Gå til innhold

Sy munnbind selv?

rampeguri

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å sy munnbind bare for å ha gjort det, men veit ikke helt om det er noe hjelp i hjemmesydde. Er det noen sykepleiere eller andre her som har litt mer kompetanse enn andre her til å si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke helsearbeider e.l, men her er uansett mitt svar:

Det er mange artikler om dette, og mange av de er også motstridene. Jeg mistenker også at endel av de er skrevet med ulikt utgangspunkt, mtp tenkt bruksområde og ønsket effekt, uten at det kommer klart frem. (Og det er for mange av de til at jeg gidder å finne frem linker..) 

Det som det i alle fall synes å være en viss enighet om, er at et sydd munnbind beskytter ikke DEG, men dersom du bærer på smitte kan det minske sjansen for at du sprer det til andre. 

Noen hevder feil bruk kan øke sjansen for å smitte en selv, andre mener det er liten fare for det. Igjen tror jeg tiltenkt bruksområde har mye å si. 

Selv har jeg valgt  sy noen munnbind for å ha de tilgjengelig dersom det skulle komme retningslinjer som anbefaler bruk. Det skader i alle fall hverken meg eller andre å ha de liggende i stand by. 

Anonymkode: 73e42...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskningen som finnes viser at det hjelper deg også, spesielt hvis du lager lomme i det slik at du kan legge inn et par lag med tørkepapir. Papiret må byttes etter nokså kort tid (helst ikke mer enn 15 minutter), men det holder til en tur i butikken. Tørkepapiret bør være fint og godt til å trekke til seg fuktighet. Selve munnbindet må vaskes i varmt såpevann etter hvert bruk, og du må prøve å la være å ta på det mens du bruker det.

Det beste stoffet å lage selve munnbindet av er mykt oppvaskhåndkle, med bommul fra f.eks. T-skjorte som en god nummer to. Ikke bruk støvsugerpose slik enkelte anbefaler siden de kan inneholde farlige stoffer.

Basert på forskning fra Cambridge: https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_Would_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic

Anonymkode: f8bf9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...