AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Jeg er tykk. 175cm og 104 kg 😬 Drakk halvliter cola hver dag og spiste En god del sjokolade hver dag. Dette har jeg nå sluttet med 👏🏻 Spiser ellers ganske så sunt, og er normalt aktiv. Sitter ikke mye i sofaen foran TV for å si det slik. Men... vil jeg gå ned uten å begynne å super trene? Går turer 2-3 dager i uken. Noen som har testet ut lignende prosjekt? Hvordan gikk det? På forhånd takk for svar Anonymkode: 4fe58...04a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Gått ned fra 130 til 92 for øyeblikket på strikt lavkarbo og periodevis fasting 8:16. Er selv 173 Anonymkode: 72061...de2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Skrevet 21. april 2020 Det vil hjelpe. Men det som vil gjøre underverker for deg er i tillegg å stramme inn kostholdet. Rett kcal inn vs forbruk. At du spiser sunt kan være, men du spiser feil hvis du ikke går ned i vekt. Anonymkode: e8bc0...1ba
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 Du vil gå ned med bare maten ja, men du vil øke forbrenningen mye mer ved styrketrening. Da vil du også få en mye fastere kropp. Anonymkode: caf9f...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Skrevet 21. april 2020 Du finner mange videoer på YouTube for nybegynnere👍 Jeg er selv frelst av styrketrening da du har mulighet til å forme kroppen som du vil. Anonymkode: caf9f...5b8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Skrevet 21. april 2020 Hei. Vektnedgang handler først og fremst om å bruke mer energi enn man tar inn. Dette kan gjøres enten ved å redusere inntak av energi, ved å øke forbruk av energi eller en kombinasjon av disse tingene. Det går helt fint an å gå ned i vekt uten å super-trene. Selv har jeg gått ned 5 kg kun av at kantina på jobben har holdt stengt under corona perioden. Dersom du skal trene så anbefaler jeg å finne en lystbetont aktivitet som du kan tenke deg å fortsette med på mer permanent basis. Anonymkode: 12305...8e4
MFO Skrevet 21. april 2020 #7 Skrevet 21. april 2020 (endret) Hvis du ikke vil trene vil jeg anbefale tur hver dag. Tur 2-3 dager i uken vil ikke gi mye effekt. Gå så mye motbakker som mulig og gå så fort at det er vanskelig å si fulle setninger. Endret 21. april 2020 av MFO
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 Kostholdet tar kilo, trening tar gram. Det er en grei huskeregel. Så skal du ned i vekt, er det kostholdet du må fokusere på. Trening er selvsagt også sunt, og du blir sterkere, strammere og får bedre kondis når du trener jevnlig. For å si det sånn: det er lettere å la være å spise 500 kcal enn å trene bort 500 kcal. 5 minutter siden, MFO skrev: Hvis du ikke vil trene vil jeg anbefale tur hver dag. Tur 2-3 dager i uken vil ikke gi mye effekt. Gå så mye motbakker som mulig og gå så fort at det er vanskelig å si fulle setninger. Sånne uttalelser er så feil! Alt nytter! Man blir selvsagt ikke veltrent og muskuløs, eller får en enestående god kondis, av å gå to-tre turer i uka. Men man får ekstra mosjon, frisk luft og lager seg i lengden en god vane som etterhvert kan utvikle seg til å bli stadig hyppigere, raskere eller lengre turer. Alt er bedre enn sofaen, og da bør man overhodet ikke fore folk med holdninger om at enten får man trene ordentlig eller så kan man liksågodt la være. Det viktigste er å få i gang en god vane. De fleste blir motiverte til å øke litt på etterhvert. Og dessuten, skal man forbrenne fett, bør man ikke trene for hardt heller. Da er det bedre med lengre turer i mer moderat tempo. Man skal bli andpusten og svett, men man skal kunne holde en samtale uten å miste pusten. Er det vanskelig å si fulle setninger trener man for hardt dersom det er fettforbrenning man ønsker. Det er selvsagt også viktig å ta hensyn til hvor trent man er. En helt utrent og overvektig person kan bli dritsliten og få full effekt av lavere intensitet enn en bedre trent person som kanskje har mindre vekt på kroppen. Noen trenger motbakker, mens noen bare trenger å gå litt fort på flatmark. Jeg vil anbefale TS å søke hjelp hos noen med peiling som kan lage et tilpasset treningsprogram for akkurat TS' sin kropp og form. I tillegg til at man fokuserer på et bra kosthold, selvsagt. Det er på kjøkkenet de fleste kiloene jobbes av. Anonymkode: a985e...001 2
MFO Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kostholdet tar kilo, trening tar gram. Det er en grei huskeregel. Så skal du ned i vekt, er det kostholdet du må fokusere på. Trening er selvsagt også sunt, og du blir sterkere, strammere og får bedre kondis når du trener jevnlig. For å si det sånn: det er lettere å la være å spise 500 kcal enn å trene bort 500 kcal. Sånne uttalelser er så feil! Alt nytter! Man blir selvsagt ikke veltrent og muskuløs, eller får en enestående god kondis, av å gå to-tre turer i uka. Men man får ekstra mosjon, frisk luft og lager seg i lengden en god vane som etterhvert kan utvikle seg til å bli stadig hyppigere, raskere eller lengre turer. Alt er bedre enn sofaen, og da bør man overhodet ikke fore folk med holdninger om at enten får man trene ordentlig eller så kan man liksågodt la være. Det viktigste er å få i gang en god vane. De fleste blir motiverte til å øke litt på etterhvert. Og dessuten, skal man forbrenne fett, bør man ikke trene for hardt heller. Da er det bedre med lengre turer i mer moderat tempo. Man skal bli andpusten og svett, men man skal kunne holde en samtale uten å miste pusten. Er det vanskelig å si fulle setninger trener man for hardt dersom det er fettforbrenning man ønsker. Det er selvsagt også viktig å ta hensyn til hvor trent man er. En helt utrent og overvektig person kan bli dritsliten og få full effekt av lavere intensitet enn en bedre trent person som kanskje har mindre vekt på kroppen. Noen trenger motbakker, mens noen bare trenger å gå litt fort på flatmark. Jeg vil anbefale TS å søke hjelp hos noen med peiling som kan lage et tilpasset treningsprogram for akkurat TS' sin kropp og form. I tillegg til at man fokuserer på et bra kosthold, selvsagt. Det er på kjøkkenet de fleste kiloene jobbes av. Anonymkode: a985e...001 Tull. Det anbefales av helsemyndighetene å være i aktivitet minst 30 min hver dag, da gjerne hvor man blir litt svett. Denne damen vil ned i vekt. Å rusle rundt et par ganger i uka vil i beste fall være bra for hodet og psyken, men hun vil ikke få særlig effekt av det på vekta. Jeg skrev at hun med fordel går litt i motbakker, og da gjerne går på litt slik at det er vanskelig å snakke i fulle setninger. Det er også bare tull at hun må få profesjonell hjelp for å begynne med mosjon. Joggesko på, ut døra-så enkelt og så vanskelig. Jobben må gjøres hvis man vil ha resultater.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 Dersom man virkelig vil investere i kunnskap om hvor mye aktivitet man trenger for å holde seg sunn, kan man skaffe seg et treningsarmbånd og en app som måler PAI. https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence Anonymkode: a985e...001
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #11 Skrevet 21. april 2020 Akkurat nå, MFO skrev: Tull. Det anbefales av helsemyndighetene å være i aktivitet minst 30 min hver dag, da gjerne hvor man blir litt svett. Denne damen vil ned i vekt. Å rusle rundt et par ganger i uka vil i beste fall være bra for hodet og psyken, men hun vil ikke få særlig effekt av det på vekta. Jeg skrev at hun med fordel går litt i motbakker, og da gjerne går på litt slik at det er vanskelig å snakke i fulle setninger. Det er også bare tull at hun må få profesjonell hjelp for å begynne med mosjon. Joggesko på, ut døra-så enkelt og så vanskelig. Jobben må gjøres hvis man vil ha resultater. Du vet at aktivitet kan være noe annet enn en tur? Og at de 30 minuttene kan deles opp? Vi vet ingeting om hvor aktiv TS er sånn generelt i hverdagen. Selv det å luke i hagen eller støvsuge hele huset kan gi effekt nok til å anses som fysisk aktivitet. Spesielt for de som er dårlig trente og overvektige. Hverdagsaktivitet er det viktigste for å holde seg sunn og holde hjertet i trim. Skal man bli stram og få synlige muskler, så må man selvsagt sikte høyere og trene hardere. Men da er kostholdet også enda viktigere. Jeg skrev heller ikke at å rusle rundt et par ganger i uka gir effekt på vekta. At du kaller det jeg skriver for tull, sier meg at du har lite kompetanse på overvekt og hvilke behov overvektige har for å få til en endring i livsstil. Dersom man er helt utrent og er sterkt overvektig, er det viktig at man ikke overdriver så man ender opp med belastningskader. Alle burde selvsagt bare ta på seg gode sko og komme seg ut, men skal alle klare det må de ha overkommelige mål å forholde seg til. En tur hver dag er ikke overkommelig for alle, spesielt ikke for noen som føler seg tjukk, tung og utrent og som har vent seg til en mer sedat livsstil. Det er ikke tull å starte i det små og øke på etterhvert som formen, motivasjonen og selvtilliten øker på. Det er ofte det som skal til for å gå fra sofapotet til ivrig mosjonist. Anonymkode: a985e...001 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #12 Skrevet 21. april 2020 Mat er 90% og trening er 10% 😉 MEN trener du, får du bedre helse, bedre kondis og huden din (hele kroppen) vil strammes og du går "penere" ned i vekt 😊 Anonymkode: 4046b...48c 2
MFO Skrevet 21. april 2020 #13 Skrevet 21. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at aktivitet kan være noe annet enn en tur? Og at de 30 minuttene kan deles opp? Vi vet ingeting om hvor aktiv TS er sånn generelt i hverdagen. Selv det å luke i hagen eller støvsuge hele huset kan gi effekt nok til å anses som fysisk aktivitet. Spesielt for de som er dårlig trente og overvektige. Hverdagsaktivitet er det viktigste for å holde seg sunn og holde hjertet i trim. Skal man bli stram og få synlige muskler, så må man selvsagt sikte høyere og trene hardere. Men da er kostholdet også enda viktigere. Jeg skrev heller ikke at å rusle rundt et par ganger i uka gir effekt på vekta. At du kaller det jeg skriver for tull, sier meg at du har lite kompetanse på overvekt og hvilke behov overvektige har for å få til en endring i livsstil. Dersom man er helt utrent og er sterkt overvektig, er det viktig at man ikke overdriver så man ender opp med belastningskader. Alle burde selvsagt bare ta på seg gode sko og komme seg ut, men skal alle klare det må de ha overkommelige mål å forholde seg til. En tur hver dag er ikke overkommelig for alle, spesielt ikke for noen som føler seg tjukk, tung og utrent og som har vent seg til en mer sedat livsstil. Det er ikke tull å starte i det små og øke på etterhvert som formen, motivasjonen og selvtilliten øker på. Det er ofte det som skal til for å gå fra sofapotet til ivrig mosjonist. Anonymkode: a985e...001 Men hun spør ikke om råd til å «holde seg sunn og hjertet i trim» som du skriver. Hun spør om råd til å gå ned i vekt. Kostholdet er viktig, noe alle er enig i. Mer effekt får man av trim. Du har helt rett i at jeg ikke har kunnskap om det å være overvektig selv, men noe sier meg at du har det. Anbefal gjerne luking i hagen og turer på flat mark et par dager i uken, det er flott det! Fortsett gjerne med det. Jeg tviler på at det fører til en ivrig mosjonist dog.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 16 minutter siden, MFO skrev: Men hun spør ikke om råd til å «holde seg sunn og hjertet i trim» som du skriver. Hun spør om råd til å gå ned i vekt. Kostholdet er viktig, noe alle er enig i. Mer effekt får man av trim. Du har helt rett i at jeg ikke har kunnskap om det å være overvektig selv, men noe sier meg at du har det. Anbefal gjerne luking i hagen og turer på flat mark et par dager i uken, det er flott det! Fortsett gjerne med det. Jeg tviler på at det fører til en ivrig mosjonist dog. Det med turgåing var et svar til deg og din uttalelse, ikke til TS. Mitt råd til TS var å satse mest på kosthold, og være fysisk aktiv i tillegg for å få en sterkere kropp og bedre kondis. Og så anbefalte jeg i tillegg i et eget innlegg å begynne å bruke PAI som grunnlag for den fysiske aktiviteten. Og ja, jeg har kunnskap om å være overvektig og kjenner mange (inkludert meg selv) som har startet i det små og satt seg små mål, og etterhvert blitt motivert til å gå lengre, fortere, i flere oppoverbakker og etterhvert øke på til skogsturer i bratt terreng og lengre toppturer. Flere har også begynt å trene jevnlig på treningssenter. Selvsagt funker det ikke for alle, men det er det heller ingen andre metoder som gjør. Anonymkode: a985e...001
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 Jeg gikk ned så mye at jeg ble undervektig uten å trene en eneste dag. Prøv å spise hver 4. time, ikke spis noenting mellom. Det er ikke farlig å føle sult. Spis mindre måltider, du trenger ikke å bli stappmett. Handle kun en gang i uka. Appen Lifesum hjalp meg mye. Anonymkode: 0ac08...e97 1
Loff77 Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kostholdet tar kilo, trening tar gram. Det er en grei huskeregel. Så skal du ned i vekt, er det kostholdet du må fokusere på. Trening er selvsagt også sunt, og du blir sterkere, strammere og får bedre kondis når du trener jevnlig. For å si det sånn: det er lettere å la være å spise 500 kcal enn å trene bort 500 kcal. Sånne uttalelser er så feil! Alt nytter! Man blir selvsagt ikke veltrent og muskuløs, eller får en enestående god kondis, av å gå to-tre turer i uka. Men man får ekstra mosjon, frisk luft og lager seg i lengden en god vane som etterhvert kan utvikle seg til å bli stadig hyppigere, raskere eller lengre turer. Alt er bedre enn sofaen, og da bør man overhodet ikke fore folk med holdninger om at enten får man trene ordentlig eller så kan man liksågodt la være. Det viktigste er å få i gang en god vane. De fleste blir motiverte til å øke litt på etterhvert. Og dessuten, skal man forbrenne fett, bør man ikke trene for hardt heller. Da er det bedre med lengre turer i mer moderat tempo. Man skal bli andpusten og svett, men man skal kunne holde en samtale uten å miste pusten. Er det vanskelig å si fulle setninger trener man for hardt dersom det er fettforbrenning man ønsker. Det er selvsagt også viktig å ta hensyn til hvor trent man er. En helt utrent og overvektig person kan bli dritsliten og få full effekt av lavere intensitet enn en bedre trent person som kanskje har mindre vekt på kroppen. Noen trenger motbakker, mens noen bare trenger å gå litt fort på flatmark. Jeg vil anbefale TS å søke hjelp hos noen med peiling som kan lage et tilpasset treningsprogram for akkurat TS' sin kropp og form. I tillegg til at man fokuserer på et bra kosthold, selvsagt. Det er på kjøkkenet de fleste kiloene jobbes av. Anonymkode: a985e...001 Spot on! Bra
MFO Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det med turgåing var et svar til deg og din uttalelse, ikke til TS. Mitt råd til TS var å satse mest på kosthold, og være fysisk aktiv i tillegg for å få en sterkere kropp og bedre kondis. Og så anbefalte jeg i tillegg i et eget innlegg å begynne å bruke PAI som grunnlag for den fysiske aktiviteten. Og ja, jeg har kunnskap om å være overvektig og kjenner mange (inkludert meg selv) som har startet i det små og satt seg små mål, og etterhvert blitt motivert til å gå lengre, fortere, i flere oppoverbakker og etterhvert øke på til skogsturer i bratt terreng og lengre toppturer. Flere har også begynt å trene jevnlig på treningssenter. Selvsagt funker det ikke for alle, men det er det heller ingen andre metoder som gjør. Anonymkode: a985e...001 Men da er vi jo enig da? Sunt kosthold og fysisk aktivitet? Forstår ikke helt hva du argumenterer i mot. Jeg skrev at jeg anbefaler tur hver dag hvis man ikke ønsker å trene. Å være inaktiv er ikke gunstig uansett vekt. Hun sier hun allerede går turer 2-3 dager i uken, og er fortsatt overvektig. Prøvde å komme med råd som kan bidra i positiv retning. Det å være slank og godt trent, eller det å gå ned i vekt krever disiplin og selvkontroll. Det krever å gå litt utenfor komfortsonen, og det krever kontinuitet. Sånn er det for alle, meg selv inkludert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå