Gå til innhold

Alder ved kastrering av katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge på 5 mnd som jeg ønsker kastrert, og tok kontakt med den lokale dyreklinikken her. Fikk beskjed om at hun måtte være 6 mnd og over 2 kg ved kastrering.

Når jeg googler så ser jeg andre kastrere fra 4 mnd og oppover, hvor gammel var din kattunge da den ble kastrert? Og hvor mye veide den? Pusen min er en lettvekter, så tror neppe hun når 2 kg om en måned. Vi bor sånn til at hun er litt ute, (med meg i nærheten), men det er et par nabokatter som begynner å vise stor interesse, og jeg er livredd for at hun pares. (Aner ikke om de er kastrerte, og merker jeg på forhånd om min pus har kommet såpass langt i utviklingen at hun er moden for paring?)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine var under 5 mnd når de ble kastrert, og det er en liten rase med voksenvekt på 3-5 kg. 

Anonymkode: cebf7...08e

• Liker 1
Skrevet

Mine var kastrerte da jeg hentet dem hos Dyrebeskyttelsen, men har tatt katter på ca 4 mnd til kastrering. Gikk fint, ville vurdert en annen dyrlege

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg selv jobbet på dyreklinikk anbefalte vi å kastrere hukatter ved 4-6 mnd. Bare å finne en annen klinikk som.kan gjøre det, det er helt vanlig. 

Min var 4-5 mnd da vi overtok ham og kastrerte ham så fort vi fikk time. 

DOOA kastrerer vel alle kattunger ved 12-16 uker, så det er fullt mulig å gjøre det yngre også, så lenge veterinær er kyndig. 

Anonymkode: 89a7e...edc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen her kastrerer han katter ved 6 mnd og hunnkatter ved 9 mnd, hvorfor er meg et mysterium. De er nok ikke den klinikken som er mest oppdatert, da det finnes klinikker som kastrerer helt ned i 12 UKERs alder 😶 Men de er knallflinke ellers så 😅 

Anonymkode: c61ec...d40

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dyrlegen her kastrerer han katter ved 6 mnd og hunnkatter ved 9 mnd, hvorfor er meg et mysterium. De er nok ikke den klinikken som er mest oppdatert, da det finnes klinikker som kastrerer helt ned i 12 UKERs alder 😶 Men de er knallflinke ellers så 😅 

Kan jo skapene litt trøbbel, noen hokatter kan bli drektige ved 6 mnd alder. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Kan jo skapene litt trøbbel, noen hokatter kan bli drektige ved 6 mnd alder. 

Man slipper jo ikke ut katten før den er kastrert. Ikke før den nærmer seg året heller. Men veit at det finnes mange uansvarlige katteeiere der ute desverre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen veterinærer kastrerer ved 3 mnd også. Det blir mer og mer vanlig med tidlig kastrering, for man ser at kattungene kommer seg mye fortere enn de voksne. Det er jo litt mer knotete på en 3mnd gammel kattunge, de er jo mindre. Men en veterinær som har kastrert kanin og ilder og andre smådyr burde klare en kattunge også. Ring litt rundt og hør med forskjellige veterinærer rundt deg, om de har erfaring med tidlig kastrering. Jeg ville gått til noen som har gjort det før og kan det :)

Anonymkode: b071d...664

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man slipper jo ikke ut katten før den er kastrert. Ikke før den nærmer seg året heller. Men veit at det finnes mange uansvarlige katteeiere der ute desverre. 

Nei, men noen slipper ut for tidlig. Og har man en kattunge av hvert kjønn kan det bli styr. 

• Liker 1
Skrevet

Du bør ikke la pus være ute uten tilsyn ennå, selvom pus forløig har holdt seg i nærheten kan pusen fort bli skremt/jaget vekk. Alle katter bør dessuten kastreres og chippes før de slippes ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to, en kastrert ved 13 uker og en 14 uker. 

Anonymkode: bea66...6a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har to, en kastrert ved 13 uker og en 14 uker. 

Skulle ønske flere dyrleger skjønte at tidlig kastrering er bedre 

• Liker 2
Gjest Kirsebæra
Skrevet

2 kg, eller 6 mnd sa min veterinær. 

Min pus var 6 mnd og  1.2 kg. 

Skal du ha henne ute kastrering så kjøp sele. Vær ansvarlig. 

Skrevet

De to yngste ble kastrert da de var rundt året, gamlefar rundt halvåret. Yngstemann er hittepus, og trengte nok tida i hus før han skulle bli utsatt for stresset ved veterinærbesøk og narkose.

Ingen fikk gå ute før kastrering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle ønske flere dyrleger skjønte at tidlig kastrering er bedre 

Enig, aldri hatt noe problem med å få det gjort heldigvis. På hunnkatter bruker de også kikkhull her, mye mindre operasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger helt av hvilket utstyr klinikken har. Med kikkhullskirurgi kastreres hunnkatter  mye tidligere enn med tradisjonell åpning av buken. 

Så er det også sånn at en litt større katt, de berømte 2 kiloene, tåler narkose bedre enn mindre katter.

Det koker egentlig ned til hvilket utstyr klinikken har.

Anonymkode: 09deb...262

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min hunkatt som jeg overtok fra dyrebeskyttelsen var 3 mnd ved kastrering. Hentet henne to dager etter kastreringen. Gikk kjempebra, rask recovery. Hun kjempet seg ut av bodyen noen netter, men lot heldigvis stingene være;) 

Anonymkode: cf4d2...644

Skrevet
On 4/16/2020 at 10:05 PM, Fotballmamma said:

Jeg har en kattunge på 5 mnd som jeg ønsker kastrert, og tok kontakt med den lokale dyreklinikken her. Fikk beskjed om at hun måtte være 6 mnd og over 2 kg ved kastrering.

Når jeg googler så ser jeg andre kastrere fra 4 mnd og oppover, hvor gammel var din kattunge da den ble kastrert? Og hvor mye veide den? Pusen min er en lettvekter, så tror neppe hun når 2 kg om en måned. Vi bor sånn til at hun er litt ute, (med meg i nærheten), men det er et par nabokatter som begynner å vise stor interesse, og jeg er livredd for at hun pares. (Aner ikke om de er kastrerte, og merker jeg på forhånd om min pus har kommet såpass langt i utviklingen at hun er moden for paring?)

Eldste ble kastrert rundt 5 måneder, han veide allerede nesten 3kg da, mens de to yngste ble kastrert fire eller fem uker etter at vi adopterte dem. Jeg veide dem en gang i uka helt til de traff 2kg.

Jeg var bekymret for at kjetta ikke skulle nå 2kg, for hun veide "ingenting" og la liksom ikke på seg mer enn mellom tredve og femti gram hver uke de første par ukene, men hun skjøt fart den siste uka og traff to kg samme uka som broren traff 2,5kg, så han la fort på seg, men hun pakket forsiktig på og plutselig hadde hun fylt på lageret.

Han er fortsatt en slank og strømlinjeformet katt med ganske tett muskeldensity, mens hun er en fløffy, feit liten ball som ikke veier mer enn hun skal, hun bare ser ut som en bolle med fire veldig korte bein med noen digre poter og ekornhale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat hatt inne de to yngste mine. Hunkatten er 7 mnd, limt ikke sydd. Hannkatten er bare 5 mnd, men var over 2 kg.

De ønsker at kattene skal være enten 6 mnd eller over 2 kg her. Men hadde de ikke kastrert hannkatten min nå så hadde jeg brukt en annen klinikk hvor jeg vet de tar dem litt yngre.

Nå har hunkatten fått komplikasjoner og må være inne litt til, men veterinæren sa at det ikke vil være noe problem å slippe de ut nå. En kontaktsøkende kattunge vil løpe hjem når den blir skremt.

våre er bare ute i bånd, men så fort de blir skremt løper de rett til en av dørene. Tror ikke det ville blitt noe annerledes uten sele. Derimot så har vi noen ganske store hannkatter som sloss en del i nabolaget. Bekymrer meg mer for de og ønsker derfor at pusene blir større før de slippes ut på egenhånd.

Anonymkode: ff38f...f33

Skrevet

Jeg kastrerte min med 7 mnd, da julen kom i veien for 6 mnd. Og slapp han ut rundt 8 mnd, han holder seg bare rundt huset. 

Ville funnet ny dyrlege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...