AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Men hvor mange er døde av vanlig influensa, i samme tidsrom ? Anonymkode: 0c990...db8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Det er i hvert fall ca. like mange som dør i snitt HVER DAG i Norge. Anonymkode: 5e759...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Men, siden du drar frem influensa, så er det faktisk langt færre enn vanlig. Disse tiltakene begrenser også influensaen i stor grad. Andre sykdommer/dødsårsaker derimot.. Det kan nok absolutt være, eller i hvert fall bli, høyere dødstall der. Ettertiden vil vise. Anonymkode: 5e759...2d7 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, siden du drar frem influensa, så er det faktisk langt færre enn vanlig. Disse tiltakene begrenser også influensaen i stor grad. Andre sykdommer/dødsårsaker derimot.. Det kan nok absolutt være, eller i hvert fall bli, høyere dødstall der. Ettertiden vil vise. Anonymkode: 5e759...2d7 Ok, men til vanlig da? Hvor mange dør av influensa ? Anonymkode: 0c990...db8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Ok, men til vanlig da? Hvor mange dør av influensa ? Anonymkode: 0c990...db8 Det går litt opp og ned, vinteren 2017/18 var det vel oppe i 1700, normalt ligger det på 900 mennesker i året. Mer nøyaktige tall har vi ikke, men det må jo taes høyde for at influensasesongen er relativt kort, det er nok få av de 900 som dør i juli og august. For å ikke ta i, så kan vi si det dør 6 mennesker hver dag, av influensa, til vanlig. Så rundt 180 mennesker i måneden da? Anonymkode: 5e759...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, men til vanlig da? Hvor mange dør av influensa ? Anonymkode: 0c990...db8 900 i året, de fleste i sesongen, så vanligvis trolig langt flere enn 111 i denne perioden, Anonymkode: 40d5c...4de 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 Nå kommer det garantert noen som hyler "dette er ikke bare en vanlig influensa" snart.. Anonymkode: 5e759...2d7 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Spent å se hvor mange som kommer til å dø pga utsatt behandling. Anonymkode: 3c141...de9 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 Det dør vel over 10000 (!) av kreft i året i Norge. I år vil det fort bli langt flere, da folk får utsatt behandling. Å strekke ut denne pandemien får en helt ekstrem kostnad, både i penger og liv. Og hvor mange liv sparer vi på å strekke det ut så lenge egentlig? Like mange vil jo til syvende og sist få viruset uansett hvor flat kurven blir Anonymkode: 77aa7...8f3 6
Silva Pluvialis Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det dør vel over 10000 (!) av kreft i året i Norge. I år vil det fort bli langt flere, da folk får utsatt behandling. Å strekke ut denne pandemien får en helt ekstrem kostnad, både i penger og liv. Og hvor mange liv sparer vi på å strekke det ut så lenge egentlig? Like mange vil jo til syvende og sist få viruset uansett hvor flat kurven blir Anonymkode: 77aa7...8f3 Helsevesenet blir jo nødt å finne en løsning som gjør at ikke folk dør som følge av manglende behandling. Det er helt tragisk at fysisk syke, og mange psykisk syke som meg, mister behandlingsmuligheter over lengre tid. Og at folk dør pga manglende cellegift. Helt hårreisende. Dette må jo prioriteres. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kommer det garantert noen som hyler "dette er ikke bare en vanlig influensa" snart.. Anonymkode: 5e759...2d7 Fordi det er ikke det. Eller tror du virkelig at intensivplassene går fulle og helsevesen verden rundt kollapser hvert år i influensa sesongen? Anonymkode: 086b5...04d 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Helsevesenet blir jo nødt å finne en løsning som gjør at ikke folk dør som følge av manglende behandling. Det er helt tragisk at fysisk syke, og mange psykisk syke som meg, mister behandlingsmuligheter over lengre tid. Og at folk dør pga manglende cellegift. Helt hårreisende. Dette må jo prioriteres. Psykisk syke burde det vel være ganske enkelt å gjennomføre video konsultasjoner med? Skulle tru det var mer effektivt også så man slipper venterom og oppmøte, osv. Anonymkode: 086b5...04d
Silva Pluvialis Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.4.2020 den 20.23): Psykisk syke burde det vel være ganske enkelt å gjennomføre video konsultasjoner med? Skulle tru det var mer effektivt også så man slipper venterom og oppmøte, osv. Anonymkode: 086b5...04d Ja, en del tilbyr samtale enten over telefon eller video Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Djungelvrål Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 "Bare" 5 nye døde i dag. Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange behandlinger og operasjoner er utsatt når det er så få innlagte corona-pasienter og færre og færre på respirator. Hva gjør kirurgene og spesialistene på? Tvinner tomler? 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #15 Skrevet 10. april 2020 25 minutter siden, Gorilla said: Helsevesenet blir jo nødt å finne en løsning som gjør at ikke folk dør som følge av manglende behandling. Det er helt tragisk at fysisk syke, og mange psykisk syke som meg, mister behandlingsmuligheter over lengre tid. Og at folk dør pga manglende cellegift. Helt hårreisende. Dette må jo prioriteres. Løsningen er jo å sørge for at pandemien ikke blir for langvarig, det er ingen annen magisk løsning. Mange kreftpasienter feks får behandlingen på hold frem til pandemien er over. Vi må finne balansen mellom flat kurve og kort kurve, vi har foreløpig ikke truffet balansen Anonymkode: 77aa7...8f3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #16 Skrevet 10. april 2020 1 time siden, Gorilla skrev: Ja, en del tilbyr samtale enten over telefon eller video, som DPS og SMSO, men ikke all behandling som fysio kan gjennomføres nå. For min del er det ikke krise å ikke ha oppmøte med DPS, men det er ikke noe godt at alt er så usikkert og at jeg ikke vet når jeg får kommet tilbake. Alle behandlingen er jo midlertidig satt på vent og erstattet av støttesamtaler. Jeg har blitt henvist til privat psykolog, men vet ikke når jeg får svar, om jeg får plass, og jeg vet ikke om den psykologen har stengt ned eller når han åpner, eller om han i verstefall er permittert foreløpig. Alt er veldig usikkert, noe som i seg selv er triggende. Jeg tenker med skrekk og gru på dem som er totalt avhengig av behandling for å overleve og på alle de som har blitt utskrevne fra psykiatriske institusjoner og ikke får forsvarlig helsehjelp i mellomtiden. Det er ganske kritisk for mange psykisk syke nå. Heldigvis har jeg telefonoppfølging, og heldigvis har jeg et godt nettverk rundt meg. Ikke alle har det, og de får jeg veldig vondt av nå. Ja. Selv er jeg nylig operert etter en alvorlig skade, og "fysioterapien" som er absolutt nødvendig for at jeg ikke skal få permanent tap av funksjon etter dette må jeg ta hjemme etter noen generelle treningsprogram jeg har fått tilsendt hvor jeg ikke har apparatene som er oppgitt. Anonymkode: 086b5...04d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #17 Skrevet 10. april 2020 Over 100 døde siste måned også i Norge, viser at antallet syke og døende eksploderer også her. Før det er for sent, må.tiltakene mot virusets utbredelse, blant annet et portforbud strengere enn noe europeisk land har, innføres straks. Anonymkode: 628ba...ce6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #19 Skrevet 10. april 2020 *med korona. Lurer på om dem som dør av kreft som også er smittet av korona, hvilken statistikk havner de i? Anonymkode: 49fad...800
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #20 Skrevet 10. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over 100 døde siste måned også i Norge, viser at antallet syke og døende eksploderer også her. Før det er for sent, må.tiltakene mot virusets utbredelse, blant annet et portforbud strengere enn noe europeisk land har, innføres straks. Anonymkode: 628ba...ce6 Vinteren 2017/18 døde 1400 av vanlig influensa. Synes ikke 100 Coronadøde på en måned er mye. Noe skal jo de gamle dø av. Det dør 40.000 i Norge hvert år. 28.000 av dem er over 80 år.
Anbefalte innlegg