Gå til innhold

Koronna-vaksine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta en sånn hastverksvaksine.

Anonymkode: 97d88...03f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi vet dette ikke er sant, fordi du har ikke testet en vaksine tilstrekklig innen september. Artikkelen er misvisende, tilsiktet eller ikke.

Anonymkode: d21ab...5c7

Det kommer vel an på hvordan det gjøres. Det trenger jo ikke være en helt ny vaksine heller. Etter hva jeg har lest så videreutvikles det også fra allerede eksisterende vaksiner.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror 18 måneder er mellom 5-10 år finnes det gratis mattehjelp diverse steder på nettet. Må bruke googe da, hvis du vet hva det er da...

Dette er hva folk på KG hyler om i tid og utide, at landet forblir i denne tilstanden til vaksinen er TRYGG, som vanligvis tar opp mot 10 år.

Anonymkode: 1d272...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Det tar så lang tid å forsikre seg om at en vaksine er trygg. Tviler sterkt på at de får ta i bruk vaksinen i september.

Å lage selve vaksinen tar ikke så lang tid. Det er uttestingen, for å se om den virker og er trygg, som tar lang tid.

Det vil alltid være firmaer som later som om de har noe revolusjonerende like rundt hjørnet, om det er kreftmedisin eller koronavaksine. Som alltid gjelder "the proof of the pudding is in the eating". Jeg avventer et resultat.

Anonymkode: 0e2ae...663

At vaksinen i beste fall er klar i høst betyr at den da er klar for perioden med testing.

Det betyr ikke at den er klar for bruk i befolkningen.

Anonymkode: d7a7b...fd0

Men vi vet dette ikke er sant, fordi du har ikke testet en vaksine tilstrekklig innen september. Artikkelen er misvisende, tilsiktet eller ikke.

1 time siden, Krantz95 skrev:

Hjelper ikke at genetikken er kjent. Det som tar tid er testing av effekt og bivirkninger.

Det er artig meg KG-proffer som har lest et sted at skik er det. Så skal de fremme dette som at de har peiling.

Dere vet absolutt ingenting om hvordan dette foregår. Om det er så jævla åpenbart at det tar 18+ mnd, hvorfor går da professorer ut og sier at de kan ha den klar til høsten? Har de mer peil på dette enn dere som har lest noe et sted?

Hint: Ja.

Anonymkode: c58fe...403

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er artig meg KG-proffer som har lest et sted at skik er det. Så skal de fremme dette som at de har peiling.

Dere vet absolutt ingenting om hvordan dette foregår. Om det er så jævla åpenbart at det tar 18+ mnd, hvorfor går da professorer ut og sier at de kan ha den klar til høsten? Har de mer peil på dette enn dere som har lest noe et sted?

Ok, ser jeg må underbygge mitt argument bedre når det gjelder denne vaksinen som noen påstår er ferdig produsert og distribuert til alle allerede i september:

En av forskerne bak denne vaksinen påstår at det er 80 % sjanse for at den virker. Samme forsker sier “Nobody can promise it’s going to work".

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/11/195669310/coronavaksine-kan-vaere-klar-i-host

Problemet med akkurat disse forskerne er at de mangler finansiering.

Hvorfor det? Kanskje de som har peiling på dette ikke har tro på akkurat denne vaksinen og/eller disse forskerne.

Case closed.

Vaksinen kommer senere. Kanskje til neste år. De som har peiling sier tidligst 18 mnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ok, ser jeg må underbygge mitt argument bedre når det gjelder denne vaksinen som noen påstår er ferdig produsert og distribuert til alle allerede i september:

En av forskerne bak denne vaksinen påstår at det er 80 % sjanse for at den virker. Samme forsker sier “Nobody can promise it’s going to work".

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/11/195669310/coronavaksine-kan-vaere-klar-i-host

Problemet med akkurat disse forskerne er at de mangler finansiering.

Hvorfor det? Kanskje de som har peiling på dette ikke har tro på akkurat denne vaksinen og/eller disse forskerne.

Case closed.

Vaksinen kommer senere. Kanskje til neste år. De som har peiling sier tidligst 18 mnd.

Hvordan vet du hvem som har peiling?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvem som har peiling?

Ingen kan vite helt sikkert, men når de aller fleste fagfolkene har gått ut med best-case scenario på 18 mnd tenker jeg det er riktig å skrive "De som har peiling sier tidligst 18 mnd."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trivlig at einstein tok en titt innom tråden og. En professor er sitert på at de kan ha en vaksine klar til høsten. Det står ikke at professoren sier at vaksinen er klar for bruk i befolkningen til høsten. Andre eksperter har gjentatte ganger uttalt at det tar et minimum av 12-18 måneder før man er en distribusjonsklar vaksine. Hadde du lest noe et sted du og, så hadde du vist at du kunne funnet akkurat denne typen informasjon fra akkurat samme kilde som du nå fremhver så mer pålitelig enn all annen informasjon som motsier dette. Virker du veldig enkel? Hint, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å ta en sånn hastverksvaksine.

Anonymkode: 97d88...03f

Ikke jeg heller, de som er redd korona får ta den.

Anonymkode: 07e79...5fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trivlig at einstein tok en titt innom tråden og. En professor er sitert på at de kan ha en vaksine klar til høsten. Det står ikke at professoren sier at vaksinen er klar for bruk i befolkningen til høsten. Andre eksperter har gjentatte ganger uttalt at det tar et minimum av 12-18 måneder før man er en distribusjonsklar vaksine. Hadde du lest noe et sted du og, så hadde du vist at du kunne funnet akkurat denne typen informasjon fra akkurat samme kilde som du nå fremhver så mer pålitelig enn all annen informasjon som motsier dette. Virker du veldig enkel? Hint, ja.

Vi får se. At det går 18 mnd er fullstendig utelukket.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får se. At det går 18 mnd er fullstendig utelukket.

Vanligvis måler man tiden det tar å utvikle en ny vaksine i år og ikke måneder. Vanligvis tar det 8 til 10 år.

Så det at WHO har sagt at vaksinen tidligst kommer om 18 mnd er feil?

Eksperter med førstehåndskunnskap om utvikling av vaksiner sier at bare 18 mnd vil være på bekostning av sikkerheten til vaksinen.

https://edition.cnn.com/2020/03/31/us/coronavirus-vaccine-timetable-concerns-experts-invs/index.html

In 2017, a rushed campaign -- endorsed by WHO -- to vaccinate nearly 1 million children for mosquito-borne dengue in the Philippines was halted for safety reasons. The Philippine government indicted 14 state officials in connection with the deaths of 10 vaccinated children, saying the program was launched "in haste."

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/05/03/719037789/botched-vaccine-launch-has-deadly-repercussions?t=1586612249499

Endret av Krantz95
Skrevet
11 minutter siden, Krantz95 skrev:

Vanligvis måler man tiden det tar å utvikle en ny vaksine i år og ikke måneder. Vanligvis tar det 8 til 10 år.

Så det at WHO har sagt at vaksinen tidligst kommer om 18 mnd er feil?

Eksperter med førstehåndskunnskap om utvikling av vaksiner sier at bare 18 mnd vil være på bekostning av sikkerheten til vaksinen.

https://edition.cnn.com/2020/03/31/us/coronavirus-vaccine-timetable-concerns-experts-invs/index.html

In 2017, a rushed campaign -- endorsed by WHO -- to vaccinate nearly 1 million children for mosquito-borne dengue in the Philippines was halted for safety reasons. The Philippine government indicted 14 state officials in connection with the deaths of 10 vaccinated children, saying the program was launched "in haste."

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/05/03/719037789/botched-vaccine-launch-has-deadly-repercussions?t=1586612249499

Å utvikle en ny vaksine tar svært lang tid, men i dette tilfellet så videreutvikler de vaksiner som allerede var påbegynt da SARS og MERS herjet sist. Siden utbruddet ble stoppet, så ble vaksinen lagt på lager.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tu.no/artikler/sars-vaksine-brukes-na-om-igjen-i-kampen-mot-covid-19/489420&ved=2ahUKEwjU7ayZweDoAhXqx6YKHYmyBxwQFjADegQIBxAB&usg=AOvVaw0Vt7Ds2QnL-4fFD-kNHs2C

Skrevet
19 minutter siden, Tutte skrev:

Å utvikle en ny vaksine tar svært lang tid, men i dette tilfellet så videreutvikler de vaksiner som allerede var påbegynt da SARS og MERS herjet sist. Siden utbruddet ble stoppet, så ble vaksinen lagt på lager.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tu.no/artikler/sars-vaksine-brukes-na-om-igjen-i-kampen-mot-covid-19/489420&ved=2ahUKEwjU7ayZweDoAhXqx6YKHYmyBxwQFjADegQIBxAB&usg=AOvVaw0Vt7Ds2QnL-4fFD-kNHs2C

Det er bra, men det tar fortsatt minst 18 mnd ifølge artikkelen du lenket til.

AnonymBruker
Skrevet

Husker ingen svineinfluensa-vaksinen? Ta gjerne vaksinen, men risikoen for å bli syk av den er stor som mange ble av svineinfluensa-vaksinen. Synd det at noen må ofre hele livet sitt for å være "testere".

Jeg kommer ikke til å ta den.

Anonymkode: f5d04...b61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Husker ingen svineinfluensa-vaksinen? Ta gjerne vaksinen, men risikoen for å bli syk av den er stor som mange ble av svineinfluensa-vaksinen. Synd det at noen må ofre hele livet sitt for å være "testere".

Hvis ikke den er farligere enn svineinfluensavaksinen er det ingen grunn til å nøle med å ta den, siden den vil være mye tryggere enn å få Covid-19.

Anonymkode: 69461...5ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikoen var en del høyere for fulgeinfluensavaksinen siden den var hurtig utvilket, men det var likevel svært få som utviklet bivirkninger.

Anonymkode: 4b7c8...788

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rimelig klar konsensus om at 18 måneder på å utvikle vaksine for korona ville vært svært hurtig. Vi kan ikke sammenligne med vaksinen for svineinfluensa, dette var jo en type virus vi har utviklet vaksine for før. Derfor gikk det så raskt å få på plass en vaksine. 

Vi vet jo heller ikke om man i det hele tatt vil lykkes med å lage en vaksine for dette.

Anonymkode: bd8bc...f50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel rimelig klar konsensus om at 18 måneder på å utvikle vaksine for korona ville vært svært hurtig.

Nei, det er bare et anslag for hvor lang tid det vanligvis tar for ukjente sykdommer. Resultatet er ikke nødvendigvis det samme når hele verdens forskningsmiljø deltar for å løse det, man har millioner av mennesker i smittefulle miljøer den kan testes på, og hele verden er villig til å betale nærmest hva som helst for å få den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis ikke den er farligere enn svineinfluensavaksinen er det ingen grunn til å nøle med å ta den, siden den vil være mye tryggere enn å få Covid-19.

De fleste som får covid-19, dør ikke av den sykdommen, men får milde symptomer kun. Vanlig influensa tar enda flere liv til daglig, enn korona.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo heller ikke om man i det hele tatt vil lykkes med å lage en vaksine for dette.

Man greier å utvikle vaksiner mot det meste, så lenge villigheten til å bruke penger på det er der. Grunnen til at tidligere vaksiner mot andre sykdommer stoppet opp har som regel dreid seg om at de rammet relativt få, slik at vaksine ikke ble ansett som nødvendig nok. Jeg tør påstå at man nok hadde klart det mot HIV også dersom tilstrekkelig antall mennesker hadde blitt smittet av det. Men siden det gjelder relativt få, så er det ikke business nok å legge ekstremt mye trykk på det. Trist for de det gjelder, men penga rår.

Anonymkode: 4b7c8...788

• Liker 1
  • Opprett ny...