Gå til innhold

Hvor vanlig er det å delammer?


Thyra

Anbefalte innlegg

  Har inntrykk av at "alle" fullammet, og sørger over å ikke få det til. Men er det mange andre som også delammer? De selger jo en del morsmelktillegg..

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har inntrykk av at "alle" delammer eller gir flaske, så det er nok ganske mange :) personlig kjenner jeg bare en utenom meg selv som har fullammet. Ingenting galt med det :) men må få tilføye at av alle jeg kjenner som delammer så gjør de det ikke lenge, da de fleste har mistet melken mer og mer. Men min søster klarte å delamme og holde på puppen frem til barnet var 1 år faktisk så det går an :)

Anonymkode: c669e...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som delammer, og det er virkelig gull når ikke fullamming er mulig. All morsmelk er verdifullt. Mange delammer lenge, feks jeg delammet alle mine fire barn i 2 år, 1.5 år og 3 år 😀

 

Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på fb så ser du at det er mange delammende mødre 🥰 Hilsen ammehjelper

Anonymkode: 44fae...587

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som delammer, og det er virkelig gull når ikke fullamming er mulig. All morsmelk er verdifullt. Mange delammer lenge, feks jeg delammet alle mine fire barn i 2 år, 1.5 år og 3 år 😀

 

Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på fb så ser du at det er mange delammende mødre 🥰 Hilsen ammehjelper

Anonymkode: 44fae...587

Så jeg skal ikke tenke delamming som et nederlag? For meg er det å ikke ha fått til å mette barnet mitt ned fullamming en stor sorg. Også redd for å ikke klare å opprettholde den ammingen vi får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente også på det nederlaget, i ca en uke, før jeg innså at vi hadde det bedre med delamming enn å slite for å få opp produksjonen. Delammet fra ca 2 uker, og ammer fortsatt en gang i døgnet nå, ungen er 11 mnd. Produksjonen gikk først mer ned når vi begynte med fast føde rundt 5mnd, og og ytterligere ned når jeg begynte i jobb igjen. Valgte selv å kutte ytterligere nå, til kun en gang i døgnet, tenker at nå er det snart helt slutt. 

Min historie, og de som er nevnt over her viser at det går fint an å kombinere amming med flaske og fast føde lenge. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Så jeg skal ikke tenke delamming som et nederlag? For meg er det å ikke ha fått til å mette barnet mitt ned fullamming en stor sorg. Også redd for å ikke klare å opprettholde den ammingen vi får til.

Hvorfor i alle dager skal det være et nederlag? Ligg fra deg slike tullete tanker. Man trenger ikke amme for å være en god mor ❤️

Anonymkode: 5d4c7...efc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Delamming er ikke et nederlag. Det er et glimrende alternativ hvis man får det til å fungere. Antistoffene konsentrerer seg i den melka man har, så barnet får like mye antistoffer som hvis du fullammet! 

Utfordring med delamming er at barnet kan få preferanse for flaske. Vær derfor nøye med å bruke langsom flaskemating. Hvis man delammer pga lite melk er det også fare for enda mer redusert produksjon hvis man ved å delamme begynner å amme/pumpe sjeldnere. Kommer an på årsaken til lite melk. Så bare vær litt obs på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Albbas skrev:

Delamming er ikke et nederlag. Det er et glimrende alternativ hvis man får det til å fungere. Antistoffene konsentrerer seg i den melka man har, så barnet får like mye antistoffer som hvis du fullammet! 

Utfordring med delamming er at barnet kan få preferanse for flaske. Vær derfor nøye med å bruke langsom flaskemating. Hvis man delammer pga lite melk er det også fare for enda mer redusert produksjon hvis man ved å delamme begynner å amme/pumpe sjeldnere. Kommer an på årsaken til lite melk. Så bare vær litt obs på det. 

Jeg har pleid å amme først og så gi litt tillegg om han virker mer sulten eller jeg synes han spiste litt lite. Er usikker på om jeg har nok melk, men han tar ikke alltid det som er. Han er fortsatt sulten, og det er melk igjen i brystet i mange tilfeller.

Men i det siste vil han ofte ikke ha Nan, eller han tar bare veldig lite fra flaska. 

Om jeg klarer å opprettholde melkeproduksjon, kan jeg da droppe mme når han begynner med fast føde? Kan jeg amme det jeg kan og la han få fast føde resten? Hvor mye melk må et barn som spiser fast føde ha?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 minutter siden, Thyra said:

Jeg har pleid å amme først og så gi litt tillegg om han virker mer sulten eller jeg synes han spiste litt lite. Er usikker på om jeg har nok melk, men han tar ikke alltid det som er. Han er fortsatt sulten, og det er melk igjen i brystet i mange tilfeller.

Men i det siste vil han ofte ikke ha Nan, eller han tar bare veldig lite fra flaska. 

Om jeg klarer å opprettholde melkeproduksjon, kan jeg da droppe mme når han begynner med fast føde? Kan jeg amme det jeg kan og la han få fast føde resten? Hvor mye melk må et barn som spiser fast føde ha?

 

Har du diskutert dette med helsestasjonen eller ammehjelper? Å gi mme fordi du syns han har spist lite strider mot barnets selvregulering. Baby skal selv få bestemme når det har fått nok. Men hvis det er grunner til at baby ikke bør få selvregulere (sykdom, dårlig vektoppgang, slapp baby med dårlig matlyst) er det noe annet. 

Hvis han fortsatt virker sulten selv om det er mer melk i brystet må du finne ut hvorfor han ikke greier å ta ut det som er der. Har han dårlig dietak og greier ikke å ta ut melka når den sterkeste strømmen har gitt seg? Har han fått flaskepreferanse og gir seg med å die når utdrivninga har stoppet? 

Gjør du "vindusviskeramming" og melkekompresjoner mens du ammer? Det høres absolutt som du bør gjøre det. 

Det høres jo ut som noe ikke er helt riktig, enten det er dietak, flaskepreferanse eller noe annet, og da er det fort gjort å komme i en negativ spiral der du ammer mindre og mindre. 

Men du sier han ikke vil ta flaska - trenger han det da? Hvordan er vektoppgang og bleier? Er du sikker på at han er sulten/trenger mer mat og at det ikke bare er din tolkning at han bør spise mer? 

Du trenger ikke svare meg, men dette er ting du gjerne bør diskutere med helsestasjonen eller ammehjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Og ja, du kan fase ut mme når dere begynner med fast føde, hvis du fortsatt ammer da. Baby bør ha minst 5 dl melk inkl grøt basert på melk, så er det jo en gradvis overgang til den mengden da. Når man ammer er det jo vanskelig å vite hvor mye melk de får, men det er vanlig å regne med 1-1.5 dl per gode amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen. Er mange hundre innlegg om samme tema med masse gode råd, eller du kan lage et nytt innlegg  🙂 

Anonymkode: 44fae...587

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å delamme, gikk bare en stund

Anonymkode: 0cda0...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal det være et nederlag? Ligg fra deg slike tullete tanker. Man trenger ikke amme for å være en god mor ❤️

Anonymkode: 5d4c7...efc

Takk for fine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Albbas skrev:

Har du diskutert dette med helsestasjonen eller ammehjelper? Å gi mme fordi du syns han har spist lite strider mot barnets selvregulering. Baby skal selv få bestemme når det har fått nok. Men hvis det er grunner til at baby ikke bør få selvregulere (sykdom, dårlig vektoppgang, slapp baby med dårlig matlyst) er det noe annet. 

Hvis han fortsatt virker sulten selv om det er mer melk i brystet må du finne ut hvorfor han ikke greier å ta ut det som er der. Har han dårlig dietak og greier ikke å ta ut melka når den sterkeste strømmen har gitt seg? Har han fått flaskepreferanse og gir seg med å die når utdrivninga har stoppet? 

Gjør du "vindusviskeramming" og melkekompresjoner mens du ammer? Det høres absolutt som du bør gjøre det. 

Det høres jo ut som noe ikke er helt riktig, enten det er dietak, flaskepreferanse eller noe annet, og da er det fort gjort å komme i en negativ spiral der du ammer mindre og mindre. 

Men du sier han ikke vil ta flaska - trenger han det da? Hvordan er vektoppgang og bleier? Er du sikker på at han er sulten/trenger mer mat og at det ikke bare er din tolkning at han bør spise mer? 

Du trenger ikke svare meg, men dette er ting du gjerne bør diskutere med helsestasjonen eller ammehjelper. 

Han fikk mme på sykehuset som nyfødt og noe pumpet melk. Fikk han ikke til å ta brystet i begynnelsen. Når han begynte å ta brystet så sugde han lite effektivt. Taket er greit, så vidt jeg vet, men han sovner ofte fort. Når jeg fikk han til å begynne å ta brystet prøvde jeg noen dager ned bare amming. Siste kvelden ble han veldig urolig og drakk 70 ml mme. I den perioden flater vektkurven ut, så det ser ut som han trenger litt ekstra. Helsestasjonen sier jeg bør amme først og så gi ekstra om han virker sulten. At jeg prøver å gi ekstra når jeg synes han har spist lite er fordi jeg er redd han ikke skal vokse og legge på seg.  Men i det siste har han oftere "takket nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Albbas skrev:

Og ja, du kan fase ut mme når dere begynner med fast føde, hvis du fortsatt ammer da. Baby bør ha minst 5 dl melk inkl grøt basert på melk, så er det jo en gradvis overgang til den mengden da. Når man ammer er det jo vanskelig å vite hvor mye melk de får, men det er vanlig å regne med 1-1.5 dl per gode amming. 

Er det melk i grøtpulveret? Eller bør koke grøten på mm eller mme?

Skal melk fortsatt være hovednæringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde å delamme, gikk bare en stund

Anonymkode: 0cda0...8df

Hvorfor gikk det ikke lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Thyra skrev:

Er det melk i grøtpulveret? Eller bør koke grøten på mm eller mme?

Skal melk fortsatt være hovednæringen?

En del grøt inneholder mme, eller så kan man tilsette mm i grøten når den er ferdig om man lager selv.

Melk skal være hovednæring det første året. Men for mange, oss inkludert, så er det en gradvis nedtrapping på mm/mme og opptrapping av fast føde fra man introduserer det og til barnet nærmer seg året.

Anonymkode: 63bcc...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Thyra said:

Han fikk mme på sykehuset som nyfødt og noe pumpet melk. Fikk han ikke til å ta brystet i begynnelsen. Når han begynte å ta brystet så sugde han lite effektivt. Taket er greit, så vidt jeg vet, men han sovner ofte fort. Når jeg fikk han til å begynne å ta brystet prøvde jeg noen dager ned bare amming. Siste kvelden ble han veldig urolig og drakk 70 ml mme. I den perioden flater vektkurven ut, så det ser ut som han trenger litt ekstra. Helsestasjonen sier jeg bør amme først og så gi ekstra om han virker sulten. At jeg prøver å gi ekstra når jeg synes han har spist lite er fordi jeg er redd han ikke skal vokse og legge på seg.  Men i det siste har han oftere "takket nei".

Men det kan jo hende han takker nei fordi han får nok via amming? Du bør heller ta noen ekstra vektkontroller i stedetfor å tilby mme bare for å være på den sikre siden, kanskje dere kan trappe ned mme nå? Viktig å følge med på vekt og bleier når dere gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammet til 3 mnd, så delammet jeg til jeg mistet melken da baby var ca 7 mnd tror jeg det var. Ikke noe nederlag, bare sånn det er for noen. Skjønner ikke hvorfor man skal legge prestisje i hvordan man mater babyen sin. 

Anonymkode: d7692...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Men det kan jo hende han takker nei fordi han får nok via amming? Du bør heller ta noen ekstra vektkontroller i stedetfor å tilby mme bare for å være på den sikre siden, kanskje dere kan trappe ned mme nå? Viktig å følge med på vekt og bleier når dere gjør det. 

Bleier er våte, og han har blitt veid ofte, både på helsestasjonen og hjemme.

Hadde vært fint å kunne trappe ned mme. Men tror ihvertfall han trenger litt på kvelden. Men noen ganger er han urolig, og jeg er usikker på om det er fordi han er mer sulten, fordi han har vondt i magen, eller noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...