Gå til innhold

Beinbrudd og paracet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg knakk begge beina i leggen for noen måneder siden. Jeg har startet å gå igjen, men det gjør så vondt at det er lettere å bare bruke krykker. Jeg har gått i 2 uker nå, og jeg vet at det kommer til å gjøre vondt en stund. Jeg mangler muskler, og den eneste måten å få dem tilbake er å bruke foten. Jeg tror noe av grunnen til at foten gjør vondt er at den har vært inaktiv så lenge, og musklene mine skriker. Noen som har brukt smertestillende i denne perioden det gjør vondt? Det hjelper meg til å kunne bruke foten, og jeg kan gå nesten normalt. Så jeg tenker at det kanskje kan være lurt en stund. Tar jeg feil? 

Anonymkode: d899a...d39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noe erfaring med dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Ring legen din eller en fysioterapeut. Få de til å lage et opptreningsprogram for deg. 

Anonymkode: ca4f5...f0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har bare hatt komplisert brudd i armen. Bruker paracet ofte for å fungere normalt. Fått det fra både lege og sykehus. 
Ta kontakt med legen din for å få råd🙂

Anonymkode: 6b65c...647

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legen din eller en fysioterapeut. Få de til å lage et opptreningsprogram for deg. 

Anonymkode: ca4f5...f0a

Må vente til fysio en åpner igjen. Trener selv frem til da. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vente til fysio en åpner igjen. Trener selv frem til da. 

Fysioterapeutene åpner på mandag, og har vært åpent for de som har et akutt behov for hjelp eller video konsultasjoner, så bare å ringe etter min mening. 

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare hatt komplisert brudd i armen. Bruker paracet ofte for å fungere normalt. Fått det fra både lege og sykehus. 
Ta kontakt med legen din for å få råd🙂

Anonymkode: 6b65c...647

Hvor lenge siden du hadde brudd i armen siden du bruker smertestillende? Var bruddet operert?

AnonymBruker
Skrevet

Høres yt som at du har belastet litt for mye litt for fort. Ja, musklene svinner den tiden en er borte, men å overdrive opptreningen i starten gjør bare vondt verre. Ta belastningen gradvis mot smertegrensen og bruk for all del krykkene så du ikke feilbelaster resten av kroppen med hvordan du går. 

Brukte en tramadol før fysio de første ukene etter jeg startet å gå, men det var det eneste. Paracet hadde ingen effekt, noe det ikke har ellers på meg heller. 

Anonymkode: 151fd...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Tviler også på at musklene dine skriker. De blir støle, men ikke så vonde som du beskriver. Det er skjelettet som blir belastet for mye for tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler også på at musklene dine skriker. De blir støle, men ikke så vonde som du beskriver. Det er skjelettet som blir belastet for mye for tidlig. 

Hvordan kan du vite at det ikke er musklene mine? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du ikke har vært hos fysio for lengst, men enig med de andre her i at du må ta kontakt med en fysioterapeut i morgen. 

Anonymkode: 402ab...33d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg bruker åpner ikke før 4.mai.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite at det ikke er musklene mine? 

Sier ikke at jeg vet, men at jeg tror det ikke er det basert på å ha vært gjennom 3+ runder med benbrudd og ikke kunne belaste på mange måneder. Ser da at fra hva du beskriver i første innlegg at der er en stor sjanse for at du gått alt for hardt inn, for skjelettet har godt av gradvis belastningsøkning i stedet for all-in som du beskriver etter en lengre periode uten noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres litt merkelig ut. Men om du trenger smertestillende, og det gjør at det er lettere å komme i aktivitet, så bruk det. Jeg ville likevel begrenset mengden til 1 tablett, der 2 er maxdose ifølge pakningsvedlegget. Bare så du ikke risikerer å overdrive.

Anonymkode: 385ac...439

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at jeg vet, men at jeg tror det ikke er det basert på å ha vært gjennom 3+ runder med benbrudd og ikke kunne belaste på mange måneder. Ser da at fra hva du beskriver i første innlegg at der er en stor sjanse for at du gått alt for hardt inn, for skjelettet har godt av gradvis belastningsøkning i stedet for all-in som du beskriver etter en lengre periode uten noe. 

Jeg belastet gradvis opp til full belastning gjennom 5-6 uker. 

Skrevet

De jeg bruker åpner ikke før 4.mai.

Hvis de du bruker ikke åpner før 4.mai, så ringer du til fastlegen. Rehabilitering er viktig, og ikke noe man kan eller skal vente med i ukesvis. Det kan faktisk gi varige plager. Forøvrig har du ringt og snakket med de eller kun lest oppslag? Min fysio har vært stengt for vanlige pasienter (type litt stiv og støl), men ikke for skader/og lignende har fått veiledning via telefon, video eller fysisk alt etter hva som fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Gåsemor skrev:

Hvis de du bruker ikke åpner før 4.mai, så ringer du til fastlegen. Rehabilitering er viktig, og ikke noe man kan eller skal vente med i ukesvis. Det kan faktisk gi varige plager. Forøvrig har du ringt og snakket med de eller kun lest oppslag? Min fysio har vært stengt for vanlige pasienter (type litt stiv og støl), men ikke for skader/og lignende har fått veiledning via telefon, video eller fysisk alt etter hva som fungerer. 

Jeg hadde kontakt med dem i mars, og da Norge stengte ned ringte de meg tilbake og sa at de åpnet ikke før tidligst 4. Mai - og at jeg ikke kom til å slippe til før da. 

Skrevet

Jeg hadde kontakt med dem i mars, og da Norge stengte ned ringte de meg tilbake og sa at de åpnet ikke før tidligst 4. Mai - og at jeg ikke kom til å slippe til før da. 

Da ville jeg kontaktet fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Gåsemor skrev:

Da ville jeg kontaktet fastlegen.

Skjønner ikke helt hvordan fastlegen skal kunne hjelpe?

Skrevet

Fastlegen kan hjelpe med å vurdere om det er normalt, om beinbruddet er grodd riktig, behov for nye røntgenbilder, og gi råd om smertelindring i rehabilitering. Har du vært på kontroll for bruddet og at det er klart for belastning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...