Gjest 123 eller noe Skrevet 27. april 2020 #141 Del Skrevet 27. april 2020 God debatt, det her 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #142 Del Skrevet 27. april 2020 1 time siden, skruttveig skrev: Å herregud og faen da, så fjern Valhalla Mjød fra Polet, den framstiller meg og mine røtter som galne alkiser. Mistenker at bildet på flasken er ganske historisk korrekt (bortsett fra hornene på hjelmene) 😅 Vi nordmenn har arvet vår barbariske drikkekultur fra et sted. Anonymkode: 227c6...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #143 Del Skrevet 27. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke det samme. Går du inn for å ikke forstå det? Anonymkode: 2f3f1...c9d Hva er det egentlig å forstå? Alle folkeslag har sin kultur, sin historie og sine særheter. Folk må ta ting mer avslappa. Hater verken franskmenn med baguetter, tyrkere med vannpiper eller amerikanere med cowboyhatt 😅 Anonymkode: 227c6...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #144 Del Skrevet 27. april 2020 På 16.4.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev: Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen, er én av de som har gått ut mot produktet. Hun mener logoen og navnet er rasistisk. – Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG. Anonymkode: 0063b...9c6 Er vel den som blir utsatt for generaliseringen som får avgjøre det. Hvite slappe folk stiller seg ofte uforstående, antagelig fordi det skjeldent er noe å tjene på bleikfeite. Whitetrash kaker gir liksom ikke den store svungen. Anonymkode: d38d7...25b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 27. april 2020 #145 Del Skrevet 27. april 2020 På 17.4.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev: Det som plager meg mest er at ikke-samer profitterer på kulturen. Syns at navnet og designet er latterlig, og bidrar til å gjøre samer til noe som er "artig". Stereotypen lever videre. Og mange av dere som blir provoserte over at man reagerer på dette er sannsynligvis ikke samer selv, og da mener jeg at det ikke er deres sak hva man skal reagere på og ikke. Anonymkode: 2f3f1...c9d At matprodusenter selger matretter som fremstilles med tilknytning til et land, region eller folk produsenten selv ikke har noen tilknytning til, er ganske vanlig i den bransjen. Norske produsenter selger matretter som fremstilles som italienske, meksikanske, kinesiske, indiske osv. At den samiske gutten illustrert på emballasjen flirer og ser latterlig ut kan lett endres på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 27. april 2020 #146 Del Skrevet 27. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vel den som blir utsatt for generaliseringen som får avgjøre det. Hvite slappe folk stiller seg ofte uforstående, antagelig fordi det skjeldent er noe å tjene på bleikfeite. Whitetrash kaker gir liksom ikke den store svungen. Anonymkode: d38d7...25b Alle har rett til en mening om begrepsbruken i en bestemt situasjon er gyldig eller ei, uansett om diskusjonen omhandler en selv eller ei. Alle uttrykk har en mening - en definisjon. Hvis ens bruk av et uttrykk faller utenfor allmenn forståelse av uttrykket, kan man ikke kreve at det blir godtatt. Det er ingen logikk som tilsier at en oppfattelse om å ha bli utsatt for noe bestemt nødvendigvis må være rasjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 28. april 2020 #147 Del Skrevet 28. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vel den som blir utsatt for generaliseringen som får avgjøre det. Hvite slappe folk stiller seg ofte uforstående, antagelig fordi det skjeldent er noe å tjene på bleikfeite. Whitetrash kaker gir liksom ikke den store svungen. Anonymkode: d38d7...25b Er ikke det der litt rasistisk mot den hvite hud? Eller er det liksom greit det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 28. april 2020 #148 Del Skrevet 28. april 2020 På butikken jeg jobber på selger vi også jødekaker som er stekt i ovn... bør vi slutte med dette også? 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. april 2020 #149 Del Skrevet 28. april 2020 56 minutter siden, skruttveig skrev: På butikken jeg jobber på selger vi også jødekaker som er stekt i ovn... bør vi slutte med dette også? 😄 Jødekaker er ikke et spesielt kontroversielt begrep. Bruken av ordet blir ikke møtt med motforestillinger fra jødiske organisasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 28. april 2020 #150 Del Skrevet 28. april 2020 Noe av det dummeste jeg har hørt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #151 Del Skrevet 28. april 2020 Kjenner jeg ikke har tenkt å ta i den debatten med ildtang engang. Den blir bare stygg. Det er noen få samer som reagerer, kanskje for sterkt, men likevel tenker jeg: Ok, det går vel an å lytte. Så er det noen gode argumenter for og imot. Og så går den andre siden bananas, snakker om krenkelseshysteri etc, og kommer med massiv latterliggjøring for så å snakke nedsettende om identitetspolitikk og kaller alle sine motstandere irrasjonelle og hysteriske. Hørt det før? Dette skjer HVER eneste gang. Gidder faen ikke mer, men alltid like fascinerende at folk som ikke kjenner hverandre og bryr seg om hverandre kan krangle så busta fyker som om det skulle gjelde liv og død. Anonymkode: c49f4...c8d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 28. april 2020 #152 Del Skrevet 28. april 2020 4 timer siden, skruttveig skrev: På butikken jeg jobber på selger vi også jødekaker som er stekt i ovn... bør vi slutte med dette også? 😄 Jeg tror ikke helt du vet hva du snakker om her. Jødekaker er navnet på diverse småkaker med opphav fra jøder som kom fra Spania og Portugal til Skandinavia. Det har vært debatt om navnet på disse kakene i Danmark. Danske muslimer tok avstand fra kakene på grunn av ordet jøde i navnet. Andre dansker, deriblant en rabbiner, mente at navnet på kakene ikke var noen grunn til å nekte å spise dem. Dermed beholdt de navnet "jødekage". Til stor forskjell fra Joikakakene har Jødekakene utspring i jødisk og arabisk kokekunst og kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. april 2020 #153 Del Skrevet 28. april 2020 (endret) Ifølge engelskspråklig Wikipedia er jødekaker først kjent fra Nederland, og har spredt seg derfra til Tyskland og Skandinavia hvor de også har blitt kjent under navn med jødisk tilknytning. Det er flere teorier om navnets opphav. Navnetilknytningen til jøder kan være tilfeldig. Småkakene eksporteres til England og Kina med navn som knytter de til Nederland, og ikke jøder. Endret 28. april 2020 av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #154 Del Skrevet 28. april 2020 Lurer på hvor mange som egentlig ble rasistiske mot samer av å spise Joikakaker. Ser for meg en sur gammel gubbe: »Nei, du skjønner, jeg pleide å synes samer var ålreit jeg, tenkte ikke så mye på det, men så en dag... ja, da så jeg sånne Joikakake-bokser i butikken. Da jeg så nærmere på dem skjønte jeg at jeg hadde tatt helt feil! Samer er virkelig helt fæle! Hater sånne joika-folk!» Anonymkode: 227c6...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #155 Del Skrevet 28. april 2020 22 timer siden, Klossmajor skrev: At matprodusenter selger matretter som fremstilles med tilknytning til et land, region eller folk produsenten selv ikke har noen tilknytning til, er ganske vanlig i den bransjen. Norske produsenter selger matretter som fremstilles som italienske, meksikanske, kinesiske, indiske osv. At den samiske gutten illustrert på emballasjen flirer og ser latterlig ut kan lett endres på. Det er åpenbart at dette er noe du ikke evner å forstå, men det gjør heldigvis ingenting, for produsenten har bestemt seg for å høre på kritikken og endrer alt sammen. 🙂 Anonymkode: 2f3f1...c9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. april 2020 #156 Del Skrevet 28. april 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er åpenbart at dette er noe du ikke evner å forstå, men det gjør heldigvis ingenting, for produsenten har bestemt seg for å høre på kritikken og endrer alt sammen. 🙂 Anonymkode: 2f3f1...c9d Jo, jeg forstår at du har inntatt en innfallsvinkel der fokuset står veldig sterkt på en kollektiv offerrolle tilknyttet assimilieringspolitikken som tok slutt for omkring fire tiår siden. Sammenligner man med indianernes situasjon i USA, er debatten ikke ulik aksjonismen mot Washington Redskins for noen år siden, der aksjonistenes mål var å fjerne lagets navn og logo. Indianernes mening om saken var ganske delte, og aksjonistene vant til slutt ikke fram. Nå, noen år senere later det til at aksjonistenes argumenter har langt mindre gjennomslagskraft blant indianerne enn da. Noen finner Redskins rasistisk, mens andre synes det er stas. De fleste mener det er en fillesak. Redskins-kontroversen førte til fokus også mot Cleveland Indians og andre lignende tilfeller. Indianere kan innta en innfallsvinkel om Redskins som nedlatende. De kan innta en innfallsvinkel om Redskins som inkluderende. Eller de kan se begge innfallsvinklene, og eventuelle andre, og veie de opp mot hverandre. Det samme kan man gjøre om Joikakaker også. Jeg bryr meg ikke stort fra eller til uansett hva utfallet blir. Joikakaker er langt ifra min livrett. Men det går an å se denne saken fra flere innfallsvinkler enn hva du later til å gjøre. Hva gjelder produsenten Norturas seneste uttalelser, har de bestemt seg for å høre på kritikken, men de har ikke bestemt hva som skal endres. Akkurat som med motstanden Redskins opplevde i USA for noen år siden, bærer denne plutselige motstanden mot Joikakaker preg av en forbigående SJW-type aksjonisme som ut av intet har fått vind i seilene og uansett utfall vil forsvinne ut i glemselen om ikke lenge. Endret 28. april 2020 av Klossmajor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #157 Del Skrevet 28. april 2020 Det er iallefall veldig respektløst å ta et så viktig ord fra en minoritetsgruppe og sette det på produktet sitt. Anonymkode: e3348...379 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #158 Del Skrevet 28. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er iallefall veldig respektløst å ta et så viktig ord fra en minoritetsgruppe og sette det på produktet sitt. Anonymkode: e3348...379 Har du hørt om Ubuntu Cola? Anonymkode: 227c6...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #159 Del Skrevet 28. april 2020 38 minutter siden, Klossmajor skrev: Jo, jeg forstår at du har inntatt en innfallsvinkel der fokuset står veldig sterkt på en kollektiv offerrolle tilknyttet assimilieringspolitikken som tok slutt for omkring fire tiår siden. Sammenligner man med indianernes situasjon i USA, er debatten ikke ulik aksjonismen mot Washington Redskins for noen år siden, der aksjonistenes mål var å fjerne lagets navn og logo. Indianernes mening om saken var ganske delte, og aksjonistene vant til slutt ikke fram. Nå, noen år senere later det til at aksjonistenes argumenter har langt mindre gjennomslagskraft blant indianerne enn da. Noen finner Redskins rasistisk, mens andre synes det er stas. De fleste mener det er en fillesak. Redskins-kontroversen førte til fokus også mot Cleveland Indians og andre lignende tilfeller. Indianere kan innta en innfallsvinkel om Redskins som nedlatende. De kan innta en innfallsvinkel om Redskins som inkluderende. Eller de kan se begge innfallsvinklene, og eventuelle andre, og veie de opp mot hverandre. Det samme kan man gjøre om Joikakaker også. Jeg bryr meg ikke stort fra eller til uansett hva utfallet blir. Joikakaker er langt ifra min livrett. Men det går an å se denne saken fra flere innfallsvinkler enn hva du later til å gjøre. Hva gjelder produsenten Norturas seneste uttalelser, har de bestemt seg for å høre på kritikken, men de har ikke bestemt hva som skal endres. Akkurat som med motstanden Redskins opplevde i USA for noen år siden, bærer denne plutselige motstanden mot Joikakaker preg av en forbigående SJW-type aksjonisme som ut av intet har fått vind i seilene og uansett utfall vil forsvinne ut i glemselen om ikke lenge. Kilde til diskusjonen om redskins? Er interessert. Anonymkode: c49f4...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #160 Del Skrevet 28. april 2020 Like rasistisk som tidligere Black Boy-krydder. De hadde vel også en "festlig" tegning av en farget gutt, om jeg ikke husker feil. Black Boy-etiketten har havnet på skrothaugen, håper Joika følger etter. Anonymkode: 3156f...d2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå