Gå til innhold

Jeg har mest sannsynlig MS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere i familien min har det. Jeg har alle symptomer jeg finner om det. Er 23 år og 2 barnsmor. Skal gifte meg i høst men jeg tror det er best å avlyse så han ikke låser, seg til en som er hemmet til funksjoner. 

Jeg skal forsette å prøve meg på utdanning men kreftene mine svekker bare mer og mer. Jeg lurer på om jeg venter lenge med å få diagnosen som sikkert må utredes lenge, om jeg da kan få ung uføre? Vil så gjerne ha utdanning, men kommer ikke til å klare meg på uføre penger. 

Anonymkode: 18fa4...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg spør er fordi man skal ha blitt syk før fylte 26 år for å få ung uføre, men ms er jo en sykdom som man bare får. 

Anonymkode: 18fa4...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært til lege og vil vente. 

Anonymkode: 18fa4...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta turen til lege å start på utredning, ikke ta sorgene på,forskudd. I dag finnes gode medisiner for å bremse utvikling av MS, ta turen til lege og bli utredet, start på medisiner så får du stoppet utvikling på MS, dersom det viser seg at det er MS som blir diagnose. 

Anonymkode: fabd1...b33

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spesielt at mange har det når det ikke er arvelig. Og tobarnsmor på 23 år som ønsker trygd? Hm... 

Anonymkode: 16bda...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til legen og til utredning. Hvis det er MS så vil du da kunne starte på feks bremsene medisiner som gjør at du kan leve et normalt liv. Og jo lenger tid du venter jo mer tid mister du...

Men hvilke symptomer har du?

Og det er litt tidlig å planlegge med ufør, hvorfor ikke gjøre noe for at du skal kunne følge drømmene dine i stedet?

 

Anonymkode: 0981b...9c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snødråpe

Om du er stresset kan du begynne å føle på at du er syk. Gå til lege uansett siden mange i familien har det, men ikke ta sorgene på forskudd. Det finnes bremsemedisiner du burde begynne på så snart som mulig om du har MS. Det kan være at du "bare" har vitaminmangler og derfor føler deg sliten og dårlig. 

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er litt tidlig å planlegge med ufør, hvorfor ikke gjøre noe for at du skal kunne følge drømmene dine i stedet?

 

Anonymkode: 0981b...9c1

Dersom mange er ufør grunnet MS i familien, så er det lurt å planlegge for det om man blir syk. Det er kanskje vanskelig å forstå dersom du ikke har syke i familien selv, men mange får helt ødelagt økonomi fordi de forsøkte seg for lenge i arbeidslivet når de åpanbart var for syke. Har sett det i egen familie. Ikke alle kan leve på luftslott og drømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent

Svekket syn?

attak?

prikking i hender og føtter?

Du har aldri vært til lege? Dette blir for dumt. Gå til lege og få henvisning til nevrologisk avd hvis du tror du har MS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe poeng å avlyse bryllup hvis dere har 2 barn sammen. Dere er jo lenket sammen pga de 

Anonymkode: c0a8b...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sliter jeg med å tro på, rett og slett. 
 

Hvis du har MS i familien din vet du hvordan sykdommen forløper, du vet hva som kan gjøres for å bremse det og du vet hva du må gjøre. Dessuten har du da allerede snakket med mannen din om sykdommen, ikke om DIN sykdom men om MS sånn generelt. Sånn sett så bør du jo vite hva han tenker og hvordan han vil reagere. 
 

Om jeg var kommende brudgom her ville jeg nok vurdert å avlyse, ja. Ikke fordi du havner i rullestol eller blir pleietrengende. Men fordi du ikke deler så viktige hendelser i ditt liv med meg, og fordi du er tiltaksløs. 
 

Er du redd for diagnosen, og at det er derfor du vegrer deg for å gå til legen, så beklager jeg. Det har jeg god forståelse for. 

Anonymkode: e8795...1ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo relativt lett å diagnostisere MS, det viser på MR, og i prøver sv spinalveske. 

 

Få diagnose då tidlig som mulig, så du får uføretidspunkt før 26 år. 

Du får AAP når du studerer og lån fra lånekassen. 

Mest viktig er å få diagnose så tidlig som mulig, slik at du kan starte behandling. 

Vet forresten ikke om det høres så MS aktig ut, «har alle symptomer på dette»? 

Om du har en klinisk episode av MS så vet du som regel om det 🤔

Anonymkode: d559e...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lite energi går heldigvis i bølger, og det er gjerne andre ting som kan hemme deg mer. Ville ikke tatt sorgene på forskudd, har du attakksvis er du rimelig symptomfri i mellom attakkene, er du progressiv er det jo litt verre. Uansett så vet du ingenting før du blir testet for om du i det hele tatt har MS, det er kun ca. 10% arvelig. Har MS selv, og lever med symptomene, men har likevel bestemt meg for å leve et rikt liv. Det går an å tilpasse livet ganske så mye om man bare vil -ja igjen handler det jo om hvor hardt rammet man er da selvfølgelig. Kom deg til legen du så du får time hos nevrolog så fort som mulig, bedre å være føre av -men råder deg til å holde motet oppe og ikke sørge over noe før du vet hva du står ovenfor. Og om du får beskjeden, bruk fantasien, du kan fortsatt arbeide og/eller gjøre mye positivt med livet ditt selv om du ikke er 100%. :)

Anonymkode: 956e2...bca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2020 den 22.33, Pastpresent skrev:

Svekket syn?

attak?

prikking i hender og føtter?

Du har aldri vært til lege? Dette blir for dumt. Gå til lege og få henvisning til nevrologisk avd hvis du tror du har MS. 

Enig. Jeg gikk selv til lege fordi jeg var redd Als, da fikk jeg heldigvis utelukket det og MS. Alt bedre etterpå, selvom jeg må leve med leamus rykninger i kroppen. 

Ts gå til lege, så du vet. 

Anonymkode: f0c35...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har MS, så er det bedre jo fortere du får begynt på medisiner. Reis til lege med en gang og be om en utredning. Alderen din er typisk alder der MS slår ut. MS er lett å utelukke ved enkle tester som MR og spinalpunksjon. 

Dersom det viser seg at du har MS så må jeg bare si at det går helt fint å ha et godt liv med MS. Jeg er 30 og har hatt det i ca 10 år (diagnostisert noen år senere), har selvsagt problemer av ulike slag (smerter, utmattelse, kraftsvikt, synsproblemer), men man kan ha et bra liv! 

Lykke til med utredning! 

Anonymkode: 88a45...fd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

23 år, 2 barn, uten utdannelse, ugift og nå kommer sykdom så man skal leve på trygd. Likevell er det de som venter med å få barn til livet er på plass som får høre om hvor ego de er. Nei, det er faktisk ikke dumt å vente til man har sitt eget liv på stell før man skaffer seg ansvar for andres liv!

Sorry, utblåsning etter stygg kommentar tidligere i dag..forstår at ts ikke får gjort noe med den delen nå. Men da må du ta ansvar nå i det minste. Om ikke din egen, så må du tenke på framtiden til barna dine. Sett deg ned og snakk med forloveden din så fort som mulig. Dete skal gifte dere om et par mnd så jeg regner med at dere kan snakke sammen og har kjent hverandre lenge. Er han en oppegående mann som virkelig elsker deg og barna så blir han med videre. Som andre her sier så bør du ta det opp med lege/utredes så fort som mulig. Da kan du få mer penger av staten. Kanskje utdanning kan tilrettelegges? Viktig at du prøver å tenke på framtiden og at du ikke satser alt på Norges felleskasse som så mange andre gjør. Er det noe du evt. kan jobbe med hjemmefra? 

Anonymkode: 0a49d...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2020 at 1:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri vært til lege og vil vente. 

Anonymkode: 18fa4...b35

Ser tråden er noen måneder gammel, men håper du sjekker innom!

Dø bør ikke vente med å gå til lege, i hvertfall ikke om du svekkes mer og mer. Gjennom behandling får du nemlig bremsemedisiner som kan hjelpe deg til et langt og godt liv. Jo lengre du venter, jo mer handikappet kan du bli. Og det vil du vel ikke?

Jeg har attakksvis MS og er svekket i perioder, men ikke hele tiden, i gode perioder kan jeg trene og være aktiv som bare det. Det ble litt tullete for meg i starten, så jeg begynner ikke med bremsemedisiner før nå, men jeg merker jo allerede at den første lange perioden med svekkelse er over for nå, og det tar da noen år før jeg vil få et nytt attakk. Har planer om både reise, et godt liv (delvis i jobb selv om jeg kanskje får ufør nå) og et aktivt liv så lenge det går. Jeg har en i slekten som hadd MS før bremsemedisiner kom, og han drev gård til han var gammel. 

Om det er progressiv så er det mye tøffere, men av den grunn er det enda viktigere å komme seg inn under helsevesenet og få behandling!! Det å få medisiner som gjør at alt går langsommere er gull verdt.

Om mannen din ikke har noe i mot det så ville jeg sett positivt på fremtiden, giftet meg og fått barn -du kan være i god form i 40-årene til du om du får hjelp. :)

Anonymkode: 956e2...bca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alle blir alvorlig syke og trenger uføretrygd, så ville ikke tatt sorgene på forskudd. Søsteren min har MS. Hun er aktiv og jobber 100 % til tross for sykdommen. Dårlige perioder innimellom, men ifg henne ikke så ille at hun ikke kan jobbe eller fungere i hverdagen 

Anonymkode: 3113a...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er syk må du få medisinsk hjelp. Det er bra medisin å få for tiden, utsetter funksjonshemming med flere tiår. 

Anonymkode: d559e...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan påvise MS med hjernescanning. Det er ikke en sykdom man kan fake. Ta en scanning og se hva den viser. Hvis flere i familien har MS, hvordan tørte du å få barn da?

Anonymkode: 6e5c5...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...