Gå til innhold

Curls for the girls?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎14‎.‎04‎.‎2020 den 21.50, Pierre Gynt skrev:

Hvor finner man i det hele tatt 11-kgs-manualer? 😝

 

Litt pussig at det er så vanskelig å oppdrive egentlig. Det er jo mange som hadde hatt bruk for det, så etterspørselen er jo der :-)

Anonymkode: 55e33...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎15‎.‎04‎.‎2020 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Det har de der jeg trener, de har manualer som øker med en kg opp til 20 kg og så øker de med litt mer etter det. Tror den tyngste manualen er 60 kg, det hadde jeg ikke sett før

Anonymkode: a0748...961

Er det ikke ofte bedre med kettlebells hvis det blir snakk om så tunge vekter? De er vel litt lettere å holde tak i...

Anonymkode: 55e33...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overrasket over de første svarene her. 16-17 kg per arm er mye til kvinner å være. De fleste (normale) menn jeg ser på treningssenteret tar mindre enn dette. Men pass opp for teknikk. Hvis du dytter overarmen bakover mens du curler, slik at det blir mer en pull/row oppover, så blir det lettere og du kan løfte mer vekt. 16 kg manualer for vanlig supinated curls er tungt!

Anonymkode: b7153...67b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det florerer jo av sterke damer om dagen. F.eks. på instagram. Etter et raskt søkt fant jeg f.eks. dette:

Nederlandsk kvinnelig turner som curler 18,5 kg.

https://www.instagram.com/p/B4xkGM4AjF_/?utm_source=ig_embed

Eller hva med den svenske skuespilleren Alicia Vikander? Hun ser vel ikke noe spesielt sterk ut. Men i sine forberedelse til "Tomb Raider" filmen gikk hun igjennom styrketreningsprogram over noen måneder, som bl.a. inkluderte tunge biceps curls. Se her:

https://www.instagram.com/p/BgT2UkDj2hU/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

 

Teknikken er sikkert ikke helt perfekt, men er jo litt imponerende likevel 😄

 

Anonymkode: bc5c9...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det florerer jo av sterke damer om dagen. F.eks. på instagram. Etter et raskt søkt fant jeg f.eks. dette:

Nederlandsk kvinnelig turner som curler 18,5 kg.

https://www.instagram.com/p/B4xkGM4AjF_/?utm_source=ig_embed

Eller hva med den svenske skuespilleren Alicia Vikander? Hun ser vel ikke noe spesielt sterk ut. Men i sine forberedelse til "Tomb Raider" filmen gikk hun igjennom styrketreningsprogram over noen måneder, som bl.a. inkluderte tunge biceps curls. Se her:

https://www.instagram.com/p/BgT2UkDj2hU/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

 

Teknikken er sikkert ikke helt perfekt, men er jo litt imponerende likevel 😄

 

Anonymkode: bc5c9...e89

Et stort "meh" fra meg.

For all del, dette er FITTE FOLK. Ække det. Men personlig blir jeg mye mer imponert over de som legger bort egoet sitt og løfter vektene ordentlig, uansett øvelse. Her var det rykk, tilbakelening og armen tett inntil kroppen for å minimere vektarmen. Hadde de enda senka vektene litt fra seg, slik at man kunne se på det som en slags "eccentric overload", så hadde det kunnet forsvares, men det gjør de ikke. Er det den verste curlen jeg har sett? Nei, men de kan fortsatt gå ned på vektene og ha like godt, om ikke bedre utbytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel kanskje diskutere hvorvidt det finnes ulike måter å trene på. Noen er opptatt av å isolere biceps mest mulig, mens andre trener mer funksjonelt, der det handler primært om å få vekten "opp". Når det er sagt så er det selvfølgelig viktig å være obs på at man ikke løfter på en slik måte at man pådrar seg skader. Min erfaring fra egen trening er imidlertid at jeg kan øke ganske mye i styrke ved å løfte veldig tunge vekter, selv om teknikken ikke er helt perfekt. Hvis man skal utfordre seg skikkelig kan man ikke samtidig være et petimeter på teknisk utførelse. MEN det finnes en balansegang her.

Anonymkode: bc5c9...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner som blir mødre må være sterke i armene for å orke å bære rundt på barnet sitt hele dagen :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2020 at 9:50 PM, Pierre Gynt said:

Hvor finner man i det hele tatt 11-kgs-manualer? 😝

På sats :) 

Anonymkode: e9fd0...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

En nybegynner starter fornuftig med kanskje fire kg, ikke fordi personen ikke klarer å løfte mer men fordi kroppen skal venne seg til dette, nervesystemet feks må få tid til å justere seg, sener må styrkes så de klarer hardere jobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 14 kg er usedvanlig tungt 😂 holder meg som regel på 12 kg. Synes 15+ kg er mye. 

Anonymkode: eb464...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎04‎.‎2020 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at 14 kg er usedvanlig tungt 😂 holder meg som regel på 12 kg. Synes 15+ kg er mye. 

Anonymkode: eb464...586

 

Høres bra ut. 12 - 15 kg, det er det inntrykket jeg har at mange jenter ligger på, hvis de har trent en stund, la oss si et par år eller mer. Men som nevnt tidligere, har mye å si hvordan man gjør øvelsen. Jeg selv trener varierende, noen ganger tungt med 5-6 reps (da kan jeg fint ta 15kg eller mer) og andre ganger lettere med 12-15 reps (da kjører jeg ca. 10kg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 13.4.2020 den 16.04):

Hva er det normalt for jenter å ta i biceps curls? Jeg tenker da på stående, der man curler hver arm separat.

Kjæresten min og hennes venninne har begynt å trene med manualer etter corona, og kjører jevnlig sett med 15-17kg i hver hånd. Er ikke dette usedvanlig tungt til jenter å være?

Jeg har selv ganske store problemer med å ta noen særlig reps med mer enn 15kg (i hvert fall uten å jukse). Blir jo nesten litt flaut. 

Ingen av dem har noen spesiell atletisk bakgrunn, bortsett fra at kjæresten min har trent styrke på SATS i et par år og drev litt med turn da hun var liten, men det er lenge siden nå.

Anonymkode: bc5c9...e89

15-17 kg?? Sikker på at det ikke var pounds? 
 

Hørtes veldig tungt ut! Sist jeg trente curls var jeg på 10, maks 12 om FÅ reps. Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pierre Gynt skrev (På 17.4.2020 den 19.15):

Et stort "meh" fra meg.

For all del, dette er FITTE FOLK. Ække det. Men personlig blir jeg mye mer imponert over de som legger bort egoet sitt og løfter vektene ordentlig, uansett øvelse. Her var det rykk, tilbakelening og armen tett inntil kroppen for å minimere vektarmen. Hadde de enda senka vektene litt fra seg, slik at man kunne se på det som en slags "eccentric overload", så hadde det kunnet forsvares, men det gjør de ikke. Er det den verste curlen jeg har sett? Nei, men de kan fortsatt gå ned på vektene og ha like godt, om ikke bedre utbytte.

Jeg skulle også klart å curls med 15 kg (eller mer!) hvis jeg hadde kastet vekten fremover slik hun i video nr. 2 gjør 😅 Og samme med hun i den første videoen, der var det mange bevegelser som gjør det mye lettere å løfte vekten opp enn det det hadde vært med «korrekt» teknikk.

På mitt treningssenter ser jeg egentlig sjelden jenter som står og curler...men av de som gjør det, så er det stort sett småvekter det går i, alt opp til 10 kg. Selv trener jeg styrke litt av og på (trener så mye annen idrett også, så jeg har aldri klart å trene styrke jevnt i mer enn noen få måneder i strekk) og kommer nokså raskt opp i 10 kg på biceps curls, men det stopper liksom der. Har vel kanskje vært oppe i 12 kg på det meste. Kanskje jeg ikke hadde stagnert på 10 kg hvis jeg hadde trent styrke jevnlig i ett år eller mer... 

Anonymkode: 10b6d...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...