Gå til innhold

Behandling av spiseforstyrrelse.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innlagt behandlet for anoreksi, men på generell psykiatrisk avdeling. De fulgte spiseplaner fra en samarbeidende seksjon for spiseforstyrrelser og overlegen som fulgte meg opp jobbet med spiseforstyrrelser.

Der jeg var innlagt var det mye fokus på «vanlig mat», dvs. brødskiver med smør og pålegg (var ikke lov med lettpålegg men ellers fikk jeg velge selv), vanlige middager som ble servert på sykehuset forøvrig (de hadde egne middager til vegeterianere). Ellers nøtter, yoghurt, og jeg drakk mye næringsdrikker en periode, særlig i starten av oppholdet.

Måtte ha hviletid i en time etter måltider, der en ansatt var med meg hele tiden (slik at man ikke skulle kompensere for maten). 

De ansatte var med på aktivisere, fikk etterhvert gå turer (måtte spise ekstra for å gå tur) og brukte litt tid på strikking, lesing, film, eller spille kort og andre spill med andre pasienter og de ansatte.

Var innlagt i fire måneder. Skal sies at hovedårsaken til min innleggelse var at jeg var underernært og hadde alvorlig lav bmi, så mye av fokuset virket å være på vektoppgang, og ikke så mye på å behandle mine vrangforestillinger om mat og kropp. Det gjorde jeg mer av da jeg gikk til poliklinisk behandling etter utskrivelse.

Anonymkode: 9e4a0...75e

Ikke lov med lettpålegg??  Brødskiver med smør og helfett pålegg! Nøtter og yoghurt. Du måtte jo legge på deg maange kilo fort da? Hvordan føltes det?  Hvorfor var du  innlagt i 4 måneder ??

Anonymkode: e8c48...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov med lettpålegg??  Brødskiver med smør og helfett pålegg! Nøtter og yoghurt. Du måtte jo legge på deg maange kilo fort da? Hvordan føltes det?  Hvorfor var du  innlagt i 4 måneder ??

Anonymkode: e8c48...cd1

Ikke den du siterte,men har nok av erfaring.Alt pøses jo ikke på fra dag en. Det går gradvis,og næringsdrikker brukes kun i en fase. Nøtter etc brukes som mellommåltid.

Anonymkode: ff768...a6b

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2020 den 14.25):

Jeg har hatt sånn innleggelse. Det var jo ganske tøft med spisingen, men jeg hadde virkelig ikke klart det på egenhånd. Du burde ta denne muligheten og pass på så du ikke blir trassig og barnslig. Husk at du er voksen og tar med dette ansvar for egen helse. Det som er fint med innleggelse er at behandlingen blir mye mer intens og tar dermed mindre tid på sikt:)

Også er jeg litt overrasket over at du i praksis blir tvangsinnlagt med din bmi. Har du fått mye medisinske komplikasjoner?

Anonymkode: 2472d...2d2

Synes ikke noe om å si at man er overrasket over å bli tvangsinnlagt på en BMI på 15,3. Det er jo alvorlig undervekt og kan få fatale følger. Selv om du kanskje fungerte "ok" med en slik BMI gjør ikke alle det.

Det verste av alt er kanskje å gi noen med spiseforstyrrelser følelsen av å ikke være "tynn nok"..... Akkurat det de trenger...

Anonymkode: 54f99...f21

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...