Gå til innhold

Sosionom


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her inne som er sosionomer? Hva bestaar i saa fall deres jobb av?

Er veldig interessert i en saann utdannelse. Vet bare ikke om jeg er flink nok til det. Er ikke interessert i noen trygdekontorjobb, men noe mer relatert til barn og ungdom.

Hvilken utdannelse maa jeg ha?

Gaar paa videregaaende, men vet ikke om jeg skal skaffe meg generell eller spesiell studiekompetanse.

Haaper noen vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er sosionom og jobber som leder på SFO.

Sosionomutdannelsen er en "potet-utdannelse". Du kan litt om det meste når du er ferdig etter tre år, og kan jobbe med mennesker i alle (nesten) livssituasjoner - fra barn og ungdom til eldre, rusomsorg, sosialkontoret, barnevernet, andre institusjoner, sykehus - you name it.

Men må advare deg. Som sosionom vil du sannsynligvis komme til å være lønnet etter kommunale avtaleverk - og du blir IKKE rik av det.

Jeg valgte å bli sosionom fordi jeg ville jobbe med menesker, men ønsket ikke "å vaske dem bak" (les sykepleier, aldershjem mm)

Lykke til med dine valg for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg går i videregående skole jeg også,og har tenkt på sosionomutdannelse. Er veldig interessert i å jobbe med mennesker i vanskelige situasjoner,støtte og være tilstede. Kanskje psykolog eller spykiater er et bedre valg? Noen som har erfaringer herfra?

Choop :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er veldig interessert i å jobbe med mennesker i vanskelige situasjoner,støtte og være tilstede.

DA anbefaler jeg deg ihvertfall IKKE å bli sosionom...Tror nemlig ikke de lærer dette under utdaningen, eller kanskje det ikke går inn hos enkelte...

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gyda sier kan en sosionom jobbe med mennesker innen mange områder. Med erfaring og tilleggsutdanning kan du også bli "byråkrat"/saksbehandler høyere opp i systemet og få noe bedre lønn, men mindre kontakt med mennesker.

Lykke til med utdanningsvalget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

choop skrev:  

Er veldig interessert i å jobbe med mennesker i vanskelige situasjoner,støtte og være tilstede.  

 

DA anbefaler jeg deg ihvertfall IKKE å bli sosionom...Tror nemlig ikke de lærer dette under utdaningen, eller kanskje det ikke går inn hos enkelte...  

Du har tydeligvis ikke vært heldig med ditt møte med en sosionom. Beklageligvis. Empati og etikk har stor plass innenfor sosionomstudiet, også samtaleteknikker og det å møte mennesker i deres hverdag.

Mange sosionomer jobber desverre under stort press og etter samlebåndmetoden. Klient inn - klient ut - skriv vedtak - neste klient inn... osv. Ved å jobbe på sosialkontor f.eks vil det ofte kunne være slik - spesielt på store kontorer med mange klienter.

Jeg syns ikke at jeg har spesielt vanskelig for å støtte og være til stede for mennesker som har det vanskelig -enten de er voksne eller barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Er ikke interessert i en jobb som psykiater eller psykolog fordi jeg ikke føler jeg kan hjelpe på de områdene. Jeg vet jeg kommer til å bli for knyttet til jobben og de menneskene jeg møter. Er også redd for å rippe oppi de problene jeg selv har nå, og dermed bli for personlig involvert.

Men jeg kunne tenke meg å jobbe med barn/ungdom med problemer, høre hva de sier, og deretter vurdere hvor jeg bør sende dem videre igjen. Altså at jeg er leddet før de kommer seg til psykolog. Er det dette PPT jobber med? Jeg vil tilrettelegge forholdene mellom barn/ungdom og skole f.eks.

Jeg er svært interessert i psykologi, men på grunn av mine egne opplevelser og problemer føler jeg ikke at jeg kan begi meg ut på noe mer enn det jeg selv orker å takle.

Hva slags utdannelse bør jeg ta? Hva slags grunnlag må jeg ha fra videregående? Finnes det noe som heter Sosialhøgskolen? Hva med snittet for å komme inn.

Kan tenke meg å ta noen år i utlandet hvor jeg legger vekt på psykologi, pedagogikk og tidligere filosofi. Er dette noe jeg kan bygge videre på?

Ser på meg selv som en empatisk person, med evner til å leve meg inn i andre liv og problemstillinger. Er vel det man kaller en omsorgsperson på mange måter, og er ikke redd for å ta i et tak for de som trenger noen å snakke med eller råd/hjelp. Syns det er forferdelig å se at andre har det vondt!!

Passer dette for meg i det hele tatt tror dere? Har jeg det som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid-a: Jeg skrev aa i steden for å fordi jeg var på en maskin med engelsk tastatur. Derfor! Det hindret ikke meg i å skrive her for det vet du!

Takk for at du har tro på meg Kid-a! *Klemmer Kid-a masse*

Skal forresten henge opp lapp på butikken her om det er noen som trenger barnevakt i ukedagene. Kan bruke kveldene her på noe annet enn TV og mat også faktisk :)

God måte å komme i kontakt med andre på, og gjøre ting jeg setter pris på. Blir litt penger ut av det vet du! (Selv om det egentlig ikke er sååå viktig når alt kommer til alt.)

Har jo erfaring med både astma, allergi og matintolerans.

Noen fra Akershus som trenger barnevakt? Ta kontakt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...