Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Meretejensen skrev (7 timer siden):

Og dette til tross for at hun under hele sin bloggkarriere og som journalist har kritisert og fortsetter å kritisere andre høylytt om deler samme informasjon, for å være dårlig forbilder for barn og unge, skriker høyt om hver varsom plakat osv for å nevne noe.

Hun elsket jo å dele bilder fra da hun var på det tynneste og finner alltids et påskudd for å reposte dem. For noen år siden var det en challenge på face at du skulle poste et bilde fra du var barn/ungdom. Og da valgte IS så klart å poste et bilde av seg selv fra da hun var innlagt.  

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grüner skrev (Akkurat nå):

Hun elsket jo å dele bilder fra da hun var på det tynneste og finner alltids et påskudd for å reposte dem. For noen år siden var det en challenge på face at du skulle poste et bilde fra du var barn/ungdom. Og da valgte IS så klart å poste et bilde av seg selv fra da hun var innlagt.  

Ikke sant! Og så kommer hun alltid med med tåpelig forklaring om at hun gjør det for å sette fokus på psykisk helse bla bla bla, men det gir absolutt ingen mening det hun sier.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meretejensen skrev (5 timer siden):

Men det paradoksale er jo om man leste bloggen til IS så var det bulimi som var hennes største utfordring når det kom til mat, men allikevel velger hun å kalle boken sin anorektisk. Og til tross for at hun selv hevder at hun er veldig opptatt av åpenhet, rive ned tabuer, ikke la seg styre av skam og så videre så omtaler hun i dag alltid spiseforstyrrelsen som anoreksi og det er veldig mange som ikke har lest bloggen hennes er ikke en gang klar over det er bulimi som var beskrivende for hennes spiseforstyrrelse problematikk.

På det bildet fra biblioteket,  når hun er innlagt, er hun veldig tynn, men har forstørrete spyttkjertler, noe som kan tyde på bulimi. For anorektikere er den «rene» asketen som ikke spiser «idealet», mens anorektikere som kaster opp er litt «mislykkete» anorektikere. 

En ting som provoserer meg, når hun liksom skal være så ærlig, er at hun nesten framstiller spiseforstyrrelsen som noe som var før, da hun var enda tynnere. Hvis hun blir spurt hvordan det går med henne nå, svarer hun bevisst litt på siden, at nå fokuserer hun på å gjøre friske ting, som å jobbe, men alle kan jo se at hun fortsatt er veldig spiseforstyrret.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har også sagt at det for henne ikke hander om vekt og forklarer anoreksien sin med OCD, at alt må være rent nok til å spises osv. dette rimer ikke helt, synes jeg, for 1) om vekt ikke var noe hun «brydde seg om» kunne hun benyttet seg av næringsdrikker eller liknende for å få opp vekten litt 2) hadde hun ikke vært opptatt av vekt, ville hun heller ikke hatt behov for å vise frem hvor tynn hun er og gjemme det bak en eller annen setning om noe helt annet … 3) hvis «skitten mat» er det som gjør det vanskelig å,spise; hvordan kan hun da ha bulimiske episoder? Tviler på at «binge-mat»vaskes først, og oppkast er ikke akkurat «rent» det heller 

tviler på ingen måte på at hun er alvorlig syk, er bare oppgitt over alle bortforklaringene, over hennes spiseforstyrrelser som liksom er så annerledes og unik fra alle andres,

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (7 timer siden):

Hun presiserer alltid at hun ikke deler bilder fra hun var på det tynneste. Hun viser bilder av en fryktelig avmagret kropp og hevder at hun var ENDA tynnere enn det, men det får vi ikke se, for det kan være triggende...

I lenken @Ninaen viser til gjør hun noe av det samme. Hun hevder at hun sluttet å veie seg etter at hun kom under x-antall kilo (skriver ikke summen her). På den måten kan hun antyde at hun på et tidspunkt kan ha vært enda tynnere. Høres det plausibelt ut? At en spiseforstyrret person plutselig gir fra seg kontrollen på den måten og slutter å veie seg?

Jeg oppfatter begge disse uttalelsene som typisk spiseforstyrret skryt. Jeg tror bildene er av henne på det tynneste og vekten var den laveste, men Ingeborg klarer ikke å la være å antyde at hun var ENDA flinkere... Det er en uerlighet der, som dere peker på.

Det samme med anoreksien. Jeg har heller ikke møtt en anorektiker som har klart å være ren anorektiker over tid. Jeg har ikke lest bloggen til Ingeborg, men jeg tipper hun var omtrent som alle oss andre. Problemet her er kanskje vennskapet til Skårderud? Han har jo fått kritikk for å glamorisere anoreksi, ved å sammenligne det med kunst (sultekunstnere), og har fått kritikk for å ikke engasjere seg i andre former for spiseforstyrrelser. Ett sted på veien har Ingeborg gått fra å være tilnærmet ærlig om sykdommen sin, til å fremstille den som bedre enn den er, og det er ikke umulig at det kom som et resultat av møtet med en maktperson som ser på anorektikere som kunstnere. Hennes stadige selvskryt (jeg var enda tynnere) henger sannsynligvis sammen med dårlig selvfølelse, og da vil man jo gjerne imponere (sultekunstner)

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 timer siden):

Det samme med anoreksien. Jeg har heller ikke møtt en anorektiker som har klart å være ren anorektiker over tid.

Selv om jeg føler det er uviktig i denne tråden, så vil jeg si at det absolutt ikke er sånn at «alle anorektikere gir etter og overspiser og spyr» på et tidspunkt. Jo lenger jeg hadde vært alvorlig syk jo mer utenkelig var det for meg at anoreksien skulle «endre form». 

Det som er tragisk er at Ingeborg er så uærlig og dobbeltmoralsk som hun er. I forhold til å være nedlatende mot andre medsyke som ikke greier å opprettholde det å «gjøre friske ting», uærlighet om hvilken spiseforstyrrelse hun har, paradokset med å være en sykepleier som er som en katalysator på andres spiseforstyrrelse og fronte det i media.

Men hun er ikke noe overmenneske hun heller, så snart vil det ikke være fysisk mulig å «gjøre friske ting». Uansett hvor vellykket Ingeborg måtte føle seg.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GhostHug skrev (2 timer siden):

Selv om jeg føler det er uviktig i denne tråden, så vil jeg si at det absolutt ikke er sånn at «alle anorektikere gir etter og overspiser og spyr» på et tidspunkt. Jo lenger jeg hadde vært alvorlig syk jo mer utenkelig var det for meg at anoreksien skulle «endre form». 

Det som er tragisk er at Ingeborg er så uærlig og dobbeltmoralsk som hun er. I forhold til å være nedlatende mot andre medsyke som ikke greier å opprettholde det å «gjøre friske ting», uærlighet om hvilken spiseforstyrrelse hun har, paradokset med å være en sykepleier som er som en katalysator på andres spiseforstyrrelse og fronte det i media.

Men hun er ikke noe overmenneske hun heller, så snart vil det ikke være fysisk mulig å «gjøre friske ting». Uansett hvor vellykket Ingeborg måtte føle seg.

Det er en liten andel som forblir «rene anorektikere». Men som de 2 andre har skrevet er det fåtallet som ikke har blandingssykdom. Har også vært mye innlagt, samme erfaring med at bare en håndfull som har hatt «ren» anoreksi.

Men igjen så er det den forbanna uærligheten til IS som er problemet! Hun skal være best, men samtidig «se på meg så ydmyk jeg er». Greit nok at det nok er en grunn til at hun er blitt sånn, men nå blir hun vel 40, da er det på tide å ta ansvar for enkelte ting faktisk. Hun skader folk. På en veldig uredelig måte. Og det er ikke greit samme søren hvor syk hun er og hvor vanskelig hun har det inni seg!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (14 timer siden):

På det bildet fra biblioteket,  når hun er innlagt, er hun veldig tynn, men har forstørrete spyttkjertler, noe som kan tyde på bulimi. For anorektikere er den «rene» asketen som ikke spiser «idealet», mens anorektikere som kaster opp er litt «mislykkete» anorektikere. 

En ting som provoserer meg, når hun liksom skal være så ærlig, er at hun nesten framstiller spiseforstyrrelsen som noe som var før, da hun var enda tynnere. Hvis hun blir spurt hvordan det går med henne nå, svarer hun bevisst litt på siden, at nå fokuserer hun på å gjøre friske ting, som å jobbe, men alle kan jo se at hun fortsatt er veldig spiseforstyrret.

Det er ikke bare det at det tyder på bullimi. Vi vet med sikkerhet at det er den spiseforstyrrelse hun hadde da hun selv gjentok det flere ganger på bloggen, men så fort hun ble mere kjent omtalte hun spiseforstyrrelse som anoreksi og det var også den diagnosen hun brukte på boka si.

Og bare sånn at ingen skulle misforstå så dømmer jeg overhodet ingen som har bulimi ,jeg ser ikke ned på de på den ene eller den andre måten eller mener at de er mislykket i forhold til oss som har anoreksi, men det er helt tydelig at hun velger å ikke kalle en spade for en spade for som nevnt tidligere vet hun veldig godt hva som gir klikk og oppmerksomhet. og det er derfor jeg også blir temmelig sint når hun hevder at hennes mål er å skape åpenhet og forståelse, fjerne tabuer og hjelpe andre som er syke med å ikke kjenne på skam når det er akkurat det motsatte hun gjør. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (9 timer siden):

Hun har også sagt at det for henne ikke hander om vekt og forklarer anoreksien sin med OCD, at alt må være rent nok til å spises osv. dette rimer ikke helt, synes jeg, for 1) om vekt ikke var noe hun «brydde seg om» kunne hun benyttet seg av næringsdrikker eller liknende for å få opp vekten litt 2) hadde hun ikke vært opptatt av vekt, ville hun heller ikke hatt behov for å vise frem hvor tynn hun er og gjemme det bak en eller annen setning om noe helt annet … 3) hvis «skitten mat» er det som gjør det vanskelig å,spise; hvordan kan hun da ha bulimiske episoder? Tviler på at «binge-mat»vaskes først, og oppkast er ikke akkurat «rent» det heller 

tviler på ingen måte på at hun er alvorlig syk, er bare oppgitt over alle bortforklaringene, over hennes spiseforstyrrelser som liksom er så annerledes og unik fra alle andres,

Dette! Og om det med OCD hadde stemt er det jo veldig rart at hun nå da går ned i vekt når hun ikke lenger skrubber maten. Og det vet vi jo at hun ikke gjør med tanke på at hun ofte legger ut bilder fra ulike restaurant besøk, bilder av middager som kjæresten har lagd etc.

Og jeg tviler heller ikke på at hun er syk og jeg har full forståelse for hvor vanskelig det er å kjempe mot en spiseforstyrrelse. Og jeg mener ikke at det kun er de som er 100 % frisk fra en spiseforstyrrelse som skal ha lov til å snakke høyt om sykdommen, prøv å skape forståelse, rive ned myter, bruke sin stemme i det offentlige rom og så videre, men nå er det jo det hun gjør. Det er heller tvert om

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (9 timer siden):

Hun presiserer alltid at hun ikke deler bilder fra hun var på det tynneste. Hun viser bilder av en fryktelig avmagret kropp og hevder at hun var ENDA tynnere enn det, men det får vi ikke se, for det kan være triggende...

I lenken @Ninaen viser til gjør hun noe av det samme. Hun hevder at hun sluttet å veie seg etter at hun kom under x-antall kilo (skriver ikke summen her). På den måten kan hun antyde at hun på et tidspunkt kan ha vært enda tynnere. Høres det plausibelt ut? At en spiseforstyrret person plutselig gir fra seg kontrollen på den måten og slutter å veie seg?

Jeg oppfatter begge disse uttalelsene som typisk spiseforstyrret skryt. Jeg tror bildene er av henne på det tynneste og vekten var den laveste, men Ingeborg klarer ikke å la være å antyde at hun var ENDA flinkere... Det er en uerlighet der, som dere peker på.

Det samme med anoreksien. Jeg har heller ikke møtt en anorektiker som har klart å være ren anorektiker over tid. Jeg har ikke lest bloggen til Ingeborg, men jeg tipper hun var omtrent som alle oss andre. Problemet her er kanskje vennskapet til Skårderud? Han har jo fått kritikk for å glamorisere anoreksi, ved å sammenligne det med kunst (sultekunstnere), og har fått kritikk for å ikke engasjere seg i andre former for spiseforstyrrelser. Ett sted på veien har Ingeborg gått fra å være tilnærmet ærlig om sykdommen sin, til å fremstille den som bedre enn den er, og det er ikke umulig at det kom som et resultat av møtet med en maktperson som ser på anorektikere som kunstnere. Hennes stadige selvskryt (jeg var enda tynnere) henger sannsynligvis sammen med dårlig selvfølelse, og da vil man jo gjerne imponere (sultekunstner)

Når man ser at tallet på vekta går nedover og nedover så stopper man ikke bare å veie seg nei  så den uttalelsen har jeg tro på.  Og du treffer nok spikeren på hodet  når du refererer til det som spiseforstyrret skryt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (4 timer siden):

Det er en liten andel som forblir «rene anorektikere». Men som de 2 andre har skrevet er det fåtallet som ikke har blandingssykdom. Har også vært mye innlagt, samme erfaring med at bare en håndfull som har hatt «ren» anoreksi.

Dette er faktisk helt nytt for meg, selv etter mange år totalt som innlagt på slike avdelinger. Trodde ikke det var noe jeg ikke visste om egen sykdom, men tydeligvis😅

Men det er jo sykt i seg selv, å utad påstå man er for åpenhet men ikke være åpen om hvilken sykdom man egentlig har pga skam. Sinnsykt provoserende. Her hadde hun masse muligheter til å bryte stigma rundt bulimi, men lar være.
Det sier jo alt om henne og hennes baktanker. Nemlig at å fremstå på en viss måte i media er det eneste egentlige målet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (1 time siden):

Dette er faktisk helt nytt for meg, selv etter mange år totalt som innlagt på slike avdelinger. Trodde ikke det var noe jeg ikke visste om egen sykdom, men tydeligvis😅

Men det er jo sykt i seg selv, å utad påstå man er for åpenhet men ikke være åpen om hvilken sykdom man egentlig har pga skam. Sinnsykt provoserende. Her hadde hun masse muligheter til å bryte stigma rundt bulimi, men lar være.
Det sier jo alt om henne og hennes baktanker. Nemlig at å fremstå på en viss måte i media er det eneste egentlige målet.

Mange skjuler bulimien sin, også for behandlingsapparatet. Jeg vet om flere. Nettopp fordi den er skambelagt på en annen måte+det som ble skrevet om «mislykka anorektiker». Min bulimi ble heller ikke kjent før etter 6-7 år i psykiatrien, selv om den var der hele tida parallelt med anoreksien. Og derfor blir jeg ekstra forbanna på IS når hun preker om åpenhet og samtidig bare «sletter» halve sykehistorien sin, den som virkelig hadde trengt fokus og en åpenhet. I motsetning til anoreksien, som vi har mer enn nok folk som har vært åpne om. Ytterst sjelden noen snakker høyt om bulimi. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare berømme dere som har eller har hatt spiseforstyrrelser som deler av deres dyrekjøpte erfaringer. Det er så viktig at også slike som dere står opp mot Ingeborg Senneset.

For den rollen hun har fått hos så altfor mange medier og til og med fagfolk, den er skremmende å bevitne fra utsiden.

Hun driver stadig proana i sine sosiale mediekanaler. Aftenposten lar henne bruke egne lokaler og referanser til avisen til fronting av proana. En rekke andre medieaktører, som f.eks. Nrk og andre store, bruker henne som frontfigur i en rekke artikler, intervjuer, podkaster, programmer. Og hun brukes også som "fagperson" nå flere av disse bruker hennes sykepleierutdannelse (som hun aldri har praktisert!) som et kvalitetsstempel for å gi hennes uttalelser større troverdighet, og dette gjør de samtidig som hun også fronter proana, enten innbakt i det hun sier, som selvskryt, eller via bilder. Til og med fagpersoner som Finn Skårderud og Peder Kjøs bidrar til at hun får den oppmerksomheten hun søker for sin sykt tynne kropp, og hyller hennes "åpenhet" og "ærlighet" mens de i realiteten er med på å muliggjøre hennes selveksponering av egen sykdomsavhengighet.

Det er som om alle skal "støtte" opp om henne, mens det for utenforstående, som ser at hun ikke skriver særlig bedre enn 13 andre på dusinet, bare har mer i kjeften, de ser at hun bruker alle disse som skal "støtte" henne som publiseringskanaler for sin sykdom - som åpenbart er blitt verre og verre jo mer av disse gir henne av "skjermtid".

Det ene bildet fra OL som ble diskutert her, der var lårene hennes omtrent samme sykelig tynne som de var på de bildene fra nylig utlagt link som viste henne på det tynneste. Det er skremmende å se! Og det er forferdelig provoserende når man vet hvor mange som har brukt og kanskje fremdeles bruker henne som forbilde for å bli sykere enn de allerede er :(

Sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde valgte henne som taler for avgangsstudentene. Sanitetsforeningen har gitt henne Frederikkeprisen for sin åpenhet om spiseforstyrrelser, men ser ikke at de også støtter hennes oppmerksomhetsbehov rundt egen sykdom og at det er en del av hennes sykdomsbild. Og de fortsetter å gi henne taletid og oppmerksomhet.

Til alle dere som bidrar til å vise og lære oss andre mer om hvordan hun faktisk sprer proana fremdeles - takk!

❤️

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felis skrev (11 timer siden):

Helt klart!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (2 timer siden):

Men men greia er at når det kommer til henne så er det ikke skam som er årsak til at hun ikke snakker høyt om bulimi i dag, for den blottla hun fullstendig på bloggen og utelot ingen detaljer. Men sannheten er nok at bulimi ikke gir like mye klikk og oppmerksomhet som en anoreksi diagnose gjør og når man lever av klikk og oppmerksomhet trenger man vel ikke å være et mattegeni for å forstå at 1+1 = 2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg synes det er så dårlig gjort av meg selv, og kommentere kropp til andre. Men - klarer ikke å la være… Nå var det ett par bilder som jeg mener må være triggende for folk med SF. Jeg har det ikke, men blir bekymra for enkelte bilder i helga:( Håper hun vil få hjelp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke ok ut. Og.. så vanskelig kan det ikke være å handle inn til fårikål, eller..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hun reiser land og strand rundt og har foredrag for unge mennesker mener jeg at hun er pliktig til å ta en pause til hodet og sykdom er mer under kontroll og ikke minst å være ærlig på hvordan situasjonen er.og Peder Kjøs har også et stort ansvar her.

IMG_2836.thumb.jpeg.77f93665946c09c4bc1cabf481ef730e.jpeg

Snakk om å være hyklerisk og dobbelmoralsk

IMG_2837.png

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kritiserte Ingeborg er en dag, må jeg og skryte av henne, når hun gjør bra ting! Og jeg syns det er kjempebra at hun kommenterer videoen til Caroline BE! Da bruker Ingeborg stemmen sin på en meget god måte. Takk! 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne30 skrev (22 timer siden):

Siden jeg kritiserte Ingeborg er en dag, må jeg og skryte av henne, når hun gjør bra ting! Og jeg syns det er kjempebra at hun kommenterer videoen til Caroline BE! Da bruker Ingeborg stemmen sin på en meget god måte. Takk! 

Veldig enig i dette! Gikk inn i tråden nå for å si det samme.

Jeg er nok en ganske stor kritiker av mye av det Ingeborg Senneset gjør, men her viste hun hvordan hun kan bruke sin stemme og makt som kjendis på en god måte!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...