Anorexic Buddha Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Jeg blir mest sannsynlig innlagt på Enhet for spiseforstyrrelse Ski ( Follo DPS) Jeg er mildt sagt nervøs, ettersom jeg har en ekstrem sykehus fobi ( og alt som minner om sykehus) Er det noen her inne som. har blitt innlagt i en slik avdeling? I så fall - hvordan foregår behandling, fra dag til dag. - hva spiser man? ( jeg er vegetarianer) - Hva kan man gjøre under opphold for å få dagene til å gå? ( utenom selve behandlingen) Jeg har en BMI på 15.3, og blir nok der en stund😶
Gjest DislayName Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Har du lyst til å bli frisk eller blir du tvangsinnlagt?
Anorexic Buddha Skrevet 20. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, DislayName skrev: Har du lyst til å bli frisk eller blir du tvangsinnlagt? Jeg vil bli frisk, og får hjelp på dps, og har gjort framskritt. jeg vil ikke være innlagt, og behandlingen jeg får i gruppeterapi på dps avdelingen min, sammen med ernæringsekspert. Det hjelper, og det er i et lite stressende miljø. Men hadde Kun en time, hos en psykolog jeg ikke kjenner. Som sa. "innleggelsen er frivillig, men sier du nei til det, blir vi tvunget til å avslutte behandlingen din her til sommeren. Hvis vi fortsatt føler at du burde bli innlagt hos Follo DPS, og du ikke vil. Da bruker vi mest sannsynlig tvang..... Dermed har jeg ikke et valg uansett. kall det frivillig tvang, og det er ikke veldig motiverende.
Thaila Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 Håper det ordner seg for deg. Jeg ville hørt på en masse podcaster og lydbøker og prøvd å ikke stresse så mye over ting. Jeg har selv tvangstanker og vet det er vanskelig, men du kan få det til. 😊 Prøv å stole på de som skal hjelpe deg! 1
Belima Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Jeg håper du frivillig tar imot tilbudet. Da blir det mye enklere for deg å motta den hjelpen du trenger. Nå fant jeg ikke noen bilder fra det stedet du har fått tilbud, men vet at ikke alle steder ser ut som sykehus. Du vet egentlig at sykehus i seg selv ikke er et farlig sted, men noe du forbinder med noe ubehagelig. Du vil nok heller ikke være syk og vet innerst inne at du må ha hjelp for å få et normalt liv. Vet ikke om noen som ikke vil det, men veien kan noen ganger være vanskelig å gå for å komme ut frisk. Å bli frisk må jo være et mål for deg også. Så mitt ønske for deg er at du tar imot tilbudet og gjør alt du kan for å prøve å komme tilbake til et normalt liv. Sender varme tanker og lykkeønskninger til deg.🙂
Gnå Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 Skjønner godt at du er nervøs, men jeg håper du tar imot hjelpen. Det er ikke hvem som helst som får et slikt tilbud, så psykologen din er nok ganske sikker på at du har behov fort det. Kanskje du kan snakke med psykologen din om selve opplegget, eller enda bedre: ringe behandlingsstedet? Heia deg! 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 Jeg har hatt sånn innleggelse. Det var jo ganske tøft med spisingen, men jeg hadde virkelig ikke klart det på egenhånd. Du burde ta denne muligheten og pass på så du ikke blir trassig og barnslig. Husk at du er voksen og tar med dette ansvar for egen helse. Det som er fint med innleggelse er at behandlingen blir mye mer intens og tar dermed mindre tid på sikt:) Også er jeg litt overrasket over at du i praksis blir tvangsinnlagt med din bmi. Har du fått mye medisinske komplikasjoner? Anonymkode: 2472d...2d2 3
Anorexic Buddha Skrevet 20. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt sånn innleggelse. Det var jo ganske tøft med spisingen, men jeg hadde virkelig ikke klart det på egenhånd. Du burde ta denne muligheten og pass på så du ikke blir trassig og barnslig. Husk at du er voksen og tar med dette ansvar for egen helse. Det som er fint med innleggelse er at behandlingen blir mye mer intens og tar dermed mindre tid på sikt:) Også er jeg litt overrasket over at du i praksis blir tvangsinnlagt med din bmi. Har du fått mye medisinske komplikasjoner? Anonymkode: 2472d...2d2 Jeg har hatt alvorlig Kalium fall , hvor jeg nesten døde. fordi kroppen, og hjertet gikk inn i sjokk. I tillegg har jeg hatt flere episoder med hjerteryme forstyrrelser. Det er grunnen.😶
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. april 2020 #9 Skrevet 20. april 2020 6 timer siden, Anorexic Buddha skrev: Jeg har hatt alvorlig Kalium fall , hvor jeg nesten døde. fordi kroppen, og hjertet gikk inn i sjokk. I tillegg har jeg hatt flere episoder med hjerteryme forstyrrelser. Det er grunnen.😶 Prøv å tenke på det med positivitet. For du vil vel leve? Være frisk og sterk og nyte livet? Se på dette som en sjanse til et mer normalt liv der mat kommer i andre rekke og du endelig kan frigjøre deg fra SF og nyte mer av hva livet har å tilby. Jeg skjønner prosessen er skremmende, men innse at du ikke mister kontroll. Du tar kontrollen tilbake. Det er din kropp og din helse. Det er ditt liv og din fremtid. Ikke la sykdommen få ta det ifra deg!
Sunset90 Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 (endret) 22 timer siden, Anorexic Buddha skrev: Jeg blir mest sannsynlig innlagt på Enhet for spiseforstyrrelse Ski ( Follo DPS) Jeg er mildt sagt nervøs, ettersom jeg har en ekstrem sykehus fobi ( og alt som minner om sykehus) Er det noen her inne som. har blitt innlagt i en slik avdeling? I så fall - hvordan foregår behandling, fra dag til dag. - hva spiser man? ( jeg er vegetarianer) - Hva kan man gjøre under opphold for å få dagene til å gå? ( utenom selve behandlingen) Jeg har en BMI på 15.3, og blir nok der en stund😶 Fokuset ligger vell på og bygge opp gode rutiner innen måltider. Kan vell si at det er en slags intensiv, med et klart mål det jobbes imot. Det blir det garantert et opplegg på. psykoterapi,Samtalegrupper, kostholdsgrupper osv. Ellers går det nok i hva som finnes og gjøre på avdelingen, om det ikke blir lagt opp til noe i plenum Håper du lykkes på veien videre Endret 21. april 2020 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 På 20.4.2020 den 6.09, Anorexic Buddha skrev: Jeg blir mest sannsynlig innlagt på Enhet for spiseforstyrrelse Ski ( Follo DPS) Jeg er mildt sagt nervøs, ettersom jeg har en ekstrem sykehus fobi ( og alt som minner om sykehus) Er det noen her inne som. har blitt innlagt i en slik avdeling? I så fall - hvordan foregår behandling, fra dag til dag. - hva spiser man? ( jeg er vegetarianer) - Hva kan man gjøre under opphold for å få dagene til å gå? ( utenom selve behandlingen) Jeg har en BMI på 15.3, og blir nok der en stund😶 I disse covid19 tider må du innstille deg på at mye på avdelingen vil minne om et vanlig sykehus. De ansatte må gå med hvite klær og skal de har nærkontakt må du innstille deg på at kan bruke munnbind. Vanligvis går de ansatte i sine egne klær og bruker ikke munnbind,men nå må de. Vet dette fordi jeg selv er innlagt på tvang for alvorlig anoreksi. Hvordan behandlingen foregår er ulikt fra post til post,men noen likhetstrekk er det og de er. -Måltid til faste tider. -Oppfølgning etter måltider - Fast veiing 1-2 ganger i uka. -Samtale med behandler. Hva man spiser varier også,men standarden er 4 hovedmåltider og mellommåltider om det er behov for det. Hva man kan gjøre for å få dagene til å gå er avhenig av de somataiske tilstand,men mye av tiden går med på måltider og oppfølgning. Tiden som gjenstår kan man bruke til å sitte i fellesarial med andre om man ønsker det,spille spill,streame seier,slappe av på rommet osv. Ellers vil jeg si at ta i mot hjelpen,ikke protester. Tvang er ikke noe å trakte etter. Anonymkode: ff768...a6b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 Er det felles daglige gåturer og treningsrom med apparater? Anonymkode: e8c48...cd1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Jeg vil bare si at jeg har vært innlagt på DPS 4 ganger og stortrivdes alle gangene. Anonymkode: e6f4f...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det felles daglige gåturer og treningsrom med apparater? Anonymkode: e8c48...cd1 Ja, som regel. Ikke daglige felles gåturer, men man får luftet seg ja. Anonymkode: e6f4f...1bb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 Har vært innlagt flere ganger grunnet anoreksi, både frivillig og med tvang. Har gode erfaringer med alle. Det er stort sett 4 faste måltider + mellommåltid. Oppfølging minst 30 minutter etter måltider. Også ulike grupper, samtaler, fast veiing 1-2 ganger i uken, blodprøver. Man får som regel dra hjem i helger og permisjoner på ettermiddag. På ettermiddager kan man være sosial, spille spill, se på serier og vanlige ting man gjør hjemme. Restriksjoner på trening såklart. Det eneste jeg angrer på etter alle disse årene, er å ha skrevet meg ut mot råd, takket nei til oppfølging og kutte ut behandling. Nå sitter jeg etter 10 år og er sykere enn noen gang tankemessig.Ta imot hjelp, det blir ikke lettere eller bedre av segselv. ❤️ Anonymkode: a6be5...06c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 PS: Konsekvensene av spiseforstyrrelser er heller ikke noe å trakte etter: benskjørhet, forkortet levealder, håravfall, ødelagte tenner, ingen kapasitet til å jobbe, ingen glede av dagligdagse aktiviteter, å miste venner og dårlige famileforhold er ingenting å trakte etter. Du lever ikke, du bare eksisterer. men det kan bli bedre ❤️ Anonymkode: a6be5...06c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 Restriksjoner på trening OK men like viktig som mat er å trene styrke for å bygge opp kroppen etter anoreksien. Anonymkode: e8c48...cd1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det felles daglige gåturer og treningsrom med apparater? Anonymkode: e8c48...cd1 Ingen treningsrom nei Anonymkode: ff768...a6b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært innlagt flere ganger grunnet anoreksi, både frivillig og med tvang. Har gode erfaringer med alle. Det er stort sett 4 faste måltider + mellommåltid. Oppfølging minst 30 minutter etter måltider. Også ulike grupper, samtaler, fast veiing 1-2 ganger i uken, blodprøver. Man får som regel dra hjem i helger og permisjoner på ettermiddag. På ettermiddager kan man være sosial, spille spill, se på serier og vanlige ting man gjør hjemme. Restriksjoner på trening såklart. Det eneste jeg angrer på etter alle disse årene, er å ha skrevet meg ut mot råd, takket nei til oppfølging og kutte ut behandling. Nå sitter jeg etter 10 år og er sykere enn noen gang tankemessig.Ta imot hjelp, det blir ikke lettere eller bedre av segselv. ❤️ Anonymkode: a6be5...06c I disse koronatider får man ikle permisjoner Anonymkode: ff768...a6b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 På 20.4.2020 den 6.09, Anorexic Buddha skrev: - hvordan foregår behandling, fra dag til dag. - hva spiser man? ( jeg er vegetarianer) - Hva kan man gjøre under opphold for å få dagene til å gå? ( utenom selve behandlingen) Jeg har en BMI på 15.3, og blir nok der en stund😶 Jeg har vært innlagt behandlet for anoreksi, men på generell psykiatrisk avdeling. De fulgte spiseplaner fra en samarbeidende seksjon for spiseforstyrrelser og overlegen som fulgte meg opp jobbet med spiseforstyrrelser. Der jeg var innlagt var det mye fokus på «vanlig mat», dvs. brødskiver med smør og pålegg (var ikke lov med lettpålegg men ellers fikk jeg velge selv), vanlige middager som ble servert på sykehuset forøvrig (de hadde egne middager til vegeterianere). Ellers nøtter, yoghurt, og jeg drakk mye næringsdrikker en periode, særlig i starten av oppholdet. Måtte ha hviletid i en time etter måltider, der en ansatt var med meg hele tiden (slik at man ikke skulle kompensere for maten). De ansatte var med på aktivisere, fikk etterhvert gå turer (måtte spise ekstra for å gå tur) og brukte litt tid på strikking, lesing, film, eller spille kort og andre spill med andre pasienter og de ansatte. Var innlagt i fire måneder. Skal sies at hovedårsaken til min innleggelse var at jeg var underernært og hadde alvorlig lav bmi, så mye av fokuset virket å være på vektoppgang, og ikke så mye på å behandle mine vrangforestillinger om mat og kropp. Det gjorde jeg mer av da jeg gikk til poliklinisk behandling etter utskrivelse. Anonymkode: 9e4a0...75e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå