AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Hei. Jeg skal ta koloskopi den 24.04 og gruer meg skikkelig. Jeg er ganske ung, 26 år gammel. Er adoptert så vet ingenting om min familie sin helse. Men nå har jeg slitt en del en god stund. Har hatt kronisk forstoppelse i snart 5 mnd( hjelpemiddel for å gå på do) tok meg 3 uker før jeg faktisk ba om hjelp hos legen. Blitt litt bedre nå , men mye smerte når jeg går på do og etter. Kommer av og på smerter på venstre side av mage. Av og til kommer det så fort , og det skjærer skikkelig. Jeg skal også ta CT, . Jeg har hatt nattesvette, mye luft og mye plager. Noen som kjenner eller har tamrmkreft, som vil fortelle litt hvordan symptomene var? Legen min går litt frem og tilbake på 2 ting, tarmkreft eller divertikulitt. Snakket litt om polypper også, men vanskelig å si før man får tatt en koloskopi. Dette er ikke ett tulleinnlegg , håper på seriøse svar. Takk på forhond ❤️ Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Smertene kommer selvom jeg ikke har vært på toalettet. TS Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Det høres ut som IBS. Det er svært liten sjanse for at du har kreft mtp alderen din, og symptomene er heller ikke de mest uttalte. Har du avlagt avføringsprøve? Anonymkode: bcde3...02d 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som IBS. Det er svært liten sjanse for at du har kreft mtp alderen din, og symptomene er heller ikke de mest uttalte. Har du avlagt avføringsprøve? Anonymkode: bcde3...02d Nei det er ikke IBS. Jeg er ikke ute etter som, jeg er ute etter andre sine svar. Vet det er liten sjanse for det. Men nå har jeg tatt blodprøver og avføringsprøve som tillsir noe er virkelige galt. Og det er derfor jeg spør om andre sine erfaringer. Jeg vil ikke høre hva DU tror eller tenker. Men takk for at du bidrar med ditt. Anonymkode: 8d668...74a
Ellevill Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Jeg synes det er veldig rart av legen din å diagnostisere deg før koloskopi og CT. Skjønner godt du blir engstelig! Jeg er tror det er svært liten sjanse for kreft! Dette går nok bra! Lukk til og hold oss oppdatert! 😊👍 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Ellevill skrev: Jeg synes det er veldig rart av legen din å diagnostisere deg før koloskopi og CT. Skjønner godt du blir engstelig! Jeg er tror det er svært liten sjanse for kreft! Dette går nok bra! Lukk til og hold oss oppdatert! 😊👍 Neida han har ikke diagnoser meg enda, bare fått litt svar på prøver og litt forskjellig , han er også tarmspesialist faktisk. Han vet hva han snakker om. Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som IBS. Det er svært liten sjanse for at du har kreft mtp alderen din, og symptomene er heller ikke de mest uttalte. Har du avlagt avføringsprøve? Anonymkode: bcde3...02d Ble litt skrivefeil her. Autokorekten. Det jeg mente var at jeg ikke er ute etter hva dette kan være. Vi vet NESTEN sånn ca. Mye jeg ikke skriver her. Så værsåsnill bare forhold deg til spørsmålet mitt, ikke noe annet. Ts Anonymkode: 8d668...74a
Ellevill Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Neida han har ikke diagnoser meg enda, bare fått litt svar på prøver og litt forskjellig , han er også tarmspesialist faktisk. Han vet hva han snakker om. Anonymkode: 8d668...74a En nær slektning har hatt tarmkreft. Opplevde friskt blod i avføring, men lite smerter. Fjernet 30 cm tarm. Ikke behov for cellegift/stråling. Personen var ca 70 år. Ca 10 år siden nå, ingen tilbakefall.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 FORHOLD DERE TIL SPØRSMÅLET. JEG VIL IKKE HØRE HVA DETTE KAN VÆRE ELLER HVA DERE TROR. JEG VIL HØRE ANDRE SINE ERFARINGER. GRUNN TIL DETTE ER AT VI HAR EN VISS ANING, FLINK LEGE, OG MYE OPPFØLGING OG RESULTATER PÅ BLODPRØVER/AFØRINGSPRØVER. HERRETER SVARER JEG IKKE PÅ TIL DERE SOM TROR DERE VET HVA DETTE KAN VÆRE. TS Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, Ellevill skrev: En nær slektning har hatt tarmkreft. Opplevde friskt blod i avføring, men lite smerter. Fjernet 30 cm tarm. Ikke behov for cellegift/stråling. Personen var ca 70 år. Ca 10 år siden nå, ingen tilbakefall. Så bra det gikk bra ❤️ Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Har hatt tykktarmskreft så kan si litt om symptomene jeg hadde. Slet med å gå på do, blod i avføring og følelsen av å ikke få alt ut når jeg gikk på do. Konsistensen var også annerledes. Mye luft i magen og vekttap. Var en del sliten. Med tanke på alderen din er det kanskje ikke sannsynlig at det er tarmkreft, men det forekommer jo. Jeg var 30 da jeg fikk diagnosen så det skjer jo.. Men selv om det skulle vise seg å være tarmkreft så kan det også gå bra! Jeg har vært frisk i noen år nå. Håper det viser seg å ikke være noe alvorlig, masse lykke til! Anonymkode: 3f190...895
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hatt tykktarmskreft så kan si litt om symptomene jeg hadde. Slet med å gå på do, blod i avføring og følelsen av å ikke få alt ut når jeg gikk på do. Konsistensen var også annerledes. Mye luft i magen og vekttap. Var en del sliten. Med tanke på alderen din er det kanskje ikke sannsynlig at det er tarmkreft, men det forekommer jo. Jeg var 30 da jeg fikk diagnosen så det skjer jo.. Men selv om det skulle vise seg å være tarmkreft så kan det også gå bra! Jeg har vært frisk i noen år nå. Håper det viser seg å ikke være noe alvorlig, masse lykke til! Anonymkode: 3f190...895 Samme som jeg sliter med selv, mye luft, følelsen av å ikke få tømmet meg, blod/slim. En del smerter, er som sagt noe som knivstikker meg.... I begynnelsen var det ikke sånn, da var det bare veldig kraftig forstoppelse, og legen trodde det var hemorider. Og det stemte, indre hemorider. Men så begynte jeg å få det værre og værre, lav blodprosent var noe som legen snudde brått. Så no mener legen at hemoridene kommer av forstoppelsen. Er ganske nervøs ja. Tok Anoskopi men fikk desverre ikke tømt meg nok, så han fikk ikke gått så langt inn. Men det kan som sagt være divertikulitt, betente utposninger eller hva det no var. Så godt at ting gikk så bra med deg og takk for oppmuntrende ord ❤️ TS Anonymkode: 8d668...74a
entropia Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme som jeg sliter med selv, mye luft, følelsen av å ikke få tømmet meg, blod/slim. En del smerter, er som sagt noe som knivstikker meg.... I begynnelsen var det ikke sånn, da var det bare veldig kraftig forstoppelse, og legen trodde det var hemorider. Og det stemte, indre hemorider. Men så begynte jeg å få det værre og værre, lav blodprosent var noe som legen snudde brått. Så no mener legen at hemoridene kommer av forstoppelsen. Er ganske nervøs ja. Tok Anoskopi men fikk desverre ikke tømt meg nok, så han fikk ikke gått så langt inn. Men det kan som sagt være divertikulitt, betente utposninger eller hva det no var. Så godt at ting gikk så bra med deg og takk for oppmuntrende ord ❤️ TS Anonymkode: 8d668...74a Den lave blodprosenten tyder jo på at det kanskje kan være noe ja. Har de tatt en CEA blodprøve? Du har vel kanskje havnet i pakkeforløpet for tarmkreft? (Der havner en vel også ved mistanke om kreft når en er ung). Anonym som svarte deg om symptomer, bare ikke så anonym lenger😅 Endret 14. april 2020 av entropia
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, entropia skrev: Den lave blodprosenten tyder jo på at det kanskje kan være noe ja. Har de tatt en CEA blodprøve? Du har vel kanskje havnet i pakkeforløpet for tarmkreft? (Der havner en vel også ved mistanke om kreft når en er ung). Anonym som svarte deg om symptomer, bare ikke så anonym lenger😅 Hahaha 🤣 litt usikker på hva CEA? Vet bare at de har en mistanke pga det visse prøver har vist 😅 men for all del, det kan være noe helt annet selvfølgelig. Ts Anonymkode: 8d668...74a
entropia Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha 🤣 litt usikker på hva CEA? Vet bare at de har en mistanke pga det visse prøver har vist 😅 men for all del, det kan være noe helt annet selvfølgelig. Ts Anonymkode: 8d668...74a CEA er en blodprøve de tar som eventuelt viser markører for tarmkreft. En kan ha tarmkreft selv om den er negativ da, Men den gir visst ikke falsk positiv. Håper du slipper kjapt til på CT, du får vel kanskje ikke endelig svar før den og biopsi-resultater er klare.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 44 minutter siden, entropia skrev: CEA er en blodprøve de tar som eventuelt viser markører for tarmkreft. En kan ha tarmkreft selv om den er negativ da, Men den gir visst ikke falsk positiv. Håper du slipper kjapt til på CT, du får vel kanskje ikke endelig svar før den og biopsi-resultater er klare. Ååå, nei den har ikke jeg hørt noe om, men de tok en sånn blodprøve som viste blodprosent, husker ikke helt hva de sa, men den var veldig lav🤔 men tror de kan noken lunde se hva problemet er ganske fort på en koloskopi, legen ville være veldig sikker så derfor en CT, men han mente at de ville få svar på koloskopien, men at det var forsvarlig av han å bestille skal dit den 24.04.(koloskopi) Blir nervepirrende og spennende. Skal oppdatere når jeg får resultatene. 😁 Ts Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 Mangen folk har blod i avføringen luftsmerter og slim i avføringen bare pga ibs. Jeg kjenner mangen som har ibs. det er nok ibs godta at legen ta feil. Anonymkode: 6aee1...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det stemmer jo ikke! Tarmkreft blir ofte oppdaget for sent til at det er noe å gjøre med. Jeg mistet min far til tarmkreft. Hos han ble det oppdaget ved at han kastet opp mengder med frisk blod. Da var svulsten vokst inn i magesekken og blokkerte for passasjen ut av magen. Han ble operert og de fjerner store deler av tarmen, resterende tarm holdt på å dø den også etter noen dager, og han måtte fjerne ytterligere tarm og få den lagt ut. Mye komplikasjoner, han døde etter 4 års sykdom. Anonymkode: ed7a3...61e Kondolerer så mye ❤️ trist å lese. Ts Anonymkode: 8d668...74a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 Kan du snakke med legen din om bekymringen din? Mange leger har få pasienter om dagen og har tid til telefonkontakt. Jeg forstår at du er redd, men måten du svarer andre på i denne tråden er ubehagelig og ufin. Det eskalerer type svar du får. Håper du har noen å snakke med, og at du er mindre aggressiv i virkeligheten enn du er i denne tråden. Anonymkode: db52d...398 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du snakke med legen din om bekymringen din? Mange leger har få pasienter om dagen og har tid til telefonkontakt. Jeg forstår at du er redd, men måten du svarer andre på i denne tråden er ubehagelig og ufin. Det eskalerer type svar du får. Håper du har noen å snakke med, og at du er mindre aggressiv i virkeligheten enn du er i denne tråden. Anonymkode: db52d...398 Aggressiv er jeg langt ifra, jeg sier ifra at folk ikke har noe med hvordan blodet mitt ser ut. Det er heller ikke lov å leike doktor her på KG. Selvom du er lege eller jobber innenfor. Jeg ga tydelig svar på at jeg vil kun ha svar på det jeg spurte om , ikke noe annet og det må voksne folk respekterer. Som du ser så har jeg også svart de som har skrevet om tarmkreft, der har jeg skrevet på en fin og en skikkelig måte, og det er fordi de svarer på det jeg spør om.Ja jeg prater ofte med legen min. Ts Anonymkode: 8d668...74a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå