Gå til innhold

Ikke regn med en vaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi de har en annen mening enn deg, så er de dumme?

Rart at det ikke er èn eneste positiv kommentar under innlegget...

Kill Bill får virkelig gjennomgå og det er på sin plass.

Anonymkode: 25783...b96

Nei, det er ikke fordi de har en annen mening enn meg. De er dumme og irrasjonelle fordi de tror på konspirasjonsteorier.

Siden du skriver at det er på sin plass at Kill Bill får gjennomgå, så vil jeg anta du tror på denne konspirasjonsteorien om Bill Gates. Hvis ja, så les andre setning i denne posten for å lære mer om deg selv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan de skal kunne lage en vaksine dersom det er sånn at man ikke kan påvise immunitet (antistoffer) i kroppen etter å ha hatt corona. Og så er det visstnok en mulighet for å få det flere ganger?

En vaksine virker ved at de sprøyter inn bittelitt virus i kroppen. Så lager kroppen antistoffer og vil kjenne igjen viruset om du blir utsatt for smitte. Jeg har en følelse av at dette viruset arter seg på en annen måte, slik at det kommer til å bli veldig vanskelig å få til en vaksine 😕 Jeg har heller aldri hørt om at folk blir sykere av et virus, jo mer smitte de har vært utsatt for før... Skumle greier.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ella Grisella skrev:

Jeg har heller aldri hørt om at folk blir sykere av et virus, jo mer smitte de har vært utsatt for før... Skumle greier.

Kroppen bruker vel gjerne en ukes tid på å lage antistoffer.

Så det vil være stor forskjell på 100 viruser via f.eks. et dørhåndtak og å puste inn 10.000 i en overfylt bar hvor mange er smittet. Etter at virusene har multiplisert seg i kroppen i 10 generasjoner vil antallet viruser bli ca 100.000 i første tilfelle og ca 10.000.000 i andre.

Logisk sett tenker jeg immunforsvaret får en mye tyngre jobb hvis man får inn mange viruspartikler helt i starten. Det kan forklare hvorfor en del av de som var i den baren i Alpene ble innlagt.

Det samme tenker jeg om sykehuspersonell. Har de ikke skikkelig smittevernutstyr blir de utsatt for mye virus og immunforsvaret deres takler det ikke. Sikkert derfor noen unge leger døde i Kina.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

Kroppen bruker vel gjerne en ukes tid på å lage antistoffer.

Så det vil være stor forskjell på 100 viruser via f.eks. et dørhåndtak og å puste inn 10.000 i en overfylt bar hvor mange er smittet. Etter at virusene har multiplisert seg i kroppen i 10 generasjoner vil antallet viruser bli ca 100.000 i første tilfelle og ca 10.000.000 i andre.

Logisk sett tenker jeg immunforsvaret får en mye tyngre jobb hvis man får inn mange viruspartikler helt i starten. Det kan forklare hvorfor en del av de som var i den baren i Alpene ble innlagt.

Det samme tenker jeg om sykehuspersonell. Har de ikke skikkelig smittevernutstyr blir de utsatt for mye virus og immunforsvaret deres takler det ikke. Sikkert derfor noen unge leger døde i Kina.

Da kunne man jo i teorien smitte folk med vilje for å oppnå immunitet (så fremt immunitet faktisk forekommer). Altså man smitter grupper av mennesker med ETT virus hver. Følgekonsekvensen blir da svært lett sykdom og immunitet. 

Sikkert helt på trynet rent virologisk, men en artig tanke uansett...

Anonymkode: 9f4be...2d3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg pleier å si til mennesker som mener at verden er overbefolket: "Så gå å skyt deg selv, da har vi ihvertfall en idiot mindre på jorda!" 

Alle, og jeg mener alle uten unntak ønsker befolkningsreduksjon i andre populasjoner enn sin egen. Hver og en av oss er en del av "problemet" dere oppkonstruerer. Synes den rasistiske undertonen i slike tankesett er moralsk klanderverdig. Det er jo åpenbart at det er fattige afrikanere som er målgruppa for befolkningsreduksjonen man har i tankene. 

Om det er dette du går rundt og sier til folk som mener verden er overbefolket, hvorfor har du ikke fulgt ditt eget råd for lenge siden...?

Anonymkode: 28b2d...8d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innen sommeren så kan pandemien være over i resten av den vestlige verden da, andre land er jo på full vei gjennom dette. Så da spørs det om vaksine blir like viktig for andre land.

Det snakkes om hiv vaksine her, de er ikke i nærheten av noe slikt på tross av iherdige forsøk. Man vet faktisk ikke om det går an å lage vaksine mot korona, dette er ikke skremselspropaganda.

Om det blir en vaksine, vil det bli lenge til den har blitt testa, produsert og distribuert til hele verden. Vi må akseptere at hjulene i samfunnet holdes i gang mens vi håper på vaksine. Det går ikke å holde stengt lenger

Anonymkode: cac19...a66

Det kan bli en bølge eller tre til.

De er ikke i nærheten av HIV vaksine siden det ikke er et stort nok problem til at de legger alt av trykk på det. Det er en vanskelig nøtt uansett grunnte HIV virusets endrende proteinoverflate, men hadde det smittet mange millioner i året, så hadde innsatsen også vært større.

Det jeg har lest, antyder i stor grad at det er mulig å lage vaksine mot korona. Man får kanskje ikke en som er 100% med det første, men det holder lenge med en delvis deflektering på et virus som dette.

Anonymkode: 84448...a4b

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er dette du går rundt og sier til folk som mener verden er overbefolket, hvorfor har du ikke fulgt ditt eget råd for lenge siden...?

Hmm, jeg kjøper ikke premisset. Alle mennesker er unike, og like verdifulle. Det er derfor jeg "dummer det ned slik" for å gjøre det pedagogisk lettfattelig.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg kjøper ikke premisset. Alle mennesker er unike, og like verdifulle. Det er derfor jeg "dummer det ned slik" for å gjøre det pedagogisk lettfattelig.

Litt av en måte å "dumme det ned på".

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kunne man jo i teorien smitte folk med vilje for å oppnå immunitet (så fremt immunitet faktisk forekommer). Altså man smitter grupper av mennesker med ETT virus hver. Følgekonsekvensen blir da svært lett sykdom og immunitet. 

Sikkert helt på trynet rent virologisk, men en artig tanke uansett...

Ja, det kan man. Problemet er hvis man smitter med for lav virusdose blir immuniteten for lav fordi immunsystemet dreper viruset for raskt til at det blir dannet nok antistoffer.

Man må i tilfelle smitte ett og ett menneske med riktig dose virus for å få riktig/nok respons fra immunsystemet. Kanskje det kan gå hvis man starter med lav dose og måler immunresponsen. Så flere og større doser tilpasset den enkelte inntil man får nok immunrespons for tilstrekkelig produksjon av antistoffer.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Krantz95 skrev:

Synes ikke det er så ekstremt at 83-åringer dør i Sverige, er jo ikke så mange egentlig. I Norge døde det jo 28.000 over 80 år i fjor.

Kanskje britiske tall kan være mer opplysende?

https://www.aftenposten.no/verden/i/K3m9d4/bare-en-vanlig-influensa-i-mange-land-doer-det-naa-langt-flere-enn-normalt?

image.png.d88acfd686aa9645672de5a2cf3c28d2.png

image.png.5d86b5c00cf4c86b988ddd22cb3d7959.png

Det er vel verd å merke seg tallene satt i sammenheng her tenker jeg.

Anonymkode: 62a69...9cb

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En eventuell vaksine er veldig langt fram i tid i beste fall. Så den blir nok eventuelt et virkemiddel mot senere bølger. Fram til da må vi prøve og holde det nede, og prøve å finne fram til effektive antivirale medisiner og behandlinger.

Ja du kan vel tro at Norge vil begynne å teste stort... Slik som norske myndigheter har holdt på frem til nå så har jeg ikke akkurat mye tru på dem. Mens andre land som USA, UK, og Tyskland ramper opp testingen massivt så går testingen stadig nedover her i landet.

Den svenske modellen er en katastrofe som har ført til ekstreme dødstall. Vi må forsinke denne pandemien lengst mulig her i landet. Om ikke helt til en vaksine så ihvertfall til vi har effektive antivirale medisiner og behandlinger.

Anonymkode: 2aa77...bd3

Nei, ikke nødvendigvis. Sverige registrerer alle som dør innen 30 dager etter de har fått påvist corona som et coronadødsfall uavhengig av om de dør av selve viruset eller ikke. Det gjør ikke Norge. Dermed så vil tallene i Sverige være mye høyere enn Norge uansett strategi. I tillegg dør dobbelt så mange per innbyggertall av influensa i Sverige enn i Norge hvert år, så det er forskjeller på landene uansett, enten det er demografi, generell helsetilstand eller andre årsaker. 

Anonymkode: a0541...e05

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, enkeltuker er ikke opplysende. Dessuten må jeg vite gjennomsnittsalder på døde i England for å kunne kommentere din kommentar til min post som handlet om 83-åringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Krantz95 skrev:

Nei, enkeltuker er ikke opplysende. Dessuten må jeg vite gjennomsnittsalder på døde i England for å kunne kommentere din kommentar til min post som handlet om 83-åringer.

Hør her; Det dør flere mennesker enn det som har vært normalt. Majoriteten er eldre, men at majoriteten er eldre betyr ikke at det ikke i tillegg til de eldre også dør yngre.

Du får slå opp i Financial Times og gå til denne siden: https://www.ft.com/content/99220450-b0f2-4779-a768-90d199d1348c

Og etterpå leter du hos ONS.

Og da sier vi takk for i dag.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hør her; Det dør flere mennesker enn det som har vært normalt. Majoriteten er eldre, men at majoriteten er eldre betyr ikke at det ikke i tillegg til de eldre også dør yngre.

Du får slå opp i Financial Times og gå til denne siden: https://www.ft.com/content/99220450-b0f2-4779-a768-90d199d1348c

Og etterpå leter du hos ONS.

Og da sier vi takk for i dag.

Har du link som bekrefter påstanden din om at det dør yngre i England utover det som er normalt?

Artikkelen hos ft.com er bak paywall. Har du link som fungerer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få et klipp fra databasen til ONS

image.png.f8e00a3ae35c91b30bb0af7810a00c6f.png

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få et klipp fra databasen til ONS

Takk for det, men det sier meg ikke noe. Påstanden din var at det dør yngre utover hva som er normalt. Har du totalt antall døde i både 2019 og 2020 for månedene mars og april for alle aldersgrupper slik at jeg kan se om din påstand er korrekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 skrev:

Takk for det, men det sier meg ikke noe. Påstanden din var at det dør yngre utover hva som er normalt. Har du totalt antall døde i både 2019 og 2020 for månedene mars og april for alle aldersgrupper slik at jeg kan se om din påstand er korrekt?

Nix. Det jeg sa var dette: 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dør flere mennesker enn det som har vært normalt. Majoriteten er eldre, men at majoriteten er eldre betyr ikke at det ikke i tillegg til de eldre også dør yngre.

Datasette viser deg at 85 mennesker under 50 år døde av corona i England og Wales i denne perioden. Siden corona ikke er en dødsårsak de finnes statistikk på for de foregående årene så du anta at disse 85 kommer i tillegg til dem som døde av andre årsaker.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datasette viser deg at 85 mennesker under 50 år døde av corona i England og Wales i denne perioden. Siden corona ikke er en dødsårsak de finnes statistikk på for de foregående årene så du anta at disse 85 kommer i tillegg til dem som døde av andre årsaker.

Ok, la oss si at du har rett. Skal vi stenge mye mer ned til en pris av kanskje noen hundre milliarder pr mnd for å redde et titalls mennesker under 50 år?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ok, la oss si at du har rett. Skal vi stenge mye mer ned til en pris av kanskje noen hundre milliarder pr mnd for å redde et titalls mennesker under 50 år?

Statistikkunderlaget fra Office for National Statistics kan du regne med er korrekte iht. kriteriene for datasamling (ref. diskusjonene om dem som dør på eldre-/pleiehjem).

Tallene er for mars måned, altså 1 mnd, ikke for perioden fra 1. januar frem til 31. mars

Påstandene dine om at du mener det ikke er så ekstremt at 83-åringer dør i Sverige, og at det ikke er så mange, med en videre sammenlikning med det normale antall dødsfall i aldergruppen over 80 år i Norge i fjor.

Til dette fikk du bl.a. data fra ONS som viste deg at i England og Wales har 45 menn i England og 40 kvinner dødd av covid-19 i mars 2020. Alle disse var under 50 år, og den yngste var en jente mellom 15 og 19 år.

Du får spørre regjeringen. Det er heldigvis ikke KG som styrer hverken helsepolitikk eller kriseledelse i samfunnet vårt (og takke min skaper for det, for noen av oss har "litt" erfaring på området). 

Vi begynner vel å kjenne din innstilling til at det bare er å slippe epidemien helt fritt løs i samfunnet. De de eldre og de kroniske syke kan bare få dø, who cares? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynner vel å kjenne din innstilling til at det bare er å slippe epidemien helt fritt løs i samfunnet. De de eldre og de kroniske syke kan bare få dø, who cares? 

Da har du ikke lest mange av mine poster. Jeg ivrer for den svenske måten å gjøre det på. Sverige har fortsatt ledige intensivplasser, og har ikke stengt ned mye. De vil komme raskere gjennom pandemien enn oss.

Så lenge man har ledig sykehuskapasitet vil nok antall døde bli likt (selvfølgelig justert for befolkningstørrelse, demografi, grunnleggende helse ol.).

• Liker 1
  • Opprett ny...