AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Del Skrevet 20. april 2020 Jeg tenker på matsopper, som f.eks. kantarell, fåresopp og sjampinjong. Jeg synes sopp ser skikkelig fine og koselige ut, så får det bare være så harry det bare vil. Det er jo selvfølgelig veldig greit å ha sopp lett tilgjengelig under matlaging også da, samme som når man planter egne urter. Men er det egentlig mulig å få sopper til å overleve på en kjøkkenbenk, eller krever de for stort område (til røttene) for at dette skal gå an? Anonymkode: 147c7...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valiza Skrevet 20. april 2020 #2 Del Skrevet 20. april 2020 Så soppdyrkesett på Plantasjen en gang for noen år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lipyros Skrevet 20. april 2020 #3 Del Skrevet 20. april 2020 Østerssopp kan du dyrke hjemme. Men ey krever 4-5 uker i mørket først da.. Men artig skoleprosjekt å dyrke i kaffegrut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 20. april 2020 #4 Del Skrevet 20. april 2020 Finnes ei gruppe på Facebook. Såvidt jeg skjønner så går det an å bestille på nettet. Husker ikke hva det het. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Del Skrevet 20. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på matsopper, som f.eks. kantarell, fåresopp og sjampinjong. Jeg synes sopp ser skikkelig fine og koselige ut, så får det bare være så harry det bare vil. Det er jo selvfølgelig veldig greit å ha sopp lett tilgjengelig under matlaging også da, samme som når man planter egne urter. Men er det egentlig mulig å få sopper til å overleve på en kjøkkenbenk, eller krever de for stort område (til røttene) for at dette skal gå an? Anonymkode: 147c7...02f Du kan kjøpe soppspann her, men du tenkte kanskje mer som potteplante? https://www.moldbakken.no/kom-i-gang Anonymkode: 2f670...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Del Skrevet 21. april 2020 sjampinjong er lett å dyrke selv, samme er østersopp. hvis du finner ut hvordan du kan dyrke steinsopp, så er din økonomiske fremtid sikret. Lykke til Anonymkode: 76d24...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 21. april 2020 #7 Del Skrevet 21. april 2020 Tiden er moden for å slå ned på inflasjonen av harry-begrepet når man må poste en disclaimer for å dyrke sopp. Slapp av. Sopp er ikke harry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 21. april 2020 #8 Del Skrevet 21. april 2020 Flere sopper er vanskelige å dyrke. En sopp er jo egentlig bare 10% av hele organismen, resten er bare tråder nede i jorda. Det skal derfor være helt perfekte betingelser for å få den til å danne et fruktlegeme (selve soppen vi ser) og ofte så har sopper nært samarbeid med planterøtter. Uten disse plantene vokser heller ikke soppen, de er avhengige av hverandre:) Dette er vanskelig å gjenskape/fremtvinge. F.eks kantarell lever i samspill med bjørkerøtter. Ingen bjørk, ingen kantarell. Men det finnes sikkert noen typer som er lettet enn andre. Sjampinjong og østerssopp som jeg ser noen nevner 🙂 Ikke alle sopper lever i direkte samspill med planterøtter. Men sopper er nedbrytere da, så det må nok være noe dødt organisk materiale tilstede de kan "leve av". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå