SM30 Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 (endret) Heisann, Jeg har så godt som bestemt meg for å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er oppvokst med Malinois og brukt mye tid sammen med hunder i nær og fjern familie hele livet men aldri "eid" en selv. Etter mange år med begrenset tid og mindre hundevennlige interesser har jeg funnet ut at jeg i dagens og morgendagens situasjon kan gi en hund et meget godt liv. Så til litt informasjon. Jeg er interessert i hund på flere plan og ønsker et tett bånd med en lojal hund. Jeg bor i relativt stor leilighet i storbyen, men interessene mine er friluftsliv, fjelløp og vandring, ultraløp, ski, og sykkel. Jeg er aktiv hver dag, og lenge i helgene, sover mye ute og har stor bil. Har også hundevante bekjente og familie når jeg evt skal på utenlandsferie eller jobbreiser.Jeg kan altså tilby hunden mye mosjon og mentaltrening. Så til mine "krav": Hunden må kunne løpe i fjellet med egen kløv hele dagen, feks 10 timer over 5-8 mil. Høres kanskje ekstremt ut, men jeg pakker gjerne kun med meg niste, enkelmannspakke og en vindjakke og løper fra hytte til hytte i fjellet hele sommeren. Om vinteren gjør jeg det samme med ski på beina. Den må også kunne være hjemme alene fra 08-17 og den må kunne være hos kjente "hundevante" folk over en helg. Jeg har til nå sett på; Husky, Schæfer, Alaskan Malamute, Border Collie og Malinois. Hva tror dere hundekjennere om disse eller andre raser? Har kikket litt på denne annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134495132 Endret 23. april 2020 av SM30
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Av de rasene du velger tror jeg Alaskan Husky absolutt kan være en god kandidat til dine behov. Schæfer ville jeg unngått, ser alt for mye helseplager i disse hundene. Jobber i dyreklinikk, derav erfaringen. Border Collie og Malinois kan også være en fin hund til det du søker, men her trengs en stødig hånd i oppdragelsen da de fort kan bli usikre individer om de ikke får nok stimuli. Jeg ville anbefalt deg og heller gå innom NKK sine sider, eller rasen du tenker på sine sider for å finne ulike oppdrettere. Jeg tviler ikke på at du ikke finner gode oppdrettere på Finn, men jeg har en tendens til å være noe skeptisk til disse. Inne på ulike oppdretters sider kan du lese god info om hva de står for. Gå for en oppdretter der tispa ikke er en fødemaskin, men et familiemedlem. Max 4 kull per tispe. Gå for en oppdretter der de verdsetter kontakten med sine kjøpere. Besøke oppdretter først er også et viktig punkt, der man kan få hilse på de kommende foreldrene. Der kan du få et innblikk i hvordan din kommende hund kan komme til å bli. Mye man burde tenke på når man skal kjøpe seg en hund! Lykke til! Anonymkode: e4e60...ee2 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Skal du med hund for egentlig? om du vil ha deg litt selskap i ensome stunder, skaff deg et kvinnfolk. Hu kan da iallefall klare seg sjøl mens du er på jobb, ferie eller arbeids reiser. Ikke trenger du å sette hu bort til venner og bekjente eller. Skaffer du riktig type så klarer hu å bære egen kløv også. Tettebånd med en lojal hund, som du da igjen skal sette bort når du skal andre ting, som skal være alene hele dagen, som ikke kan være med på mere enn ca halvparten av det du lista opp som aktiviteter. Det er langt i mellom DNT hyttene som har noe brukbart opplegg for hunder, om dem i det heletatt tillater hund. Kan du ikke heller la være å skaffe deg en hund fram til at du faktisk har kommet til et punkt i livet hvor du faktisk vil ha hund og ikke bare et tilbehør til hverdagen din. Skaff deg et kvinnfolk. 5
Julie Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Du må i hvertfall gå for en hund med langt over gjennomsnittlig fysikk og løpsglede dersom du skal ha med en hund som skal løpe 10 timer/5-8 mil i fjellet i sommerhalvåret. Siden du nevner hytte til hytte så antar jeg det er snakk om å løpe bortimot tilsvarende over flere dager? Polarhunder er jo utholdende over tid, men det kan fort bli varmt for de (kanskje spesielt Malamute, AH er vel tynnere pelset). En annet ting å ha i bakhodet er at mange hunder fort kan bli sårbeint av å gå i fjellet/steinunderlag over flere timer. Det er heller ikke bare-bare å ta med hund på de ulike DNT hundene rundt omkring som vedkommende over nevner. Når det gjelder hjemme alene en arbeidsdag så er dette en del av «treningspakken» som følger med det å ha hund. Ingen hunder blir født slik at de tåler automatisk å være hjemme alene en arbeidsdag - en hund er ikke en statisk gjenstand som kan «konfigureres« etter eget forgodtbefinnende. 4
SM30 Skrevet 24. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2020 12 hours ago, Min_hund_er_Grå said: Skal du med hund for egentlig? om du vil ha deg litt selskap i ensome stunder, skaff deg et kvinnfolk. Hu kan da iallefall klare seg sjøl mens du er på jobb, ferie eller arbeids reiser. Ikke trenger du å sette hu bort til venner og bekjente eller. Skaffer du riktig type så klarer hu å bære egen kløv også. Tettebånd med en lojal hund, som du da igjen skal sette bort når du skal andre ting, som skal være alene hele dagen, som ikke kan være med på mere enn ca halvparten av det du lista opp som aktiviteter. Det er langt i mellom DNT hyttene som har noe brukbart opplegg for hunder, om dem i det heletatt tillater hund. Kan du ikke heller la være å skaffe deg en hund fram til at du faktisk har kommet til et punkt i livet hvor du faktisk vil ha hund og ikke bare et tilbehør til hverdagen din. Skaff deg et kvinnfolk. Jeg skal ha et familiemedlem og en kamerat - ikke et tilbehør. Har allerede "kvinnfolk" som også bor med meg så det er ikke snakk om at den blir mye alene, men hunder flest har vel eiere som ikke går på NAV? Det er ikke snakk om å "sette bort" hunden, men at hjelpen er der dersom det blir nødvendig en gang iblant. Hva mener du hunden ikke kan være med på? Har sett hunder med på alle disse aktivitetene... Ang. DNT hytter så er det sjelden et problem på de ubetjente eller er det stort sett snakk om telt eller i bil (stor). Jeg vurderer også omplassering av en hund som ikke får det den trenger eller skal avlives... 1
SM30 Skrevet 24. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2020 10 hours ago, Julie said: Du må i hvertfall gå for en hund med langt over gjennomsnittlig fysikk og løpsglede dersom du skal ha med en hund som skal løpe 10 timer/5-8 mil i fjellet i sommerhalvåret. Siden du nevner hytte til hytte så antar jeg det er snakk om å løpe bortimot tilsvarende over flere dager? Polarhunder er jo utholdende over tid, men det kan fort bli varmt for de (kanskje spesielt Malamute, AH er vel tynnere pelset). En annet ting å ha i bakhodet er at mange hunder fort kan bli sårbeint av å gå i fjellet/steinunderlag over flere timer. Det er heller ikke bare-bare å ta med hund på de ulike DNT hundene rundt omkring som vedkommende over nevner. Når det gjelder hjemme alene en arbeidsdag så er dette en del av «treningspakken» som følger med det å ha hund. Ingen hunder blir født slik at de tåler automatisk å være hjemme alene en arbeidsdag - en hund er ikke en statisk gjenstand som kan «konfigureres« etter eget forgodtbefinnende. Ja, det er snakk om tilsvarende flere dager på rad. Godt tips ang. varmen som også er grunnen til at jeg har ekskludert Malamute. Det har vært varmt i fjellheimen de seneste somrene... Dette gjelder jo Huskier også, men har hørt at de er betydelig bedre mtp varme? Det er jo sjelden SÅ varmt i norge, men antar at de dagene med 25c og sol kan bli vel mye for de fleste... Potekrem og sokker har fungert godt på de hundene jeg har sett løpe i fjellet/på skaresnø. Klar over at det må trenes og ikke "konfigureres", men så er det vel slik at mange hunder med arbeidende eiere lever gode liv? Spennende å se hvor fort hundeekspertene fraråder folk flest å vurdere hund... 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 14 hours ago, SM30 said: Heisann, Jeg har så godt som bestemt meg for å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er oppvokst med Malinois og brukt mye tid sammen med hunder i nær og fjern familie hele livet men aldri "eid" en selv. Etter mange år med begrenset tid og mindre hundevennlige interesser har jeg funnet ut at jeg i dagens og morgendagens situasjon kan gi en hund et meget godt liv. Så til litt informasjon. Jeg er interessert i hund på flere plan og ønsker et tett bånd med en lojal hund. Jeg bor i relativt stor leilighet i storbyen, men interessene mine er friluftsliv, fjelløp og vandring, ultraløp, ski, og sykkel. Jeg er aktiv hver dag, og lenge i helgene, sover mye ute og har stor bil. Har også hundevante bekjente og familie når jeg evt skal på utenlandsferie eller jobbreiser.Jeg kan altså tilby hunden mye mosjon og mentaltrening. Så til mine "krav": Hunden må kunne løpe i fjellet med egen kløv hele dagen, feks 10 timer over 5-8 mil. Høres kanskje ekstremt ut, men jeg pakker gjerne kun med meg niste, enkelmannspakke og en vindjakke og løper fra hytte til hytte i fjellet hele sommeren. Om vinteren gjør jeg det samme med ski på beina. Den må også kunne være hjemme alene fra 08-17 og den må kunne være hos kjente "hundevante" folk over en helg. Jeg har til nå sett på; Husky, Schæfer, Alaskan Malamute, Border Collie og Malinois. Hva tror dere hundekjennere om disse eller andre raser? Har kikket litt på denne annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134495132 Dette tror jeg på - not. Anonymkode: 785c4...5c6 1
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 Jeg synes en Husky høres veldig passende ut ut i fra et du beskriver. Har du evt. vurdert en samojed? De trives jo generelt veldig godt med å bære kløv, dra slede eller lignende. I likhet med husky så er det jo en polarhund så vet ikke helt hvordan de er i varmen på sommeren.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Husk at polarhunder (husky, alaska malamute) er sta hunder som ikke alltid kan løpe fritt. De kan være veldig flinke og holde seg i nærheten, og neste øyeblikk stikker de... Har polarhund selv, og den er alltid i bånd/langline. Lært etter et par leteaksjoner.. Anonymkode: b266d...291 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Dalmatiner (sko om vinteren og dekken) Anonymkode: 41a1b...8aa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, lillefrøkengrei skrev: Jeg synes en Husky høres veldig passende ut ut i fra et du beskriver. Har du evt. vurdert en samojed? De trives jo generelt veldig godt med å bære kløv, dra slede eller lignende. I likhet med husky så er det jo en polarhund så vet ikke helt hvordan de er i varmen på sommeren. En samojed trives god med å jobbe i flere dager, samtidig som de trives godt med late dager. De har mye pels, men mister jo ullen på sommeren. Min erfaring er at samojed tåler sommeren bedre enn de andre polarhundene pga hvit pels. Anonymkode: b266d...291
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Har sett flere varsko om at familie ikke er så gira på å hjelpe når det blir virkelighet likevel. Kjekt å dagdrømme om å passe hunden, for slitsomt å utføre. Anonymkode: fff4a...b94 1
Kawa Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 samojed, siberian husky, eventuelt rhodesian ridgeback med dekken/dress på vinteren?
Gjest Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Mtp varme o.l. er jeg helt ærlig usikker. Selv kortpelsede hunder sliter jo i varmen på sommeren og det er anbefalt å lufte de kun på morgen/kvelden. Da ville jeg evt sett på hunder fra varmere land, hva med caanan hund, farao hund eller en av podenco rasene? Fortsatt usikker på hvordan de takler varmen, men ville heller hatt en hund jeg kunne kledd på på vintern, enn en man ikke kan lufte på sommern.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Anki skrev: Mtp varme o.l. er jeg helt ærlig usikker. Selv kortpelsede hunder sliter jo i varmen på sommeren og det er anbefalt å lufte de kun på morgen/kvelden. Da ville jeg evt sett på hunder fra varmere land, hva med caanan hund, farao hund eller en av podenco rasene? Fortsatt usikker på hvordan de takler varmen, men ville heller hatt en hund jeg kunne kledd på på vintern, enn en man ikke kan lufte på sommern. Min samojed tåler varmen bedre enn enkelte hunder med kort pels. Dette er pga dekkhårene hjelper med å holder varmen ute på sommeren. Anonymkode: b266d...291
Gjest Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min samojed tåler varmen bedre enn enkelte hunder med kort pels. Dette er pga dekkhårene hjelper med å holder varmen ute på sommeren. Anonymkode: b266d...291 Da er du heldig, jeg har to hunder med samme pelstype som samojed. Han med helt svart pels ligger i sola på sommeren, men hadde ikke greid seg med en løpetur, han med mye hvitt sliter, og ligger helst kun i skyggen, er hele tiden oppi hundebassenget og ligger kun på det kalde gulvet. Oppdretters samojed foretrekker også kun skyggen på sommeren. Hvilket var også hvorfor jeg nevnte hunder som kommer fra varmere land. En podenco vil nok takle varmen lang bedre enn f.eks enn jack russelselv om begge er korthårede. Endret 24. april 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Anki skrev: Da er du heldig, jeg har to hunder med samme pelstype som samojed. Han med helt svart pels ligger i sola på sommeren, men hadde ikke greid seg med en løpetur, han med mye hvitt sliter, og ligger helst kun i skyggen, er hele tiden oppi hundebassenget og ligger kun på det kalde gulvet. Oppdretters samojed foretrekker også kun skyggen på sommeren. Hvilket var også hvorfor jeg nevnte hunder som kommer fra varmere land. En podenco vil nok takle varmen lang bedre enn f.eks enn jack russelselv om begge er korthårede. Ja er såklart forskjell, de er vel litt som oss, takler varme sommerdager forskjellig. Anonymkode: b266d...291
SM30 Skrevet 24. april 2020 Forfatter #18 Skrevet 24. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Dette tror jeg på - not. Anonymkode: 785c4...5c6 ikke nevneverdig interessant å høre hva du tror 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 Hadde i hvert fall aldri kjøpt meg husky om jeg bodde i leilighet... Og da tenker jeg på varmen. Har labrador med veldig tykk pels, og han er avhengig av å kunne gå ut og inn i hagen for å avkjøle seg-sommer som vinter. Anonymkode: b7e77...fe6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå