AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Del Skrevet 14. april 2020 Jeg er i ok form, greier å løpe noen kilometer, men har som mål å kunne løpe halvmaraton. I tillegg ønsker jeg å trene styrke, både før å løpe mer økonomisk men også fordi jeg ønsker å stramme opp litt. Til dere som trener styrke og kondisjon, hva er deres beste tips for å få til begge deler? Hvordan bør man trene for å få mest utbytte av hver økt? Bør man trene styrke én dag, og kondisjon en annen? Har dere fridager? Anonymkode: 336a7...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Del Skrevet 14. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i ok form, greier å løpe noen kilometer, men har som mål å kunne løpe halvmaraton. I tillegg ønsker jeg å trene styrke, både før å løpe mer økonomisk men også fordi jeg ønsker å stramme opp litt. Til dere som trener styrke og kondisjon, hva er deres beste tips for å få til begge deler? Hvordan bør man trene for å få mest utbytte av hver økt? Bør man trene styrke én dag, og kondisjon en annen? Har dere fridager? Anonymkode: 336a7...09a Tipsene går gjerne på at man trener kondisjon og styrke på forskjellige dager, ja. Om det må skje samme dag så trener du kondisjon før styrkeøkten. Du bør også ha fridager i hvert fall i starten. Etterhvert som kroppen tåler mer trening så kan kan du øke frekvensen på treningene. Du jogger litt og det er en effektiv form for kondisjonstrening. Jeg ville i begynnelsen satset på noen rolige langturer i uka. Løp og gå fort om hverandre. Etterhvert som du klarer å løpe lengre distanser sammenhengende så kan tiden være inne for litt intervalltrening. Det vil øke toppfarten din. Når det gjelder styrke så ville jeg betalt for en personlig trener som kan hjelpe deg i gang. For meg har det vært veldig effektivt. Anonymkode: 7b3d2...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. april 2020 #3 Del Skrevet 14. april 2020 Dette er en vanskelig kombinasjon som ikke er enkel å finne noen løsning på. Fordi folk har forskjellig utgangspunkt og genetikk. Noen er fødte løpere, men vil aldri bli best i løfting av tunge vekter f.eks. Andre vil kunne løfte tunge vekter, men ikke klare å løpe noe særlig. Det er som er greia her er at du kan ikke bli best i begge så du må fire litt på noen krav. Hva kan du gi slipp på. Tenker du mye styrke må du trene kondisjon lettere for ellers vil ikke styrken komme. Tenker du masse kondisjon så kan ikke styrketreningen være så tung. Skal du løpe halvmaraton så bør du ha mange lange turer. Dvs. disse er kansje de beste turene mtp. muskelstyrke fordi du bør trene masse i sone 1. Sånn sett trenger du strengt tatt ikke mere enn ei eller høyst to økter i uka der du trener med puls. Da ville jeg ha kjørt noen økter med styrketrening lik det f.eks. Jørgine driver med. Det er billig og god trening som er godt illustrert. Trener du på studio krever det en litt mere kompetanse for oppbygging av programmer f.eks. Jeg trener bare baseøvelser for det gir best resultat for minst mulig trening. Jeg ser ingen poeng i å trene bare for å trene. Ihvertfall ikke når man driver på 14-20 timer i uka. Kroppen må ha hvile og. Start forsiktig. Heller tren for lite enn for mye til å begynne med. Øk belastningen etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg trener fullkropp 3 ganger i uka med alle baseøvelsene inkl skulderpress/facepull. Utover dette liker jeg veldig godt å gå turer, elsker å gå! Løping er ikke noe for meg.(gjort det tidligere) Når man går så øker jo pulsen endel, som igjen forbrenner noe. Dager uten styrketrening ønsker jeg en lysbetont aktivitet som ikke skal være slit, svømme, sykle en tur, gå tur etc. Slappe av. Når man tipper 40år er bygging av muskler viktig, men også hvile utenom dette. Ikke lag et opplegg som skaper stress mentalt pga du MÅ gjennomføre det. Anonymkode: cec9c...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Del Skrevet 15. april 2020 På 14.4.2020 den 9.52, AnonymBruker skrev: Jeg er i ok form, greier å løpe noen kilometer, men har som mål å kunne løpe halvmaraton. I tillegg ønsker jeg å trene styrke, både før å løpe mer økonomisk men også fordi jeg ønsker å stramme opp litt. Til dere som trener styrke og kondisjon, hva er deres beste tips for å få til begge deler? Hvordan bør man trene for å få mest utbytte av hver økt? Bør man trene styrke én dag, og kondisjon en annen? Har dere fridager? Anonymkode: 336a7...09a Tren ulike dager og kjør bein som både er ett og to beins. Utfall, knebøy og markløft er glimrende øvelser. Også lurt å jobbe med eksplosivitet som hoppende bulgarske splittbøy og boxjumps. Anonymkode: 2d37b...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå