Gå til innhold

Rådebank - ekkelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, PallePalle skrev:

Det står i anmeldelsen til Aftenposten at det er «basert på ekte hendelser fra Vestfold og Telemark»

Ja, men det er noe ganske annet enn å påstå at GT er basert på en spesifikk person og at de som kjenner til den ekte historien vet det skjer en del. Selvfølgelig er serien basert på ekte hendelser, det er jo ingenting fra rånermiljøet som ikke er troverdig eller sjokkerende. Det er allikevel ganske mange hendelser jeg vet med sikkerhet aldri har skjedd, og da sitter man bare igjen med veldig mange generelle hendelser som kunne skjedd i hvilket som helst ungdomsmiljø eller rånermiljø.

Anonymkode: cf363...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er noe ganske annet enn å påstå at GT er basert på en spesifikk person og at de som kjenner til den ekte historien vet det skjer en del. Selvfølgelig er serien basert på ekte hendelser, det er jo ingenting fra rånermiljøet som ikke er troverdig eller sjokkerende. Det er allikevel ganske mange hendelser jeg vet med sikkerhet aldri har skjedd, og da sitter man bare igjen med veldig mange generelle hendelser som kunne skjedd i hvilket som helst ungdomsmiljø eller rånermiljø.

Anonymkode: cf363...dc2

Kjenner du absolutt alle i hele Vestfold og Telemark, hvordan kan du vite at enkelte av hendelsene aldri har skjedd? Det er sikkert en sammenblanding av flere historier/personer som har blitt til GT og hans historie. Serien er jo ikke en biograf/dokumentar. 

Anonymkode: 4afe2...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Jeg leste at de mente det skulle bli en sesong to. Men dato er ikke bekreftet ennå. Det jeg også leste var at historien om gt er en sann historie. I den ekte historien for de som kjenner dem skjer det jo en del.  

Anonymkode: 9556e...a9c

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du absolutt alle i hele Vestfold og Telemark, hvordan kan du vite at enkelte av hendelsene aldri har skjedd? Det er sikkert en sammenblanding av flere historier/personer som har blitt til GT og hans historie. Serien er jo ikke en biograf/dokumentar. 

Anonymkode: 4afe2...d4f

Jeg skrev jo tidligere at dette ikke er konkrete hendelser fra stedet det er spilt inn, altså Bø. Om det har skjedd andre steder, vet jeg ikke noe om. At det er en sammenblanding av flere hendelser har jeg heller ikke sagt noe på.

Nå fikk jeg ikke til siteringen i riktig rekkefølge, men det er den øverste kommentaren jeg har stusset på og kommentert. Vedkommende hevder at historien om GT er en sann historie. Ikke historien om rånermiljøet eller enkelte rånertreff, men GT spesifikt. Vedkommende skriver også "I den ekte historien for de som kjenner dem skjer det jo en del." Jeg stusser på at vedkommende kan uttale seg på denne måten. Jeg vet i hvert fall såpass at dette ikke er en sann historie fra Bø, hvis man ikke tolker sann som at det en gang var en råner med en eks som ikke var råner, som flyttet for å studere i Porsgrunn og råneren endte opp med kjærlighetssorg. Akkurat dét kan fort ha skjedd. Ellers kjenner jeg området såpass godt at jeg vet at de viktigste hendelsene aldri har skjedd i Bø.

Anonymkode: cf363...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er noe ganske annet enn å påstå at GT er basert på en spesifikk person og at de som kjenner til den ekte historien vet det skjer en del. Selvfølgelig er serien basert på ekte hendelser, det er jo ingenting fra rånermiljøet som ikke er troverdig eller sjokkerende. Det er allikevel ganske mange hendelser jeg vet med sikkerhet aldri har skjedd, og da sitter man bare igjen med veldig mange generelle hendelser som kunne skjedd i hvilket som helst ungdomsmiljø eller rånermiljø.

Anonymkode: cf363...dc2

I den artikkelen jeg leste var det to personer som var ekte som den baserte seg på. Kan hende at disse to fortalte historien sin og så er det andre fiktive karakterer rundt. Jeg «kjenner» de to det er snakk om. Ikke privat bare har hatt med de å gjøre i jobbsammenheng og ser klart å tydelig at det er den personen med tanke på serien. Jeg skriver ikke hvem det er snakk om da det i tilfelle det ikke stemmer og at det jeg leste bare var tull. Så lager jeg ikke rykter eller slikt for de to stakkars personene. I tillegg så er ikke Norge så stort liksom. Tenker det er litt som exit sann historie med sine modifikasjonene. Men altså historien til GT kunne jo vert hvem som helst egentlig. 

Anonymkode: 9556e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest 123 eller noe

Synes det var en litt kjip dramaserie, forventet mer dunkdunk musikk, fart på bilen og sprell. Gjesp. Skulle ønske den var mer som NFS filmen, med litt mer tekkno :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 7.11, AnonymBruker skrev:

Hva betyr ordet Rådebank?

Anonymkode: 87a3b...3c9

Litt enkelt forklart.

Det du ser bilde av her er en råde. Det lille hullet er stemplet festet. Det som tetter og skaper kompresjon i motoren der drivstoffelt antennes.

Det store hullet sitter veivakselen sem er eksentrisk slik at stemplet kan gå opp og ned. Veivakselen roterer og puffer dermed både råde og stempel opp til øvre dødpunkt der drivstoffet antennes og puffer dette nedover. Mellom denne råden og veivakselen er det et glidelager som det ligger en oljefilm på. Det pumpes olje hele tiden rundt til slike steder i motoren for at alle bevegelige deler får smøring. 

Når dette lagret av en uviss grunn slites ujevnt eller mye skaper det en større glippe slik at oljen ikke klarer å utligne den slakken det er der med oljefilmen begynner råden å hamre/slå mot veivakselen. Da får du en ly/ulyd som da omtales som rådebank. Det er en karakteristisk kakkelyd/bankelyd. 

På nyere biler er dette ofte en dyr feil og ikke unormalt må hele motoren byttes. 

 

H-profil råde B230-B234 CC152 - Grinden Salg og Service

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serien var helt super den! Skildrer veldig godt hvordan følelseslivet kan arte seg for en ung gutt. Det er dessverre mange som har det som han, med følelser man ikke tør innrømme for kompisgjengen, man skal spille laid back og tøff, samtidig som alt man kan tenke på er den personen. Veldig tøff situasjon for de det gjelder. Og serien fikk frem på en fin måte hva det vil si å være en god venn og tilgi, og man ser hvordan GT jobber seg gjennom kjærlighetssorgen med god hjelp fra venner som bryr seg selv når han oppfører seg som en dritt. 

Anonymkode: 4682b...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...