Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Sarah93 skrev (På 25.9.2022 den 15.30):

For øvrig skjønner jeg ikke at hun fungerer med den undervekten. Jeg spiser altfor lite, men er ikke i nærheten av så tynn som Senneset, og jeg må sykemeldes nå, fordi kroppen har klappet helt sammen. Konstante infeksjoner og generell slapphet som følge av underernæring. Jeg er også en mester i å presse meg, og har gjort det i mange år, men til slutt går det ikke, og for meg smalt det nå. Derfor synes jeg den "gjøre friske ting"-greia som hun gjentar til stadighet, er litt tveegget. Det kan være et sykdomstegn å presse kroppen forbi tålegrensene år etter år. Nå snakker jeg for meg selv, men sykemeldingen og det å prøve å spise, er noe av det friskeste jeg har gjort på lenge.

Jeg vil ikke spekulere i hva IS får til og ikke får til ut over det som vises offentlig  Det vet ikke jeg.

Men på generell basis er "å fungere" veldig mye. Det er å gå i butikken en onsdag, å lage (og å spise) middag, å dusje jevnlig, å opprettholde relasjoner med venner og familie, å betale regninger, å gå tur i høstsola, lese en bok, etc.

Det vi (offentligheten) vet er at IS klarer å skrive artikler for Aftenposten, publisere bok, figurere på SoMe. Vi vet ikke hvordan hverdagen hennes ser ut. Så hvor godt hun "fungerer" vet vi faktisk ikke.

Jeg vil understreke at jeg ikke spekulerer i hva IS får til og ikke, men helt enkelt påpeker at vi ikke vet i hvilken grad sykdommen påvirker hverdagen hennes. Akkurat dette punktet i seg selv er et eget poeng, ettersom hun selv bedriver med thinspo og samtidig fronter at "you can have it all".

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Boka får lite anmeldelser, har bare sett to, i Sykepleien og Framtida.no, altså ikke de største avisene. Og de har vært ganske avmålte. Selv om det er en ungdomsbok, synes jeg det er rart at en så profilert skribent får så få anmeldelser. Men få anmeldelser er jo ikke Senneset sin skyld på noen måte. Boka er jo også (eller har vært) på bestselger-listene.

Men i anmeldelsene trekkes det fram at boka kan være triggende, og en ungdoms-anmelder i Framtida peker på at hun ikke skriver noe særlig om bulimi og overspising, bare om anoreksi. Dette er jo veldig dumt, da langt flere vil slite med førstnevnte. Senneset er også flink til å si at anoreksi er uvanlig, og at de andre spiseforstyrrelsene burde få mer fokus. Da er det synd hvis hun ikke gir dem det i sin egen bok! ( Har ikke lest den selv, gjengir bare anmelderen.)

Senneset har jo faktisk slitt med bulimi, det er hun så vidt innom i selvbiografien "Anorektisk", og hun skrev visst mye om det på bloggen. Men nå virker det veldig som hun underspiller det. Hva slags åpenhet er dét?

Uansett om Senneset IKKE hadde slitt med bulimi, mener jeg absolutt hun burde skrevet om det når hun skriver for unge om spiseforstyrrelser. Og det blir enda rarere å underslå det når hun selv har slitt med det (eller sliter fortsatt, for alt vi vet). Selv om man skal være ganske forsiktig med hvordan man skriver om den tematikken for unge, noe IS selv er smertelig klar over, da en novelle om anoreksi i en bok for barn/ ungdom inspirerte henne til å sulte seg. Hun har beskrevet en klar årsak-virkning fra å lese novellen til å begynne å bruke sulting og oppkast som selvskading. Og de to anmeldelsene peker altså på at boka kan være triggende. 

https://framtida.no/2022/09/28/ordbok-for-overlevelse 

Endret av Sarah93
Presiserte noe som kunne være uklart
  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (På 24.9.2022 den 19.10):

Bare å sammenlikne første byline-bildet av henne i Aftenposten og nå (eks reklamen for showet med Peder Kjøs), særlig overleppa. Og med det bildet i Aftenposten, som må være fra rundt 2013/2014 så stemmer jo ikke det helt heller at Restylane var rett etter sykehus og ny i Oslo. Enten har hun ikke slutta, eller så er det en eller annen skade (og det har hun ikke sagt noe om). Forstår virkelig ikke hvordan hun tenker. Det ligger massevis av bilder av henne på nett, veldig enkelt å sammenlikne. Men folk flest er vel ikke kritiske (ironisk nok…)

Bildet med utslått hår er fra 2011, studiobildet øverst til høyre i artikkelen er fra starten av karrieren i Aftenposten. Artikkelen ble oppdatert i 2013, så det bildet er sannsynligvis fra da. Plakaten med Peder Kjøs er vel fra i fjor. NB! Triggerwarning på artikkelen, er oppgitt vekt der.
https://p3.no/dokumentar/tanker-fra-post-4/

https://tix.no/nb/event/8938/j-vlig-menneskelig-ingeborg-senneset-peder-kj-s/

Tenk å være så naturlig vakker og ødelegge utseendet med dårlig utført fillers i leppene som har migrert langt ut over der den skal ligge. 😬

Hun hadde ikke trengt å forandre noe, hun var jo mer eller mindre perfekt.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Tenk å være så naturlig vakker og ødelegge utseendet med dårlig utført fillers i leppene som har migrert langt ut over der den skal ligge. 😬

Hun hadde ikke trengt å forandre noe, hun var jo mer eller mindre perfekt.

Det sier folk ofte, og det er nok hyggelig ment, og dette er ikke ment som en kritikk av deg, bare en betraktning: Personer som Ingeborg Senneset og Sophie Elise (uten sammenligning for øvrig) sliter kanskje på hver sin måte med sykelige komplekser. ( SE har snakket mye mer åpent om det enn IS, og jeg vet ikke om IS har disse kompleksene for utseende eller om hun bare ville ha fillers for å pynte seg, men det er jo ikke usannsynlig, gitt komplekser for kropp). Da hjelper det ikke å si at denne sykeligheten har "ødelagt utseende" deres. Det blir litt som å si at IS hadde vært penere om hun hadde gått opp noen kilo. Det tror jeg hun vet, og at det er veldig sårt for henne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Boka får lite anmeldelser, har bare sett to, i Sykepleien og Framtida.no, altså ikke de største avisene. Og de har vært ganske avmålte. Selv om det er en ungdomsbok, synes jeg det er rart at en så profilert skribent får så få anmeldelser. Men få anmeldelser er jo ikke Senneset sin skyld på noen måte. Boka er jo også (eller har vært) på bestselger-listene.

Men i anmeldelsene trekkes det fram at boka kan være triggende, og en ungdoms-anmelder i Framtida peker på at hun ikke skriver noe særlig om bulimi og overspising, bare om anoreksi. Dette er jo veldig dumt, da langt flere vil slite med førstnevnte. Senneset er også flink til å si at anoreksi er uvanlig, og at de andre spiseforstyrrelsene burde få mer fokus. Da er det synd hvis hun ikke gir dem det i sin egen bok! ( Har ikke lest den selv, gjengir bare anmelderen.)

Senneset har jo faktisk slitt med bulimi, det er hun så vidt innom i selvbiografien "Anorektisk", og hun skrev visst mye om det på bloggen. Men nå virker det veldig som hun underspiller det. Hva slags åpenhet er dét?

Uansett om Senneset IKKE hadde slitt med bulimi, mener jeg absolutt hun burde skrevet om det når hun skriver for unge om spiseforstyrrelser. Og det blir enda rarere å underslå det når hun selv har slitt med det (eller sliter fortsatt, for alt vi vet). Selv om man skal være ganske forsiktig med hvordan man skriver om den tematikken for unge, noe IS selv er smertelig klar over, da en novelle om anoreksi i en bok for barn/ ungdom inspirerte henne til å sulte seg. Hun har beskrevet en klar årsak-virkning fra å lese novellen til å begynne å bruke sulting og oppkast som selvskading. Og de to anmeldelsene peker altså på at boka kan være triggende. 

https://framtida.no/2022/09/28/ordbok-for-overlevelse 

Amen. Det at hun så godt som har lagt lokk på alt som heter bulimi provoserer meg,og særlig når hun (som du påpeker) støtt og stadig påpeker at anoreksi er den minst vanlige spiseforstyrrelsen og at de andre må få mer fokus.  Hun har en gyllen mulighet til å gjøre det med egen historie, men velger aktivt å ikke gjøre det. Faller inn i «vise hvor flink jeg er til å være syk på rette og mest alvorlige måten»-mønsteret. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (5 timer siden):

Det sier folk ofte, og det er nok hyggelig ment, og dette er ikke ment som en kritikk av deg, bare en betraktning: Personer som Ingeborg Senneset og Sophie Elise (uten sammenligning for øvrig) sliter kanskje på hver sin måte med sykelige komplekser. ( SE har snakket mye mer åpent om det enn IS, og jeg vet ikke om IS har disse kompleksene for utseende eller om hun bare ville ha fillers for å pynte seg, men det er jo ikke usannsynlig, gitt komplekser for kropp). Da hjelper det ikke å si at denne sykeligheten har "ødelagt utseende" deres. Det blir litt som å si at IS hadde vært penere om hun hadde gått opp noen kilo. Det tror jeg hun vet, og at det er veldig sårt for henne. 

Jeg tar imot den konstruktive kritikken, du har helt rett. Vanligvis prøver jeg å ikke kommentere utseendet til folk. :)

Men når dama er så opptatt av å kommentere alle andres fake utseende så har jeg null problemer med å kommentere henne. Hun er ikke bare dobbeltmoralsk når det kommer til dette, hun lyver og fører leserne sine bak lyset. Eller, hun prøver, men det er fuckings åpenbart at de svære leppene der, som har emigrert halvveis opp til nesa og ned til haka, ikke er naturlige.

Og så skaper hun til og med innhold til egne kanaler og selger bøker basert på denne løgnen. Dama eier ikke skam.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (På 7.10.2022 den 20.40):

Jeg tar imot den konstruktive kritikken, du har helt rett. Vanligvis prøver jeg å ikke kommentere utseendet til folk. :)

Men når dama er så opptatt av å kommentere alle andres fake utseende så har jeg null problemer med å kommentere henne. Hun er ikke bare dobbeltmoralsk når det kommer til dette, hun lyver og fører leserne sine bak lyset. Eller, hun prøver, men det er fuckings åpenbart at de svære leppene der, som har emigrert halvveis opp til nesa og ned til haka, ikke er naturlige.

Og så skaper hun til og med innhold til egne kanaler og selger bøker basert på denne løgnen. Dama eier ikke skam.

Helt enig. Tror hun vi er blinde? Leppene hennes er full av fillers, søk på bilder av henne tilbake i tid og du vil se den soleklare forskjellen. Hun er jo Norges største moralpoliti, men ikke når det gjelder henne selv. En vandrende vits denne dama.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (På 7.10.2022 den 18.43):

Amen. Det at hun så godt som har lagt lokk på alt som heter bulimi provoserer meg,og særlig når hun (som du påpeker) støtt og stadig påpeker at anoreksi er den minst vanlige spiseforstyrrelsen og at de andre må få mer fokus.  Hun har en gyllen mulighet til å gjøre det med egen historie, men velger aktivt å ikke gjøre det. Faller inn i «vise hvor flink jeg er til å være syk på rette og mest alvorlige måten»-mønsteret. 

Jeg sitter med inntrykk av at anoreksi får mye oppmerksomhet mens overspising og særlig ortoreksi, som ikke er anerkjent som spiseforstyrrelse ikke får nok oppmerksomhet. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Jeg sitter med inntrykk av at anoreksi får mye oppmerksomhet mens overspising og særlig ortoreksi, som ikke er anerkjent som spiseforstyrrelse ikke får nok oppmerksomhet. 

Spot on. Bulimi får heller ikke mye oppmerksomhet, få er åpne om det, masse skam. At IS velger å ikke snakke om det overhodet, når hun selv har vært bulimisk, samtidig som hun bedyrer at «anoreksi er det minst vanlig, vekt sier lite, viktig med fokus på de andre spiseforstyrrelsene» er bare nok en «dobbelt budskap» fra henne. Hun vil være den flinke anorektikeren, det gir mest status. Hun er helt klart syk, og anorektisk p.t., men hun har ganske mange valg når det kommer til hvordan hun snakker om sykdom og hva hun vektlegger. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bare ren flaks at hun har fått en stemme, en annen i samme situasjon som henne, ville fått kritikk fra alle hold.

Dobbeltmoralen hennes skinner så det holder. Hvordan er det greit å snakke om skjønnhetsoperasjoner, det å være gode forbilder for unge jenter, spiseforstyrrelser etc, mens hun selv indirekte bidrar til å trigge andre med spiseforstyrrelser ved å posere som hun gjør. Og ved å sprøyte ansiktet med gift så vil hun også indirekte normalisere fillers og botox, også lever hun på egg og tomater mens hun kritiserer superdyktige folk som HAR ernæringskompetanse som ernæringsmamma (Hun tør ikke si et ord om ernæringsmamma nå, fordi ernæringsmamma har konfrontert henne ved flere tilfeller) 😉

Snart må noen tørre å kritisere Senneset, offentlig, fordi hun er dobbeltmoralsk og taler med to tunger! Jeg bryr meg ikke om hva folk gjør, for å presisere, men det er underlig at hun kritiserer andre for det hun selv gjør.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysestake skrev (1 time siden):

Synes det er bare ren flaks at hun har fått en stemme, en annen i samme situasjon som henne, ville fått kritikk fra alle hold.

Dobbeltmoralen hennes skinner så det holder. Hvordan er det greit å snakke om skjønnhetsoperasjoner, det å være gode forbilder for unge jenter, spiseforstyrrelser etc, mens hun selv indirekte bidrar til å trigge andre med spiseforstyrrelser ved å posere som hun gjør. Og ved å sprøyte ansiktet med gift så vil hun også indirekte normalisere fillers og botox, også lever hun på egg og tomater mens hun kritiserer superdyktige folk som HAR ernæringskompetanse som ernæringsmamma (Hun tør ikke si et ord om ernæringsmamma nå, fordi ernæringsmamma har konfrontert henne ved flere tilfeller) 😉

Snart må noen tørre å kritisere Senneset, offentlig, fordi hun er dobbeltmoralsk og taler med to tunger! Jeg bryr meg ikke om hva folk gjør, for å presisere, men det er underlig at hun kritiserer andre for det hun selv gjør.

Det eneste hun har utpekt seg selv som den siste tiden er sin en definitivt god kandidat til årets Gullbarbie pris 2023. 

Årets Gullbarbie:

Sitat

Press deler hvert år ut Gullbarbie. Prisen går til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe. Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse!

https://gullbarbie.no

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (11 timer siden):

Det eneste hun har utpekt seg selv som den siste tiden er sin en definitivt god kandidat til årets Gullbarbie pris 2023. 

Årets Gullbarbie:

https://gullbarbie.no

Veldig aktuell kandidat spør du meg!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysestake skrev (48 minutter siden):

Veldig aktuell kandidat spør du meg!

Ser for meg krenkekrakken og mediehysteriet om hun blir nominert.

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Ser for meg krenkekrakken og mediehysteriet om hun blir nominert.

Hadde jeg bare vært i rett aldersgruppen, skulle jeg nominert, bare for å se medieoppstyret!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinkee skrev (6 minutter siden):

Hadde jeg bare vært i rett aldersgruppen, skulle jeg nominert, bare for å se medieoppstyret!

Er det aldersgrense for å nominere? Hadde vært interessant å se reaksjoner om hun blir nominert.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (1 time siden):

Er det aldersgrense for å nominere? Hadde vært interessant å se reaksjoner om hun blir nominert.

Kan ikke se at det står noen aldersgrense, bare at man må oppgi alder når man nominerer. Men mulig det er noe jeg overser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ironiske er de som kommenterer "takk for at du orker 👏

Ja, orke hva da? Å skrive om krystaller, Durek og Charter-Svein? Hva er så viktig med det hun formidler? Det er stort sett sistnevnte, vaksiner og det å kritisere andre. Føler alt hun skriver om og brenner for er selvfølger. Alle med litt vett, vet at man må vaksinere seg og at Durek er sjaman 😅

• Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysestake skrev (2 minutter siden):

Det ironiske er de som kommenterer "takk for at du orker 👏

Ja, orke hva da? Å skrive om krystaller, Durek og Charter-Svein? Hva er så viktig med det hun formidler? Det er stort sett sistnevnte, vaksiner og det å kritisere andre. Føler alt hun skriver om og brenner for er selvfølger. Alle med litt vett, vet at man må vaksinere seg og at Durek er sjaman 😅

... Orker å gjøre jobben sin? Hun er ansatt og får betalt for dette. 

• Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan man rapporterer til Forbrukertilsynet? (Prøvd å Google og blir ikke helt klok) Det er massiv eksponering av boka på Ig-profilen, og knapt noen gang merka med reklame. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...