Gå til innhold

Jeg har mest sannsynlig MS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nedsatt syn på ene øyet og fikk MR. Så det jo med en gang på MR og fikk egentlig diagnosen med en gang da. Måtte ta spinalpunksjon for å få endelig diagnose da, som alle må.  Er jo bare å få MR av hodet så får du svaret. Var vel i gamle dager det tok lang tid å få diagnosen. Det kan du jo også sikkert ta privat hvis du ikke vil vente

Anonymkode: 22895...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan påvise MS med hjernescanning. Det er ikke en sykdom man kan fake. Ta en scanning og se hva den viser. Hvis flere i familien har MS, hvordan tørte du å få barn da?

Anonymkode: 6e5c5...80a

Ehh, hva er dette slags svar?! For det første; selv om mange i familien har det betyr det ikke at barna får det. For det andre, det går an å ha et godt liv med MS. Mener du at det er verre å ha MS enn å aldri ha blitt født i det hele tatt??

Anonymkode: 88a45...fd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh, hva er dette slags svar?! For det første; selv om mange i familien har det betyr det ikke at barna får det. For det andre, det går an å ha et godt liv med MS. Mener du at det er verre å ha MS enn å aldri ha blitt født i det hele tatt??

Anonymkode: 88a45...fd5

Jeg mener at om du vet du kan få en sykdom som gjør deg sterkt handicapped så bør du i det minste ha lagt opp en plam for hvordan barna dine skal bli ivaretatt når du selv ikke lenger er i stand til å ivareta de. Syns du folk med begynnende  ALS f.eks. bare burde hoppe i det og få en skokk med unger?

Anonymkode: 6e5c5...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallfall fått avklart om det er MS eller ikke, du har et ansvar for å ta vare på egen helse, spesielt når du har barn. Du kan ikke bare gå å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at om du vet du kan få en sykdom som gjør deg sterkt handicapped så bør du i det minste ha lagt opp en plam for hvordan barna dine skal bli ivaretatt når du selv ikke lenger er i stand til å ivareta de. Syns du folk med begynnende  ALS f.eks. bare burde hoppe i det og få en skokk med unger?

Anonymkode: 6e5c5...80a

Det er stor forskjell på å ha en sykdom selv, og at sykdommen forekommer i familien. Du kan heller ikke sammenligne MS og ALS, da ALS er en mye mer alvorlig sykdom. Det går fint an å ha MS og et tilsynelatende normalt liv med jobb, barn og fritidsaktiviteter. Jeg har MS selv, og kjenner flere med sykdommen som har så god effekt av medisiner at de ikke er nevneverdig plaget. Å få MS er ikke synonymt med å bli alvorlig handicappet!

Anonymkode: 88a45...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på å ha en sykdom selv, og at sykdommen forekommer i familien. Du kan heller ikke sammenligne MS og ALS, da ALS er en mye mer alvorlig sykdom. Det går fint an å ha MS og et tilsynelatende normalt liv med jobb, barn og fritidsaktiviteter. Jeg har MS selv, og kjenner flere med sykdommen som har så god effekt av medisiner at de ikke er nevneverdig plaget. Å få MS er ikke synonymt med å bli alvorlig handicappet!

Anonymkode: 88a45...fd5

Nå vet ikke jeg om MS er arvelig, men om det er det, så vet man vel ikke hvilken alvorsgrad man får det? Uansett, dette er en digresjon i forhold til hva TS spør om.

Anonymkode: 6e5c5...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg om MS er arvelig, men om det er det, så vet man vel ikke hvilken alvorsgrad man får det? Uansett, dette er en digresjon i forhold til hva TS spør om.

Anonymkode: 6e5c5...80a

Nei, det er stooor forskjell. Noen får bare et lesjoner og noen får så mange at man ikke kan telle dem. Disse personene kan se like friske ut, men ene sliter mye mer og vil sannsynlig gå over i progressiv MS.  Og det kommer an på hvor i hjernen man har lesjoner. 

Anonymkode: 22895...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk MS diagnosen i 2018 og jobber 50%..50% AAP  (er 40 år ) satser på å stå i jobb minst 10 år til.

Har attakvis type , (mildt rammet ) og går på bremsemedisiner.

Eneste måte å finne det ut  er ved MR og spinalpunksjon. Lesjoner viser som hvite prikker på MR bildene .

 

Mye skrekkscenarioer og usannheter som er skrevet over her.

Faktorer om man får MS:

-MS er ikke arvelig..men autoimmune sykdommer er.(leddgikt , psoriasis osv)

-MAn bor på den nordlige halvkule (folk i India får ikke MS feks)dette pga D vitamin mangel 

- man ble utsatt for passiv røyking som ung

-man hadde kyssesyken som ung

- 70 %  av kvinner får MS, det er omlag 12 000 i Norge med denne diagnosen.

 

Høres ute om du har helseangst .mange er redd for MS og ALS.

Eneste måten å finne ut er å ta MR og spinalpunksjon.

Har du symptomer ? mistet førlighet i arm/ ben?prikking/nummhenhet? dobbelsyn? mye trøtt ? ukonsentrert?

 

 

 

 

Anonymkode: fb3bf...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg om MS er arvelig, men om det er det, så vet man vel ikke hvilken alvorsgrad man får det? Uansett, dette er en digresjon i forhold til hva TS spør om.

Anonymkode: 6e5c5...80a

MS kan være arvelig, men det kan også utløses av andre faktorer. Hvis man har en miljøutløst MS er ikke sjansen for at ens barn får det større enn hos en frisk person. 

MS opptrer i ulike alvorsgrader. Primær progressiv MS er den mest alvorlige, og det finnes ikke godkjent behandling i Norge. Sekundær progressiv MS er nest mest alvorlig, og mange med den minst alvorlige typen, attakkvis MS, går over i sekundær progressiv type med tiden. Attakkvis MS er veldig ulik fra person til person, noen har 100% jobb og fungerer tilsynelatende fint, andre er ute av stand til å jobbe, noen bruker rullestol. Dette avhenger av både hvor agressiv sykdommen er, og hvor godt kroppen responderer på bremsemedisiner. 

Anonymkode: 88a45...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...