Gå til innhold

Begravelse i coronatiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner noen som har mistet sin bestemor, som alle i familien sto veldig nærme. Pga corona så er det blitt gjort tiltak som sier at det ikke er lov med mer enn 20 personer i kriken under begravelsen. Jeg forstår selvfølgelig at flere tiltak er nødvendige, men jeg synes at akkurat dette tiltaket her er rett og slett grusomt. Og det er lite snakk om akkurat dette i media så ønsket å starte en diskusjon her.

Pga dette tiltaket så vil ikke alle barn og barnebarn til den avdøde kunne komme i begravelsen, for ikke å snakke om samboere til barna og oldebarn. Jeg er selv ikke direkte berørt av dette, men merker at det er en stor påkjenning for de dette gjelder. Tenk å måtte velge ut hvem som ska kunne si farvel og komme i begravelse til sin mor/bestemor! Helt grusomt!

Også ser jeg ikke at for eksempel hvis ikke alle medlemmer i en familie får komme, men de av familien som får komme får corona, då blir jo de som ikke var i begravelsen uansett smittet. Hvorfor er det ikke heller sånn at de begrensningen heller er at 6 husstander får komme, og ikke en direkte antall folk.

Det ser ikke ut som at det er noe å gjøre, men kanskje noen har noen ideer? Presten står i kirken og teller og det skal ikke være mulig å «sneake» inn noen ekstra.

Anonymkode: 14183...9b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært flere innslag om dette på tv. Alle forstår at det er kjipt, men nødvendig. Ser mange løser det med å filme, og eventuelt livestreame det for familien. Dette gjelder jo bryllup, barnedåp og slike ting også.

Anonymkode: 75e87...e3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold flere begravelser da. Klokken 9, 11 og 13?

Anonymkode: bb6ae...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere innslag om dette på tv. Alle forstår at det er kjipt, men nødvendig. Ser mange løser det med å filme, og eventuelt livestreame det for familien. Dette gjelder jo bryllup, barnedåp og slike ting også.

Anonymkode: 75e87...e3d

Men ser på en måte ikke nødvendigheten med at ikke tiltaket gjelder for husstander, men heller antall folk. Forstår ikke helt logikken bak. Jeg ser at andre tiltak er nødvendige og respekterer alle de, men sliter med å forstå logikken bak denne. Også er det jo lettere å flytte bryllup og dåp, men en begravelse er vanskelig å utsette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20? er ikke tallet på tillatte i kirken, 50?

Anonymkode: 2e675...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

20? er ikke tallet på tillatte i kirken, 50?

Anonymkode: 2e675...b18

Planlegger min bestefars begravelse nå, og jo det er 50.

Anonymkode: 7fbc3...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger min bestefars begravelse nå, og jo det er 50.

Anonymkode: 7fbc3...b9c

Da varierer det kanskje fra sted til sted. Min far døde for noen dager siden, og vi får ha maks 20. Det er alt for få, føler ikke at vi får gitt han den avskjeden han fortjener.

Anonymkode: 863de...032

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Noen løser det med å streame begravelsen. 
Selvfølgelig leit for de som ikke får vært til stede, men akkurat nå er det ikke så mye å få gjort med. 
De som ikke får tatt farvel under selve begravelsen kan jo allikevel gå på graven etterpå og ta farvel der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være et alternativ å utsette begravelsen? 

Anonymkode: 924a5...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Da varierer det kanskje fra sted til sted. Min far døde for noen dager siden, og vi får ha maks 20. Det er alt for få, føler ikke at vi får gitt han den avskjeden han fortjener.

Anonymkode: 863de...032

Ja dette variere fra sted til sted, kondolere så masse!♥️ Det har nå blitt endret så i begravelsen dette innlegget gjelder får vi heldigvis ha 50. Det er blitt gjort endringer i flere kommuner, men er enda ikke alle:/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 10 i kirken her. Bisettelse og så urnenedsettelse når restriksjonene avtar.

Anonymkode: 856cd...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: det er blitt gjort endringer nå flere plasser og antallet folk har blitt endret til 50. Det er allikevel ikke alle plasser og jeg anbefaler alltid å ringe kirken direkte. Fordi på nettsiden til kirken der denne begravelsen skulle holdes sto det at 50 var maks, men i virkeligheten når vi ringte så sa de at det bare var lov med 20. Heldigvis er dette endret nå og jeg kondolerer til alle som ikke fikk tatt ordentlig farvel med de avdøde i denne korona-tiden♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trist at ikke alle som ønsker får være tilstede for å ta farvel. Men jeg synes det er verre med alle dem som ligger ensom for døden på sykehus og sykehjem men som ikke får besøk pga korona. Må gjøre vondt for alle parter. 

Anonymkode: 20177...509

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å kjipt, altså verre hvis ting blir som i Italia, Spania og Nes York bare fordi folk på død og liv skal gå i begravelser.

Og ja, vi har og mistet en i denne tiden og hen var ikke 40 år en gang så vi vet hvordan det er.

Anonymkode: 1bc7a...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det maks 12 som får gå

Anonymkode: 65c6e...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...