Gå til innhold

Hvor vanlig er det å delammer?


Thyra

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
1 minutt siden, Thyra said:

Bleier er våte, og han har blitt veid ofte, både på helsestasjonen og hjemme.

Hadde vært fint å kunne trappe ned mme. Men tror ihvertfall han trenger litt på kvelden. Men noen ganger er han urolig, og jeg er usikker på om det er fordi han er mer sulten, fordi han har vondt i magen, eller noe helt annet...

Husk at kveldsuro er helt normalt. :)

https://ammehjelpen.no/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fullammet til 3 mnd, så delammet jeg til jeg mistet melken da baby var ca 7 mnd tror jeg det var. Ikke noe nederlag, bare sånn det er for noen. Skjønner ikke hvorfor man skal legge prestisje i hvordan man mater babyen sin. 

Anonymkode: d7692...1a4

Jeg dømmer ingen andre fordi de ikke (full)ammer. Men jeg hadde liksom sett for meg at jeg skulle fullamme, og at det skulle være fint for både babyen og meg. Trodde liksom det skulle komme så lett og naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delammet min første hele veien til 8-9 måneder. Det gikk helt fint det. Med andremann var det veldig mye enklere å amme, så da ble det fullamming. 

Anonymkode: ec6b4...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 minutter siden, Thyra said:

Jeg dømmer ingen andre fordi de ikke (full)ammer. Men jeg hadde liksom sett for meg at jeg skulle fullamme, og at det skulle være fint for både babyen og meg. Trodde liksom det skulle komme så lett og naturlig.

Det er helt normalt å ha en litt "bumpy road" mot fullamming. Hvis du ønsker å fullamme er ikke løpet kjørt, men sørg for god veiledning! Helsestasjonen bør veilede deg videre på hvordan trappe ned mme, eller så bør du kontakte ammehjelpen. 

Hvis du ønsker å fullamme, så klart. Noen ønsker å delamme og det er helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Albbas skrev:

Det er helt normalt å ha en litt "bumpy road" mot fullamming. Hvis du ønsker å fullamme er ikke løpet kjørt, men sørg for god veiledning! Helsestasjonen bør veilede deg videre på hvordan trappe ned mme, eller så bør du kontakte ammehjelpen. 

Hvis du ønsker å fullamme, så klart. Noen ønsker å delamme og det er helt greit. :)

Jeg ønsker å fullamme, virkelig. Skulle gjerne kunne pakket bort flaskene for godt. Men det viktigste er at ungen får i seg nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Thyra skrev:

Så jeg skal ikke tenke delamming som et nederlag? For meg er det å ikke ha fått til å mette barnet mitt ned fullamming en stor sorg. Også redd for å ikke klare å opprettholde den ammingen vi får til.

Ser du ned på andre mødre som ikke klarer fullamme? 

Antar svaret er nei, så da kan du tenke deg hva svaret er til deg ;)

Delammet selv til puppen ble tom. Ca 3 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
6 minutter siden, Thyra said:

Jeg ønsker å fullamme, virkelig. Skulle gjerne kunne pakket bort flaskene for godt. Men det viktigste er at ungen får i seg nok mat.

Da bør du som sagt få litt veiledning, slik at dere kan vurdere en måte å trappe ned mme på uten at det går utover vekten til baby. Kanskje litt samtaler rundt hvordan lese signaler på sult, hva som skiller sult og kveldsuro, viktighet av selvregulering osv? Mange som begynner med mme tidlig i forløpet synes det er vanskelig å gå over til fullamming fordi man da mister den beste kontrollen man har med hva baby får i seg. Man er så vant til å tolke flaske og millilitere i stedetfor babyen. Og babyer er jo tidvis vanskelig å forstå seg på! 

Her er eksempel på nedtrapping:

https://kellymom.com/ages/newborn/nb-challenges/decrease-formula/

Og igjen - melkekompresjoner og vindusviskeramming hvis baby er sulten etter vanlig amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delammet til 2 måneder. Jobbet mye med å øke produksjonen for å gå over til fullamming, og det gikk. Ammet nesten konstant og pumpet i tillegg. 

Men det er ikke et nederlag å delamme. Litt morsmelk er mye bedre enn ingenting, og erstatning er også helt topp for barnet. 

Du fortjener et klapp på skuldra for den gode jobben du gjør!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen? Hvor ofte ammer du og hvor mye tillegg gir du? Det er overhodet ikke et nederlag å gi mme, men jeg synes det høres ut som du har gode forutsetninger for å kunne fullamme. Jeg delammet førstemann i fem uker mens jeg jobbet opp produksjonen. Jeg trappet gradvis ned på tillegget og ga den siste flaska ved fem uker. Så fullammet jeg uten problemer til vi gradvis begynte med fast føde ved 6 måneder. 

Anonymkode: 9ffe7...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...