Gå til innhold

hvorfor har pene jenter dårlig selvbilde?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg har lagt merke til flere ganger, og lurer på hvorfor det er slik...

De peneste venninene som jeg har er alltid er som er mest usikre på seg selv og som tror at de ikke er fin nok, og hele tiden vil endre på utseendet sitt. Synes det er så rart ettersom det vanligvis er de peneste som ofte får komplimenter, mye oppmerksomhet osv, men så synes de likevel at de ikke er fin nok. Lurer bare på hvorfor det er sånn for jeg ser at det skjer såå mye rundt meg. Leste også at modeller er noen av de med lavest selvbilde så synes at dette var interessant. Har lagt merke til at de mindre "pene" vennene mine alltid har mye bedre selvbilde og generelt ikke er så opphengt i alt det med utseendet. 

Anonymkode: f5f51...d32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

får veldig ofte komplimenter av alle om at jeg er pen og flere av guttene på skolen min syntes at jeg var den peneste jenta på skolen, men jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor folk synes at jeg er fin. vet ikke helt hvorfor det er sånn men synes at nesten alle andre er finere enn meg

Anonymkode: f5f51...d32

AnonymBruker
Skrevet

Det har noe med at det ALLTID finnes penere jenter, og de mennene de pene jentene ønsker, er de mennene med høyest standard. Ved å sammenligne seg selv med andre pene i resten av verden, blir man plutselig tvilsom når noen gir komplementer osv.

Anonymkode: da587...f6d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De mener ikke egentlig at de ikke er pene. De bare sier det. Hvis de mente det ville de for eksempel gått etter menn som ikke var blant de kjekkeste heller, og det er ikke tilfelle.

Anonymkode: 5af0f...089

• Liker 1
Skrevet

Gidder ikke ta denne anonym. Jeg har i hele livet hørt at jeg er en pen jente. Komplimentene jeg har fått har gitt forventninger om at jeg SKAL være pen hele tiden. Vi får dårlig selvtillit fordi vi måler andres retusjerte bilder med våre negative. Også er det lettere å bli usikker på seg selv de få gangene man ikke får disse komplimentene. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Firebarnsmor86 said:

Gidder ikke ta denne anonym. Jeg har i hele livet hørt at jeg er en pen jente. Komplimentene jeg har fått har gitt forventninger om at jeg SKAL være pen hele tiden. Vi får dårlig selvtillit fordi vi måler andres retusjerte bilder med våre negative. Også er det lettere å bli usikker på seg selv de få gangene man ikke får disse komplimentene. 

Veldig sant! Det setter en unaturlig høy standard, å måle seg med retusjerte bilder er håpløst, iom at de på bildene ikke ser slik ut heller. Men så gjør man det likevel. Mens de som kanskje er litt mer ordinær i utseende måler seg med andre ordinære, og det er virker positivt inn på selvtilliten. 

Anonymkode: ecf6a...6fc

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

De mener ikke egentlig at de ikke er pene. De bare sier det. Hvis de mente det ville de for eksempel gått etter menn som ikke var blant de kjekkeste heller, og det er ikke tilfelle.

Anonymkode: 5af0f...089

Måå det komme bitre incel menn inn i alle diskusjoner??

Anonymkode: 31b29...805

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og en annen ting. Når folk får litt livserfaring og modning i hjernen, så vil man forstå at utseende til en person ikke beskriver hvordan personen har hatt det tidligere i livet. Kvinner kan ha opplevd mye vondt i livet, selv om de fikk et fordelaktig utseende. Mange med svart hvitt tenkning forstår ikke hvorfor noen som ser bra ut ikke stråler og får alt tildelt, de mangler refleksjon og perspektiv på at livet ikke er svart hvitt. Sikter ikke til ts, men alle de som blindt tenker at pent utseende = fantastisk oppvekst og liv. 

Anonymkode: ecf6a...6fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fått noe særlig komplimenter på utseendet mitt, så derfor er det lett for meg å gi being også. Jeg tror det er vanskeligere for pene kvinner, fordi andre forventer at de skal være på sitt beste hele tiden. Først og fremst på utseende, men ikke bare det heller. Jeg tror ærlig talt at jeg har det enklere enn pene kvinner. Ikke får jeg konstant uønsket oppmerksomhet fra menn og sjalusi fra andre kvinner heller. 

Anonymkode: fa265...6d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått noe særlig komplimenter på utseendet mitt, så derfor er det lett for meg å gi being også. Jeg tror det er vanskeligere for pene kvinner, fordi andre forventer at de skal være på sitt beste hele tiden. Først og fremst på utseende, men ikke bare det heller. Jeg tror ærlig talt at jeg har det enklere enn pene kvinner. Ikke får jeg konstant uønsket oppmerksomhet fra menn og sjalusi fra andre kvinner heller. 

Å gi beng*

Skrevet
17 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

Retusjerte bilder er en uting. Tror mange jenter/kvinner faktisk får komplekser av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

Jeg tenkte det samme. Hvis man bare får komplimemnter på utseendet i oppveksten, blir det kanskje også der man setter hele verdigheten sin? Jeg var aldri noen prinsesse i barndommen og har aldri følt det presset på at jeg må være pen. Moren min var natrulig pen og stressa ikke over sånt. 

Anonymkode: 5b664...161

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt ærlig bare hørt dritt om utseende mitt, og det farger jo hverdagen. Det er det eneste jeg tenker på hver gang jeg våkner, hvor grotesk jeg ser ut. Det har blitt en besettelse, og jeg klarer ikke holde inne de rævva tankene jeg har om meg selv heller. Føler for å skrike og rive meg i håret. 

Anonymkode: 120ec...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan aldri bli den peneste jenta. Det er så mye som er "pent" og det er umulig å være alt på en gang. En tøff, kort hårfrisyrer kan være like fint som velstelt, langt hår. Ei som er høy og slank kan være like fin som ei med frodige former og instarumpe. Man kan ikke oppnå alle idealer på en gang, så hvis man baserer selvfølelsen sin på å være den peneste jenta er man dømt til dårlig selvtillit. 

Anonymkode: 5887b...a70

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Firebarnsmor86 said:

Kunne nesten ikke sagt det bedre.

Anonymkode: fc1ca...0f8

AnonymBruker
Skrevet

For min del, jeg får kommentarer på at jeg er pen (dog ikke alltid i positiv forstand), men når dette er det eneste man alltid får høre noe om, aldri at man er hyggelig, smart, flink, omsorgsfull etc. blir dette det verdien måles i. Og når utseende da falmer, eller man er ustelt i joggebukse en dag, da har man plutselig ingen verdi igjen..?! Og vipps så blir man livredd for for at noen skal oppdage hvor liten man egentlig er, og man tviholder desperat på den ene tingen man blir verdsatt for.

For meg er et kompliment på utseende null verdt, og bygger bare på fasaden. Et nedbrytende kompliment. Jeg vet jo hvor lite dette egentlig betyr! Jeg ville mye heller bli verdsatt for mine andre kvaliteter.

Anonymkode: bd235...9c5

• Liker 3
Skrevet

Fordi «Mye vil ha mer». Det er faen meg en «curse», om det så er med penger eller utseende💫

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de som er STYGGE har stjålet den!! Hadde en venninne som oser over av selvtillit... stygg og feit som f..... fleskemage og trange klær og bikini er ingen god kombo. 

Anonymkode: 052d2...545

Skrevet

Fordi at når man stadig får komplimenter for utseendet sitt, vil det etterhvert få stort fokus. Det blir det man bygger selvbildet sitt på. Hvis store deler av selvfølelsen er bygd på det å se bra ut, vil en dårlig dag, graviditet, alderdom, "konkurranse" fra andre jenter osv slå negativt ut på selvfølelsen. Skjønnhet forgår. 

Det er jo derfor man ikke skal fokusere for mye på barnas utseende. Hvis en liten jente utelukkende får tilbakemeldinger på utseendet sitt, vil hun etterhvert bare spille på å være søt/pen. Hvis hun derimot får en annen type positiv oppmerksomhet/anerkjennelse fra voksne, f.eks: at "det er såå hyggelig å være sammen med henne" eller at hun er sterk/modig/kreativ osv, vil hun ha flere ting å strekke seg etter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med det du andre skriver. Får oppriktig vondt inni meg av å være på instagram pga alle de nydelige damene der. Jeg synes ikke at jeg selv er pen og titt og ofte får jeg høre at de hadde aldri trodd at en som meg kan være så hyggelig (?). Til tross for at kjekke menn sjekker meg opp så føler jeg usikkerhet og er usikker på om de prater med noen som er finere, slankere, en med større pupper etc. Har vokst opp med en mor som er modell så jeg føler alltid at folk forventer så mye av meg og mitt utseende. Jeg trakk ikke det lengste strået når det kommer til høyde og er misfornøyd med høyden min, er misfornøyd med at jeg er lys i huden (da jeg ikke tar solarium), er misfornøyd med at øynene mine er for små etc..  Jeg er så misfornøyd med meg selv og er konstant på diett og trener ekstremt hardt. De færreste tror jeg er intelligent pga utseende og det sårer... Jeg har en master og får ofte kommentarer - spesielt fra menn i yrket mitt. 

Anonymkode: 7f511...09e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...