Jessic_a Skrevet 11. april 2020 #21 Skrevet 11. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte det samme. Hvis man bare får komplimemnter på utseendet i oppveksten, blir det kanskje også der man setter hele verdigheten sin? Jeg var aldri noen prinsesse i barndommen og har aldri følt det presset på at jeg må være pen. Moren min var natrulig pen og stressa ikke over sånt. Anonymkode: 5b664...161 Ja, dessverre. Husker min bestemor under oppveksten. Hun kalte meg den pene og søsteren min for den smarte. Søsteren min er minst like pen, men har aldri brydd seg om utseende. Jeg derimot har to ulike bachelorgrad, men alt jeg er kjent for i familien er utseende 😎 Tenk så mye unødvendig angst de har gitt meg ved å fokusere på det ytre.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #22 Skrevet 11. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig sant! Det setter en unaturlig høy standard, å måle seg med retusjerte bilder er håpløst, iom at de på bildene ikke ser slik ut heller. Men så gjør man det likevel. Mens de som kanskje er litt mer ordinær i utseende måler seg med andre ordinære, og det er virker positivt inn på selvtilliten. Anonymkode: ecf6a...6fc Det siste der er jo bare tull. Nei, de som er ordinære ser på de som er pene og vet at de aldri kan bli sånn. Jeg sammenligner meg ikke med andre ordinære. Hvorfor skulle jeg det? Nei, utseendet betyr såpass mye at "alle" ser på de pene. Ikke at man nødvendigvis sammenligner seg selv med de, men man vet jo at de som er pene har det lettere på mange områder. Når det er sagt så tror ikke at selv om man er pen så har man god selvtillit. Man vet jo at det alltid er noen som er penere enn seg selv. Nøkkelen er vel å godta seg selv som man er, men det er ikke alltid like lett. Anonymkode: 289d3...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #23 Skrevet 12. april 2020 4 timer siden, SinfulBby skrev: Fordi «Mye vil ha mer». Det er faen meg en «curse», om det så er med penger eller utseende💫 Det stemmer nok. For mange kvinner(og menn) er det nok en narsissisme hvor de ikke takler at andre er penere enn dem eller at andre får mer oppmerksomhet enn dem. Anonymkode: 304e9...f9b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #24 Skrevet 12. april 2020 Det er jo klisjeen. At de pene ihverfall har dårlig sjøltillit. Tror en del blir litt provosert av at jeg som er ganske pen også har god sjøltillit. Den sjøltilliten beholdt jeg også da jeg en periode var ganske tjukk pga sykdom. Alle rundt meg stressa med vekta mi, mens jeg gav f 😄Da jeg ble frisk, blei jeg også slank igjen. Jeg er rett og slett oppdratt til å fokusere på hodet mitt og evnene mine. Å være pen var bra i betydninga presentabel, men det var aldri press om å skulle te meg som en modell. Jeg dreiv med musikk og sport i oppveksten. Som voksen oppdaga jeg individuell stil og sminke, og begynte å trene mer allsidig, og regnes vel som penere som voksen enn som barn. Jeg husker mora mi sa til meg da jeg var tenåring og ikke smilte så mye, "Husk at den som ikke har smilerynker, neppe har smilt så mye. Vil du bli 50 og rynkefri, men aldri ha hatt det gøy?" (Det var hot på den tida å ikke bevege fjeset for å ikke få rynker). Jeg hørte på mamma og kjøpte øyekrem, men har smilerynker. For jeg har ledd og smilt mye Anonymkode: 9fe66...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #25 Skrevet 12. april 2020 Tja, gjelder vel 99% av kvinner. Dere har altfor dårlig selvbildet OG selvtillit, altfor opptatt av å bli likt. Godkjent av flokken dere henger med. Dessverre, dette som gjør kvinner så avstøtende. Spesielt norske, skal ikke langt utfra norge før man møter kvinner som er rakrygget og tar egne valg i livet. Anonymkode: c2f66...a8c 1
wintergirl Skrevet 12. april 2020 #26 Skrevet 12. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, gjelder vel 99% av kvinner. Dere har altfor dårlig selvbildet OG selvtillit, altfor opptatt av å bli likt. Godkjent av flokken dere henger med. Dessverre, dette som gjør kvinner så avstøtende. Spesielt norske, skal ikke langt utfra norge før man møter kvinner som er rakrygget og tar egne valg i livet. Anonymkode: c2f66...a8c Gresset er ikke så mye grønnere på den andre siden. Kvinner over hele verden er som alle andre kvinner, men noe ulikt kultur på godt og vondt. Menn og kvinner over hele verden har også både negativt og positivt å si om hverandre, men morsomt hvordan norske menn har en tendens til å tro at de vet hvordan alle verdens kvinner er. Faktisk så er norske kvinner meget selvstendige, rakrygget og tar egne valg, mer enn kvinner fra andre land som er noe mindre likestilt. Selvtilliten kan man på mange måter skylde på media for og alle verdens kvinner føler nok veldig på dette med om de er bra nok eller ikke. Tro det eller ei, botox, fillers, plastisk kirurgi , hairextensions, lashextensions, manikyr, pedikyr, frisører, sminke osv osv osv finnes i omtrent alle land som er og alle verdens kvinner benytter seg av enten alt eller noe av det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #27 Skrevet 12. april 2020 At jenter har dårlig selvbilde og hele tiden forsøker å pynte på utseende gjennom alt mulig dilldall er faktisk et stort problem. Sosiale medier har mye av skylda. Det som er motsigende er at når disse jentene med dårlig selvbilde skal ut å jakte på menn, så ser dem likevel høyt opp og jakter på samme menn alle sammen. Så hva skjedde med selvtilliten? Jeg tenker at selvbildekomplekset er en intern jentesak. En slags "konkurranse", som smitter hverandre. Man skal flikke og fikse på alt man har for å matche hverandre. Man fyller leppene fordi andre jenter gjør det samme, ikke fordi "menn forventer det", slik som ofte blir omtalt. Menn får ofte skylda, ja, men til syvende og sist stammer mye av det dårlige selvbilde fordi man sammenligner seg med andre jenter, og prøver å leve opp til det. Blander du dette med sosiale mediers tilgjengelighet, så får én jente flere tusen å sammenligne seg med. Og når dem da gjør endringene gjennom fillers, botox, silikon osv, så blir dem likevel ikke tilfredsstilt, og søker enten mer eller andre ting å fikse på. Fordi andre jenter har det annerledes. Fullstendig uavhengig i hva gutta synes om det. Anonymkode: 2151a...a77
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #28 Skrevet 12. april 2020 Det kan hende at grunnen til at disse jentene er så "pene" nettopp er fordi de bruker så masse sminke, hårextensions, vippeekstensions osv. Sånn at de egentlig ikke er pene, men stygge, de bare propper tryne fullt av sminke for å overskygge hvor stygge de egentlig er. Det tror jeg. Folk som er pene og har gpd selvtillit bruker ikke sminke. Anonymkode: 30bb4...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #29 Skrevet 12. april 2020 15 timer siden, Firebarnsmor86 skrev: Ja, dessverre. Husker min bestemor under oppveksten. Hun kalte meg den pene og søsteren min for den smarte. Søsteren min er minst like pen, men har aldri brydd seg om utseende. Jeg derimot har to ulike bachelorgrad, men alt jeg er kjent for i familien er utseende 😎 Tenk så mye unødvendig angst de har gitt meg ved å fokusere på det ytre. I alle dager. Hva slags familie har du egentlig? Lurer på hvordan du ser ut som er så kjent for utseendet ditt.. Anonymkode: 30bb4...2c8 1
Cinnamondiva Skrevet 12. april 2020 #30 Skrevet 12. april 2020 Vel, kanskje mange sjalu mennesker har forsøkt å trykke dem ned med negative kommentarer. Det beste er å bare stå opp for seg selv om slikt skjer.
Jessic_a Skrevet 12. april 2020 #31 Skrevet 12. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle dager. Hva slags familie har du egentlig? Lurer på hvordan du ser ut som er så kjent for utseendet ditt.. Anonymkode: 30bb4...2c8 Jeg har en merkelig familie 😛 Tror ikke jeg ser så mye annerledes ut enn den vanlige nabojenta. Har kanskje litt mer symmetrisk ansikt enn mange andre.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #32 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, wintergirl skrev: Tro det eller ei, botox, fillers, plastisk kirurgi , hairextensions, lashextensions finnes i omtrent alle land som er og alle verdens kvinner benytter seg av enten alt eller noe av det. Kvinner som tyr til den slags er ikke noe å være sammen med. Anonymkode: c2f66...a8c 1
wintergirl Skrevet 12. april 2020 #33 Skrevet 12. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvinner som tyr til den slags er ikke noe å være sammen med. Anonymkode: c2f66...a8c Du er sikkert ikke noe tap for dem heller. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #34 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, wintergirl skrev: Du er sikkert ikke noe tap for dem heller. Hvorfor godtok du ikke at noen ikke liker fake ting som nevnt over? Tåpelig kommentar av deg. Anonymkode: c2f66...a8c
herzeleid Skrevet 12. april 2020 #35 Skrevet 12. april 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe jeg har lagt merke til flere ganger, og lurer på hvorfor det er slik... De peneste venninene som jeg har er alltid er som er mest usikre på seg selv og som tror at de ikke er fin nok, og hele tiden vil endre på utseendet sitt. Synes det er så rart ettersom det vanligvis er de peneste som ofte får komplimenter, mye oppmerksomhet osv, men så synes de likevel at de ikke er fin nok. Lurer bare på hvorfor det er sånn for jeg ser at det skjer såå mye rundt meg. Leste også at modeller er noen av de med lavest selvbilde så synes at dette var interessant. Har lagt merke til at de mindre "pene" vennene mine alltid har mye bedre selvbilde og generelt ikke er så opphengt i alt det med utseendet. Anonymkode: f5f51...d32 De er vell usikre på seg selv i den forstand at de har veldig høye forventninger til seg selv og dermed en usikkerhet rundt hvorvidt de tilfredsstiller disse. For noen handler det kanskje også om at mye av deres identitet ligger i utseendet, og at eventuelle tilkortkommenheter derfor er mye vanskeligere.
wintergirl Skrevet 12. april 2020 #36 Skrevet 12. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor godtok du ikke at noen ikke liker fake ting som nevnt over? Tåpelig kommentar av deg. Anonymkode: c2f66...a8c Fordi jeg syns du hadde tåpelig menneskesyn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #37 Skrevet 12. april 2020 Fordi man bombardes daglig med at man alltid skal og må bli bedre. Man er aldri god nok som man er. Det går igjen overalt man er. Er man på skolen og gjør det bra der, da får man flere oppgaver for det kan bli enda bedre. Det er alltid noe som kan/skal/bør fikses på for å bli enda bedre. Det er en evig runddans! Anonymkode: 2235f...f00 1
sommerfugl154 Skrevet 12. april 2020 #38 Skrevet 12. april 2020 Jeg "vet" at jeg er penere enn gjennomsnittet/har typisk modellkropp og høyde, men har dårlig selvbilde. Ikke på grunn av utseendeusikkerhet, men i forhold til sosiale settinger og relasjoner. Mye på grunn av sjalusi og drama som det medfører i møte med andre kvinner. Har alltid fått det brukt mot meg og det virker som folk rettferdiggjør sin egen bedritne oppførsel med å tenke at "ja det er jo ikke synd på henne hun er jo så pen og har så flott kropp så hun eier ikke følelser". Har fått høre det direkte og indirekte i form av baksnakking. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ikke har blitt invitert til en fest/reise/strandtur der jeg gjennomskuer motivene. De ønsker ikke å bli overskygget eller forholde seg til en person som er penere/flinkere til noe enn seg selv. Og selv om mange ikke er så overfladiske så er jeg derfor alltid usikker og selvbevisst på å ikke "ta for mye oppmerksomhet" i frykt for å bli mislikt og utstøtt pga. Sjalusi. Det er veldig vanskelig å få seg venner man kan stole på rett og slett. kan se for meg at man føler seg ganske lite verdt hvis man er usikker (Men pen) og opplever den sjalusi-effekten jeg beskrev i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #39 Skrevet 12. april 2020 Jeg har, i hele mitt liv, alltid mottatt komplimenter for et pent utseende. Jeg har hørt dem alle - Du er så pen, vakker, nydelig, flott, fin, osv. Føler at det bare har blitt "verre" nå i voksen alder. Men det har også kanskje en sammenheng med at jeg har blitt mer selvsikker? At jeg utstråler av selvsikkerhet? Jeg får mye oppmerksomhet hele tiden. På vei til jobb, i butikken, på trikken.. Folk kikker litt ekstra på meg (Fyf føler meg så innbilsk av å skrive dette). Ekstra mye når jeg er ute på byen. Og nei, jeg bruker sykt lite sminke. Jeg går uten også. Men det får meg alltid til å undre hvor pen jeg egentlig er når jeg får all den oppmerksomheten der. Og når for eksempel en venninne sier "Jeg kommer aldri til å bli like pen som deg" og "Jeg føler meg fin når jeg går sammen med deg". Eller når han random mannen jeg møter på gata etter et ons kommenterer "Du er pen" når jeg egentlig føler meg så ufresh. Eller når alle tror at jeg kan få hvem jeg vil. Og det er sant - når det gjelder sex. Eller når jeg er ute og løper så blir jeg sjekket opp og blir spurt om nr mitt. Eller når venner kommenterer "Du er for fin for han" til han jeg dater med. Jeg skulle på date med en fyr en gang og jeg måtte ha på hårbøyle for å se mer søt ut enn pen. For jeg får ofte hørt at gutter liker søte jenter! Men han endte fortsatt opp med å kommentere at jeg var vakker. Alt dette gjør meg så overfladisk av og til at jeg blir så obsessed av mitt utseende. Jeg kan stå foran speilet ca en halv time før jeg skal ut og løpe i skogen bare for å doublecheck om jeg er fin nok. Altså, hvem bryr seg liksom? Jeg skal jo bare ut og løpe i skogen. Jeg klarer liksom ikke å la vær å ikke sammenligne meg selv med de aller peneste på instagram. Orker nesten ikke å legge ut et selfiebilde av meg fordi jeg vet at det finnes noen som er penere enn meg. Jeg kan for eks. ende opp med å pirke på hva jeg ikke er fornøyd med utseendet mitt. Jeg føler press. Jeg føler at det er det folk forventer av meg. Jeg føler at jeg alltid må beholde den standarden. Jeg føler at jeg ikke kan ikke se bra ut. Til slutt må jeg si at jeg har et ganske ok selvbilde tross alt den oppmerksomheten. Jeg føler meg gjennomsnittlig pen. Jeg er passe høy, slank, fit og sporty og har fin klesstil. All in all er jeg fornøyd med meg selv og hvordan jeg ser ut. Jeg er som alle de andre. Noen dager kan jeg føle meg extra, andre dager orker jeg ikke å se på trynet mitt i speilet🤣 Hilsen K30 Anonymkode: fc1ca...0f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå