Lesehøne Skrevet 21. april 2020 #1 Del Skrevet 21. april 2020 (endret) Hvor mange av dere damer er det som tar mer enn 100kg i knebøy her inne? Jeg klarer det, men kanskje bare et par reps. Har kjøpt meg stang og vektskiver så tenkte jeg skulle begynne å bøye igjen snart. Kanskje kombinere styrke og kondisjon, trene med litt flere reps enn jeg pleier... Jeg kikka litt rundt etter inspirasjon her om dagen. Kom over bloggen til Inger Houghton/ IngerinDubai. Må si det er litt av noen treningsprogrammer hun har. Hun kjører bl.a. sett med 90kg x20 reps og 100kg x 10 reps i knebøy. Og dette er bare en del av et større treningsopplegg hun kjører på en og samme dag. Den dama der virker å være laget av noe annet materiale enn de fleste... Endret 21. april 2020 av Lesehøne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Del Skrevet 21. april 2020 Hun begynte nok ikke der...begynn på ditt nivå og ha det som et evnt mål. Anonymkode: 370fe...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Del Skrevet 21. april 2020 Hva er spørsmålet? Om noen av oss tar 100 i knebøy? Anonymkode: 0a89f...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Del Skrevet 21. april 2020 Jeg tar ikke over 100 i knebøy, og selv om det selvfølgelig er oppnåelig for mange jenter må de fleste trene ganske spesifikt mot det over lang tid. I hvertfall hvis man skal klare 100 kg med godkjent dybde. Inger inn Dubai er råsterk. Hun har trent i mange år og hun lever av trening. Ikke helt sammenlignbart med folk flest 😊 Anonymkode: abc98...229 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Del Skrevet 21. april 2020 Høyde og vekt har veldig mye å si om 100kg i bøy er bra. Riktig teknikk og dybde er også en viktig faktor. Det er mange som sier at de kan feks ta 100 i bøy men kun bøyer 1/4 av ROM. Anonymkode: fc78a...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 22. april 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 22. april 2020 Jeg har lest flere steder at å ta ca 1.5 sin egen kroppsvekt i knebøy er et fint mål for de fleste jenter. Jeg selv er 160cm og 65kg, så da er vel rundt 100kg det jeg bør ligge for å kunne kalle meg selv "veltrent/ atletisk". Lå en ganske lang stund på rundt 75-80kg i arbeidsvekt knebøy, kjørte 5x5, men en så fikk jeg plutselig en fremgang over de siste uker og ligger nå et sted mellom 85 - 90kg. Jeg tror aldri jeg kommer til å bli like sterk som IngridinDubai, men hun er et flott forbilde og en inspirasjonskilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #7 Del Skrevet 22. april 2020 1 time siden, Lesehøne skrev: Jeg tror aldri jeg kommer til å bli like sterk som IngridinDubai, men hun er et flott forbilde og en inspirasjonskilde. Sett bort ifra at hun indirekte støtter et regime som gir blaffen i menneskerettigheter, kanskje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 22. april 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 22. april 2020 14 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Sett bort ifra at hun indirekte støtter et regime som gir blaffen i menneskerettigheter, kanskje. Jeg tenker på henne som et forbilde innenfor trening. Hvordan hun er som person ellers, eller bakgrunnen for at hun bor i Dubai, kjenner jeg ikke til, og bryr meg lite om. Men, selv om man ikke skulle like en person, kan man vel sette pris på andre sider ved personen, eller det personen presterer på ulike felt? Jeg synes f.eks. det må være lov å si at filmene til Leni Riefenstahl er godt laget selv om hun dessverre viste seg å være støtter av naziregimet. Historien er full av mennesker som har vært genier på sitt felt, men dritsekker eller psykopater i privatlivet. Ingen kan ta fra Kevin Spacey at han er en fantastisk skuespiller, på tross av alt han har gjort, og at jeg misliker han sterkt som privatperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyChix Skrevet 22. april 2020 #9 Del Skrevet 22. april 2020 Jeg bryr meg ikke om vekta på stanga, men om å løfte riktig, og bruke muskulaturen. Vekt er underordnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Del Skrevet 22. april 2020 Jeg har trent i mange år, men kommer meg aldri over 80 kg før teknikken svikter. Jeg må bare innse at knebøy ikke er min øvelse. Tar nesten mer i benkpress enn knebøy liksom 😂 Anonymkode: a5c6c...1a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 22. april 2020 #11 Del Skrevet 22. april 2020 Tar godt over, men husker 100 kg var nesten utenkelig for noen år siden. Ligger ca 40 kg over nå og er heller ikke knebøytypen. Tren mye og ha noen reps inn (altså stopp før teknikken svikter) så skal duse at det går fremover. Helt sikker på at du kan nå 100! Ta gjerne kontakt med en styrkeløftklubb om det er et stort mål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #12 Del Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, Lesehøne skrev: Jeg tenker på henne som et forbilde innenfor trening. Hvordan hun er som person ellers, eller bakgrunnen for at hun bor i Dubai, kjenner jeg ikke til, og bryr meg lite om. Men, selv om man ikke skulle like en person, kan man vel sette pris på andre sider ved personen, eller det personen presterer på ulike felt? Jeg synes f.eks. det må være lov å si at filmene til Leni Riefenstahl er godt laget selv om hun dessverre viste seg å være støtter av naziregimet. Historien er full av mennesker som har vært genier på sitt felt, men dritsekker eller psykopater i privatlivet. Ingen kan ta fra Kevin Spacey at han er en fantastisk skuespiller, på tross av alt han har gjort, og at jeg misliker han sterkt som privatperson. Ingen sier at nazister og overgripere er forbilder. Det er forskjell på "et forbilde innen trening" og "et forbilde". Personlig ville jeg ikke brukt ordet forbilde om en person med så store negative persontrekk uansett hva det gjaldt. Når du frivillig bor Dubai, jobber der som PT og mottar betaling fra (velstående) kunder, så støtter du regimet. Eier du et fnugg av politisk engasjement og sans for rett og galt, så flytter du aldri til et sånt land, og du promoterer det ikke. Det siste gjelder oss også. Det finnes nok av andre sterke kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 22. april 2020 #13 Del Skrevet 22. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har trent i mange år, men kommer meg aldri over 80 kg før teknikken svikter. Jeg må bare innse at knebøy ikke er min øvelse. Tar nesten mer i benkpress enn knebøy liksom 😂 Anonymkode: a5c6c...1a2 Samme her. Da jeg begynte med knebøy syntes jeg det var kjempegøy å kjenne progresjonen fra uke til uke. Så nådde jeg 75 og det stoppet fullstendig opp, og jeg har aldri komt meg forbi. Men på beinpressen maxer jeg ut apparatet på 200. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 22. april 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har trent i mange år, men kommer meg aldri over 80 kg før teknikken svikter. Jeg må bare innse at knebøy ikke er min øvelse. Tar nesten mer i benkpress enn knebøy liksom 😂 Anonymkode: a5c6c...1a2 Tar du nesten 80kg i benkpress? Da er du litt sterk i overkroppen hvis du er kvinne :-D Vil også legge til at det jo er vanlig å klare å ta mer i markløft enn knebøy, men ser enkelte kvinner som tar mer i knebøy. Viser jo at man kan bli god på det man trener på, og at det kanskje også finnes ulike fysiske forutsetninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 22. april 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, anonymLala skrev: Tar godt over, men husker 100 kg var nesten utenkelig for noen år siden. Ligger ca 40 kg over nå og er heller ikke knebøytypen. Tren mye og ha noen reps inn (altså stopp før teknikken svikter) så skal duse at det går fremover. Helt sikker på at du kan nå 100! Ta gjerne kontakt med en styrkeløftklubb om det er et stort mål. Godt å høre at det finnes flere sterke damer her inne. Inspirerende. Dette er jo også en øvelse vi damer har gode forutsetninger for å bli skikkelig sterke i. Vil gjerne selv klare å løfte godt over 100kg, gjerne opp mot 150kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 22. april 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, Tamsi skrev: Samme her. Da jeg begynte med knebøy syntes jeg det var kjempegøy å kjenne progresjonen fra uke til uke. Så nådde jeg 75 og det stoppet fullstendig opp, og jeg har aldri komt meg forbi. Men på beinpressen maxer jeg ut apparatet på 200. Ja som sagt lå selv på 75/80kg lenge, inntil det plutselig løsning. Vet ikke helt hvorfor. Trent mer variert i det siste. Ulikt antall reps og belastning. Kanskje det gjorde susen. Er 75 1RM eller arbeidsvekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 22. april 2020 #17 Del Skrevet 22. april 2020 2 hours ago, Lesehøne said: Godt å høre at det finnes flere sterke damer her inne. Inspirerende. Dette er jo også en øvelse vi damer har gode forutsetninger for å bli skikkelig sterke i. Vil gjerne selv klare å løfte godt over 100kg, gjerne opp mot 150kg. Enig:-) 100 går nok innen 1-2 år maks med rett program (igjen; styrkeløftere kan dette). Det med å ha raskt fremgang i start er normalt før en videre må jobbe lengre for hver eneste lille kilo, og det er der mange gir opp, desverre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 23. april 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 23. april 2020 17 timer siden, anonymLala skrev: Enig:-) 100 går nok innen 1-2 år maks med rett program (igjen; styrkeløftere kan dette). Det med å ha raskt fremgang i start er normalt før en videre må jobbe lengre for hver eneste lille kilo, og det er der mange gir opp, desverre! Jeg trener foreløpig bare på vanlig treningssenter, og i det siste - hjemme. Har brukt 5x5 modellen. Men hva vil du si er den største forskjellen mellom å trene på senter versus å være med i en styrkeløftklubb? Trener man fundamentalt forskjellig på noen måter? Handler det ikke begge steder om å trene systematisk og regelmessig mot å bli sterkere? Deltar de fleste i slike klubber i konkurranser? Skal innrømme at de fleste jenter jeg ser på vanlig treninggsenter ligger kanskje rundt 70-80kg, sjelden du ser noen som tar 100kg eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 23. april 2020 #19 Del Skrevet 23. april 2020 23 minutter siden, Lesehøne said: Jeg trener foreløpig bare på vanlig treningssenter, og i det siste - hjemme. Har brukt 5x5 modellen. Men hva vil du si er den største forskjellen mellom å trene på senter versus å være med i en styrkeløftklubb? Trener man fundamentalt forskjellig på noen måter? Handler det ikke begge steder om å trene systematisk og regelmessig mot å bli sterkere? Deltar de fleste i slike klubber i konkurranser? Skal innrømme at de fleste jenter jeg ser på vanlig treninggsenter ligger kanskje rundt 70-80kg, sjelden du ser noen som tar 100kg eller mer. 5 x 5 er en veldig god start, men for mange virker det til å stoppe på et eller annet tidspunkt. Det er også lett å trene for lite eller falle for fristelsen til å teste ‘’maks’’ for ofte. Trente selv noen år alene først men i en klubb fikk jeg hjelp til å sette opp et program med periodisering, og fikk mye hjelp med teknikk. En knebøy kan forbedres teknisk ved å bruke varianter for å bedre svakheter. Sliter en f eks med dårlig styrke i quads kan frontbøy være en variasjon å bruke 1-2 ganger i uka. Utfall, knebøy til pins, frontbøy, knebøy med stopp osv. Det kan være vanskelig å oppdage egne svakheter. Ellers er det lurt å trene med folk som er sterkere enn deg da det pusher tanken om hva du selv kan klare. Vil tro minst halvparten av våre jenter bøyer mer enn 100, men de startet selvfølgelig under ved start. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #20 Del Skrevet 28. april 2020 Bra mål for en jente som trener seriøs styrketrening kan være ca. 100kg knebøy, 150kg markløft, og 80kg benkpress. +/-, avhengig av kroppsvekt og tidligere treningserfaring. Anonymkode: 166dd...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå