjeldent kan være løse på tur. Sjekk gjerne ut denne bloggen: Inger Lise Walle Endret 24. april 2020 av Troyamin Glemte å legge inn link.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #23 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, SM30 skrev: Ser dette poenget, absolutt. Vet at folk har husky i leilighet, men vil selsagt ikke at hunden skal mistrives. Kan det hjelpe med stor balkong (og bakgård) og evt en hundematte der ute som hunden kan bruke iblant? Her bruker ikke labbisen kjølematta i det hele tatt. Kun basseng med kaldt vann og skygge hjelper på varme dager for han. Har ikke annen erfaring med hund, men når jeg ser hvor mye han trenger hagen, bare vet jeg at hundetyper som husky ikke har det optimalt i en leilighet i byen dessverre. Anonymkode: b7e77...fe6
SM30 Skrevet 24. april 2020 Forfatter #24 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Troyamin said: Hvis du ikke kan gå "all inn" med tanke på å trene schæfer/malle, så ville jeg luket bort disse. Noe du sikkert har kjent etter med tanke på at du har vokst opp med malle. Husky i bymiljø vil jeg unngå. Det kan bli mye unødig lyd når de er alene. Vanskelig å trene bort. Samme med BC. Sistnevnte pga den ekstra "nerven" de har. Hva med å se på en pensjonert mushing/canicross blaningshund, i første omgang? Da kan du få en hund som godt tåler lange dager i varme. Blandet inn korthåret vorsteh og andremer tynnpelsede raser, med a.h. Og med en pensjonert en kan du jo få en hvor du vet bakgrunnen til. Med tanke på hvordan den oppfører seg alene, på tur osv. Evnt finne en unghund som ikke passer inn i spannet. Men hvor du får vite om den oppfører seg bra alene hjemme. Bare husk på at så og si alle jakthunder og huskyer sjeldent kan være løse på tur. Takk for et godt svar. Dette vurderer jeg sterkt. Oppsøke en kennel med diverse AH og se hva de foreslår og evt har av hunder. Vet at en del hunder ikke er "bra nok" for diverse sledeløp, men mer en gode nok for meg. Enten en som ikke passer inn eller en noe eldre pensjonert hund 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #25 Skrevet 24. april 2020 Tenker setter...en Engelsk setter f.eks.. de får ikke nok aktivitet, kan springe opp og ned fjellsider hele dagen uten å bli lei.. Anonymkode: 54cfa...e12 2
Troyamin Skrevet 24. april 2020 #26 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, SM30 skrev: Takk for et godt svar. Dette vurderer jeg sterkt. Oppsøke en kennel med diverse AH og se hva de foreslår og evt har av hunder. Vet at en del hunder ikke er "bra nok" for diverse sledeløp, men mer en gode nok for meg. Enten en som ikke passer inn eller en noe eldre pensjonert hund Glemte å legge inn en link i innlegget mitt i sted. Det er endret nå. Legger den inn her også: Inger Lise Walle, blogg. Her kan du lese litt om hvordan det er å eie løpshund. (Og nei, det er ikke min blogg)
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. april 2020 #27 Skrevet 24. april 2020 56 minutter siden, SM30 said: Jeg skal ha et familiemedlem og en kamerat - ikke et tilbehør. Har allerede "kvinnfolk" som også bor med meg så det er ikke snakk om at den blir mye alene, men hunder flest har vel eiere som ikke går på NAV? Det er ikke snakk om å "sette bort" hunden, men at hjelpen er der dersom det blir nødvendig en gang iblant. Hva mener du hunden ikke kan være med på? Har sett hunder med på alle disse aktivitetene... Ang. DNT hytter så er det sjelden et problem på de ubetjente eller er det stort sett snakk om telt eller i bil (stor). Jeg vurderer også omplassering av en hund som ikke får det den trenger eller skal avlives... 14 hours ago, SM30 said: Heisann, Jeg har så godt som bestemt meg for å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er oppvokst med Malinois og brukt mye tid sammen med hunder i nær og fjern familie hele livet men aldri "eid" en selv. Etter mange år med begrenset tid og mindre hundevennlige interesser har jeg funnet ut at jeg i dagens og morgendagens situasjon kan gi en hund et meget godt liv. Så til litt informasjon. Jeg er interessert i hund på flere plan og ønsker et tett bånd med en lojal hund. Jeg bor i relativt stor leilighet i storbyen, men interessene mine er friluftsliv, fjelløp og vandring, ultraløp, ski, og sykkel. Jeg er aktiv hver dag, og lenge i helgene, sover mye ute og har stor bil. Har også hundevante bekjente og familie når jeg evt skal på utenlandsferie eller jobbreiser.Jeg kan altså tilby hunden mye mosjon og mentaltrening. Så til mine "krav": Hunden må kunne løpe i fjellet med egen kløv hele dagen, feks 10 timer over 5-8 mil. Høres kanskje ekstremt ut, men jeg pakker gjerne kun med meg niste, enkelmannspakke og en vindjakke og løper fra hytte til hytte i fjellet hele sommeren. Om vinteren gjør jeg det samme med ski på beina. Den må også kunne være hjemme alene fra 08-17 og den må kunne være hos kjente "hundevante" folk over en helg. Jeg har til nå sett på; Husky, Schæfer, Alaskan Malamute, Border Collie og Malinois. Hva tror dere hundekjennere om disse eller andre raser? Har kikket litt på denne annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134495132 Tok og uthvet et par ting som for meg får dette til å bli et ønske om et tilbehør, altså noe du kan ha og kose deg med i hverdagen når det passer deg. Her er det bare snakk om ting som forventes av hunden, ingenting om hva du er villig til å gjøre eller ofre for at hunden din skal trives med deg. Hvorfor skal hunden være din beste kompis og lojal når du skal sette den bort når det passer deg. Nå regner jeg med at du holder deg godt i formen, men det var ikke et ord om hvordan du skulle holde hunden i form igjenom året. Det kreves en grunn fysikk på bikkja også for å være aktiv i 10 timer dagen på fjellet. Om du kjøper valp så skal denne vokse seg ferdig før du kan belaste den med slikt. Det tar 2 år, hva skal du gjøre i den tia? Ser du vurderte omplasserings hund. Det er vel da et bedre alternativ.
Julie Skrevet 24. april 2020 #28 Skrevet 24. april 2020 (endret) 1 time siden, SM30 skrev: Ja, det er snakk om tilsvarende flere dager på rad. Godt tips ang. varmen som også er grunnen til at jeg har ekskludert Malamute. Det har vært varmt i fjellheimen de seneste somrene... Dette gjelder jo Huskier også, men har hørt at de er betydelig bedre mtp varme? Det er jo sjelden SÅ varmt i norge, men antar at de dagene med 25c og sol kan bli vel mye for de fleste... Potekrem og sokker har fungert godt på de hundene jeg har sett løpe i fjellet/på skaresnø. Klar over at det må trenes og ikke "konfigureres", men så er det vel slik at mange hunder med arbeidende eiere lever gode liv? Spennende å se hvor fort hundeekspertene fraråder folk flest å vurdere hund... Fraråder deg absolutt ikke å ha hund. De fleste hunder har arbeidende eiere og lever greit med det, men det er ingen automatikk i at en hund tåler å være hjemme alene det var det jeg prøvde å formidle. Varmen tror jeg kan bli et problem uansett rase. Selv har jeg en løpssterk, men svært tynnpelset Pointer. Han tåler varme dårlig, til tross for naken buk/bein og null underull. Hard fysisk aktivitet er no-go når temperaturen bikker 15 grader i sommerhalvåret. Hund med litt pels er derimot en fordel vinterstid igjen... Greyster eller scandinavian hound kan også være en mulig aktuelle raser. Begge deler er spreke blandingshunder (vorster og/eller pointer og alaska husky + greyhound i ulike varianter) avlet for trekk og fart. AH igjen er jo ganske lette (mange av de i hvertfall). Det er en fordel med såpass aktiv livsstil sett opp mot forebygging av belastningsskader. Schæfer ville jeg styrt unna med bakgrunn i helsestatusen på rasen. Malinois er vel bedre stilt og spreke hunder, men potensielt "mye" hund er mitt inntrykk. Flott at du vurderer omplasseringshund! Det er mange hunder der ute som trenger et nytt godt hjem. Endret 24. april 2020 av Julie 1
Gjest Skrevet 24. april 2020 #30 Skrevet 24. april 2020 7 timer siden, SM30 skrev: Takk for et godt svar. Dette vurderer jeg sterkt. Oppsøke en kennel med diverse AH og se hva de foreslår og evt har av hunder. Vet at en del hunder ikke er "bra nok" for diverse sledeløp, men mer en gode nok for meg. Enten en som ikke passer inn eller en noe eldre pensjonert hund Nå kjenner jeg ganske mange i hundekjørermiljøet og jevnt over de alle er at de trener ikke på dagtid på sommern pga varmen. De aller fleste av de trener grytidlig rundt 4-6 tiden om morran, eller 23-01 om kvelden. Men kan jo være du er heldig å får tak i en som er tynnpelset, men det blir jo varmt med kløv på også.
rampeguri Skrevet 25. april 2020 #31 Skrevet 25. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker setter...en Engelsk setter f.eks.. de får ikke nok aktivitet, kan springe opp og ned fjellsider hele dagen uten å bli lei.. Anonymkode: 54cfa...e12 Tenkte også setter men de kan fint finne på å ikke holde seg i nærheten av eier når de er løse. I alle fall om de har sterkt jaktinstinkt. Men er jo mulig å ha de festet rundt livet. De elsker jo å være med på ski også, og egentlig alt som har med aktivitet å gjøre. Ellers tror jeg de fleste hunder vil merke varmen ganske godt om det er veldig varmt, Så klart med rase- og individvariasjoner.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #32 Skrevet 25. april 2020 Hadde sett på AH, setter eller vorsteh om jeg var deg. Anonymkode: 70acf...35e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #33 Skrevet 25. april 2020 Hva med f eks Springer spaniel? Synes det passer for deg ut i fra hva du skriver Anonymkode: 38199...fa2
Sportsidioten Skrevet 26. april 2020 #34 Skrevet 26. april 2020 Korthåret vorsteh eventuelt Greyster (Vorsteh/Greyhound) kan passe ☺️ jeg har selv korthåret (trekklinjeavlet) vorsteh og er super fornøyd. men, som noen påpeker - hard fysisk aktivitet utgår på varme sommerdager da hunden kan bli overopphetet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #35 Skrevet 26. april 2020 Tenkte husky evnt vorsteh, da jeg leste innlegget ditt. En husky har vel ofte lett for å få separsjonsangst, da de ofte er veldig flokkorienterte. Noe og tenke på mtp at den skal være hjemme alene, og i leilighet. Det er også hunder man alltid bør ha i bånd, året rundt, da de ofte har høyt jaktinnstinkt. Hadde en vorstehblanding på besøk en sommer ( hundepass ) og det var et arbeidsjern uten like. Brukshund med stor B, mye større motor en AH'er jeg har passet ( kan jo selvfølgelig komme ann på grunntrening fra eier osv ). Anonymkode: ce644...01e
Majott Skrevet 27. april 2020 #36 Skrevet 27. april 2020 Korthåret Vorsteher er den første rasen jeg ser for meg her. Den er omgjengelig og allsidig, og kan følge godt med på fjellet. Den er god i bymiljø også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå