FruE Skrevet 3. april 2006 Forfatter #201 Del Skrevet 3. april 2006 Da var kontroll på KK overstått, og det gikk fint! Pjokken har vokst MYE siden sist, og ble estimert til å være ca 4200 gram nå. Klaget min nød om forstoppelse til legen, og fikk hans "velsignelse" til å ta mini-klystér. Det hørtes nesten ut som han anbefalte det, og da ikke bare pga forstoppelsen... Så nå skal jeg snart ta det, og så får vi se om det blir noen rier ut av det. Det er jo absolutt ikke min motivasjon for å ta det, men det er ikke noe minus om så skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 4. april 2006 Forfatter #202 Del Skrevet 4. april 2006 Huff altså, har fått litt angst jeg nå! Pjokken har jo tross alt vokst 1 kg på tre uker. Dvs. at om jeg går en uke på overtid er han sannsynligvis over 5 kg! Rent fysisk føler jeg meg mye bedre i dag, etter å ha tatt klystér i går, så sånn sett har jeg ikke noe problem med å gå på overtid. Men er livredd for å få en kjempebaby, revne masse og slite med det i ettertid. Skal til jordmor i morgen, og da skal jeg formidle at jeg har angst. Typisk meg å alltid skulle være tøff i trynet, men i morgen må jeg bare klare å få frem at jeg er redd. Håper hun kan sjekke modning iallefall, og helst strekke & tøye litt for å få fortgang på ting. Når jeg nevnte for flere måneder siden at både jeg og min søster var veldig store når vi ble født, følte jeg ikke at jeg fikk noe særlig forståelse for at det skulle være et problem. Og hun sa at de har som policy på Haukeland å ikke sette igang fødsler selv om barnet er veldig stort. Heller ikke på poliklinikken i går, fikk jeg noe særlig "medfølelse", bortsett fra at han anbefalte klystér da... Han fokuserte ellers kun på at dette var en stor og sterk gutt, og at det er positivt. Jeg er selvsagt enig i at det er kjekt å få en robust unge altså, men alt med måte.... Skal til akupunktur på fredag, og da skal jeg be på mine knær om å få igangsettingsnåler. Akupunktøren skal så klart ha fri hele påskeuken, så tror jeg må få henne til å anbefale en annen slik at jeg kan få mer akupunktur i neste uke også. Om han ikke bestemmer seg for å komme ut før den tid da. Det er jo lov å håpe! Nå skal jeg gå meg en tur, med en del trapper lagt inn i ruten... Skal også stikke på apoteket og kjøpe mer klystér. Selv om det ikke ble noe rier ut av det i går, så gir jeg meg ikke så lett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 4. april 2006 #203 Del Skrevet 4. april 2006 Hei! Oj! Her var det en som var fødeklar, ja! Skjønner deg godt, jeg. Jeg er også redd for å få en STOR baby, med de eventuelle problemene det kan medføre. Uansett er det jo hodet som er det største på barnet, og hodeomkretsen er kanskje ikke så avhengig av barnes totale vekt? (Eller er jeg helt på bærtur nå...?) Husker ikke akkurat hvilken dato du har termin, men er det ca to uker til? Lykke til med fødselen da, om kjærringrådene skulle vise seg å virke, og du er i gang med rier om ikke lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 4. april 2006 #204 Del Skrevet 4. april 2006 Her er det spennende tider! Masse lykke til når ting skjer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wasabi Skrevet 4. april 2006 #205 Del Skrevet 4. april 2006 En stor og sterk gutt er jo kjempeflott, FruE! Men jeg har forståelse for at du er engstelig for å føde hvis han blir mye større. Jeg har begynt å tenke på det samme selv (enda jeg bare er 26 uker men syns magen har vokst sånn og tok det opp med jordmor men alle mål er visst normale). Ta det opp med jordmoren din! Ønsker deg en flott uke og til lykke hvis fødselen plutselig skulle starte! (Og ps. jeg skal også til akupunktøren vår fredag, så kanskje vi sees? Jeg er blondinen med pingvin-gange!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 7. april 2006 #206 Del Skrevet 7. april 2006 Hvor har det blitt av FruE da? Har trappegåing og akupunktur gjort at hun er opptatt med andre ting enn KG? Noen som vet? Jeg er så spent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 9. april 2006 Forfatter #207 Del Skrevet 9. april 2006 Hvor har det blitt av FruE da? Har trappegåing og akupunktur gjort at hun er opptatt med andre ting enn KG? Noen som vet? Jeg er så spent! ← Neida! Ingen spennende grunn til at jeg ikke har vært her inne og oppdatert! Null action foreløbig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wasabi Skrevet 9. april 2006 #208 Del Skrevet 9. april 2006 Hei FruE! Kikket etter deg på fredag Da jeg lå på benken hos Ingunn (og var helt utslått av svangerskapskløe) så fortalte hun om en veldig sprek gravid som hadde vært hos henne tidligere samme dag som hadde bare en uke til termin og som hadde vært lite plaget heldiggrisen Ønsker deg en god påske med håp om en flott fødsel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 9. april 2006 Forfatter #209 Del Skrevet 9. april 2006 En stor og sterk gutt er jo kjempeflott, FruE! Men jeg har forståelse for at du er engstelig for å føde hvis han blir mye større. Jeg har begynt å tenke på det samme selv (enda jeg bare er 26 uker men syns magen har vokst sånn og tok det opp med jordmor men alle mål er visst normale). Ta det opp med jordmoren din! Ønsker deg en flott uke og til lykke hvis fødselen plutselig skulle starte! (Og ps. jeg skal også til akupunktøren vår fredag, så kanskje vi sees? Jeg er blondinen med pingvin-gange!) ← Joda, det er absolutt bra med en stor og sterk gutt! Og siden både jeg og mannen er høye, og jeg og min søster var veldig store når vi ble født, så hadde jeg vel blitt bekymret om han ikke hadde vært stor også tenker jeg. Symfysemålet mitt er forresten ikke spesielt stort, selv om babyen er stor og jeg har rikelig med fostervann. Rart i grunn, forstår meg ikke helt på det. Ingen blondiner hos akupunktøren (bortsett fra akupunktøren selv da )! Og ingen fødsel som startet etter behandlingen. Har ikke bestilt flere timer til etter påske, for da håper jeg at jeg allerede har født. Men i motsatt fall skal jeg nok ringe dit tirsdag morgen ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 9. april 2006 Forfatter #210 Del Skrevet 9. april 2006 Hei FruE! Kikket etter deg på fredag Da jeg lå på benken hos Ingunn (og var helt utslått av svangerskapskløe) så fortalte hun om en veldig sprek gravid som hadde vært hos henne tidligere samme dag som hadde bare en uke til termin og som hadde vært lite plaget heldiggrisen Ønsker deg en god påske med håp om en flott fødsel! ← Der var du ja!! Koselig med "komplimenter" da! Men joda, jeg har vært heldig, det må jeg si. Selv om jeg jo har hatt mine plager, så kan det ikke sammenlignes med hva en del andre må gjennomgå. Den kløen din høres jo helt grusom ut! God påske til deg og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 9. april 2006 Forfatter #211 Del Skrevet 9. april 2006 Her er det spennende tider! Masse lykke til når ting skjer! ← 1000 takk!!! Skal være litt flinkere til å oppdatere nå som det forhåpentligvis nærmer seg med stormskritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 9. april 2006 Forfatter #212 Del Skrevet 9. april 2006 Da får jeg vel bare litt for 39 uker!! I dag har formen vært på topp, så jeg og mannen har vært på en liten fjelltur! For "vanlige dødelige" kan det vel knapt kalles fjelltur, men for en høygravid synes jeg det var en bra prestasjon. Koste oss med kaffe og boller i solen, og synes egentlig livet var ganske så flott! Sa til mannen når vi gikk oppover at "neste søndag kan det hende vi går her med barnevogn!". En fin tanke ja I går kveld var vi ute på restaurant og spiste en fantastisk seks-retters middag. Vi må jo prøve å kose oss mest mulig nå den siste tiden som to. Har vel forresten ikke oppdatert etter jordmorbesøk. Det gikk fint, men de har som policy å ikke sjekke modning, så det ble ikke aktuelt. Så da ble det bare de vanlige tingene, og alt var greit. Hun snakket litt om at store barn kan være veldig krevende i begynnelsen, og at de gjerne tar blodprøver av de for å følge med på blodsukkeret som kan bli for lavt. I noen tilfeller må de få MME de første dagene til melken kommer. Jeg måtte også være forberedt på å ha han konstant ved puppen i begynnelsen, da store barn rett og slett trenger mere mat! Jeg har ikke fullt så mye angst for å gå over tiden nå, som jeg hadde tidligere i uken. Har blitt litt beroliget av å ha lest og blitt fortalt at barnet vokser lite etter uke 38, og særlig på overtid. Får håpe det stemmer for oss også! Men så snakket jeg med en venninne i dag som gikk to uker over, og som mente at hennes sønn vokste masse de fire siste ukene Uansett, prøver å ikke bekymre meg, naturen får bare gå sin gang. Men det er jo lov til å håpe på at fullmåne på torsdag kan sette fart på sakene! Iallefall hvis vi kombinerer det med pinnekjøtt, trappegåing, et halvt glass rødvin og litt sengekos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 13. april 2006 Forfatter #213 Del Skrevet 13. april 2006 Hurra, nå har vannet gått!!! Var oppe og tisset, og i det jeg la meg under dynen igjen kjente jeg at det bare strømmet ut. Hadde heldigvis tisselaken... Ikke noe rier foreløbig (tror jeg, har noen veldig svake smerter innimellom), men kjenner at jeg er litt giret, så jeg tror ikke jeg får sove mer. Har heldigvis hatt fem gode timer med søvn, så jeg klarer meg. Verre med mannen som ikke har sovet to en gang, så jeg håper han får sove litt mer. Ringte på føden, og de sa (som jeg regnet med), at hvis ikke riene har begynt utpå ettermiddagen, så skal vi komme opp der for kontroll. Så da får vi bare vente i spenning. Kjenner meg egentlig veldig rolig, og er bare utrolig glad fordi det sikkert blir baby i løpet av en dag eller to! Var forresten på jordmorkontroll i går, og det gikk fint. Hodet hadde endelig festet seg! Ellers fikk jeg litt utslag på sukker i urinen, og jeg måtte innrømme at jeg hadde spist masse smågodt på kino kvelden før... Det kunne absolutt være grunnen sa hun, men hadde det skjedd tidligere i svangerskapet ville de sett an en urinprøve til, og så evt. sjekket mer opp i det. Lurer på om jeg skal spise litt jeg? Må jo prøve å finne på noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 13. april 2006 #214 Del Skrevet 13. april 2006 Så spennende! Lykke til - og gleder meg til å komme inn hit etter påske Dette skal gå så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 13. april 2006 #215 Del Skrevet 13. april 2006 Så moro at det er noe i gjerde... Masse lykke til! Blir jo kjempespennende å følge med her nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 13. april 2006 #216 Del Skrevet 13. april 2006 Hei FruE! Spennende! Nå skjer det noe!! Ser ut til at du slår meg på målstreken, der... Kanskje har du allerede blitt mamma? Hvis ikke så vil jeg ønske deg all mulig lykke til med den nært forestående fødselen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruE Skrevet 17. april 2006 Forfatter #217 Del Skrevet 17. april 2006 Endelig hjemme igjen!! Og det med verdens skjønneste lille pjokk!! Etter at vannet gikk natt til skjærtorsdag, gikk det noen timer før det skjedde noe særlig. Men sånn rundt kl 13-14, begynte jeg å få litt rier. Vi dro opp til KK ca kl 17 for kontroll slik de hadde sagt når jeg ringte om natten. Jeg syntes jeg hadde ganske vondt da, så jg håpte å få bli. Men regnet ikke med det, siden riene ikke var regelmessige. Og det fikk vi nok ikke nei! Jeg fikk på sensorer for å måle fosterlyd og livmorsammentrekninger. Etterpå sa jordmoren at dette var bare kynnere, så vi kunne bare dra hjem. Hun mente ikke det var vits å undersøke meg nærmere, og sa at når riene kom ville jeg kjenne at det var noe helt annet enn det jeg hadde. Så ca kl 1845 var vi hjemme igjen. Merket da at smertene økte på, og at riene kom hyppigere og hyppigere (uten at jeg kan si meg enig med jordmoren i at jeg kjente at dette var noe helt annet...). Prøvde å ligge i sengen, og gikk etterhvert i dusjen for å se om det kunne lindre litt. Så kjente jeg plutselig at jeg fikk lyst til å trykke, og da skjønte vi at det nok var på tide å dra tilbake til KK. Så da var det bare å tråkke i noen klær (ikke tid til hverken sokker eller bh nei, og håret var en historie for seg...). Bilturen til KK på brostensbelagte veier var et sant helv..., men litt over kl 21 var vi iallefall der oppe. Klarte omtrent ikke å stå på bena lenger, riene kom tett som hagl. Ble kjørt inn på båre for å bli undersøkt, og de konstaterte kjapt at pjokken straks var på vei ut. Dermed kjørte de meg inn på fødestuen, og kl 2140 lå jeg der med vår nydelige sønn på brystet! Han var 51 cm og veide 3780 gram, 36 cm rundt hodet, og mørkt hår. Alt i alt var det en fin opplevelse, selv om det ble litt hektisk på slutten. Jeg gjør det iallefall gjerne igjen! Premien er jo helt fantastisk, det er virkelig stort å være mamma! Sliter med ammingen, derfor fikk vi bli på barsel en dag ekstra. Men vi var utrolig heldige og hadde et firemannsrom for oss selv frem til i går. I natt måtte jeg dele med en, og mannen måtte sove hjemme. Føler jeg har blitt veldig godt tatt vare på, og har fått god hjelp, så nå håper jeg det skal gå bra. Puppene er litt mindre sprengte enn i går, og pjokken har blitt flinkere til å suge, så da går det seg forhåpentligvis til. Men jeg skal ikke stikke under en stol at gårsdagen var tung. Og det blir nok noen slitsomme dager til tenker jeg. Men alle får vel sitt, og for min del er det altså ammingen. Sydde bare noen få sting, så det går helt greit å sitte. Morslykken var der fra første øyeblikk. Mannen er helt fantastisk! Både under fødselen og i disse dagene har han virkelig imponert. Og ikke minst kan jeg ikke se meg mett på vårt lille mirakel. Så det er jammen mye å glede seg over! Uansett, godt å komme hjem i dag og begynne på vårt liv som familie på tre! Nå "roper" sønnen min, så da får jeg avslutte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 17. april 2006 #218 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) GRATULERER MED EN LITEN GUTT! Så koselig å lese om opplevelsen din... selv om brostenbelagte veier ikke hørtes helt topp ut... Håper formen er bra og at du koser deg med den lille gutten din... Stooor Endret 17. april 2006 av Cr@sh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 17. april 2006 #219 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) GRATULERER MED VEL OVERSTÅTT Endret 17. april 2006 av Murmelmy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 17. april 2006 #220 Del Skrevet 17. april 2006 Gratulerer så mye med en velskapt ! Det høres ut som om du har hatt en hektisk, men fin fødsel! Kos dere så mye i deres nye familiesituasjon - to har endelig blitt til tre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå