AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #381 Del Skrevet 13. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Lønn er et resultat av tilbud og etterspørsel, og ikke ut fra hva "yrkesgrupper fortjener". Det er ikke spesielt stor mangel på sykepleiere i Norge, så derfor bør selvfølgelig ikke staten øke lønnsnivået. Det vil kun føre til sløsing av skattebetalernes penger. Anonymkode: 4d40a...f99 Som jeg har forklart til flere andre. Staten har ikke tilbud og etterspørsel. For de kan gjøre hva de vil. Folk i kritiske stillinger underlagt staten kan ikke streike heller, i praksis. Kanskje ei uke, og så er det tvungen lønnsnemd - spill for galleriet. Kilde til at det ikke er "spesielt stor" mange på sykepleiere? https://sykepleien.no/2019/05/ssb-norge-vil-mangle-28-000-sykepleiere-i-2035 Anonymkode: a30c4...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #382 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som jeg har forklart til flere andre. Staten har ikke tilbud og etterspørsel. For de kan gjøre hva de vil. Folk i kritiske stillinger underlagt staten kan ikke streike heller, i praksis. Kanskje ei uke, og så er det tvungen lønnsnemd - spill for galleriet. Kilde til at det ikke er "spesielt stor" mange på sykepleiere? https://sykepleien.no/2019/05/ssb-norge-vil-mangle-28-000-sykepleiere-i-2035 Anonymkode: a30c4...608 Selvfølgelig er det tilbud og etterspørsel. Løsningen på dette er å åpne opp for flere studieplasser, ikke øke lønnen. Sykepleierstudiet er et populært valg og fylles opp år etter år. Ingen mangel på tilbud for staten med andre ord. Hadde derimot vært ingen som valgte å bli sykepleiere hadde saken stilt seg annerledes. Anonymkode: b1046...f24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #383 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det tilbud og etterspørsel. Løsningen på dette er å åpne opp for flere studieplasser, ikke øke lønnen. Sykepleierstudiet er et populært valg og fylles opp år etter år. Ingen mangel på tilbud for staten med andre ord. Hadde derimot vært ingen som valgte å bli sykepleiere hadde saken stilt seg annerledes. Anonymkode: b1046...f24 Nja. https://sykepleien.no/2019/12/114-studieplasser-sykepleiere-star-tomme Anonymkode: a30c4...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #384 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det tilbud og etterspørsel. Løsningen på dette er å åpne opp for flere studieplasser, ikke øke lønnen. Sykepleierstudiet er et populært valg og fylles opp år etter år. Ingen mangel på tilbud for staten med andre ord. Hadde derimot vært ingen som valgte å bli sykepleiere hadde saken stilt seg annerledes. Anonymkode: b1046...f24 Les deg opp før du kommenterer. 1 av 5 sykepleiere har forlatt yrket ila de første 10 årene de jobber som sykepleier. Lønn og arbeidsvilkår må bedres for og få sykepleiere til og bli. Det hjelper ikke og utdanne mange sykepleiere når de forlater yrket innen 10 år. Anonymkode: d85dc...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #385 Del Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja. https://sykepleien.no/2019/12/114-studieplasser-sykepleiere-star-tomme Anonymkode: a30c4...608 Det er snakk om Hammerfest, Namsos og Narvik. Tror du det er sted eller utdanning som gjør at disse plassene ikke fylles opp? Jeg er sikker på om man går inn på samordna opptak og ser på andre populære studier ved disse høyskolene så er ikke de heller fylt opp. Anonymkode: b1046...f24 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #386 Del Skrevet 13. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les deg opp før du kommenterer. 1 av 5 sykepleiere har forlatt yrket ila de første 10 årene de jobber som sykepleier. Lønn og arbeidsvilkår må bedres for og få sykepleiere til og bli. Det hjelper ikke og utdanne mange sykepleiere når de forlater yrket innen 10 år. Anonymkode: d85dc...6ca Selvsagt hjelper det å utdanne flere, da er det nye å plukke av når oppsigelsene kommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #387 Del Skrevet 13. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les deg opp før du kommenterer. 1 av 5 sykepleiere har forlatt yrket ila de første 10 årene de jobber som sykepleier. Lønn og arbeidsvilkår må bedres for og få sykepleiere til og bli. Det hjelper ikke og utdanne mange sykepleiere når de forlater yrket innen 10 år. Anonymkode: d85dc...6ca Helt normalt at folk skifter beite og det skjer i alle bransjer. Folk blir lei, kjeder seg, får slitasjeskader etc. Så kommer det nye til og erstatter. Anonymkode: b1046...f24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wincel Skrevet 13. april 2020 #388 Del Skrevet 13. april 2020 Ikke så dumt å øke lønna om man vil ha inn flere mannfolk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #389 Del Skrevet 13. april 2020 Nei! Det er bare tull at alle leger tjener over en million i året. Det fleste ligger på 7-800k pluss tillegg(som også sykepleiere får). Sykepleierne skal alltid klage over lønna si, er det andre yrkesgrupper som har brukt denne krisen til egen vinning? Jeg heier heller på et løft for de som jobber i matbutikk! De klager heller ikke på langt nær så mye. Anonymkode: ba63a...624 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #390 Del Skrevet 13. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Takket være sykepleirne har vi klart å få kontroll på corona, og de har virkelig vist hva som bor i dem, og hvor viktige de er i samfunnet. De tjener helt elendig, og de bør fra og med høstens lønnsoppgjør få en minimumslønn på 700.000,- i grunnlønn. Det er ingen grunn til at de skal tjene noe mindre når man ser hvor betydningsfullt dette yrket er. De er minst like viktige som legene, som hadde vært helt hjelpesløse uten dem. Når en lege tjener 1 million ++ er det bare rett og rimelig at disse heltene får minst 700.000,- fra og med i år! Og nei, dette er ingen kødd! Anonymkode: 1fd13...32e Det er da ikke bare sykepleiere som har jobbet med korona. Hva med hjelpepleierne for eksempel? og ambulansepersonell.. Anonymkode: 0a211...2c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 13. april 2020 #391 Del Skrevet 13. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja. https://sykepleien.no/2019/12/114-studieplasser-sykepleiere-star-tomme Anonymkode: a30c4...608 Her pekes det vell på at det er høyere krav, som trolig gjør at en del av de som tidligere har kommet inn ikke når opp, og at det er snakk om studiesteder som nok er betraktelig mindre populære, som Narvik og Hammerfest. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #392 Del Skrevet 13. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil man ha lønnsstige? Det har forbundet vårt heldigvis fått fjernet, som nyutdannet lokomotivfører tjener man akkurat det samme pr. time som en med 30 års ansiennitet. Eksempel: bedre at alle tjener f.eks 250,- pr. time enn at nyutdannede har 200,- mens de med 20 år på baken har 300,-. Det er jo som nyutdannet i etableringsfasen man trenger høyest mulig lønn, så hvorfor man vil skyve denne ut i tid skjønner jeg ikke. Anonymkode: 6e828...25c Fordi man blir bedre i jobben sin med tiden, for å beholde folk i jobb så lenge som mulig, fordi eldre folk også trenger penger (tro det eller ei!) og som en belønning for lang tjeneste. At alle tjener flatt det samme høres urettferdig ut. Anonymkode: d26ec...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #393 Del Skrevet 13. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke bare sykepleiere som har jobbet med korona. Hva med hjelpepleierne for eksempel? og ambulansepersonell.. Anonymkode: 0a211...2c3 Og bioingeniører, forskere, rengjøringspersonale (som vasker sykehusene og ambulansene), portørene, vaktmesterne og ingeniørene (lager og vedlikeholder utstyret man trenger), sekretærene som holder orden på pasientene, legene, radiografer og radiologer, farmasøyter, assistenter, miljøterapeuter osv. Alle er nødvendige. Latterlig å fremheve bare en gruppe, Ts. Anonymkode: d26ec...f26 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #394 Del Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er snakk om Hammerfest, Namsos og Narvik. Tror du det er sted eller utdanning som gjør at disse plassene ikke fylles opp? Jeg er sikker på om man går inn på samordna opptak og ser på andre populære studier ved disse høyskolene så er ikke de heller fylt opp. Anonymkode: b1046...f24 Ble fylt opp mer før. Så der gikk vel grensa for de som orker å bli sykepleier. Det har lenge vært sånn at de brenner for yrket, men tror informasjonsflyten er bedre slik at fremtidige studenter ikke lar seg lure. There's a sucker born every minute. Og det er det staten belager seg på. Utdanningskapasiteten er veldig lav, men hvis den hadde blitt økt til det staten faktisk trenger så skulle du nok ha sett flere tomme plasser... Anonymkode: a30c4...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #395 Del Skrevet 13. april 2020 4 timer siden, Antiviruset skrev: Men dette kommer jo av at de tjener mye dårligere i offentlig sektor også. Uten noen slike fordeler ville veldig mange takket nei til stillinger i det offentlige. Noen velger dette, og ser langt frem i tid når de velger offentlige stillinger. Uten noen garanti for å få noe utbytte av det. De kan jo daue lenge før pensjonsalder eller kort tid etter. Andre tenker motsatt at de vil ha høyere lønn her og nå og velger det private. Da blir det ekstremt idiotisk å furte over forskjellene. Du kan for pokker bare ta jobb i det offentlige da! Men det gjør du jo ikke. Jeg er AB du siterer, og at «jeg» ikke tar en jobb i det offentlige, hvor har du det fra? 🤔 Jeg har jobbet mange år i det offentlige, med høyere utdannelse enn sykepleiere (5 år på høyskole) og tjente i begynnelsen mindre i grunnlønn enn en sykepleier med like lang ansiennitet. Med tillegg på toppen tjente da selvsagt sykepleierne bedre enn meg. Etter hvert tjente jeg nesten det samme som en sykepleier med like lang ansiennitet, de hadde vel ca. 5000,- mer enn meg i grunnlønn. Da jobbet jeg også langt fra de 35,5 timene i uka som sykepleierne gjør, arbeidsuka var på minimum 50 timer i uka, og all tiden jeg fikk til «avspasering» fikk jeg selvsagt ikke tatt ut, den ble sletta ved overgangen til nytt år hvert år. I ferier osv. ble jeg jevnlig oppringt og måtte jobbe. Jeg tror rett og slett veldig mange sykepleiere mangler innsikt i hvordan det moderne arbeidslivet er for de aller fleste arbeidstakere. 3 timer siden, Maleficenta skrev: Eh en elektriker har to år på skole og 2 år lærling. Er ferdig utdannet som 19-20 åring. En spl har tre års videregående pluss tre år til på høgskole eller universitet. En elektriker lønnes av et privat firma, som selvsagt står fritt til å lønne sine arbeidstakere som de vil, basert på den ansattes inntjening for bedriften. Elektrikeren genererer inntekter for arbeidsgiver, derav den åpenbare forskjellen i lønn. Det er enkel samfunnsøkonomi. Anonymkode: 66313...7dd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 13. april 2020 #396 Del Skrevet 13. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke bare sykepleiere som har jobbet med korona. Hva med hjelpepleierne for eksempel? og ambulansepersonell.. Anonymkode: 0a211...2c3 Nettopp, og hva med renholderne ? Det er de som vasker smitterom og ellers på avdelingene på sykehuset. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #397 Del Skrevet 13. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man blir bedre i jobben sin med tiden, for å beholde folk i jobb så lenge som mulig, fordi eldre folk også trenger penger (tro det eller ei!) og som en belønning for lang tjeneste. At alle tjener flatt det samme høres urettferdig ut. Anonymkode: d26ec...f26 De fleste som slutter i et yrke slutter da før de oppnår full ansiennitet. Så den går jeg ikke på. Det ville nok vært mer attraktivt for disse med en vesentlig høyere startlønn. Ja, man trenger selvsagt penger som eldre også, men sjelden like mye som den tiden man hadde småbarn og stort studielån. Erfaring får man etterhvert, men stort sett så jobber man like hardt og jeg synes prinsippet om lik lønn for likt arbeid er mer rettferdig. De med ansiennitet har dog fordeler hos oss når vi søker turnus. De med lengst ansiennitet får velge først og kan dermed ta de turnusene de synes er mest attraktive. Det kan være at noen vil jobbe mye natt, lite natt, ikke begynne før 6 om morgenen osv. Slikt blir lettere å få til jo lengre man har vært i yrket. Men lønnen er lik, heldigvis. Belønning for lang tjeneste? Man får vel en ekstra ferieuke etter fylte 60. Det får da pent holde Anonymkode: 6e828...25c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #398 Del Skrevet 13. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lønn er et resultat av tilbud og etterspørsel, og ikke ut fra hva "yrkesgrupper fortjener". Det er ikke spesielt stor mangel på sykepleiere i Norge, så derfor bør selvfølgelig ikke staten øke lønnsnivået. Det vil kun føre til sløsing av skattebetalernes penger. Anonymkode: 4d40a...f99 Å, så hvorfor må statlige virksomheter nå oppgi alle ansette med helsefaglig kompetanse, pluss all sisteårs helse/medisin studenter? Er det ikke fordi man mangler masse helsepersonell for tiden? Anonymkode: 3b03e...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #399 Del Skrevet 13. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det tilbud og etterspørsel. Løsningen på dette er å åpne opp for flere studieplasser, ikke øke lønnen. Sykepleierstudiet er et populært valg og fylles opp år etter år. Ingen mangel på tilbud for staten med andre ord. Hadde derimot vært ingen som valgte å bli sykepleiere hadde saken stilt seg annerledes. Anonymkode: b1046...f24 Nytter ikke å koste på en masse mennesker sykepleierutdannelse når hver femte av dem forlater yrket etter kort tid, pga manglende lønn/hele stillinger? Det er utrolig sløseri med penger. Anonymkode: 3b03e...1c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #400 Del Skrevet 13. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: lønn for likt arbeid er mer rettferdig. Da er vi rett og slett uenige. Jeg synes man skal ha mer lønn for mer utdanning, mer erfaring og ev større dyktighet. Jeg synes også de som står på ekstra bør få ekstra i lokale lønnsforhandlinger (men det må være målbart; altså stille opp på ekstravakter, delta i opplæring av andre, bidra til godt arbeidsmiljø osv). Anonymkode: d26ec...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg