Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Caroline1986 skrev (1 time siden):

Jeg var ikke klar over at man må ha runda Internett for å få lov til å kommentere på KG😊

 

Og igjen, mener du at alt folk snakker om og som debatteres skal være nybrottsarbeid? Skal vi bare legge feminismesaken død fordi vi allerede har snakket en del om den? Og alle likestillingsforkjempere må bare finne noe nytt og trendy å kjempe for ettersom de allerede har snakket om likestilling noen år?

 Hva mener du egentlig? 

All den tid det finnes vaksinemotstand og antisemittisme og folk som tjener seg søkkrike på å selge pulver som ikke funker til kreftsjuke desperate folk, så er jeg jaggu glad for at det finnes folk som IS som setter søkelys på dem. 

Stråmannsbygging er uredelig og trettende debattskikk. Kutt ut det.

Poenget er; (nå med veldig liten teskje) IS har svært få orginale tanker, eller noe nytt å komme med, men hun må gjerne gjenta selvfølgeligheter for min del, akkurat det er jo ikke skadelig. Det er kansje enda er noen som ikke har fått med seg at vaksiner er bra, at influencere er uansvarlige påvirkere (kremt), og kvakksalvere er kyniske idioter. 

Men noen anerkjennelse eller hyllest for å sette søkelys på noe som allerede er flombelyst fortjener hun ikke. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caroline1986 skrev (1 time siden):

Får håpe det blir kaldt i sommer da, slik at hun må gå tildekket hele tiden.

Det når jo ikke inn til deg, uansett hvor mange ganger du får forklart at det ikke er at hun ikke er "tildekket" som er problemet, men at hun poserer i pro-ana stil. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildemoses skrev (37 minutter siden):

Det når jo ikke inn til deg, uansett hvor mange ganger du får forklart at det ikke er at hun ikke er "tildekket" som er problemet, men at hun poserer i pro-ana stil. 

Altså ettersom det siste bildet hvor hun har bunad er «ok» så er vel tildekking en del av greia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildemoses skrev (39 minutter siden):

Det når jo ikke inn til deg, uansett hvor mange ganger du får forklart at det ikke er at hun ikke er "tildekket" som er problemet, men at hun poserer i pro-ana stil. 

Jeg mener også at hvis hun hadde vært normalvektig så hadde hun ikke blitt kalt pro ana. Da kunne hun posert og vist kropp så mye hun orket, selv om hun var spiseforstyrret så det sto etter.
Det er symptomet på sykdommen hennes som er problemet her

Endret av Caroline1986
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Scott skrev (1 time siden):

Stråmannsbygging er uredelig og trettende debattskikk. Kutt ut det.

Poenget er; (nå med veldig liten teskje) IS har svært få orginale tanker, eller noe nytt å komme med, men hun må gjerne gjenta selvfølgeligheter for min del, akkurat det er jo ikke skadelig. Det er kansje enda er noen som ikke har fått med seg at vaksiner er bra, at influencere er uansvarlige påvirkere (kremt), og kvakksalvere er kyniske idioter. 

Men noen anerkjennelse eller hyllest for å sette søkelys på noe som allerede er flombelyst fortjener hun ikke. 

Vi går jo i tog for likestilling på 8. mars selv om vi har sagt det før også. 

Og at det er mange som ikke har fått med seg at vaksiner er bra, er det ikke tvil om så lenge folk fortsetter å droppe vaksiner. For det skjer jo i litt for høy grad. At folk fremdeles går på alt mulig av feks slankepulver og piller skjer jo også, og noen sitter og tjener seg søkkrike på det. For ikke å snakke om alternative behandlingsmetoder mot alvorlige sykdommer som kreft. Jeg ser ikke så mange andre som langer ut mot dette.
 

Og det er ikke stråmenn, det er eksempler. Du trenger ikke å være nedlatende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker henne godt, synes hun skriver bra men enig i at det ikke akkurat er banebrytende nybrottsarbeid hun driver med. Har ikke helt skjønt kritikken mot henne før nå, hva gjelder pro ana. Men ser nå hva flere mener, etter svært gode innlegg. På det ene portrettbildet med utstående kragebein har hun på seg en smal løstsittende singlet. Hvorfor det valget av antrekk? Jeg er normalvektig pluss pluss, og trigges ikke. Men ser nå hva som menes. Det bildet av lårene liggende på en benk og, ikke bra. Voldsom thigh gap. Ikke bra. Jeg synes hun fokuserer feil, håper hun tar det til seg og gjør noe med det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporing og brudd på opphavsrett.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (2 timer siden):

Altså ettersom det siste bildet hvor hun har bunad er «ok» så er vel tildekking en del av greia. 

Eh, nei? Du spurte:

Caroline1986 skrev (11 timer siden):

Så hva mener du om de siste bildene av henne på insta da, hvor hun har på seg genser og sitter ned, er de ok? 

og siste bildet hennes på insta var dette med bunad. Jeg så ikke noen bilder med genser, så da kommenterte jeg på det siste bildet av henne på insta, siden du spurte hva vi mente om siste bildene på insta. Og det bildet var altså helt ok, men da vrir du på det til at jeg mener hun må gå tildekket hele tiden?

Caroline1986 skrev (4 timer siden):

Får håpe det blir kaldt i sommer da, slik at hun må gå tildekket hele tiden.

Slutt med stråmannargumentene dine.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker henne veldig godt, jeg leste bloggen/dagboka hennes da hun var syk for ørten år siden og har fulgt henne siden. Men jeg ser jo at hun er veldig syk akkurat nå, og at hun av og til legger ut bilder som er uheldige og som jeg skjønner trigger de som sliter med dette selv.

Men jeg tror ikke det er gjennomtenkt fra hennes side, jeg tror altså ikke at hun bevisst legger ut bilder som er pro ana. Men at hun gjør det ubevisst, det kan nok hende. Anoreksi er en utspekulert sykdom, og jeg håper hun får en god periode igjen snart. Det er ikke godt å se at noen sliter på denne måten, men fint at hun er klar over det selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1

Vet ikke hvor bevisst det er. Her for et par år siden kritiserer hun andre influensere i Natt & Dag:

 

Hvem er råest på spiseforstyrrelser i Norge? Du eller Linnéa Myhre?
– Hvis det er en konkurranse er vi på samme stafettlag.

SMILHvem er på det andre laget?
– En del som driver med fitness-opplegg, som ikke ser at de propper folk med nøyaktig det samme som de gamle pro-ana-bloggene gjorde, bare at nå er det med masse selvbruning, glis og smil og null snakk om at dette ikke er normalt i det hele tatt. 

GIFTHøres ut som en viss funky og solbrun Skal Vi Danse-deltager.

SMILSikter du til noen spesielle?
– Ingen konkrete, men hvis noen føler seg truffet så kan de godt gå gjennom feeden sin og tenke over om det de poster egentlig er bra

 

https://nattogdag.no/2019/10/smil-gift-moter-ingeborg-senneset/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (14 timer siden):

Vi går jo i tog for likestilling på 8. mars selv om vi har sagt det før også. 

Og at det er mange som ikke har fått med seg at vaksiner er bra, er det ikke tvil om så lenge folk fortsetter å droppe vaksiner. For det skjer jo i litt for høy grad. At folk fremdeles går på alt mulig av feks slankepulver og piller skjer jo også, og noen sitter og tjener seg søkkrike på det. For ikke å snakke om alternative behandlingsmetoder mot alvorlige sykdommer som kreft. Jeg ser ikke så mange andre som langer ut mot dette.
 

Og det er ikke stråmenn, det er eksempler. Du trenger ikke å være nedlatende.

Gjentagende #whataboutism er like trettende og dårlig debattskikk som stråmannsbygging. Jeg har begrenset pedagogisk tålmodighet, så dette blir mitt siste svar til deg.

Først; jeg jobber i Kreftforeningen, etter selv å ha vært alvorlig kreftsyk. Og jo, det jobbes utrettelig opp mot kvakksalvere og andre som har mirakelkurer til salgs. Å tilby alternativ kreftbehandling er nemlig forbudt i Norge, visste du ikke det? 

De som ikke vaksinerer seg kommer ikke til å forandre mening fordi IS, og en laaaaang rekke mennesker foran henne, sier vaksiner er bra. Denne beskjeden har de fått for veldig lenge siden. De tror ikke på det, og har sine oppfatninger, meninger, og forklaringer på hvorfor. Du kan ikke i fullt alvor tro at antivaxere eksisterer fordi noen ikke har fortalt dem at vaksiner er bra? Holdningsarbeidet burde starte i grunnskolen, det kan muligens gjøre en forskjell. Ta det før konspigærningene når dem.

Den massive kritikken mot alternativbransjen er gammelt nytt. Trodde strengt tatt dette var allmennkunnskap man ikke trenger å runde internett for å få med seg.

IS er ingen pioner på noe felt, og det er greit. Bare enda et menneske med mange meninger, og en kanal ut til folk. Og som andre dobbeltmoralister må hun tåle kritikk når hun trår feil.

Goes with the territory 😏

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (1 time siden):

Nå er det vel en kjent sak at tynne kropper har vært idealet siden dag 1. Eller, helt siden Twiggy var populær, vil jeg faktisk tørre å påstå. Det å være slank og tynn er sett på som det mest attraktive av de aller fleste. Det er fortsatt et ideal, men mindre snakket om. Det har aldri vært, og vil aldri bli ideelt å være overvektig. Merk mine ord: aldri. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (15 timer siden):

Snakk om å forvrenge det som blir  uttalt. Hun sier nøyaktig det motsatte av det du påstår her. 

 

Screenshot_20210521-145912_Chrome.jpg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1

Akkurat her mener jeg poenget hennes er helt valid. Mange med syltynne kropper føler seg ikke attraktive (Senneset har skrevet noen ganger om å ha de følelsene rundt egen kropp, og det har jeg følt på også), Uten å ØNSKE at det kommer flere "beinete rumper" i sosiale medier, påpeker hun at selv ikke alle med kropper som fraviker fra normen, kjenner seg igjen i kroppspositivismen. Det må være helt greit. 

Tynn er og blir idealet, derfor ser jeg veldig liten grunn til å skulle "frigjøre" den tynne kroppen. Noen har sagt til meg at jeg er for tynn (da jeg var for tynn), men det kan ikke sammenlignes med den diskrimineringen tjukke opplever. Det ER mer behov for å jobbe mot diskriminering mot overvektige. Men jeg tror ikke vi bekjemper diskrimineringen med kropps-positivistiske selfies av overvektige kvinner. På samme måte som vi ikke bekjemper anoreksi med selfies av undervektige kvinner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bijou1 skrev (1 time siden):

Akkurat her mener jeg poenget hennes er helt valid. Mange med syltynne kropper føler seg ikke attraktive (Senneset har skrevet noen ganger om å ha de følelsene rundt egen kropp, og det har jeg følt på også), Uten å ØNSKE at det kommer flere "beinete rumper" i sosiale medier, påpeker hun at selv ikke alle med kropper som fraviker fra normen, kjenner seg igjen i kroppspositivismen. Det må være helt greit. 

Tynn er og blir idealet, derfor ser jeg veldig liten grunn til å skulle "frigjøre" den tynne kroppen. Noen har sagt til meg at jeg er for tynn (da jeg var for tynn), men det kan ikke sammenlignes med den diskrimineringen tjukke opplever. Det ER mer behov for å jobbe mot diskriminering mot overvektige. Men jeg tror ikke vi bekjemper diskrimineringen med kropps-positivistiske selfies av overvektige kvinner. På samme måte som vi ikke bekjemper anoreksi med selfies av undervektige kvinner.

 

 

Det tror ikke jeg heller, men det kan føre til at de med litt ekstra på kroppen føler seg bedre av å se andre kropper som ligner deres - ikke bare slanke og photoshoppede kropper 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bijou1 skrev (På 21.5.2021 den 16.07):

Akkurat her mener jeg poenget hennes er helt valid. Mange med syltynne kropper føler seg ikke attraktive (Senneset har skrevet noen ganger om å ha de følelsene rundt egen kropp, og det har jeg følt på også), Uten å ØNSKE at det kommer flere "beinete rumper" i sosiale medier, påpeker hun at selv ikke alle med kropper som fraviker fra normen, kjenner seg igjen i kroppspositivismen. Det må være helt greit. 

Tynn er og blir idealet, derfor ser jeg veldig liten grunn til å skulle "frigjøre" den tynne kroppen. Noen har sagt til meg at jeg er for tynn (da jeg var for tynn), men det kan ikke sammenlignes med den diskrimineringen tjukke opplever. Det ER mer behov for å jobbe mot diskriminering mot overvektige. Men jeg tror ikke vi bekjemper diskrimineringen med kropps-positivistiske selfies av overvektige kvinner. På samme måte som vi ikke bekjemper anoreksi med selfies av undervektige kvinner.

Veldig enig i dette! 

Nikea skrev (På 21.5.2021 den 17.41):

Det tror ikke jeg heller, men det kan føre til at de med litt ekstra på kroppen føler seg bedre av å se andre kropper som ligner deres - ikke bare slanke og photoshoppede kropper 😊

Naturligvis, men det er ikke alltid det hjelper heller. Jeg kom over en tik tok-video av en kvinne som lider av fedme, som gråt fordi hun var "epleformet" og ikke hadde former "på de riktige stedene", og at hun var "stygg feit" mens andre overvektige kvinner var "attraktivt feit". Det satte ting litt i perspektiv for meg iallfall. Den videoen hadde ganske mange visninger, og flere titusen likes - og kommentarer som vitnet om at det var mange kvinner som kjente seg igjen i dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almando skrev (7 minutter siden):

Veldig enig i dette! 

Naturligvis, men det er ikke alltid det hjelper heller. Jeg kom over en tik tok-video av en kvinne som lider av fedme, som gråt fordi hun var "epleformet" og ikke hadde former "på de riktige stedene", og at hun var "stygg feit" mens andre overvektige kvinner var "attraktivt feit". Det satte ting litt i perspektiv for meg iallfall. Den videoen hadde ganske mange visninger, og flere titusen likes - og kommentarer som vitnet om at det var mange kvinner som kjente seg igjen i dette. 

Det forstår jeg, jeg har hatt lignende tanker selv. Jeg tror uansett det hjelper om flere typer kroppstyper blir synlige, selv om mange av oss likevel vil ønske oss noe annet. Å vise hvordan verden faktisk ser ut er sunnere enn å bare vise "det perfekte". Selv om vi alle vet at noen faktisk bare er slanke og vakre, men det er langt fra normen. Det finnes like mange typer kropper som det finnes mennesker på jorden, det er greit å bli minnet på noen ganger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (4 minutter siden):

Det forstår jeg, jeg har hatt lignende tanker selv. Jeg tror uansett det hjelper om flere typer kroppstyper blir synlige, selv om mange av oss likevel vil ønske oss noe annet. Å vise hvordan verden faktisk ser ut er sunnere enn å bare vise "det perfekte". Selv om vi alle vet at noen faktisk bare er slanke og vakre, men det er langt fra normen. Det finnes like mange typer kropper som det finnes mennesker på jorden, det er greit å bli minnet på noen ganger. 

Det er sant, men det kan diskuteres hvor bra det er å konstant ha et slikt fokus på kropp. Om man i feeden sin på instagram eller tik tok kun ser kropp, så er det åpenbart at fokuset rettes dit. Personlig syns jeg ikke det er positivt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...