Gå til innhold

Mann jomfru til 20 og intens skamfølelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne på 27. Jeg er oppvokst i et kristent miljø og har mange venninner der. Jeg synes det er utelukkende positivt om mannen ikke har hatt sex med så mange og om han ventet til det føltes helt riktig. Jeg har ikke noe behov for at den jeg skal være sammen med er erfaren pga. andre jenter. Da setter jeg mye høyere det at jeg er spesiell for han og at han verner om seksualiteten sin og ikke deler den ut til en og hver, men kun har sex når det kjennes riktig ut. Erfaring skaper man sammen. Jeg debuterte selv som 18-åring med min første kjæreste som jeg giftet meg med to år senere. Hadde jeg ikke blitt sammen med han så hadde jeg garantert vært over 20 da jeg debuterte. Han er noen år eldre enn meg og har gjort sine greier før vi møttes. Vi har et kjempefint sexliv sammen, men jeg kan fortsatt slite med en slags sjalusi over at han har hatt sex med andre. Jeg kan bli redd for at han tenker på dem, husker dem og tenke at jeg er kjedeligere og dårligere. Jeg har venninner som har menn som ikke har hatt sex med andre enn dem, og jeg tenker at de vet ikke hvor heldige de er. Jeg har aldri hørt en venninne synes det er positivt at mannen har debutert tidlig eller hatt mange partnere, de jeg har snakket med synes slikt er vanskelig å tenke på. 

Jenter er nok forskjellige på dette punktet også, noen liker sikkert at menn er erfarne. Jeg har ikke noe i mot at man har hatt noen sexpartnere, men det føles rart for meg om mannen har hatt mye sex kun for å få det gjort, med jenter som egentlig ikke betyr noe for han. Jeg håper du ikke føler skam rundt dette mer, for jeg tenker helt oppriktig at dette bør du være stolt av. Når du møter den rette personen for deg så er alt hun ønsker her i verden å være spesiell for deg. 

Anonymkode: 1f5db...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skamfølelsen kan komme selv om man logisk klarer å tenke at det ikke er noe å skamme seg over. Jeg tror ikke du får gjort så mye med den med en gang, men vil helt sikkert roe seg over tid. Det viktigste er at du husker på at det er helt normalt, og at det er bedre å vente til man er klar enn å gjøre noe man angrer på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da setter jeg mye høyere det at jeg er spesiell for han og at han verner om seksualiteten sin og ikke deler den ut til en og hver, men kun har sex når det kjennes riktig ut.

Det må du gjerne synes, men de aller aller fleste av de mennene som er jomfru langt opp i tjueårene, er det ikke pga selvvalgte vernehensyn. De hadde gladelig kvittet seg med stigmaet allerede som 15-16 åring hvis de hadde fått sjansen.  

Anonymkode: e21a2...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I fell ya, bro'" for å si det slik. Men i mitt tilfelle var ikke den seine debuten (også jeg var 20 år) noe resultat av et negativt syn på sex og kristne foreldre, noe om prestasjonsangst ... Det var bare det at jeg var klønete, og at ... tja ... jentene i nærområdet var opptatt av andre ting enn det jeg stod for. Det var ikke rundt 1990, og det er ikke nå heller, nerdene og de skoleflinke tenåringsjentene ser på. 

Og en ting er å være en klønete 15- åring. Å være en klønete 18- åring er jo ikke noe særlig. Og så førtsetter det i to år til mens jentene rir kuk- karusellen og blir mer erfarne, durkdrevne og kresne, og du sjøl er like uerfaren. TIl du på et vis overlister ei eller annen som tjueåring (og driter deg ut) - forhåpentlig er hun der at nå tenner hun på å være den som er ovenpå og styrer og herjer med en uerfaren/ uskyldig mann.

Poenget er at det der er over. Den tiden finnes ikke mer og det er 8 år siden, du har dine egne erfaringer og du kjenner dine egne særegenheter som seksuelt vesen. De mislykka tenårene dine får du ikke gjort noe med. At kvinnene nå gir seg bort til noe annet enn de gjorde i tenårene er bare et resultat av at de kan det. Hvis andres ulykke er en trøst: det er masser av de som lå med "alle" jentene i bygda som nesten ikke har hatt sex etter at de ble for gamle for og mistet taket på jenter under 17 år. Det blir et langt li det.

Nei, gjør det beste ut av situasjonen du har nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 og har aldri engang kysset noen. men føler ikke skam rundt det. Men skal sies at det har ført til at jeg ikke ser nok verdi i andre lenger til at det blir rasjonelt å føle skam.

Anonymkode: be62a...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri ha sex før man er klar for det, så jeg synes du hørtes både klok og modig ut, samt klar på dine egne grenser. Det er jo veldig positivt og overhodet ikke noe jeg ville sett ned på. :)

 

 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 år er overhodet ikke gammelt. Jeg var 18 selv og syntes det var en ok alder. Jeg var ikke klar for sex før. Flere av mine venner debuterte senere.

Nei, Ts, her føler du skam over noe du ikke behøver å skamme deg over. 

Anonymkode: 2aeb1...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

TS her, nå har denne følelsen ligget og vaket igjen inne i hodet mitt. Det er akkurat som om jeg sier: "dette er beviset på at ingen jenter kan virkelig elske deg/begjære deg/respektere deg. For du respekterte jo ikke deg selv  og dine egne behov som tenåring."

Vurderer nesten terapi bare for å få litt kognitiv hjelp. For det er jo ganske meningsløst å bruke energi på dette. Jeg kommer absolutt ingen vei med å bruke energi på slikt.

Siden den gang (da jeg var 20), har jeg hatt sex med ish 80 jenter. Jeg er blitt litt smått besatt av det i perioder, og føler jeg må bevise at jeg er seksuelt begjærlig. 

Jeg må enkelt og greit akseptere det. Og akseptere at et par-tre brødhuer av noen jenter vil kunne finne på å finne meg mindre attraktiv på grunn av det. Gidder hvert fall ikke lyve. Skjønner at dette kan virke utrolig teit å lage tråd om. Men altså, kanskje noen menn vil forstå meg. Ikke ha medfølelse, men i det minste forstå.

Anonymkode: ecdac...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Men jeg hadde ikke sex før jeg fylte 20. Fortsatt kan jeg kjenne på følelser av skam og utenforskap knyttet til dette.

Jeg mistet "jomfrudommen" når jeg var 13 eller 14, og jeg kan kjenne på følelser knyttet til hvor utrolig klein og uerfaren jeg da... Ja, rett og slett skam....Skulle virkelig ønske jeg ikke hadde sex før jeg var 20, minst :sprettoy:  

Så forskjellig kan man altså være 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Beeblebrox skrev:

Jeg mistet "jomfrudommen" når jeg var 13 eller 14, og jeg kan kjenne på følelser knyttet til hvor utrolig klein og uerfaren jeg da... Ja, rett og slett skam....Skulle virkelig ønske jeg ikke hadde sex før jeg var 20, minst :sprettoy:  

Så forskjellig kan man altså være 😅 

Haha😄

Anonymkode: ecdac...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Hei alle.

Tusen takk for så mange fine tilbakemeldinger. Jeg setter pris på at dere hjelper meg litt her. Vanligvis tenker jeg at skamfølelse over noe slikt ikke burde være nødvendig. Men følelsen av skam er der likefullt, eller kommer innom meg fortsatt. Og da har jeg behov for å ytre det et sted, og det stedet ble her. Det er liksom så stakkarslig å snakke om slikt, på en generell basis.

Venner kan gjøre store øyne når de finner det ut. Mye har vel med å gjøre med den personaen jeg har. Jeg er liksom en tøffing da. Men så viser det seg at jeg er en følsom liten guttebass i en mannekropp:p

Anonymkode: ecdac...453

Selv debuterte jeg da jeg var 15 (kvinne). Jeg kjenner flere som debuterte tidlig i 20 årene, både kvinner og menn. Jeg har aldri opplevd at noen har reagert negativt på noens debutalder, samme om det er 15 eller 23. Er man heldig så har man sex for første gang først når man er klar for det, ikke tidligere eller senere. At du var 20 da du debuterte er ikke unormalt og det er definitivt ikke noe å skamme seg over.

Anonymkode: ee59e...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv debuterte jeg da jeg var 15 (kvinne). Jeg kjenner flere som debuterte tidlig i 20 årene, både kvinner og menn. Jeg har aldri opplevd at noen har reagert negativt på noens debutalder, samme om det er 15 eller 23. Er man heldig så har man sex for første gang først når man er klar for det, ikke tidligere eller senere. At du var 20 da du debuterte er ikke unormalt og det er definitivt ikke noe å skamme seg over.

Anonymkode: ee59e...b86

Nei det er jo ikke det.☺️

Min issue var at jeg trakk meg når sjansene var der. Men da var det vel ikke helt rett, da. Det føltes så ekstremt intimt.

Til info så var jeg alltid slik med kjæresteleken på barneskolen også..når man fikk seg kjæreste i 6.klasse og så videre. Jenten som alle var forelsket i, spurte meg om vi skulle bli kjærester. Jeg sa at jeg ikke kunne ha kjæreste før jeg ble 18, så sprintet jeg fra åstedet 😅

Anonymkode: ecdac...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...