Gå til innhold

strikkefasthet


rampeguri

Anbefalte innlegg

Gidder ikke å strikke prøvelapp akkurat nå så spør her inne i stedet :)

Om jeg strikker med dobbelt garn som i utgangspunktet har strikkefasthet 28 m på pinne 3=10 cm, hvor mange masker på 10 cm blir det sånn cirka og hvilken pinnestørrelse passer best? Har masse garn med strikkefasthet 28 og vurderer å strikke en ullbuksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å vite. Ingen veit hvor stramt/løst du strikker. Lag deg en prøvelapp 

Anonymkode: cc075...544

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å vite. Ingen veit hvor stramt/løst du strikker. Lag deg en prøvelapp 

Anonymkode: cc075...544

Nå tenkte jeg i forhold til hva som står på magebeltet på garnet da. Veit jo at jeg må justere i forhold til min egen strikkefasthet, men er greit å ha en pekepinn.

45 minutter siden, Diamant20 skrev:

20/10 på p 4 ca er vanlig tror jeg

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den type tynt garn lagt dobbelt pleier jeg å få ca 20 m per 10 cm på pinne 4. Men du kan ikke stole helt på det, folk strikker forskjellig. Og jeg strikker litt løsere med garn med lite elastisitet, som bomull og bomullsblandinger, eller lin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er at når du legger garnet dobbelt, skal du multiplisere garnets løpemeter med 0,7. Så, hvis garnet har en løpemeter på 200 m/50 gram, så vil dette garnet lagt dobbelt få en løpemeter på 200 m x 0,7 = 140 m/50 gram. Sjekk så hvilke pinnestørrelser som er anbefalt for den garntykkelsen, f.eks. Drops' hjemmeside e.l. 

Men! her spiller en rekke faktorer inn som f.eks. garntype*, kvalitet, strikkefasthet, osv. Den elskede og hatede strikkeprøven kommer du dessverre ikke unna - hvis du vil ha et godt resultat da. 

*I tillegg til det @Vera Vinge skriver ang. bomull, bomullsblandinger og lingarn, så er det også forskjell på ullgarn - f.eks. shetlandsull, norske ulltyper, merinoull, lammeull osv. I tillegg vil garnets spinneretning også påvirke resultatet. Men nå beveger vi oss dypt inn i nerdeland, og dette er noe mange strikkere ikke tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...