Gå til innhold

To blir til tre?

FruE

Anbefalte innlegg

34 UKER! :babysmokk:

I da har vi virkelig jobbet hardt for å forberede pjokkens ankomst! Vi har hatt storopprydning i boder og på det som nå er kontor, men som skal bli barnerom. Så nå er vi nesten i mål altså! Har fått ryddet ut av klesskapet, slik at det nå er god plass til hans klær og diverse, så da gjenstår det bare å vaske alt sammen. Men jeg tror jeg venter litt til, slik at det er mest mulig nyvasket. Sengen hans står også klar med madrass og dyne oppi! Men synes han må få mest mulig nyvasket sengetøy også, så jeg venter litt med å re opp.

Nå har mannen vært og levert klær, vesker og diverse til Fretex, mens jeg har slappet av på sofaen. Ble nok litt vel mye løfting, bøying og styring for en gravid kropp. Men nå går det bedre, og jeg er klar for å hjelpe mannen litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wasabi

Så gøy!! :) Jeg har også lyst til å ordne nurkets stellekomode med tøy, seng og barnerom, men vi har foreløbig endel andre husprosjekter som går først. Og så er jo jeg noen måneder bak deg da! Kos deg med ordningen men husk å hvile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på ny kontroll hos jordmor, og alt ser heldigvis fint ut fortsatt. Blodprosenten hadde gått litt opp igjen fra sist gang, så det var jo flott. Hjertet til pjokken slo som bare det, og symfysemålet lå fortsatt rett over kurven på skjemaet. Jordmoren mente hodet hadde begynt å feste seg, så det blir spennende å se på ultralyd neste tirsdag! Nå har jeg gått opp 10 kg hittil i svangerskapet, så jeg håper det ikke blir så mange flere. Har spist litt mye snop i det siste :sjenert: , så jeg tror jeg må ta en skjerpings...

Vi ble booket inn på dobbelttime hos jordmor igjen om drøyt to uker, da skal vi snakke om fødselen, smertelindring osv. Passer fint, for da har vi jo vært på omvisning på sykehuset, og jeg har sikkert begynt å tenke litt mer på fødselen. Foreløbig må jeg innrømme at jeg ikke tenker så mye på det. Bekymrer meg egentlig mer for tiden etter fødselen, som jeg jo ikke aner hvordan blir :overrasket: Aner selvsagt ikke hvordan fødselen blir heller, men da har vi jo profesjonelle rundt oss som jeg stoler på gjør alt til vårt beste.

Det er litt kjedelig på jobb for tiden, jeg har rett og slett vært alt for flink til å delegere oppgaver og drive opplæring! På en måte er det godt å ha rolige dager, men samtidig er det uvant med så lite action. Men tre uker skal jeg vel holde ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 UKER!

Nå nærmer det seg virkelig med stormskritt! Denne uken på jobb har vært hektisk, så det har vel gjort sitt til at tiden har gått ekstra fort. Ser ut til at de to neste (mine to siste!) blir like hektiske, så det er jo bra. Får bare håpe at formen holder, så jeg får gjort alt jeg har planer om å gjøre.

Tidligere i uken var vi på omvisning på Kvinneklinikken. Det var greit å se hvordan det var der, og få litt info. Samtidig må jeg innrømme at det hele ble litt mer reelt nå, og jeg kjenner nok at jeg er litt mer nervøs for fødselen. :overrasket: Men ikke full panikk foreløbig!

Var forresten på et treff med andre kommende april-mødre i Bergen denne uken. Der møtte jeg fire andre fra snartmamma, veldig kjekt! Satser på å treffe de igjen denne uken, det hadde vært veldig greit å ha noen å trille på tur med når den tid kommer.

Har gjort opp status på hva som gjenstår å handle nå, og har laget en handleliste som absolutt er overkommelig. Så til helgen igjen tar jeg vel en runde på apotektet, Spar Kjøp, H&M osv. for å skaffe de siste småtingene.

I går hadde jeg en skikkelig kosedag mens mannen var på seminar. Først god frokost og avis hjemme, så til frisøren for farging og en litt kortere sveis. Deretter gikk turen til hudpleiesalong for full overhaling av kroppen, før jeg avsluttet med noen timer med god mat, kaffe, aviser og en ny "venninne" på cafe. Ikke så ofte man kommer i snakk med fremmede på cafe egentlig, men det er jo så utrolig hyggelig når det skjer! Dette var en utrolig spennende dame, og jeg kjente at hun ga meg masse ny energi. Hverdagens små gleder... :Nikke:

Nå har vi kost oss med frokost og kaffe, og tar snart en tur på trening. Selv om det begynner å bli tungt nå, kjenner jeg at det gjør godt. *overtale meg selv* :ler2:

På tirsdag er det ultralyd!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wasabi

Høres ut som du hadde en fantastisk lørdag, FruE! Virkelig velfortjent nå når termin nærmer seg. Så gøy med nytt bekjentskap på kafè også!

Jeg går og drømmer om en Wah Wah gravid-behandling, har tenkt å ønske meg til bursdagen i juni en måned før termin. Ha en fortsatt fin helg og en god ny uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig hilsen Wasabi! Skal ta turen innom boken din og oppdatere meg etterpå.

I dag har vi vært på ultralyd igjen, og alt ser veldig bra ut! Ut fra målene de tok (ca 33 cm i hodeomkrets, ca 32 cm rundt magen og ca 7 cm langt lårben om jeg ikke husker feil), estimerte de han til å veie i overkant av 3 kilo nå, dvs. at han er større enn 85-90% av babyer "på sin alder". Og legen bekreftet at jeg nok må regne med at han er over 4 kilo når han blir født. Det var jeg forsåvidt inneforstått med allerede, siden både jeg og mannen er høye, og var store når vi ble født. Men jeg skal uansett prøve å ikke spise for mye sukker fremover, den store pjokken vår skal jo tross alt ut! :overrasket: Det var nå iallefall kjekt å se han igjen :hjerter: Denne legen tok seg mye bedre tid enn sist jeg var der, og det var jo koselig både for mannen og meg. Vi fikk bekreftet at det var en gutt, og han var utrolig skjønn der han lå og smattet. :ler:

Ny kontroll med ultralyd er mandag om tre uker! Da er det to uker til termin, og det blir veldig greit å få estimert størrelsen igjen da synes jeg.

Har vært litt tungt å puste de siste dagene, og det er et ork å bøye seg ned o.l., så nå merker jeg at det begynner å bli litt tungt å være gravid. Men jeg kan vel ikke forvente noe annet nå som det er bare fem uker igjen til termin. Kjenner på kroppen at det skal bli godt med permisjon snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er det nøyaktig 1 måned til termin! :hoppe::danse:

Formen er grei, og nå skal jeg på bytur med mannen. Etterpå blir det en tur på Ikea for å kjøpe badebalje, og så skal vi på besøk. Tenkte nettopp på at det ikke er så mange lørdagskvelder igjen der vi bare kan stikke en tur på besøk til noen. :overrasket: Vi satser jo på at vi kan ta med pjokken en del rundt, og bare legge han i bagen når han skal sove. Men det er gjerne sånt som er lett å si nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wasabi

Så spennende FruE!! Nå kan jo egentlig pjokken komme når som helst.. Syns alle jeg kjenner føder etter et par dager i permisjon jeg! Ta det med ro og kos deg nå framover, og nyt å være med din kjære. Leste akkurat en artikkel om dette i siste Gravid, og selv om jeg bare er 24 uker på vei så tenker jeg også at det nærmer seg en annen tid med helt andre hensyn hva besøk og sånt angår.. Men gurimalla så gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 UKER I DAG!

Så spennende FruE!! Nå kan jo egentlig pjokken komme når som helst.. Syns alle jeg kjenner føder etter et par dager i permisjon jeg! Ta det med ro og kos deg nå framover, og nyt å være med din kjære. Leste akkurat en artikkel om dette i siste Gravid, og selv om jeg bare er 24 uker på vei så tenker jeg også at det nærmer seg en annen tid med helt andre hensyn hva besøk og sånt angår.. Men gurimalla så gøy!

Han kan vel i teorien komme når om helst ja, men foreløbig er det ingenting som tyder på at fødselen er nært forestående. Regner med det kommer forvarsel av noe slag!? Håper det! Er ikke helt klar enda altså! Har ikke fått vasket klærne eller sengetøyet hans, har ikke pakket noe til å ta med på KK, har ikke kjøpt inn kluter, helsetepper o.l., hverken bilsete eller stellebord er i hus (skal låne). Men selv om det altså er en del ting som gjenstår, så er det vel ikke verre enn at min kjære kunne fikset disse tingene mens jeg og :babygutt: må være på KK.

Enig i at selv om livet er i ferd med å ugjenkallelig forandre seg, så blir det nok definitivt mest til det bedre. Gleder meg så utrolig til å hilse på pjokken, og ikke minst til å se min kjære med pjokken på armen... :hjerter:

I dag har vi vært på besøk hos den ene vordende oldemoren og fikk med oss hentesett pent pakket inn i silkepapir. Hun har strikket en nydelig jakke i hvitt med tilhørende lue og sokker til. Og så har hun kjøpt en kjempeskjønn hvit sparkebukse med limegrønt motiv, og hvit body med blondekrage. Så pjokken skal nok absolutt være presentabel når han kommer hjem for første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for 36 uker!!

Nå kan lillegullet bare komme vettu... Så sprøtt liksom, at den lille like gjerne kan komme nå, som om 6 uker! :)

Nærmer seg veeeeldig jaffal!!!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Nærmere, nærmere... Hvem blir førstemann ut?

Som du skriver - man merker vel at fødselen nærmer seg? Får noen tegn, forhåndsvarsler?? Eller? Begynner å bli litt utålmodig jeg nå, håper ihvertfall å unngå overtid.

Tenker mye på at snart er vi en familie, en familie på tre, ikke lenger bare oss to. Har brukt uker og måneder på å forberede meg mentalt, men er ikke sikker på om det virkelig har gått opp for meg. Tror det blir rart å ta småtten med hjem fra sykehuset og vite at h*n skal være hos oss hele tiden, ikke bare på besøk...

Mange tanker for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan lillegullet bare komme vettu... Så sprøtt liksom, at den lille like gjerne kan komme nå, som om 6 uker! :)

Det er sprøtt ja!! :overrasket: Og samtidig veldig fint å tenke på :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Nærmere, nærmere... Hvem blir førstemann ut?

Som du skriver - man merker vel at fødselen nærmer seg? Får noen tegn, forhåndsvarsler?? Eller? Begynner å bli litt utålmodig jeg nå, håper ihvertfall å unngå overtid.

Tenker mye på at snart er vi en familie, en familie på tre, ikke lenger bare oss to. Har brukt uker og måneder på å forberede meg mentalt, men er ikke sikker på om det virkelig har gått opp for meg. Tror det blir rart å ta småtten med hjem fra sykehuset og vite at h*n skal være hos oss hele tiden, ikke bare på besøk...

Mange tanker for tiden.

Ja det blir spennende å se hvem som blir førstemann, men du har jo et lite forsprang, så mest sannsynlig blir det vel deg!

Spurte jordmor om det med forhåndsvarsel i dag, og hun sa at det var nok ikke alltid slik nei... Så det KAN skje anytime!! :overrasket::overrasket::overrasket:

Kjenner meg godt igen i tankene dine. Føler meg iallefall mye mer klar nå enn jeg gjorde for åtte måneder siden, men jeg tror uansett vi ikke klarer å forestille oss helt hvordan det blir. Men jeg føler meg helt klar for å hoppe i det nå! Selv om jeg jo håper han venter til litt nærmere termin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var jeg hos jordmor igjen, og alt så fint ut! Symfyse-mål litt over den røde streken, fosterlyd på 144 og hodet er nesten festet. Måtte forresten gå til legen i går, etter å ha vært plaget med veldig høy hvilepuls noen dager. De fant ikke noe galt, men kunne berolige meg med at gravide ofte har høy hvilepuls. I dag har jeg ikke merket noe til det, så da håper jeg det har gitt seg. Jeg ble litt skremt når jeg oppdaget at jeg hadde hvilepuls på 130! Uansett ville legen sykemelde meg de siste dagene, så jeg "forhandlet" meg frem til 50%, slik at jeg får gjort ferdig alt jeg hadde tenkt på jobben. Jo mer skikkelig jeg får gjort alt nå, jo færre telefoner i ettertid... Så nå har jeg bare to halve dager igjen på jobben :hoppe: Klar for permisjon jeg nå!!

I går var jeg på Spar Kjøp og shoppet helsetepper og diverse kluter, de ligger allerede fint nyvasket og brettet i stabler! Og nå er jeg i full gang med vasking av babytøy og sengesett, så jeg satser på å ha oppreid seng og klærne på plass i skapet i løpet av de nærmeste dagene. Kjøpte meg også en ny bag, som jeg har begynt å pakke til sykehusoppholdet. Så nå føler jeg at jeg er i rute med de siste tingene. Gleder meg masse til å kle på pjokken de små klærne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 UKER!

Enda en uke mindre til termin, må si tiden flyr! Det ble veldig hektisk på jobb i forrige uke, så det ble ikke noe av å ta halve dager. Men jeg følte meg i fin form, så det gikk heldigvis greit. Og nå er permisjonen i gang! Veldig rar følelse, men mest godt. Kjenner at jeg klarer å gi mer og mer slipp, og har kommet dit hen at jeg håper på minst mulig telefoner og spørsmål. Er klar for å slappe av og kose meg nå.

I dag har vi hatt storrengjøring, så nå har vi snart et hjem verdig vår lille pjokk! Han fortjener jo selvsagt alt det beste, og da er det viktig at det er rent og pent overalt! Sånn føles det iallefall for en skrullete vordende mor... :rodme: Nå ligger alle klær og kluter nyvasket i skapet og sykehusbagen er nesten klar. Det som gjenstår er å rydde og vaske kontoret som skal bli barnerom (han skal jo ikke bo her enda, men det må liksom være klart likevel!), re opp sengen hans, hente bilsete hos en venninne, og skru sammen stellebord når vi får det fra min kusine. Og så må jeg shoppe litt mer. Tror jeg har sånn passe mye å ta meg til den neste uken! SKAL være flink til å sove, slappe av og samle krefter også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jordmor om det med forhåndsvarsel i dag, og hun sa at det var nok ikke alltid slik nei... Så det KAN skje anytime!! :overrasket:  :overrasket:  :overrasket:

Oweeeh! Ja, ja.. Som noen STOR overraskelse kan det vel ikke bli, vi har jo visst om dette i en del måneder da! ;)

Håper du koser deg meg permisjonen og at alle tanker i forbindelse med jobb nå er lagt bort.

*Snart innom igjen. Spent på utviklingen i dagene som kommer.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Wasabi

Høres ut som alt er klart til nurket kommer! Nyt de kommende dager og evnt. uker og husk som du selv sier å slappe av og kose deg. Kjempespennende dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vips, så var jeg 38 UKER på vei!! Og min første uke som hjemmeværende er vel overstått! Tror kanskje jeg var litt for ivrig med å formidle til alle at jeg var redd for å kjede meg når jeg sluttet å jobb, for denne uken har nesten vært litt for hektisk. Men formen har vært bra, så det har jo vært kjekt å være sosial. Tror likevel jeg skal prøve å ta det mer med ro i kommende uke, lese og slappe av. Har tro på at hvis mor finner roen, så gjør barnet det også. Og jeg vil ikke ha et superstresset barn, bare fordi jeg har løpt rundt fra cafe til cafe de siste ukene av svangerskapet...

Når det gjelder forberedelser, så er sykehusbagen klar! Ellers har jeg vel egentlig ikke gjort så mye siden sist. Shoppet dyne og sengetøy til vognen, og det er nå ferdig vasket og luftet.

I morgen skal vi til kontroll på poliklinikken på KK, så da regner jeg med det blir ny ultralyd. Det skal bli spennende å se hvor mye han har vokst på de tre siste ukene... Kjenner fortsatt mye liv, så det virker ikke som han har det så veldig trangt enda. Og det er jo et godt tegn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det nærmer seg!

Det er viktig å slappe av og kose seg før det braker løs med fødsel og søvnløse netter.... Nyt de siste fridagene ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det nærmer seg!

Det er viktig å slappe av og kose seg før det braker løs med fødsel og søvnløse netter.... Nyt de siste fridagene ;)

:klem:

Takk for hilsen Cr@sh!

Ja det er jo helt utrolig å tenke på at termindatoen er rett rundt hjørnet! Svangerskapet har gått fort synes jeg, men samtidig føles det på mange måter som en evighet siden jeg sto der med den positive testen i hånden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...