Gå til innhold

Vanlig at kattunger herjer om natten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Steng dem inne på et rom/vaskerom eller lignende når det er natt sammen med mora si. Så slipper de å løpe rundt i hele huset når du sover. 

Anonymkode: e69b2...4d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Steng dem inne på et rom/vaskerom eller lignende når det er natt sammen med mora si. Så slipper de å løpe rundt i hele huset når du sover. 

Leste litt fort. Ser du skal skaffe deg kattunge, så da er jo ikke mora der såklart.
Men ha katten på et rom/vaskerom eller noe, det går an uansett. Så lenge det er mat og vann og do der (må nevne det for å ikke bli hengt av det selvutnevnte 
dyrepolitiet her inne). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mora her. Kattungen flytter inn hos meg når den er 12 uker. Det med å stenge inne har jeg nok ikke hjerte til.

Anonymkode: 7122d...bbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mora her. Kattungen flytter inn hos meg når den er 12 uker. Det med å stenge inne har jeg nok ikke hjerte til.

Du skader dem ikke med at de får være på et eget rom når det er natt. Men hvis du ikke vil, så må du nesten regne med litt raptus på alle døgnets tider, også når du skal sove;) med mindre du vil ha den på rommet med deg, men det er jo ikke så hygienisk. Så du må nesten velge hva du kan leve med og ikke:) den løper jo ikke rundt når den vokser til, den roer seg jo etterhvert. Kanskje ørepropper kan funke? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke stenge en katt inne i et rom alene over så mange timer! Vil du ha en katt som blir stresset, usikker og ikke særlig kjærlig, så vær så god. Da skal man i det minste ha to katter, de er sosiale vesener og er helt avhengig av kontakt med mennesker eller katter. Og de blir ekstremt stresset over å bli stengt inne i ett rom. 

Anonymkode: 7213c...ef9

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Første gang den er vekke i fra mora si og nytt sted feks.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke stenge en katt inne i et rom alene over så mange timer! Vil du ha en katt som blir stresset, usikker og ikke særlig kjærlig, så vær så god. Da skal man i det minste ha to katter, de er sosiale vesener og er helt avhengig av kontakt med mennesker eller katter. Og de blir ekstremt stresset over å bli stengt inne i ett rom. 

Anonymkode: 7213c...ef9

1 time siden, Diamant20 skrev:

Enig! Første gang den er vekke i fra mora si og nytt sted feks.

Hysterisk. Dere skjønner vel at jeg ikke mener et bitte lite rom...? Et passe stort soverom, eller vaskerom med normal størrelse er stort nok for en liten katt. Det er snakk om noen timer, herregud. Hva er deres løsning da? La katta løpe rundt i huset hele natta og rasere blomsterpotter og klore opp alt av møbler og gardiner de finner? Lykke til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hysterisk. Dere skjønner vel at jeg ikke mener et bitte lite rom...? Et passe stort soverom, eller vaskerom med normal størrelse er stort nok for en liten katt. Det er snakk om noen timer, herregud. Hva er deres løsning da? La katta løpe rundt i huset hele natta og rasere blomsterpotter og klore opp alt av møbler og gardiner de finner? Lykke til. 

Enig, min har jeg i bur om natten, et sånn ganske stort hundebur. Da vet jeg at den ikke skader hverken seg selv eller andre ting

Anonymkode: 4a88d...fc4

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men kattunger vil ofte ha litt nærhet, i hvertfall i starten. Man kan jo lukke dører til stue feks, eller kattesikre før man får pus.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, min har jeg i bur om natten, et sånn ganske stort hundebur. Da vet jeg at den ikke skader hverken seg selv eller andre ting

Anonymkode: 4a88d...fc4

Katt i bur 😪

Anonymkode: d82cc...35a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Diamant20 skrev:

Joda, men kattunger vil ofte ha litt nærhet, i hvertfall i starten. Man kan jo lukke dører til stue feks, eller kattesikre før man får pus.

Jeg hadde personlig holdt katten på gangen og lukket døra til soverommet. Der er det god plass, det er ingen møbler å ødelegge og jeg hører ikke all løpingen om den skulle finne ut at det var gøy å holde på med midt på natta. Har ørepropper også om det blir mye bråk. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katt i bur 😪

Anonymkode: d82cc...35a

Slutt opp. Katten har det ikke verre i buret enn en hund! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er både og. 

Forrige katten var våken halve natta fra jeg fikk han ved 12 uker til han var rundt 10 år.. De siste årene han levde, sov han, men han lekte og spiste bare når han var våken da, så det gikk fint. 

Nå eier jeg satan selv :ironi:

Halvt år gammel, har startet med å roe seg litt om natta, men fortsatt utrolig aktiv, er i stue/kjøkken da dette er i ett. Har foreløpig kun velta planter og knust litt ubetydelige pyntegjenstander som jeg tenkte han ikke fikk hoppet opp til. Heldigvis har jeg våknet når det har skjedd, og nå er det ingen knusbare ting igjen ute i rommet før katten blir eldre. Prøver seg stadig på gardinene imens vi er våkne, men de henger fortsatt🤞 

Jeg har også hatt katter som har sovet hele natta igjennom fra første dagen de kom omtrent. 

Det jeg vil frem til er, katter er individuelle vesener. Som du ser i tråden her, alle er forskjellige. Bare ikke sett katten i bur, jeg hadde ikke satt bikkja i bur heller, ei kaninen eller noe annet dyr for den sakens skyld. Dyr hører ikke hjemme i bur. Det er forøvrig en helt annen diskusjon, men her skal katten bli trygg, sov gjerne med den på stua de første nettene dersom du ikke ønsker å ha den på rommet, det har alltid jeg gjort. 

Anonymkode: 0b23b...7ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde personlig holdt katten på gangen og lukket døra til soverommet. Der er det god plass, det er ingen møbler å ødelegge og jeg hører ikke all løpingen om den skulle finne ut at det var gøy å holde på med midt på natta. Har ørepropper også om det blir mye bråk. 

Slutt opp. Katten har det ikke verre i buret enn en hund! 

Da lar man heller være å skaffe seg dyr hvis man ikke ønsker å gi de nærhet.

Vi har en som akkurat har rundet året. Mora hans ble reddet inn da hun akkurat hadde fått et kull, dessverre sammen med altfor mange andre katter. De tre kattungene var sperret inne på et lite rom med lite menneskelig kontakt. Det har tatt oss lang tid å få katten til å føle seg trygg og han kommer nok aldri til å bli spesielt kjærlig.

Da han var liten hadde en en raptus rundt sengetid hvor han raste rundt og var helt propell. Og så var han rolig før han synes det var på tide at folk stod opp. Da var det ny runde propell og stakkars den som hadde tærne utenfor dyna.

Etter at han begynte å gå ut er han bare inne når han er sulten, skal mate kattungene eller om natta hvor han sover i senga si.

Vi har også to katter til på 7 og 5 mnd. Etter at de begynte å gå ut litt så har den eldste slutta å komme inn med mus og fugler om natta. Nå har han lært dem å fange selv. Disse to kattungene raser på morgenen og kvelden, aldri om natta. Da sover de. Hukatta ligger gjerne i armkroken til sønnen min å sover. Mens hannkatten ligger limt inntil meg. Han vekker meg innimellom med å dytte labben i ansiktet mitt, men da vil han bare ha litt kos og så sover vi videre.

Anonymkode: c8315...3b8

• Liker 1
Skrevet

Om det er vanlig a!! 😂 Husker jeg passet to stykker for en venninne. De løp rundt som bøfler i stuen, raste ned ting på bordet, inn i peisen og deretter full galopp med sotede poter overalt i leiligheten. Husker jeg var så forbanna. Potetrykk 2 meter opp på veggen og jeg tenkte wtf? De var englebarn på dagtid - i dét jeg sa natta og lukket døra gikk fanden i dem begge 😂

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet
På 22.4.2020 den 23.03, Minya skrev:

Vi har to som nettopp rundet året, og de har et par raptuser i løpet av natta. For det meste har de sånne raserunder rundt i hele huset på dagtid, så de klarer å slite hverandre ut en del, men noen ganger får jeg lyst til å hive dem ut vinduet.
Særlig kjetta er masete og skal ha oppmerksomhet, så hun skraper på soveromsdøra og står og hyler til en av oss åpner døra, da løper hun avgårde mens hun fortsatt mjauehyler så det høres ut som hun blir ristet; MJÆ-æ-æ-æ-æ-æ-æ-æ-æ-æ-æ-æh.

Men det roer seg. Eldstemann på sju roet reka rundt halvannet år, han var en skikkelig raptuspus, men nå sover han nesten seks timer i strekk om natta. Ihvertfall hvis han ligger i senga hos oss. Enkelte ganger vil han ut av soverommet en time eller to før klokka til HrMinya ringer, før pleide han å bare hoppe ned fra senga og skrape litt på døra, nå kommer han opp til hodeputene og begynner å kna på oss mens han maler som en kosete gammel dieselmotor, sånn at vi våkner og åpner for ham.

Åååh,skulle så ønske jeg ikke var allergisk mot katter. ❤️

Skrevet
10 hours ago, Trynefaktor said:

Åååh,skulle så ønske jeg ikke var allergisk mot katter. ❤️

Kom på besøk så propper jeg deg full av loratadin når du kommer inn døra XD

Gjest Trynefaktor
Skrevet
11 timer siden, Minya skrev:

Kom på besøk så propper jeg deg full av loratadin når du kommer inn døra XD

Hehe🥰

AnonymBruker
Skrevet

Kan de nok godt, men neppe hver natt. Har en eldre dame på 14 som av og til får herjeanfall på natten :) 

Anonymkode: b9379...b9d

Skrevet
På 22.4.2020 den 23.07, GulSitron skrev:

Min våkna sånn kl 2330-0045 og holdt det gående til kl 07 da han var liten. Nå som han er et halvt år herjer han litt om natta, men har roet seg noe. Nå er han mest opptatt av å sove ved siden av matmor og passer på henne siden hun er gravid 😍

❤️❤️❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...