Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

AprilLudgate skrev (På 5.5.2025 den 15.18):

Det hjelper jo ikke for de som er syke å kritisere utseende, men samtidig så blir det innmari vanskelig å ikke reagere når de selv legger ut bilder som dette.

Jenta er jo avmagret og poserer det i bikini 🤷‍♀️

Men jeg har en innmari dumt spørsmål:

IS har jo alltid vært radmager og sett klassisk anorektisk ut på alt av bilder.

Maria Mena - som sier hun nå er mye bedre/friskere har en gang lagt ut et påkledd bilde fra veldig syk periode som handlet om noe helt annet.

Og IS ser jo slik ut hele tiden.

Jeg vet man ikke kan «se» SF generelt (en normalvektig/tjukk kan jo og ha SF), men:

Gitt anoreksi hvor man blir mager som resultat. 

Om man blir bedre/frisk: er det da mulig å se så syk ut som IS gjør?

Altså, kan man bli frisk - men ikke samtidig øke særlig i vekt/muskelmasse? 

Har noen med innsikt i anoreksi noe kunnskap om dette?

Jeg mener ikke at man skal øke voldsomt for å kunne være frisk - men får man ekstremforbrenning av langvarig anoreksi slik at noen kan forbli magre tross vanlig matinntak? 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg skjønner ikke begrepet «frisk» når man fortsatt ser innmari syk ut. Eller er mitt spørsmål bare omvendt av sånn «ser ikke syk ut»? 

Kan virkelig ikke forstå at IS på noen måte er frisk. Hilsen en med spiseforstyrrelse-erfaring.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper jo ikke for de som er syke å kritisere utseende, men samtidig så blir det innmari vanskelig å ikke reagere når de selv legger ut bilder som dette.

Maria Mena - som sier hun nå er mye bedre/friskere har en gang lagt ut et påkledd bilde fra veldig syk periode som handlet om noe helt annet.

Jeg vet man ikke kan «se» SF generelt (en normalvektig/tjukk kan jo og ha SF), men:

Jeg mener ikke at man skal øke voldsomt for å kunne være frisk - men får man ekstremforbrenning av langvarig anoreksi slik at noen kan forbli magre tross vanlig matinntak? 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg skjønner ikke begrepet «frisk» når man fortsatt ser innmari syk ut. Eller er mitt spørsmål bare omvendt av sånn «ser ikke syk ut»? 

Undervekt er en del av symptombildet ved anoreksi, så opprettholdelse av alvorlig undervekt ved bevisst å spise mindre enn hva kroppen trenger er jo anoreksi. IS har fortsatt anoreksi, selv om, når hun blir spurt, prøver å omgå å si det selv ved å si at hun fokuserer på å prøve å gjøre friske ting som å jobbe.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 5.5.2025 den 16.42):

Man kan aldri si aldri. Og etter tiår med undervekt vil kroppen ta skade på ulike måte, og kunne slite på ulike måter. At man kan bli frisk i hodet, men likevel slite med å få i seg nok næring og komme opp i vekt fordi kroppen er så kjørt at kapasiteten er nedsatt. Men da vil man jo som hovedregel ha dårlig kapasitet generelt også, ikke fyke hit og dit «hele tida» om du skjønner. 
Man kan være frisk selv om BMI er 18,5 og ikke 20 (som psykiatrien har satt som gullstandard), og folk er jo ulike fra naturens side også. Men slik IS framstår kroppslig/fysisk nå er ikke normalt hvis man er frisk nei. Det er forskjell på +/-18,5 i BMI, altså marginal undervekt, og slik IS er nå. Om du skjønner. 
Jeg hàr sagt det før: jeg tror ikke hun har sjanse til å bli særlig friskere verken fysisk eller psykisk før hun går all in i behandling, og setter jobb og SoMe på pause. Det betyr ikke at hun skal være innlagt i månedsvis og bare være parolene og ikke «gjøre friske ting», men hun må stoppe opp og tørre å se innover i både kropp og sinn. Slippe kontroll. Og det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir. For noen må det dessverre til at kroppen sier STOPP eller noen rundt setter foten hardt NED før det går. Ut ifra det hun selv har skrevet om og gitt mellom linjene er det både traumer og ADHD i bunn her. Da må man i like stor grad rette behandling og tiltak mot det, som mot spiseforstyrrelsen i seg selv. Og skal man klare det så må man også ha næring. Det tror jeg ikke er mulig å få til poliklinisk med det hun selv har framvist de siste åra. 

Og for all del, jeg sier ikke det er lett! Jeg har vært der selv. Og jeg er sjeleglad for at jeg både traff de rette fagfolka til rett tid, og at noen rundt meg turte å si tydelig fra at nå må du roe ned, nå må du fokusere noen få steder og ikke 20 samtidig, og det går nok ikke å jobbe (fullt) nå hvis du skal ha sjanse til å komme deg opp og videre. 
Så var det nok lurt å ta sluttpakke, hun hadde vel fort røket i nedskjæringene siden hun ikke er fagutdanna m.m. Samtidig kan jo dette bli det stikk motsatte av hva hun trenger: frislepp… Men om noen rundt ser mulighetene det åpner for behandling osv og tør å si fra så kan det jo bli bra for henne. Og selv om jeg er kjempesint på henne av flere årsaker, så unner jeg henne å bli bedre, og vil jo virkelig ikke at hun skal stryke med. 

Benskjørhet er nesten uunngåelig ved langvarig undervekt og kan ikke repareres ved å gå opp i vekt, selv om  videre tap av beinmasse vil stoppe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Benskjørhet er nesten uunngåelig ved langvarig undervekt og kan ikke repareres ved å gå opp i vekt, selv om  videre tap av beinmasse vil stoppe. 

Jo, det kan det faktisk 😉Ikke kun av vektoppgang, men mer tilskudd og annen behandling i tillegg. Jeg har selv gått fra alvorlig osteporose til akkurat inn på grønt nivå, rett før jeg bikka 40. Men det er absolutt ingen selvfølge at det går altså! Men beinmassen kan økes og bedres ved vektøkning, god ernæringsstatus og medikamenter, og styrketrening/vektbærende trening i rett dose. Har ei venninne som også har vært alvorlig syk over flere år som nå er frisk og også har gått markant opp i beinmasse. Hun fikk bisfosfanater i 5 år, sammen med kalsium, d-vit, kontrollert styrketrening, vektoppgang og nok næring til slutt. Og selvfølgelig må hormonene på plass…altså få tilbake menstruasjonen. Jo nærmere overgangsalderen man kommer jo verre blir det selvsagt å snu dette uansett. Vil bare få fram at det er håp på dette punktet, det kan jo være motivasjon for noen til å greie å stå i oppgang og mat. 🙂

• Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentemamma88 skrev (1 time siden):

Kan virkelig ikke forstå at IS på noen måte er frisk. Hilsen en med spiseforstyrrelse-erfaring.

Hun er ikke frisk nei, det er åpenbart. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 timer siden):

Jo, det repaeres ved riktig og nok ernæring over tid (år). Men bare frem til man er ca 30 år. Jeg har gjort det🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GhostHug skrev (12 minutter siden):

Jo, det repaeres ved riktig og nok ernæring over tid (år). Men bare frem til man er ca 30 år. Jeg har gjort det🥰

Kan skje lenger også. Beinmassen min økte helt opp til grønt (fra blodrødt) i perioden jeg var 35-42. 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anoreksi i mange år og fikk stoffskifteproblemer. Man får dårlig forbrenning når man nesten ikke spiser noenting. Er frisk nå, og det kan alle se. Er fremdeles slank, men det er forskjell på det og være radmager. Musklene er på plass igjen, håret har blitt tykt , neglene sterkere. Og så er det noe med det at man ikke ser så sliten og trøtt ut, noe som sikkert er lettere for oss som har hatt sykdommen å gjenkjenne hos andre. IS er ikke frisk.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 5.5.2025 den 16.42):

Man kan aldri si aldri. Og etter tiår med undervekt vil kroppen ta skade på ulike måte, og kunne slite på ulike måter. At man kan bli frisk i hodet, men likevel slite med å få i seg nok næring og komme opp i vekt fordi kroppen er så kjørt at kapasiteten er nedsatt. Men da vil man jo som hovedregel ha dårlig kapasitet generelt også, ikke fyke hit og dit «hele tida» om du skjønner. 
Man kan være frisk selv om BMI er 18,5 og ikke 20 (som psykiatrien har satt som gullstandard), og folk er jo ulike fra naturens side også. Men slik IS framstår kroppslig/fysisk nå er ikke normalt hvis man er frisk nei. Det er forskjell på +/-18,5 i BMI, altså marginal undervekt, og slik IS er nå. Om du skjønner. 
Jeg hàr sagt det før: jeg tror ikke hun har sjanse til å bli særlig friskere verken fysisk eller psykisk før hun går all in i behandling, og setter jobb og SoMe på pause. Det betyr ikke at hun skal være innlagt i månedsvis og bare være parolene og ikke «gjøre friske ting», men hun må stoppe opp og tørre å se innover i både kropp og sinn. Slippe kontroll. Og det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir. For noen må det dessverre til at kroppen sier STOPP eller noen rundt setter foten hardt NED før det går. Ut ifra det hun selv har skrevet om og gitt mellom linjene er det både traumer og ADHD i bunn her. Da må man i like stor grad rette behandling og tiltak mot det, som mot spiseforstyrrelsen i seg selv. Og skal man klare det så må man også ha næring. Det tror jeg ikke er mulig å få til poliklinisk med det hun selv har framvist de siste åra. 

Og for all del, jeg sier ikke det er lett! Jeg har vært der selv. Og jeg er sjeleglad for at jeg både traff de rette fagfolka til rett tid, og at noen rundt meg turte å si tydelig fra at nå må du roe ned, nå må du fokusere noen få steder og ikke 20 samtidig, og det går nok ikke å jobbe (fullt) nå hvis du skal ha sjanse til å komme deg opp og videre. 
Så var det nok lurt å ta sluttpakke, hun hadde vel fort røket i nedskjæringene siden hun ikke er fagutdanna m.m. Samtidig kan jo dette bli det stikk motsatte av hva hun trenger: frislepp… Men om noen rundt ser mulighetene det åpner for behandling osv og tør å si fra så kan det jo bli bra for henne. Og selv om jeg er kjempesint på henne av flere årsaker, så unner jeg henne å bli bedre, og vil jo virkelig ikke at hun skal stryke med. 

Nei, jeg tenker og litt sånn.

Når jeg hadde BMI 18 så var jeg jo veldig smal, men ikke avmagret. Og jeg et høy i tillegg.

Fikk ikke det klassiske ansiktet/hodet, så ikke anorektisk ut. 

Men jeg husker jo at jeg der og da var glad for lav BMI, selv om jeg i ettertid ser på bilder at det var i overkant. 

Så når man har full blown SF så skjønner jeg jo at å ha frisk vekt ikke er på prioriteringslista.

»Gjøre friske ting men holde kontrollen». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (49 minutter siden):

»Gjøre friske ting men holde kontrollen». 

Eller «få i både pose og i sekk»

Det er en illusjon som alle vi med anoreksi har trodd på på et tidspunkt.

Men er det noe jeg vet så er det at anoreksien aldri vil være fornøyd før du ligger i en kiste, begravd uten puls, så lenge man lar den få fortsette å ta plass i livet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at når det gjelder Ingeborg så er det stor forskjell på hva vi med anoreksi tenker, og hva folk som aldri har hatt sykdommen tenker om henne.

«Viktig å fortsette å gjøre friske ting»

De ordene hylles av de som ikke vet.

Mens vi som vet, vi vet at de ordene er anoreksien som prater. De røde varsellampene lyser om en person som nekter å gi fra seg kontrollen og som holder tak i egen sykdom med nebb og klør.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (1 time siden):

Vil legge til at når det gjelder Ingeborg så er det stor forskjell på hva vi med anoreksi tenker, og hva folk som aldri har hatt sykdommen tenker om henne.

Mens vi som vet, vi vet at de ordene er anoreksien som prater. De røde varsellampene lyser om en person som nekter å gi fra seg kontrollen og som holder tak i egen sykdom med nebb og klør.

Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igjen. Det er mange som aldri har hatt spiseforstyrrelser eller anoreksi som vet nok og ser tydelig at de med alvorlig anoreksi ikke kan holde på slik IS har holdt på i mange år.

Det er også mange som har venner eller noen i familie eller en kollega som har anoreksi, og derfor har lært å kjenne igjen tegnene på behovet for kontroll, bortforklaringer, forsøk på å fremstille seg i et glanset lys, benektelsen av hvor alvorlig sykdom er osv.

Det er få jeg vet om som hyller IS slik hun har holdt på de siste årene, mange har reagert i mange år på hvordan hun opprettholder sykdommen med sin influenser- og forfattervirksomhet og som kjendis-anoreksi-spesialist, som hun fremstilles som. Det er også mange som har reagert på forholdet som Finn Skårderud og Peder Kjøs har hatt til IS og andre unge, svært syke anorektiske kjendiser.

Men, det er fremdeles mange som heller ikke vet, som ikke ser problemet, som ikke kjenner tegnene. Derfor er det så viktig å opplyse om hvilke metoder influensere som fronter proana bruker, ikke bare filterbruk, men også ekstreme poseringer for å fremstille seg som tynnere enn de er, spesifikt få frem visse sider ved kroppen, klesvalg/stilvalg for å fremheve sykelig tynnhet. Hos IS er det veldig tydelig siden hun virker å være så syk som hun nå er ut fra det hun har lagt ut over lang tid, men også hos influensere som CBE, som stadig flørter med proana-innhold med alt fra mengde mat, overtrening, overfokus på fokus på (for lite) mat, ekstreme poseringer, klesvalg, filterbruk.

Hvis de som ikke vet først har blitt oppmerksom på de metodene som brukes for å fronte proana, selv når den "skjules" i andre budskap, så kan man aldri ikke se det igjen. For tegnene er veldig tydelige når man først er blitt oppmerksomme på dem.

Det er flere som ser enn hva flere i tråden her tror :)

Bare så det er klart - dette er absolutt ingen kritikk av deg! 😊 Jeg bare føler for å presisere dette, da det er noe som ofte er tatt opp i tråden, og det er noe som jeg ikke kjenner igjen fra de miljøene jeg omgås, hvor de fleste har en bevissthet rundt dette.

De jeg har sett som hyller IS ukritisk, det er gjerne personer som kun har lagt merke til ansiktsbilder av henne, og aldri har lagt merke til kroppsbilder av henne. Noen av dem har hyllet IS for åpenhet osv. Men når jeg har vist dem ulike metoder som IS og andre som henne bruker for å fremheve egen sykdom samtidig som det forsøkes skjult bak andre fokus, så fortsetter de å se fakta.

Men, det er ingen tvil om at det trenger mye mer oppmerksomhet rundt dette. For det at IS for 2-3 år siden ble valg som taler på avgangsdagen for et nyutdannet sykepleierkull fra Høgskolen i Molde, det burde vært en skandale, ikke noe som ble hyllet. Det samme gjelder Norske Kvinners Santitetsforening som ga henne Fredrikkeprisen i fjor, etter at hun i lang tid hadde vist alvorlig proana på sine kanaler. Samme med de av norsk media som er med på å gi henne oppmerksomhet som trigger hennes sykdom verre, enten det er Aftenposten, Tv2, Nrk, VG eller de andre store mediene. Ved sykdom skal det vises ekstra varsomhet, det gjør norsk media, en helseutdanning (Høgskolen i Molde) og Sanitetsforeningen ikke når de fortsetter å utnytte hennes eksponeringsbehov, som er en del av dette sykdomsbildet. Det at Skårderud og Kjøs som fagpersoner har valgt å samarbeide kommersielt med syke anoreksipasienter som f.eks. IS, det i seg selv er så graverende at det alene burde fratatt dem autorisasjonene. FS mistet heldigvis sin autorisasjon for flere brudd som gjorde at han er ansett som uegnet å inneha en psykiaterautorisasjon. Jeg håper Helsetilsynet gir samme tydelige sanksjon til PK, fratar ham autorisasjonen som psykolog etter alle hodeløse valg han har gjort i jobbsammenheng siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (2 timer siden):

Men hvis du selv har anoreksi, vet du vel også selv hvor vanskelig det er å gi slipp på kontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil legge til at jeg inderlig håper at IS nå logger seg av alle sosiale medier og heller fokuserer det neste året på å bli friskere. Det vil hun ikke bli om hun fortsetter å søke rampelyset på alle måter hun kan.

Dessverre tror jeg ikke hun kommer til å gjøre det. En av årsakene til det er at hun omtrent samtidig som hun publiserte at hun har sagt opp i Aftenposten, også byttet profilbilde på IG, til et bilde fra da hun deltok i Nytt på nytt. Det indikerer at hun nå forsøker å markedsføre seg selv ut mot ulike typer medier for kommersielt samarbeid. Og om noen tar henne inn er jeg redd for at det bare vil forsterke sykdomsbildet, og det tror jeg ikke kroppen hennes vil tåle så veldig mye lenger.

Jeg håper derfor inderlig at hun greier å logge av alt av sosiale medier og holde seg utenfor medier, og heller fokuserer på å bli friskere og å finne ut hvem IS er om hun ikke skal fronte anoreksi og proana. Jeg håper hun finner ut av det, for om hun blir friskere og heller bruker energien sin på noe som vil være sunnere for både henne selv og andre, så tror jeg hun har mye å bidra med. Men fortsetter dette voldsomme anoreksifokuset, så tror jeg dessverre det går feil vei, noe det ser ut til å ha gjort siste årene jo mer hun har vært i medias søkelys, jo mer hun har søkt medias søkelys. Jeg håper IS finner ut hvem IS er ute medias søkelys på seg, og at hun kan finne noe meningsfullt å gjøre utenfor rampelyset, utenfor kjendisstatusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...