Gjest NixonFan Skrevet 14. april 2020 #1 Del Skrevet 14. april 2020 Hei hei! Min beste 5 km har jeg løpt på ca. 24:40. 10 km på 53 blank. Jeg "øver" ikke så mye på distanser, spesielt ikke nå når treningssenteret er stengt. Jeg løper som oftest en løype som er 7 km. Det bruker å ta 38-44 min, litt avhengig av form og vær. Jeg løper/trener kondisjon ca. annenhver dag, og har lyst til å bli en god mosjonistløper. Tar gjerne imot gode råd 😊 Hva synes dere er en god tid, for vanlige mosjonister, på disse distansene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. april 2020 #2 Del Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, NixonFan skrev: Hei hei! Min beste 5 km har jeg løpt på ca. 24:40. 10 km på 53 blank. Jeg "øver" ikke så mye på distanser, spesielt ikke nå når treningssenteret er stengt. Jeg løper som oftest en løype som er 7 km. Det bruker å ta 38-44 min, litt avhengig av form og vær. Jeg løper/trener kondisjon ca. annenhver dag, og har lyst til å bli en god mosjonistløper. Tar gjerne imot gode råd 😊 Hva synes dere er en god tid, for vanlige mosjonister, på disse distansene? Hva som er godt eller ikke er jo veldig relativt. Jeg synes tidene dine er ganske spreke og tyder på at du fungerer på et godt nivå, men det er jo et stykke igjen til de som konkurrerer som "mosjonister". Jeg håper du ikke løper på asfalt, fordi da kan knærne dine bli vonde i alt for ung alder, og da kan du angre på trening som egentlig skulle gjøre deg mer fysisk optimal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. april 2020 #3 Del Skrevet 14. april 2020 Nå finnes mosjonister som løper ganske raskt og mosjonister som ikke løper så raskt. Fellesnevneren her er at alle har det morro sammen og koser seg. Jeg betrakter meg som mosjonist på slike løp hvis jeg gidder stille til start noe det er veldig lenge siden jeg har gjort. Dette er ikke noe satsingsområde, men trener jevnlig kondisjon 6 dager i uka for bedre utholdenhet, restitusjonsevne, skadeforebygging samt bedre psykisk helse. Min pers er like over 14 min. på 5 km. og like over 30 min. på 10 km. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Del Skrevet 14. april 2020 17 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Nå finnes mosjonister som løper ganske raskt og mosjonister som ikke løper så raskt. Fellesnevneren her er at alle har det morro sammen og koser seg. Jeg betrakter meg som mosjonist på slike løp hvis jeg gidder stille til start noe det er veldig lenge siden jeg har gjort. Dette er ikke noe satsingsområde, men trener jevnlig kondisjon 6 dager i uka for bedre utholdenhet, restitusjonsevne, skadeforebygging samt bedre psykisk helse. Min pers er like over 14 min. på 5 km. og like over 30 min. på 10 km. Hvor lang tid ville du bruk på 4,5km med grusvei? Litt stigning ca 1km av etappen. Kanskje 50-100m stigning på den delen. Så flat igjen, etterpå 1km med litt nedoverbakke. Anonymkode: 3010d...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NixonFan Skrevet 14. april 2020 #5 Del Skrevet 14. april 2020 2 timer siden, I Grosny skrev: Hva som er godt eller ikke er jo veldig relativt. Jeg synes tidene dine er ganske spreke og tyder på at du fungerer på et godt nivå, men det er jo et stykke igjen til de som konkurrerer som "mosjonister". Jeg håper du ikke løper på asfalt, fordi da kan knærne dine bli vonde i alt for ung alder, og da kan du angre på trening som egentlig skulle gjøre deg mer fysisk optimal. Jeg løper på variert underlag og trener variert. Ingen grunn til bekymring. Og hyggelig at du tror jeg er ung 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. april 2020 #6 Del Skrevet 14. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid ville du bruk på 4,5km med grusvei? Litt stigning ca 1km av etappen. Kanskje 50-100m stigning på den delen. Så flat igjen, etterpå 1km med litt nedoverbakke. Anonymkode: 3010d...ebe Vet ikke. Det er vanskelig å si før man ser trasseen. Nå er det stor forskjell på 50 og 100 m stigning på en km. da. Veldig stor faktisk. Grus er bedre å løpe på enn asfalt, men jeg prøver å være ute i marka istedet. Beina er ikke så glad i hardt underlag når jeg løper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Del Skrevet 14. april 2020 Jeg er mosjonist og mener man bør under 20 på 5km for at det er «bra». Har 18,5 min fra i fjor, men pulsklokka mener det skal gå på under 18 nå. Anonymkode: 23672...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Del Skrevet 14. april 2020 Hovedpoenget med å være mosjonist er vel å kose seg med treningen, og noen løper ikke kjemperaskt, men kan igjen løpe langt osv. Jeg løper 10 km på ca 54 minutt nå, og tenker at en god tid for meg vil være om jeg kommer meg ned på 45 min. Anonymkode: 1ac5a...a37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Del Skrevet 14. april 2020 Mange ambisiøse folk her😄 Klarer man å ligge på 5 min/ km når man løper mila eller mer, bør man vel si seg godt fornøyd med egen form synes jeg. Min pers rekord er 48 minutter på 10 km, men det er endel år (barn) siden. Anonymkode: c9c53...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. april 2020 #10 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) 51 minutter siden, NixonFan skrev: Jeg løper på variert underlag og trener variert. Ingen grunn til bekymring. Og hyggelig at du tror jeg er ung 😉 Det er jo ungdommelige løpstider da At tidene er på variert underlag gjør de relativt bedre enn om de skulle vært på jevnt og hardt underlag. Endret 14. april 2020 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 14. april 2020 #11 Del Skrevet 14. april 2020 3 timer siden, NixonFan skrev: Hei hei! Min beste 5 km har jeg løpt på ca. 24:40. 10 km på 53 blank. Jeg "øver" ikke så mye på distanser, spesielt ikke nå når treningssenteret er stengt. Jeg løper som oftest en løype som er 7 km. Det bruker å ta 38-44 min, litt avhengig av form og vær. Jeg løper/trener kondisjon ca. annenhver dag, og har lyst til å bli en god mosjonistløper. Tar gjerne imot gode råd 😊 Hva synes dere er en god tid, for vanlige mosjonister, på disse distansene? Det er vanskelig å spørre om sånt fordi alle har sin egen standard og private mening om hva som er bra. Jeg kan si såpass: Du vil gjøre det ganske bra i et stort løp som tiltrekker seg mange mosjonister. Det vil si at du di ikke havner på toppen, men gjerne over midten på resultatlista. Det er mange kvinner i slike løp som bruker godt over 30 minutter på 5km, og få som bruker under 20 minutter. Jeg vil påstå at kvinner som løper 5k under 20 min og 10k under 40 min ofte er folk som driver med organisert kondisjonsidrett (orientering, langrenn, friidrett el). De er ikke representative for "mosjonister" IMHO. 3 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Nå finnes mosjonister som løper ganske raskt og mosjonister som ikke løper så raskt. Fellesnevneren her er at alle har det morro sammen og koser seg. Jeg betrakter meg som mosjonist på slike løp hvis jeg gidder stille til start noe det er veldig lenge siden jeg har gjort. Dette er ikke noe satsingsområde, men trener jevnlig kondisjon 6 dager i uka for bedre utholdenhet, restitusjonsevne, skadeforebygging samt bedre psykisk helse. Min pers er like over 14 min. på 5 km. og like over 30 min. på 10 km. Henrik Ingebrigtsen vant NM på 5000m på bane på 13:50 i 2019. Du har altså brukt noen sekunder mer. Ikke veldig relevant når folk spør hva som er godt nivå for en mosjonist😏. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NixonFan Skrevet 14. april 2020 #12 Del Skrevet 14. april 2020 45 minutter siden, I Grosny skrev: Det er jo ungdommelige løpstider da At tidene er på variert underlag gjør de relativt bedre enn om de skulle vært på jevnt og hardt underlag. Hehe, takk for det. Har ikke kropp til å løpe bare på flat asfalt. 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. april 2020 #13 Del Skrevet 14. april 2020 9 minutter siden, Isambard skrev: Det er vanskelig å spørre om sånt fordi alle har sin egen standard og private mening om hva som er bra. Jeg kan si såpass: Du vil gjøre det ganske bra i et stort løp som tiltrekker seg mange mosjonister. Det vil si at du di ikke havner på toppen, men gjerne over midten på resultatlista. Det er mange kvinner i slike løp som bruker godt over 30 minutter på 5km, og få som bruker under 20 minutter. Jeg vil påstå at kvinner som løper 5k under 20 min og 10k under 40 min ofte er folk som driver med organisert kondisjonsidrett (orientering, langrenn, friidrett el). De er ikke representative for "mosjonister" IMHO. Henrik Ingebrigtsen vant NM på 5000m på bane på 13:50 i 2019. Du har altså brukt noen sekunder mer. Ikke veldig relevant når folk spør hva som er godt nivå for en mosjonist😏. Det norske nivået er ikke så veldig bra foruten noen få navn. Jeg skrev jo at tider fra og til. Mosjonister finnes i alle varianter og nivåer. Noen er slitere og har jobbet hele livet for et "middelmådig" resultat på resultatlisten mens andre er på nivå med eliten om ikke ennda bedre enkelte ganger, men likevel "mosjonister". Mye avhenger på genetikk og talent. Første gang jeg hadde løpesko på løp jeg 10 000 på 38 minutter. Dette uten å ha trent løping annet enn å gjøre som vi ungdommen gjorde. Sporadisk spillt fotball osv. Ikke noe organisert idrett. Dette er tider jeg ser vanlige mosjonister kansje aldri klarer selv etter et helt liv med trening. Likefullt kaller jeg meg mosjonist på samme nivå som Trond og Sara borti gata her selv om de bruker lengre tid enn meg på et løp. Vi har det gøy sammen. Det er det viktigste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Del Skrevet 14. april 2020 På de 5 km-løpene jeg har vært med på har under 30 min gitt en grei plassering, i verste fall blant de 20 % beste kvinnene. For mennene går (og skal det gå) noe raskere. Tenker at under 25 min på 5 km som kvinne faktisk er veldig bra! Enig med Isambard at de damene som løper 5 km på under 20 min ofte er aktive i organisert idrett. «Vanlige damer» bruker lengre tid! En del av de som løper raskest i kvinneklassen er også ofte ganske unge (ungdomsskole-/VGs-alder), og driver gjerne seriøst med friidrett eller satser på flere ulike idretter. Uansett tenker jeg at alle som klarer å løpe/jogge fem kilometer i strekk, enten det går på 18 minutter eller 38 minutter, har vunnet over alle de som ikke er i stand til det og som tilbringer ettermiddagene på sofaen hjemme 😛 VELDIG mange kvinner i alderen 20-50 år er ikke i stand til å jogge/bevege seg 5 km på under 30 minutter. Anonymkode: 1462b...c96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå