Gå til innhold

Hjelp! Lammeskank til 1 person


StrøkenFrøken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøvde meg for første gang i går å lage lammeskank. Det gikk ikke særlig bra! Kjøttet var både smakløst, seigt og nærmest grått.

Jeg skjønner jeg har stekt skanken for lenge i ovnen, men jeg fulgte oppskriften så skjønner ikke hvor det gikk galt!!

I oppskriften står det 120 grader i 3-4 timer. Jeg tok min ut etter 3 timer. 

Har det noe å si at jeg kun stekte 1 skank ala 350g ( i motsetning til 4 som sto i oppskriften) ?

Jeg bor alene så lager bare til meg selv. 

Om noen har tips til hva ovnen skal stå på og hvor lenge den skal stå inni når det kun gjelder en skank, så er jeg takknemlig for alle svar!

Har smakt langtidsstekt lammeskank før og det er jo egentlig såå nydelig!! Men tydeligvis får jeg det ikke til selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Flamme skrev:

Du må bruke steketermometer! 

På lammeskank? Vet du i hele tatt hva det er??

-------

TS: For å bli bra må lammeskank tilberedes som del av en gryte, dvs med væske (feks vin, tomat, kraft... ), grønnsaker og gjerne urter og/eller krydder - under lokk i ovnen. Siden du ikke nevner noe slikt vet jeg ikke om du hadde mer sammen med den eller ikke. 120 grader og 3 timer kan dessuten ha vært litt lite dersom det var en stor lårskank. Man kan godt ha ovnen på 150 grader, da vil en trenge noe kortere tid.

Anonymkode: 53119...5b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På lammeskank? Vet du i hele tatt hva det er??

-------

TS: For å bli bra må lammeskank tilberedes som del av en gryte, dvs med væske (feks vin, tomat, kraft... ), grønnsaker og gjerne urter og/eller krydder - under lokk i ovnen. Siden du ikke nevner noe slikt vet jeg ikke om du hadde mer sammen med den eller ikke. 120 grader og 3 timer kan dessuten ha vært litt lite dersom det var en stor lårskank. Man kan godt ha ovnen på 150 grader, da vil en trenge noe kortere tid.

Anonymkode: 53119...5b6

Leste kanskje litt fort, leste lammesteik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På lammeskank? Vet du i hele tatt hva det er??

-------

TS: For å bli bra må lammeskank tilberedes som del av en gryte, dvs med væske (feks vin, tomat, kraft... ), grønnsaker og gjerne urter og/eller krydder - under lokk i ovnen. Siden du ikke nevner noe slikt vet jeg ikke om du hadde mer sammen med den eller ikke. 120 grader og 3 timer kan dessuten ha vært litt lite dersom det var en stor lårskank. Man kan godt ha ovnen på 150 grader, da vil en trenge noe kortere tid.

Anonymkode: 53119...5b6

Hei! Jeg hadde kraft/vin i samt grønnsaker, men ikke lokk på! (brukte en rundt form) Kanskje det som gjør forskjellen. Skanken var på 350g. Vet ikke om det er mye eller lite..

Jeg har heldigvis 3 stk til, så jeg får prøve meg frem!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, StrøkenFrøken skrev:

Hei! Jeg hadde kraft/vin i samt grønnsaker, men ikke lokk på! (brukte en rundt form) Kanskje det som gjør forskjellen. Skanken var på 350g. Vet ikke om det er mye eller lite..

Jeg har heldigvis 3 stk til, så jeg får prøve meg frem!

TS

Jeg pleier å ha lokk på hele steketiden, og så ta det av og kjøre litt grill tilslutt for å få litt bruning.

Den fuktige varmen hjelper til med å smelte ned bindevevet i skanken tror jeg.

Anonymkode: 53119...5b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan brune skanken i en gryte først med litt salt og pepper. Så tar du ut kjøttet. Ha litt smør/olje i gryten og fres grønnsakene (feks. hvitløk, rødløk, gulrot, sellerirot) i noen minutter. Dryss over litt mel (ca. 1 ss). Så har du over en boks hakkede tomater, ca. 2 dl kraft/fond av lam, en god skvett rødvin og salt og pepper. Legg skanken i gryten sammen med urter og litt sitronskall og en skvett olivenolje (ikke nødvendig, men jeg syns det er så godt med en god olivenolje i sausen). Skanken skal være dekt av væsken. Kok opp, ta et lokk (evt. aluminiumsfolie) over gryten og sett den inn i oven. Du kan sikkert sette den på 120 grader i 3-4 timer som du har gjort. Selv bruker jeg 150 grader i 2-3 timer, til kjøttet er mørt.

Anonymkode: e3ff4...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage i ovnen, pakker hver skank inn i aluminiumsfolie sammen med løk, hvitløk, krydder etter ønske, en oppkuttet gulrot og en delt potet, samt smør og en klunk vann. Steiker i ovnen på 150 grader i ca 2,5 timer (av og til mer avh av str). Aluminiumsfolien hindrer at det tørker ut, og væsken blir værende rundt skanken og gir et deilig, saftig kjøttstykke. Når det er ferdig kan du enten bare spise som det er med grønnsakene som er stekt med, eller lage ekstra grønnsker (rosenkål f.eks) ved siden av. Vil du lage saus anbefaler jeg at du bruker stekesjyen i, men ellers syns jeg den er god som den er. 

Anonymkode: 729e6...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! 

Da prøver jeg med litt mer væske og gryte med lokk på 🙂

TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...